تبیان، دستیار زندگی

چگونه برای میهمانی برنج رنگی رنگی درست کنیم؟

برنج از مواد غذایی پرطرفدار است که در اکثر میهمانی ها و مجالس درست می شود و آشپز سعی می کند آن را با رنگ های مختلف تزیین کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنج زعفرانی
پذیرایی از مهمان، از سنتهای قدیمی ما ایرانی هاست.اکثر ما سعی می کنیم در میهمانی ها و مجالس ، با درست کردن غذاهای رنگی و خوشمزه و تزیین آنها ، بهترین پذیرایی را از مهمانهای خود داشته باشیم.

 تزیین غذا و دیزاین سفره، نشان از خوش سلیقگی و ذوق میزبان می باشد و اینکه برای مهمانهای خود احترام ویژه ای قائل است.همچنین زیبایی و دیزاین سفره یا میز غذا به شکل ساده و به دور از تجملات علاوه بر اینکه احساس خوشایندی را برای میزبان و مهمانهایش به همراه دارد، می تواند تاثیر زیادی در میزان اشتهای افراد داشته باشد.
برنج یکی از غذاهای اصلی ما ایرانیان است که همراه با کباب و انواع خورشت سرو می شود . این ماده غذایی نیاز به تزیین دارد و با رنگی کردن آن سفره هم زیبا می شود.روش های مختلفی برای رنگی کردن برنج وجود دارد.بعضی از افراد برای رنگی کردن برنج از رنگ های خوراکی استفاده می کنند که ممکن است برای سلامتی ضرر داشته باشد. در این مطلب می خواهیم نحوه رنگی رنگی کردن برنج  با روش های صحیح که سلامت افراد را به خطر نیندازد ،را برایتان بگوییم.

  تزیین غذا و دیزاین سفره، نشان از خوش سلیقگی و ذوق میزبان می باشد و اینکه برای مهمانهای خود احترام ویژه ای قائل است.همچنین زیبایی و دیزاین سفره یا میز غذا به شکل ساده و به دور از تجملات علاوه بر اینکه احساس خوشایندی را برای میزبان و مهمانهایش به همراه دارد، می تواند تاثیر زیادی در میزان اشتهای افراد داشته باشد.


برنج زرد

یکی از روش های تزیین برنج میهمانی، استفاده از زعفران و زرشک است که بیشتر افراد این روش را برای تزیین برنج استفاده می کنند. با این روش برنج به رنگ زرد تبدیل می شود.

برای اینکار ابتدا زعفران را درون یک هاون کوچک بریزید و نرم کنید و سپس چند تکه یخ را درون ظرفی بیاندازید و زعفران را روی یخ ها بریزید. البته می توانید مقدار خیلی کمی آب هم روی زعفران بریزید.

زرشک را یک ساعت خیس دهید و پس از این زمان آبکشی کنید. (از آنجایی که زرشک ممکن است خاک داشته باشد ، بهتر است درون آب خیس بخورد تا خاک های آن ته نشین شود.) بعد از اینکه خیس خورد آن را خوب بشویید و درون آبکش بریزید تا آب از آن جدا شود. سپس درون تابه با مقداری کره یا روغن تفت دهید و به آن شکر اضافه کنید تا زرشک طعم بهتری داشته باشد. توجه داشته باشید که حرارت کم باشد، زیرا تفت دادن زرشک نیاز به زمان زیادی ندارد و زمانی که دانه های زرشک پف کرد، زرشک آماده است.سپس مقداری گلاب و زعفران دم کرده هم به مواد اضافه کنید و از این مخلوط برای تزئین برنج استفاده کنید. با مخلوط کردن برنج و زعفران، رنگ برنج زرد خواهد شد.
برنج

 برنج قرمز

گاهی می توان برنج میهمانی را با رنگ قرمز تزیین کرد. برای این کار هم باید یک چغندر تازه سرخرنگ را بشویید و پوست کنده و خرد کنید. سپس چغندر را داخل ظرفی بریزید و مقداری آب بر روی آن ریخته تا بخار پز شود. پس از بخار پز شدن چغندر و غلیظ شدن آب آن شعله را خاموش کنید و سپس آب غلیظ شده چغندر را جدا کنید. برنج دم کشیده را در ظرفی بریزید و از آب چغندر به میزان لازم به آن اضافه و برنج را مخلوط کنید. با این کار برنج قرمز رنگ می شود.
برنج

 برنج بنفش

برای تهیه برنج به رنگ بنفش باید از کلم برگ قرمز استفاده شود. برای این کار ابتدا کلم برگ قرمز را بشویید و خرد کنید و کلم برگ را در ظرفی  بریزید و با ریختن مقدار کمی آب روی حرارت بگذارید. با حرارت دادن، رنگ بنفش به دست می آید. زمانی که کلم برگ تغییر رنگ داد و به بنفش تبدیل شد، مقداری برنج دم کشیده را با آب کلم قرمز مخلوط کنید تا برنج رنگی بنفش به دست آید.
برنج

 برنج سبز

 یکی دیگر از رنگ ها برای تزیین برنج، به رنگ سبز می باشد. برای این کار چند برگ اسفناج تازه را بشویید و کمی خرد کنید.سپس اسفناج ها را درون ظرفی بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. زمانی که آب کمی ته ظرف باقی ماند و آب اسفناج غلیظ شد، برای تزیین و رنگ آمیزی آب به دست آمده را با برنج دم کشیده مخلوط کنید و برای تزئین از آن استفاده کنید.

 برای این کار ابتدا کلم برگ قرمز را بشویید و خرد کنید و کلم برگ را در ظرفی بریزید و با ریختن مقدار کمی آب روی حرارت بگذارید. با حرارت دادن، رنگ بنفش به دست می آید. زمانی که کلم برگ تغییر رنگ داد و به بنفش تبدیل شد، مقداری برنج دم کشیده را با آب کلم قرمز مخلوط کنید تا برنج رنگی بنفش به دست آید.


 برنج نارنجی

برنج نارنجی هم می تواند زیبایی خاصی به سفره ی میهمانی شما بدهد. برای این کار از هویج استفاده کنید. به این صورت که یک هویج را بشویید و خرد کنید.سپس درون ظرفی که مقداری آب دارد؛ هویج را در آن بریزید و شعله گاز را روشن کنید. پس از مدتی رنگ نارنجی به دست می آید. آب غلیظ شده هویج را با مقداری برنج دم کشیده مخلوط کنید.

 نکات:

 برای خوش عطر شدن برنج می توانید مقداری گلاب هم به آن اضافه کنید.

در کنار تزیینات دیگر می توانید از خلال بادام، خلال پسته استفاده کنید.

رنگ ها باید غلیظ و به مقدار معین استفاده شوند.

برای دیزاین برنج می توانید از قالب های مختلف استفاده کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .