تبیان، دستیار زندگی

عادت های بد والدین که سلامت کودکان را به خطر می اندازد

اگر والدین خوبی برای فرزندان تان باشید، می توانید راه های درست را بدون لج بازی به آنها یاد بدهید. همچنین با عادت های خوبی که دارید می توانید سلامت کودکان تان را تضمین کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عادت های بد والدین که سلامت کودکان را به خطر می اندازد

یکی از مهم ترین مسائلی که والدین باید به آن توجه داشته باشند، رفتار و گفتار است. کودکان و نوجوانان از پدر و مادر خود الگو برداری می کنند و از آنها یاد می گیرند به همین علت باید توجه خاصی را بر روی عادت ها و ریتار هایی که از خودمان نشان می دهیم داشته باشیم. شاید شما هم شنیده باشید که رفتار های والدین است که شخصیت کودک را می سازد. وجود عادت های خوب و سالم و رفتار درست با کودکان موجب می شود که آنها شخصیت و رفتار های خوبی را از والدین برداشت نمایند.
این را به خاطر داشته باشید که اگر والدین خوبی برای فرزندان تان باشید، می توانید راه های درست را بدون لج بازی به آنها یاد بدهید. همچنین با عادت های خوبی که دارید می توانید سلامت کودکان تان را تضمین کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با عادت های بد والدین که سلامت کودکان را به خطر می اندازد صحبت کنیم تا شما عزیزان از این رفتار ها آگاه باشید و سعی کنید آنها را انجام ندهید.

عادت نامناسب والدین در برخورد با کودکان

عادت های نامناسب می تواند تاثیرات مخربی را بر روحیه کودک بگذارد. امروزه اکثر والدین به دنبال پاسخ برای سوال چگونه اعتماد بنفس را افزایش دهیم؟ چگونه عادت های خوبی را به کودکان یاد بدهیم؟ کودکان را چگونه تنبیه کنیم؟ و  از این قبیل سوالات که با مشاوره تخصصی به راحتی می توان پاسخ آن را یافت. عادت های نامناسبی را که والدین دارند، می توان با قوانین NLP تغییر دارد و آنها را با عادت های مناسب و خوب جایگزین کرد.

عادت های نامناسب والدین که بر روی شخصیت و رفتار کودکان تاثیر مستقیم می گذارد عبارت است از:
● زیاده روی کردن در صحبت با تلفن، ارسال پیام و کار کردن بیش از حد با گوشی
توجه داشته باشید که اگر شما هنگام خوردن غذا با تلفن همراه خود صحبت کنید و یا مشغول چک کردن آن باشید نباید از کودک تان انتظار داشته باشید که او این کار را انجام ندهد. اگر آن را از انجام این کار منع کنید، زمانی کودک تان به حرف می آید و از اینکه چرا شما این کار را انجام می دهید اعتراض می کند. ما به شما پیشنهاد می کنیم که در منزل قوانینی را برای استفاده از تلفن همراه و استفاده از صفحات مجازی تعیین کنید و تمامی اعضای خانواده اعم از پدر و مادر به آنها عمل کنید.

●  خوردن بیش از اندازه خوراکی
برخی از والدین هنگامی  که اعصاب شان خورد می شود، شروع به خوردن خوراکی و غذا می کنند. این کار پیامی ناسالم را به کودک منتقل می کند. بهتر است به جای اینکار از راهکار های دیگری استفاده کنیم به عنوان مثال برای قدم زدن بیرون بروید و یا با دوستان خود صحبت کنید. اجازه دهید که کودکان ببینند که شما به هنگام ناراحتی و نا امیدی از راهکار های مناسبی برای آرام شدن استفاده می کنید.

خوردن بیش از اندازه خوراکی


● عیب جویی کردن از خودتان
دیدن عیب های خود و اظهار نظر های منفی موجب می شود که کودکان تصور کنند که وزن مان، طرز لباس پوشیدنمان و... عزت نفس ما را تعیین می کند. این کار موجب می شود که کودک نیز هنگام دیدن خود در آینه تنها عیب های ظاهری اش را ببیند و زیبایی های خود را احساس نکند. اینجاست که والدین به دنبال راه های افزایش عزت نفس در نوجوانان و کودکان هستند. در صورتی که مشکل را باید در خودشان جستجو کنند.

● دعوا و بحث های همیشگی
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با همسرتان سر برخی از مسائل اختلاف نظر داشته باشید. این اختلاف نظر ها ممکن است به بحث های همیشگی و دعوا تبدیل شود. کودکان با مشاهده این رفتار، تصور می کنند که این کار درستی است. استرس و اضطراب ناشی این دعوا ها ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به کودکان بزند.

● رفتار های ظاهری
دختر بچه ها در سنین کم دوست دارن که لباس های مختلفی را بپوشند، لاک بزنند و اوقات فراغت شان را عروسک بازی کنند. این سرگرمی ها تا اندازه ای معین مفید است اما اگر بیش از اندازه باشد موجب می شود که از سرگرمی های مفید و آموزنده باز بمانند. شما باید وقت شان را با سرگرمی های مفید مثل ورزش کردن، قدم زدن، کلاس هنری و... پر کنید. آنها از همان زمان کودکی یاد می گیرند که وقی باشند و به خودشان احساس ضعف را راه ندهند.

● ایجاد فضای رقابتی
شاید شما هم دیده باشید که برخی از والدین برای ایجاد انگیزه در فرزندانشان آنها را با همسن و سال های خودشان مقایسه می کنند. به عنوان مثال "پسر داییت کلاس هنر رفته فلان چیز و یاد گرفته و جلو تر از توعه" . این جملات می تواند انگیزه را در کودکان ایجاد کند؛ اما در بسیاری از موارد موجب دل آزرده شدن آنها شده است. شما به جای تکرار این جملات بهتر است هنگامی که کودک تان کاری را انجام می دهد او را تشویق کنید ،تحسین کنید و در این راه کمک وی باشید. با این کار کودک شما تمام تلاش خود را می کند که بیش از پیش بهتر باشد.

ایجاد فضای رقابتی

● غیبت کردن
یکی از عادات بد در هر خانواده ای غیبت کردن و حرف زدن راجب دیگران است. عیب جویی کردن از رفتار و ظاهر اشخاص یکی از نشانه های عزت نفس پایین افراد می باشد. سرک کشیدن در زندگی دیگران و پخش شایعات مستقیما بر روی کودک تان تاثیر می گذارد. شما باید مراقب باشید و راه های سالم تری را پیش روی او قرار دهید.
برای ترک عادات می توانید از تکنیک های ان ال پی استفاده کنید. شاید برای شما هم سوال باشد که قانون nlp چیست و چگونه باعث تغییر و جایگزین کردن عادت های ما می شود. در پاسخ به این سوال باید بگوییم، این تکنیک ها به شما کمک می کند که عادات بد را جایگزین عادات خوب کنید.