تبیان، دستیار زندگی

با کودکان خبر چین چگونه رفتار کنیم؟

برخی از کودکان ، امورات خانواده ی خود را در جمع های فامیلی بیان و به بیرون از منزل منتقل می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودک سخن چین
خبرچینی رفتار ناپسندی است که در برخی از کودکان و حتی در بزرگسالان هم دیده میشود. خبرچینی در واقع ردو بدل کردن حرف و کارهای شخصی به شخص دیگر است. این رد و بدل کردن ممکن است راست باشد یا دروغ،از روی حسادت و یا حتی خیر خواهی باشد.

بسیاری از والدین از اینکه کودکشان، برنامه ها و امورات زندگی شان را به دیگران می رسانند، گلایه دارند و دلیل این خبرچینی را نمی دانند. خیلی از مادران و پدران ممکن است برایشان سوال باشد که با کودکان خبرچین چه کار کنند تا از این رفتار زشت دست بردارد.

بچه‌ها ممکن است برای اعمال قدرت، برای تقویت عزت نفس خود، یا فقط برای جلب توجه خبرچینی کنند. خبرچینی به کودک اجازه می‌دهد بر کودک دیگری برتری پیدا کند و در چشم والدین یا معلم او مورد لطف واقع شود.

 بسیاری از والدین از اینکه کودکشان، برنامه ها و امورات زندگی شان را به دیگران می رسانند، گلایه دارند و دلیل این خبرچینی را نمی دانند. خیلی از مادران و پدران ممکن است برایشان سوال باشد که با کودکان خبرچین چه کار کنند تا از این رفتار زشت دست بردارد.


این کار می‌تواند نشان‌‌دهنده‌ٔ آن باشد که کودکان تمایل دارد به بزرگترها نشان دهند که قوانین را می‌فهمند و درست و غلط را از هم تشخیص می‌دهند. همچنین می‌توانند دیگران را از موقعیت خطرناکی که نیاز به توجه فوری‌ آنها دارد، آگاه کنند.

البته ناگفته نماند که تربیت نادرست خود والدین ،کودکان را به فرزندانی سخن چین و فضول تبدیل کرده است. آنها نباید در حضور کودک درباره مسائل و رازهای زندگی با دیگران صحبت کنند.

بعضی از بچه‌ها نیز خبرچینی می‌کنند، چون مهارت‌های عاطفی و اجتماعی لازم برای حل مشکلات به تنهایی را کسب نکرده‌اند و بچه‌های بزرگ‌تر كه عادت به مراقبت از کوچک‌ترها دارند ممكن است تمایل بیشتری به مشاهده و گزارش رفتارهای آنها داشته باشند.
دعوا کردن کودک

 چگونگی رفتار و برخورد با کودکان خبرچین

برخی از رفتارهای اشتباه والدین در برخورد با خبرچینی کودک؛ تنبیه کردن، فریاد کشیدن و توبیخ کودک در حضور دیگران است.والدین در برخورد با کودک خبر چین باید در نظر داشته باشند که او را تنبیه نکنند،چون این رفتار باعث لجبازی کودک می شود. تنبیه کودک خبرچین علاوه بر اینکه تاثیری در تربیت کودک ندارد بلکه باعث می شود کودک مجددا آن را تکرار کند. والدین حق دارند هنگامیکه کودک در جمع رازی را فاش می کند عصبانی شوند اما بهتر است آرامش خود را حفظ کنند و از راهش وارد شوند.

بررسی اهمیت خبر کودک

زمانی که کودکی مسائل خانوادگی را درجمع بیان می کند، والدین ابتدا باید ببینند که کودک چه چیزی را مطرح می کند و در جمع چه چیزی را به دیگران می گوید. آیا موضوعی را که بیان می کند،اهمیت دارد یا نه؟ اگر گفتن آنها برای والدین خیلی مهم نیست پس بهتر است عصبانیت را کنار بگذارند و ناراحتی به وجود نیاورند، اما اگر حرف های را میزند که نباید بزند.آن وقت تکلیف را بدانند. مثلا: زمانی کودک در جمع چیزهای بی اهمیتی مثل دیشب شام فلان چیز خورده ایم یا دیروز فلان جا رفته ایم را مطرح می کند که در اینصورت پدرومادر نباید واکنشی از خود نشان دهند اما اگر کودک مسائل مهم و شخصی زندگی را در بیان کرد،والدین باید ازحسشان به او بگویند . مثلا اینکه؛ من خیلی ناراحت شدم که مسائل خصوصی زندگیمان را گفتی و ناراحتی خود را به او نشان دهند.

