تبیان، دستیار زندگی

فیزیوتراپی تنفسی برای تخلیه ترشحات ناشی از ویروس کرونا

تکنیک‌های تخلیه ترشحات راه‌های هوایی در خانه

تخلیه ترشحات و خلط سینه با کمک روش‌های وضعیتی بدن راهی است برای کمک به درمان مشکلات تنفسی ناشی از التهاب و موکوس اضافی در راه‌های هوایی ریه است. در این روش‌ها از جاذبه زمین و با کمک تغییراتی در وضعیت بدن، برای خارج کردن موکوس از ریه‌ها استفاده می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فیزیوتراپی تنفسی
اگر علائم عفونت به ویروس کرونا (کووید – 19) را دارید، این احتمال وجود دارد که دچار آسیب خطرناکی ناشی از افیوژن (تجمع غیرعادی مایعات زیاد در ریه‌ها) شوید یا ممکن است بدن شما با ترشحات موکوس بیشتر، واکنش بیش از حد نشان بدهد، و متأسفانه این شرایط بسیار خطرناک است، پس باید اقدامی بکنید.
فیزیوتراپیست می‌تواند با روش‌های وضعیتی بدن، افیوژن را با موفقیت درمان نماید. با وضعیت‌های ساده‌ای از بدن، موکوس از ریه‌ها خارج شده و بیمار می‌تواند با سرفه به راحتی آن‌ها را خارج کند.
چهار تکنیک برای تخلیه ترشحات با کمک وضعیت بدن وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید. شما می‌توانید این تکنیک‌ها را به صورت درازکش روی شکم یا به پهلو روی توپ ایروبیک، بالش یا صندلی انجام دهید.

یک: روی صندلی

سطح صافی مانند زمین یا تختخواب را انتخاب کنید. صندلی را روی آن برگردانید و روی زیر صندلی خم شوید، طوری که زاویه‌‌ای که کمر شما با زمین می‌سازد ۳۰ درجه باشد. پاها را از پشتتان دراز کنید تا تکیه‌گاه داشته باشید. آرنج‌هایتان را روی تخت یا زمین بگذارید، خم کرده و سرتان را روی آن بگذارید. تقریباً 5 دقیقه در این وضعیت بمانید تا به تخلیه موکوس از قسمت پشت ریه‌هایتان کمک کنید. با بینی نفس عمیق بگیرید و با دهان بیرون بدهید.
فیزیوتراپیست‌ها توصیه می‌کنند با معده خالی این روش را انجام دهید تا دچار تهوع و استفراغ نشوید.

اگر علائم عفونت به ویروس کرونا (کووید – 19) را دارید، این احتمال وجود دارد که دچار آسیب خطرناکی ناشی از افیوژن (تجمع غیرعادی مایعات زیاد در ریه‌ها) شوید یا ممکن است بدن شما با ترشحات موکوس بیشتر، واکنش بیش از حد نشان بدهد، و متأسفانه این شرایط بسیار خطرناک است، پس باید اقدامی بکنید


دو: روی بالش

برای این روش به یک یا چند بالش سفت و بزرگ نیاز دارید. بالش‌ها را روی زمین یا روی تخت بگذارید، روی شکم روی بالش‌ها دراز بکشید و بالاتنه را به سمت جلو و پایین بالش‌ها بیندازید، جوری که باسنتان در سطح بالاتری از سینه‌تان باشد. پاها را در پشتتان دراز کنید تا تکیه‌گاه باشند. زانوها را از زمین یا تخت بلند کنید، دست‌ها را زیر سرتان و زیر یک بالش بگذارید تا سرتان روی آن استراحت کند. این وضعیت باعث می‌شود پشت ریه‌هایتان بالا بیاید و به خارج شدن موکوس از ریه‌ها کمک شود. برای اینکه بیشترین تأثیر را داشته باشد، پنج دقیقه در این وضعیت بمانید. نفس‌های عمیق بکشید و بازدم کامل با باد کردن لپ‌هایتان انجام دهید.
مواظب باشید حین انجام این روش‌ها، سر و گردنتان آسیب نبیند.

سه: روی توپ ایروبیک

برای خارج کردن موکوس از ریه‌هایتان از توپ ایروبیک نیز می‌توانید استفاده کنید. توپ را روی زمین بگذارید، با شکم روی آن دراز بکشید و وضعیت خمیده به بدنتان بدهید، جوری که سر و سینه‌تان پایین‌تر از باسن‌تان باشد. سرتان را به زمین برسانید و انگشتان پایتان را روی زمین قرار دهید تا تکیه‌گاه باشند. وقتی بالاتنه‌تان هم راستا با انحنای توپ خمیده می‌شود، ریه‌ها نیز به سمت جلو سروته شده و موکوس از ریه‌ها خارج می‌شود، در نتیجه راه‌های هوایی ریه باز می‌شوند. سپس می‌توانید با سرفه یا ساکشن ترشحات را خارج کنید. باید عمیق نفس بکشید تا تخلیه ریه‌هایتان بهتر انجام شود.
بهتر است این کار را صبح انجام دهید تا از شر ترشحاتی که طی شب در ریه‌هایتان جمع شده‌اند خلاص شوید.

چهار: دراز کشیدن به پهلو

در این روش باید به پهلو دراز بکشید، نه روی شکم. باسنتان باید بالاتر از سینه‌تان قرار بگیرد. برای این وضعیت باید بالشی زیر لگنتان بگذارید تا ریه‌هایتان به سمت پایین قرار بگیرد و با کمک جاذبه، ترشحات به سمت خارج حرکت کنند. اگر می‌خواهید قسمت پایینی ریه چپتان را خالی کنید باید به پهلوی راست دراز بکشید، دست راستتان را روی کمرتان بگذارید و دست چپتان را کنار سرتان راحت بگذارید و برعکس برای ریه راست.
می‌توانید سه تا پنج دقیقه بعد از اینکه صبح از خواب بیدار شدید این روش را انجام دهید. همچنین برای اینکه نیمه‌شب به دلیل گرفتگی راه‌های هوایی‌تان از خواب بیدار نشوید می‌توانید پیش از خواب در این وضعیت دراز بکشید اما باید از زمان غذا خوردنتان دست‌کم دو ساعت گذشته باشد.
چند نکته:
. در این تکنیک‌ها تنفس‌تان عمیق باشد و لپ‌هایتان را باد کنید.
. دم و بازدمتان طولانی و یکنواخت باشد.
. این روش‌ها را سه تا پنج دقیقه در روز انجام دهید.
. می‌توانید از بالش یا صندلی استفاده کنید و یا روی توپ ایروبیک دراز بکشید.
. و در نهایت این که شرایط و نیازهای هرکسی متفاوت است به همین دلیل بهتر است در مورد به کار بردن این روش‌ها با پزشک مشورت کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.