تبیان، دستیار زندگی

چرا پوستتان دون دون می‌شود؟

دلایل ایجاد پوست مرغی و چگونگی کنترل آن

شاید شما هم جزو افرادی باشید که دانه‌های ریز پوستی در بازوها و ران‌هایتان دارید. این عارضه شایع پوستی که کراتوز پیلاریس نامیده می‌شود، به آن پوست مرغی نیز می‌گویند؛ زیرا ظاهر آن، پوست پرکنده‌ی پرنده را به ذهن می‌آورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پوست مرغی
هر چند عارضه پوست مرغی بی‌خطر است و واگیردار هم نیست؛ اما می‌تواند ناخوشایند و آزاردهنده باشد که معمولا در قسمت بازوها، ران‌ها و باسن بروز کرده و گاهی با قرمزی و التهاب نیز همراه است. این عارضه ممکن است روی صورت هم ظاهر شود. پوست مرغی باعث می‌شود پوستتان را مانند سمباده احساس کنید. این عارضه پوستی در صورتی که مداوا نشود ممکن است به مرور زمان بدتر شود. خیلی از کودکان و نوجوانان به کراتوز پیلاریس دچار می‌شوند که معمولا با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد.
در این مطلب خواهیم گفت که چه رفتارهای روزمره‌ای می‌توانند در پیشگیری از عارضه‌ی کراتوزیس پیلاریس یا پوست مرغی موثر باشند.

دلایل ایجاد عارضه‌ی پوست مرغی یا بدتر شدن آن

به اندازه کافی چربی نمی‌خورید
وقتی سعی دارید وزن کم کنید، اولین چیزی که معمولا آن را از رژیم غذایی‌تان کم می‌کنید چربی است؛ اما در واقع، حذف چربی‌های سالم می‌تواند باعث افزایش وزن شود و ممکن است برخی از عوارض پوستی را بدتر کند. وقتی بدن شما به اندازه کافی امگا 3 و امگا 6 دریافت نمی‌کند، ممکن است منجر به التهاب پوست شده و دانه‌های پوستی را چشمگیرتر کند.
چه باید کرد؟ سعی کنید بیشتر غذاهای سرشار از اسیدهای چرب ضروری بخورید. متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند ماهی و تخم مرغ بیشتر مصرف کنید.

از اسکراب‌های قوی برای پوستتان استفاده می‌کنید
هر چند لایه‌برداری روزانه پوست می‌تواند به نرم کردن دانه‌های ناشی از پوست مرغی کمک نماید؛ اما اسکراب‌های زبر و قوی می‌توانند این عارضه را بدتر کنند. ذرات خشن موجود در اسکراب می‌توانند پوست را تحریک کرده و موجب خارش و پوسته شدن آن شوند.
چه باید کرد؟ به جای استفاده از اسکراب‌هایی که ذرات بزرگ با اشکال نامنظم دارند، سعی کنید پوستتان را با لیف به آرامی ماساژ دهید.

هر چند لایه‌برداری روزانه پوست می‌تواند به نرم کردن دانه‌های ناشی از پوست مرغی کمک نماید؛ اما اسکراب‌های زبر و قوی می‌توانند این عارضه را بدتر کنند. ذرات خشن موجود در اسکراب می‌توانند پوست را تحریک کرده و موجب خارش و پوسته شدن آن شوند


با آب داغ دوش می‌گیرید
هر چند دوش گرفتن با آب خیلی گرم سبب پوست مرغی نمی‌شود؛ اما مدت زمان طولانی در آب داغ بودن می‌تواند این عارضه را بدتر کند. طولانی مدت حمام کردن، چربی‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد و آن را خشک و حساس می‌کند.
چه باید کرد؟ سعی کنید با آب گرم، کوتاه مدت دوش بگیرید و پوستتان را به آرامی با حوله خشک کنید تا بیشتر تحریک نشود. دو روز در میان حمام کردن هم می‌تواند به کاهش علائم پوست مرغی کمک کند.