 والدین باید سعی کنند که در حضور کودک از مسائلی که نمیخواهند کودک شان جایی درخصوص آن سخن به میان بیاورد سخن نگویند و حداقل زمانی که خواب است یا در خانه نیست صحبت کنند. والدین برای اینکه رازداری را به کودک آموزش دهند، باید اعتماد او را جلب کنند.


دادن آموزش رازداری به کودک
بهتر است والدین به کودک خبرچین خودآموزش رازداری را بدهند.کودک ؛چیزهایی را که می بیند خیلی زود ضبط و عمل می کند و چیزی را که می شنود را می گوید. مهمترین دلیل خبرچین شدن کودکان، رفتار خود والدین است. چون  کودکان نمی توانند حریم خصوصی را درک کنند و به اهمیت حفظ آن پی ببرند و در واقع درک این موضوع برای کودکان سخت است؛ بنابراین هنگامی که والدین درحضور برخی افراد یا به صورت تلفنی، از مسائل مهم خانوادگی صحبت می کنند، کودکان متوجه اشتباه بودن خبر چینی نمی شوند و یاد نمی گیرند که این کار نادرست است و با عادی دانستن آن با دلایل و انگیزه های مختلف به کار خود ادامه می دهند.

از این رو والدین باید سعی کنند که در حضور کودک از مسائلی که نمیخواهند کودک شان جایی درخصوص آن سخن به میان بیاورد سخن نگویند و حداقل زمانی که خواب است یا در خانه نیست صحبت کنند. والدین برای اینکه رازداری را به کودک آموزش دهند، باید اعتماد  او را جلب کنند.

رازدار کودک باشید

 رازهای کودکان اگر چه برای اطرافیان اهمیت ندارد، اما برای خودشان بسیار مهم و با اهمیت است، لاز این رو وقتی کودک رازی را هرچند بی اهمیت به پدر و مادرش می گوید، و از آنها می خواهد که به کسی نگویند، شایسته است که رازدار باشند و به هیچ قمیتی اجازه ندهند که این اعتماد از بین برود و در واقع باید امین او باشند.

پدر و یا مادر اگر راز کودکش را به دیگران حتی به همسرش بگوید،کودک دیگر به او اعتماد نخواهد کرد. چنین مواردی که کودک رازی را به یکی از والدین می‌گوید و از ایشان می خواهد که آن را به کسی نگوید موقعیتی خوب است تا پدر و یا مادر به او یاد دهند که فاش کردن راز دیگران باعث می شود که دیگر کسی به ما اعتماد نداشته باشد و خیال او را از بابت اینکه رازش را فاش نمی کنند راحت کنند.
کودک سخن چین
 بازی رازداری با کودک خبرچین
والدین میتوانند از خلاقیت خودتان استفاده کنند و یک بازی ساده برای تمرین رازداری با کودک بسازند و بازی کنند. مثلا: به او یک جمله بگویند و از او بخواهند که بین خودتان ۲ تا باقی بماند و یا از او بخواهند یک جمله به شما بگوید که بین خودتان ۲ نفر باقی بماند. سپس بگویند هر کس به فرد دیگری راز را بگوید بازنده است. یکی از موثرترین روش ها برای آموزش چیزی به کودکان بازی با کودک است. والدین باید در هر چیزی که فکر می کند کودک نیاز به آموزش دارد آن مسئله را از راه و روش خودش با کودک بازی کند. در زمینه ی راز نگه داری می توان با بازی کردن یکسری اطلاعات به او بدهند و رازی داری را به او بیاموزند.

مثلا وسیله‌ای را در جایی پنهان کنند و به کودک بگویند که این یک راز است و در مورد آن با کسی حرف نزند و اگر کودک توانست یک روز به کسی چیزی نگوید او را تشویق کنند.

 تنبیه نکردن کودک خبرچین
 اگر والدین در شرایطی قرار گرفتند که کودکشان مسائل و رازهای زندگی را در جمع دیگران فاش می کند،باید در نظر داشته باشند که با کودک هیچ برخورد تندی نکنند و او را در مقابل جمع تحقیر یا دعوا نکنند. تنها واکنشی که والدین می توانند نشان بدهند، فقط باید در این حد باشد که با نگاه جدی و بدون کلام به او نگاه کنند تا او متوجه شود که نباید چنین حرفی بزند. سپس کودک را صدا بزنند و در جای خلوتی به او تذکر دهند.

 بچه ها به دلایل مختلفی خبرچینی میکنند.بیشتر آنها نمیدانند اینکار اشتباه است و نباید تکرار کنند و معمولا انگیزه های متفاوت بچگانه دارند. گاهی کودک به دنبال به دست آوردن قدرت بیشتر یا برای جلب توجه و محبت این کار را می کند.گاهی هم ممکن است کودک متوجه حساسیت‌های والدینش شده است و می‌خواهد به نوعی از آنها انتقام‌جویی کند.


بی اعتنایی اطرافیان هنگام سخن چینی کودک
والدین باید به اقوام و آشنایان توصیه کنند در مواقعی که کودکشان شروع به خبرچینی می‌کند، به حرف‌هایش واکنشی نشان ندهند و به او بی‌توجهی کنند. همچنین توجه داشته باشند که در این مواقع سریع موضوع صحبت را عوض کنند. پدر و مادر یا دیگران با گفتن این جمله که «می‌توانیم به جای این موضوع درباره… صحبت کنیم.» حواس کودک را پرت کنند.

پیدا کردن دلایل خبر چین شدن کودک

بچه ها به دلایل مختلفی خبرچینی میکنند.بیشتر آنها نمیدانند اینکار اشتباه است و نباید تکرار کنند و معمولا انگیزه های متفاوت بچگانه دارند. گاهی کودک به دنبال به دست آوردن قدرت بیشتر یا برای جلب توجه و محبت این کار را می کند.گاهی هم ممکن است کودک متوجه حساسیت‌های والدینش شده است و می‌خواهد به نوعی از آنها انتقام‌جویی کند.بنابراین والدین در اول راه باید به دنبال انگیزه فرزندشان از هرکاری شوند و دوری از آن با تنبیه کردن درست نمیشود. اگر کودک نیاز به محبت بیشتری دارد؛ برایش وقت بگذارند، با او بازی کنند و این نیاز او را برطرف کنند. اگر هم به دنبال کسب قدرت است، باید اعتماد به نفس او را تقویت کنند تا با چنین کارهایی به دنبال جلب توجه نباشد.
چگونگی برخورد با کودک خبر چین
همانطور که گفتیم در برخورد با کودک خبر چین بهتر است ابتدا به ارزش خبری که کودک در جمع می گوید توجه کنید و اگر کودک خبر بی اهمیتی را داد،مثلا اینکه دیشب شام چی خوردیم و یا دیروز کجا رفتیم، هیچ واکنشی نشان ندهید؛ولی اگر اگر مسائل مهم زندگی را در جمع بیان می‌کند یکی از دلایل مهم آن، این است که خودتان در حضور همسر یا بستگانتان همین کار را می‌کنید، بدون اینکه متوجه باشید کودک شما با وجود اینکه مشغول بازی است، صحبت‌های شما را می‌شنود.

از این رو والدین باید تلاش کنند الگوی خوبی برای کودک باشند و مسائل و رازهای خانوادگی را با دیگران مطرح نکنند، اگر هم این کار را انجام می‌دهند حداقل زمانی که او مدرسه است و درخانه حضور ندارد با دیگران صحبت کنند. زمانی هم که کودک رازهای خانواده را مطرح می‌کند بهتر است واکنش شدید نشان ندهند بلکه او را از جمع بیرون ببرند و او را از نظر خودشان مطلع کنند.
کودک و پدر
بیان عاقبت کودکان خبر چین
بهتر است والدین از مربی مهدکودک یا معلم مدرسه‌ بخواهند که درباره خبرچینی در کلاس صحبت کند و نظر بچه‌ها را در این مورد بپرسد. او می‌تواند با قصه و داستان کودکان را از عواقب خبرچینی باخبر کند. البته پدر و مادر هم در قصه‌های شب‌ می‌توانند درباره سخن چینی رازداری صحبت کنند و از احساس بد دیگران نسبت به فرد خبرچین برای کودک بگویند.