زیاد لبنیات می‌خورید
برخی از افراد نمی‌توانند روزشان را بدون شیر، ماست و یا خامه بگذرانند؛ اما محصولات لبنی اغلب سبب حساسیت‌های غذایی شده و می‌توانند عامل برخی از عوارض ناخوشایند باشند؛ از جمله پوست مرغی. خیلی از افراد به مرور زمان دچار عدم تحمل نسبت به پروتئین موجود در لبنیات می‌شوند که می‌تواند موجب تحریک پوست، آکنه و پوست مرغی شود.
چه باید کرد؟ خوشبختانه نیازی نیست مصرف لبنیات را به کلی کنار بگذارید تا دچار پوست مرغی نشوید. فقط سعی کنید دست‌کم برای 6 هفته لبنیات را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید تا ببینید آیا تغییری در این عارضه پوستی ایجاد می‌شود یا خیر.

از صابون‌های معطر استفاده می‌کنید
پوست مرغی به دلیل تجمع کراتین در منافذ پوست ایجاد می‌شود و به همین علت، محصولات کومدوژنیک می‌توانند این عارضه را بدتر کنند. صابون مورد علاقه شما شاید بوی گل رُز بدهد؛ اما به احتمال زیاد حاوی مواد مصنوعی است که می‌توانند منافذ پوست را مسدود کرده و منجر به التهاب پوست شوند.
چه باید کرد؟ بهتر است از محصولات مراقبت از پوست هیپوآلرژنیک ملایم‌تر استفاده کنید که پوست حساستان را تحریک نکنند.

لباس‌های تنگ و چسبان می‌پوشید
پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ به دلایل زیادی برای سلامتی‌تان خوب نیست و علاوه بر تمام عوارضی که ایجاد می‌کند، بثورات پوست مرغی را تشدید خواهد کرد. لباس‌های چسبان اجازه نمی‌دهند پوستتان نفس بکشد و با اصطکاکی که ایجاد می‌کند منجر به تحریک بیشتر پوست می‌شوند.
چه باید کرد؟ سعی کنید لباس‌های آزادتری که از پارچه‌های طبیعی تهیه شده‌اند استفاده کنید.

درمان پوست مرغی یا کراتوز پیلاریس

درمانی برای عارضه پوست مرغی وجود ندارد، اما کرم‌ها یا لوسیون‌های مرطوب کننده به پوست کمک می‌کنند ظاهر بهتری پیدا کند. انواعی از این کرم‌ها و لوسیون‌ها در داروخانه‌ها وجود دارند؛ اما ممکن است شما به نوع قوی‌تری که تجویزی است نیاز داشته باشید.

لایه‌بردارهای موضعی
لایه‌بردارهای موضعی می‌توانند سلول‌های مرده پوست را از سطح پوست پاک کنند. این لایه‌بردارها شامل کرم‌های حاوی اسیدآلفاهیدروکسی، لاکتیک اسید، سالیسیلیک اسید و یا اوره می‌شوند. این اسیدها ممکن است باعث قرمزی یا اندکی سوزش شوند، بنابراین برای بچه‌ها توصیه نمی‌شوند.

رتینوئیدهای موضعی
رتینوئیدها به ویتامین A مربوط می‌شوند و به جلوگیری از انسداد فولیکول‌های مو کمک می‌کنند؛ اما رتینوئیدهای موضعی ممکن است پوست را تحریک کرده یا موجب قرمزی و پوسته شدن شوند. خانم‌های باردار، شیرده و خانم‌هایی که برای بارداری اقدام کرده‌اند باید از رتینوئیدهای موضعی اجتناب کنند.

چند نکته:

. دانه‌های برآمده‌ی پوست را نخارانید و نخراشید.
. مدت زمان کمتری با آب در تماس باشید.
. از صابون‌های حاوی چربی استفاده کنید.
. در خانه از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.