بالا بردن هزینه خبر چینی

دادن یک کار به کودک؛ وقتی خبرچینی می‌کند، باری را روی دوش او می‌گذارد. به عنوان مثال، هنگامی که او با اخبار مربوط به عمل ناجوانمردانه و نه خطرناک خواهر یا برادرش پیش بزرگترهامی‌آید، می‌توانند به او بگویند که یک نقاشی بکشد و آن را روی میز بگذارد تا بعداً به آن نگاه کنند. با این کار به احتمال زیاد، او به این نتیجه خواهد رسید که خبرچینی ارزش این وقت و تلاشی را که متحمل می‌شود ندارد. اگر آنچه او می‌خواهد توجه اطرافیان است، به او بگویند از شنیدن هر چیزی که می‌خواهد در مورد خودش به شما بگوید خوشحال خواهید شد اما نه در مورد دوست یا خواهرش، مگر اینکه آنها در خطر باشند. اگر به طور مداوم سعی می‌کند توجه بزرگترها را از این طریق جلب کند، با او در مورد راه‌های مثبت برای جلب توجه شما صحبت کنند. گذراندن زمانی اختصاصی با کودک نیز می‌تواند کمک زیادی کند.

 کودکی که هفت سال به بالا است ، قوه درک مناسبی هم دارد، بنابراین با او می توانند دوستانه حرف بزنند و توضیح دهند که بین اطلاع رسانی و خبرچینی مرزی باریک وجود دارد. کودک را متوجه کنند که با خبرچینی درواقع مرزهای احترام را از بین می برد و حتی باعث مشکلاتی بزرگ می شود.


آموزش مستقیم و غیر مستقیم به کودک

والدین هم می توانند به کودک به صورت مستقیم آموزش دهند که سخن چینی کار خوبی نیست .مثلا کودکی که هفت سال به بالا است ، قوه درک مناسبی هم دارد، بنابراین با او می توانند دوستانه حرف بزنند و توضیح دهند که بین اطلاع رسانی و خبرچینی مرزی باریک وجود دارد. کودک را متوجه کنند که با خبرچینی درواقع مرزهای احترام را از بین می برد و حتی باعث مشکلاتی بزرگ می شود.

البته باید این نکته را هم درنظر داشت که هر کودکی یک اخلاقی دارد و شاید کودک  شما از جمله بچه هایی باشد که دوست ندارند مستقیم دستور بگیرند. بنابراین می توان در قالب داستان، شعر، نمایش یا حتی تماشای یک فیلم به او بگویید نظرتان در مورد خبرچینی و رفتار اشتباه خبرچین ها چیست.

 بررسی خواسته های کودک

گاهی کودک به علت کم توجهی خانواده و والدین یا حتی معلمهای مدرسه خبر چینی می کند.والدین باید  به این کودک توجه کنند. برایش وقت بگذارند و به او نشان دهند برای محبت دیدن از سوی آنها نیازی به خبرچینی کردن نیست.
کودک سخن چین
دادن لیست خبرهای خوب و بد به کودک خبرچین
والدین باید کودک را با دادن فهرستی از خبرچینی هایش از رفتارش آگاه کنند. به کودک کمک کنند تا خودش راهی برای اصلاح رفتارش پیدا کند؛ به کودک آموزش دهند که گزارش چه اطلاعاتی مناسب است. مثل نیاز به کمک فوری، زد وخورد، فریب دادن.در واقع کاری کنند تا کودک بتواند خبرهای خوب و بد را تشخیص دهد.

به کودک وظیفه خبرچینی ندهید
بزرگترها نباید به هیچ عنوان از کودک بخواهند که خبر را به دیگری برساند و خبرچینی کند.در حقیقت والدین نمی‌توانند از کودک بخواهند که کارهای برادر یا خواهرهای دیگرش را برای آنها گزارش دهد و بعد به او بگویند که خبرچینی کار بدی است.

هرگز برای برقراری نظم در خانواده از کودک خود چنین کاری را نخواهید. این کار علاوه بر اینکه از کودکتان یک خبرچین می‌سازد، باعث ایجاد حسادت بین فرزندان و تیره و تار شدن، روابط خواهر و برادری آنان نیز می‌شود. اگر می‌خواهید او به شما کمکی کرده باشد، در انجام کارهای خانه به او مسئولیتی بسپارید.

 بزرگترها نباید به هیچ عنوان از کودک بخواهند که خبر را به دیگری برساند و خبرچینی کند.در حقیقت والدین نمی‌توانند از کودک بخواهند که کارهای برادر یا خواهرهای دیگرش را برای آنها گزارش دهد و بعد به او بگویند که خبرچینی کار بدی است.


 عصبانی نشدن و تهدید نکردن در برابر کودک سخن چین
والدین کودک سخن چین با عصبانیت و تهدید با کودکان خبر چین سخن نگویند و به هیچ وجه از روش‌های نصیحت، عصبانیت، تهدید، تنبیه مخصوصا  در حضور جمع استفاده نکنند.چون کودک به شدت نیازمند جلب توجه والدین است. والدین باید نکات مثبت کودک خود را بیشتر ببینند.مثلا  توانمندی‌هایش را روی کاغذ بنویسند و روی کمدش بچسبانند. با او بازی کنند برایش وقت بگذارند، با هم بیرون بروند.

 تشویق نکردن کودک در هنگام سخن چینی

گاهی کودک بدون اینکه  والدین از او بخواهند، برای متهم کردن خواهر یا برادرش و گرفتن تائید پدر و مادرش، دست به خبرچینی می‌زند. در این موارد والدین نباید با علاقه و اشتیاق به خبرچینی او گوش دهند ،چون با این کار او را به صورت غیرمستقیم تشویق به انجام دوباره آن می کنند؛ بلکه باید از او بپرسند که چرا چنین کاری می‌کند، معمولا در این شرایط کودک صادقانه هدفش را از این کار بیان می‌کند. والدین باید هدف کودک از خبرچینی را مشخص کنند، آیا کودک به دنبال جلب توجه و کسب قدرت است و یا انتقام جویی می کند؟ در مورد علل خبرچینی با کودک صحبت کنند و به او یاد دهند که از روش های دیگر بهتر  برای افزایش مقبولیت استفاده کند. هنگامی که چشم پوشی از خبر او غیرممکن است با کودک قرار بگذارندو در صورت خبرچینی نکردن به او جایزه  بدهند و اگر این کار را ادامه داد،از جایزه دادن او را محروم کنند.

 پدر و مادر باید به کودک سخن چین خود توجیه کنند که آنها مراقب فرزندانشان هستند و نیازی نیست که در نبود آنها، او سخن چینی خواهر و برادر خود را کند و کارهایی را که آنها انجام دادند را به پدر و مادرش گزارش دهد و او را تشویق کنند که بیشتر درباره خودش و روزی را که سپری کرده ،صحبت کنند .
کودک سخن چین
آموزش مهارت های اجتماعی به کودک سخن چین
والدین باید به کودک کمک کنند تا برای دستیابی مهارت های اجتماعی،الگوی مناسبی را پیدا کنند و  رفتارهای قابل تحسین الگو را به خاطر بسپارد و یا اینکه یادداشت کند. همچنین بهتر است در بحث های کلاسی و گروهی احساس دیگران در مورد افراد خبر چین را به چالش بکشند و یا داستانهایی را بیان کنند و فیلم هایی را نشان دهند که آن ها را با عواقب خبر چینی و احساسات دیگران نسبت به چنین کسانی آشنا کنند.

 گوش کردن به کودک خبر چین
گاهی والدین  مجبورند حرف کودک خبرچین خود را گوش دهند. مطمئنا شرایطی پیش می‌آید که کودک‌ از کار خطرناک یک دوست یا خواهر و برادرش پیش  بزرگترها خبرچینی می‌کند. در این حالت دخالت آنها ایرادی ندارد.البته بهتر است به کودک تذکر دهند که چون این اتفاق در شرف وقوع بوده، اطلاع دادن آن اشکالی ندارد، چرا که این خبرچینی از روی محبت صورت گرفته است. در این شرایط حتما از فرد خاطی بخواهند که درباره آن اتفاق توضیح دهد و بعد در این باره قضاوت کنند. اگر فرد خاطی از خبرچینی کودک ناراحت شد، اول او را دلداری دهند و سپس از کودک بخواهند که درباره آن رفتار خطرناک که باعث صدمه زدن به او شده توضیح بدهد.

 گاهی والدین مجبورند حرف کودک خبرچین خود را گوش دهند. مطمئنا شرایطی پیش می‌آید که کودک‌ از کار خطرناک یک دوست یا خواهر و برادرش پیش بزرگترها خبرچینی می‌کند. در این حالت دخالت آنها ایرادی ندارد.البته بهتر است به کودک تذکر دهند که چون این اتفاق در شرف وقوع بوده، اطلاع دادن آن اشکالی ندارد، چرا که این خبرچینی از روی محبت صورت گرفته است


داشتن واکنش مناسب در برابر کودک

وقتی کودک خبرچینی می کند، اطرافیان نباید به او بخندند و تشویقش کنند. اما نباید با او بد و خشن هم برخورد کنند تا لجباز تر شود. در برابر این رفتار از عباراتی مثل«نمی دانستم اما کاش رازهای دوستت را به من نمی گفتی»، «چه خوب که تو فقط این بار این راز را به من گفتی و اغلب راز داری» و ... استفاده کنند. درواقع با رفتاری عادی و خنثی، رفته رفته امید بچه را در قبال خبرچینی کم کنند.


 نکات دیگر درباره نحوه برخورد با کودک سخن چین:

اعتماد به نفس کودک خود را افزایش دهید تا کودک برای جلب توجه خبرچینی نکند.

والدین ،از کودک خود بخواهند تا راهی برای اصلاح رفتار اشتباه خود پیدا کند و خود مسئولیت کامل اصلاح رفتار او را بر عهده نگیرند.

تفاوت خبرچینی با گفتن صحبت های عادی را به کودک آموزش دهید.مثلا از مسایلی که در مدرسه رخ می دهد می تواند برای شما بگوید، اما نباید مسائل خانوادگی را در مدرسه مطرح کند.

  بهتر است برای بهبود وضعیت،شوخی کنید. به کودکی که خبرچینی می کند با صدای اغراق آمیزی مانند شخصیت های کارتونی بگویید: ((اوه.نه!جدی میگویی؟او اینکار را کرد؟وای!سرش را ببرید.)) این واکنش خطا را کوچک نشان میدهد 


کودک خبرچین را در کارها و فعالیت های مناسب شرکت دهید و در مورد رفتارهای خوب با او صحبت کنید.

والدینی که چند فرزند دارند معمولا با این مشکل خبرچینی کودکشان بسیار مواجه میشوند و دیده میشود برادر بزرگتر تلاش میکند خواهر یا برادر کوچکترش را در دید پدر مادرش کوچک کند. در این شرایط پدر مادر ها باید بدانند طوری رفتار کنند که نه سیخ بسوزد نه کباب! یعنی اینکه باید به عنوان یک قاضی عمل کرده و همیشه در مقابل خبرچینی بین فرزندانشان یک تصمیم عادلانه بگیرند. مثلا زمانی که میبینند بین آنها بر سر مداد رنگی ها دعوا شده است باید بگویند که مداد رنگی ها را بین خودتان تقسیم کنید تا هر دوی شما استفاده کنید. با اینکار هم از سخنانش حمایت نکرده اند تا آنرا تکرار کند هم برای تمام فرزندانشان یک مادر واقعی بوده اند.

 بهتر است برای بهبود وضعیت،شوخی کنید. به کودکی که خبرچینی می کند با صدای اغراق آمیزی مانند شخصیت های کارتونی بگویید: ((اوه.نه!جدی میگویی؟او اینکارراکرد؟وای!سرش را ببرید.)) این واکنش خطا را کوچک نشان میدهد و  باعث می شود خبرچین از آمدن به نزد دیگران احساس حماقت کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .