تبیان، دستیار زندگی

  8 تمرین برای بهبود خویشتن‌­بینی

 مانند اکثر تغییرات در نحوه تفکر و احساس، هیچ راهکار سریعی برای بهبود خویشتن‌­بینی وجود ندارد. با این حال، کارهایی وجود دارد که می­توانید انجام دهید! تمرینات زیر را امتحان کنید و به مرور زمان نتیجه‌اش را ببینید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ارینب سیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خودشناسی - تفکر - شناخت درونی

سفر درونی و خودشناسی: من کیستم؟

برای شناخت بیشتر خود از یک کاربرگ استفاده کنید. کاربرگ به دو بخش تقسیم می شود:
1-  از خود بپرسید که من کیستم؟
2- با شناخت و دانشی که از خود پیدا کردید به یک سفر درونی بروید.
در بخش اول از شما خواسته می­شود که همه چیزهایی که باعث می­شود شما آنچه که اکنون هستید را یادداشت کنید، چه خوب، چه بد. قطعاً باید نکات منفی را نیز یادداشت کنید زیرا در بخش دوم به آن نیاز خواهید داشت.
حال خود را در یک سفر تصور کنید. شما در این سفر از سه پل عبور خواهید کرد. در هر پل شما 30 درصد خصوصیات و توانایی‌های خود را از دست می‌دهید. به همین دلیل است که نوشتن بسیاری از خصوصیات منفی به درد شما می­‌خورد: می­‌توانید در هر پل بخشی از آنها را رها کنید. هنگامی که به پایان سفر خود رسیدید، فقط 10 درصد از ویژگی­‌ها و خصوصیات شما باقی می­ماند. اینها باارزش­ترین و مهم‌ترین خصوصیات شما هستند و باید آنها را پرورش دهید. با استفاده از این تمرین کوتاه، درک بهتری از خصوصیات خوب و بد خود به دست خواهید آورد و خواهید آموخت که چه ویژگی­هایی بیشترین ارزش را برایتان دارد. با داشتن این اطلاعات، می­‌توانید از خود تصویر مثبت­‌تری بسازید.

10 موردی را که درباره خودتان دوست دارید لیست کنید

این یک تمرین ساده است، اما می­‌تواند بسیار سودمند باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که 10 موردی را که در مورد خودتان دوست دارید ذکر کنید! بله، انجام این کار ممکن است دشوارتر از آن باشد که به نظر می­رسد، اما جستجوی نکات مثبت در خود، خویشتن­‌بینی مثبت را بسیار آسان تر می­‌کند. اگر به 10 مورد رسیدید و چیزهای بیشتری برای فهرست‌­کردن دارید، آنها را نیز یادداشت کنید! به هر حال داشتن نکات بیشتری برای دوست‌­داشتن خودتان صدمه‌ای به شما نخواهد زد.

10 مورد از مهارت‌های خود را بنویسید

ایجاد یک خویشتن­‌بینی مثبت فقط دوست­‌داشتن خودمان نیست، بلکه ساخت شخصیتی بهتر و قوی‌تر در هر یک از ابعاد خویشتن­‌بینی است. این تمرین می­‌تواند به شما کمک کند تا خویشتن­‌بینی خود را در بعد مهارت تقویت کنید. یک قلم و یک کاغذ بگیرید و 10 مورد از مهارت‌های خود را لیست کنید. این مهارت­‌ها می­‌تواند هر چیزی باشد، مانند اسکیت، کار با اکسل یا نقاشی. اگر 10 مهارت را یادداشت کردید و هنوز هم مهارت‌های بیشتری برای گفتن دارید، ادامه دهید!

همچنین، برای تقویت خویشتن­‌بینی، یادداشت مختصری تهیه کنید که توضیح می­‌دهد دیگران چگونه از این مهارت‌ها بهره‌­مند شده­‌اند یا ممکن است از آن بهره­‌مند شوند. این یادداشت به شما کمک می­‌کند تا آن را به عنوان یک مهارت ارزشمند ببینید و خود را فردی ارزشمند بدانید.

5 دستاوردی که به آنها افتخار می­‌کنید را لیست کنید

تمرین دیگری که می­‌تواند به شما کمک کند نوشتن حداقل پنج موردی است که به خاطر آنها به خود افتخار می­کنید. این دستاوردها می‌­توانند چیزهای بزرگی باشند، مانند برنده­شدن در یک مسابقه ملی، یا چیزهای کوچکتر، مانند یک آزمون آزمایشی. این موفقیت به خودی خود به عنوان نکته اصلی تمرین نیست. به خود یادآوری کنید که چه توانایی دارید و خود را به چالش بکشید تا دفعه بعد که با مانعی روبرو شدید به موقعیت مناسب خود برسید. برای تقویت خویشتن­‌بینی، سعی کنید شرح مفصلی از هر دستاورد را بنویسید.

3 موردی را که در آن بر مشکلات غلبه کرده‌اید لیست کنید

اکنون، لیستی از موقعیت­هایی را که در آن بر نوعی از سختی­ها غلبه کرده­اید، کنار هم قرار دهید. موقعیت­های دشوار و سختی­ها می‌­توانند از ناملایمات بنیادی و سیستمی، مانند تعصبات جنسیتی یا نژادی، گرفته تا ناملایمات شدید شخصی مانند اضطراب یا افسردگی باشند. جزئیات هر یک از این سه موقعیت را بنویسید و مکتوب کنید تا قدرت، مقاومت و تمام توانایی­های خود را به یاد بیاورید. باز هم اگر می­‌توانید بیش از 3 مورد بنویسید، ادامه دهید تا جایی که همه موارد را لیست کنید.

ایجاد یک خویشتن­‌بینی مثبت فقط دوست­‌داشتن خودمان نیست، بلکه ساخت شخصیتی بهتر و قوی‌تر در هر یک از ابعاد خویشتن­‌بینی است. این تمرین می­‌تواند به شما کمک کند تا خویشتن­‌بینی خود را در بعد مهارت تقویت کنید



لیست 5 نفری که به شما کمک کرده­اند را بنویسید

همه ما برای گذران زندگی بعضی وقت­ها به کمی کمک نیاز داریم و این باعث نمی­‌شود که توانایی و ارزش کمتری داشته باشیم! در حقیقت، بسته به نوع نگاه شما، اگر دیگران شما را به اندازه کافی شایسته کمک خود بدانند، پس باید نکته بزرگی در شما باشد! این ممکن است به این معنی باشد که شما حتی فردی ارزشمندتر از آن هستید که فکر می­کنید. برای هر شخصی، شرح مفصلی از چگونگی کمک آن شخص به خودتان را بنویسید و به خوبی­‌هایی که می­‌توانست در شما ببیند فکر کنید. برخی از مواردی که این افراد ممکن است در شما دیده باشند مانند مهربانی، وظیفه­‌شناسی یا استعداد طبیعی را به ذهن بسپارید و این موارد را به تصویر خودتان از خود اضافه کنید. اگر می­‌توانید به بیش از 5 نفر اشاره کنید، لیست افراد را تا پایان ادامه دهید.

لیست 5 نفری که به آنها کمک کرده­اید را بنویسید

چند دقیقه وقت بگذارید تا 5 نفری را که در مقطعی به آنها کمک کرده‌­اید بنویسید. نیازی نیست که یک کار و کمک بسیار بزرگی باشد، خوشحال­ کردن و امید دادن به یک دوست وقتی که روز بدی را سپری کرده، کمک مالی به اعضای خانواده جزو همین لیست است. آنچه اتفاق افتاده، چگونگی کمک و راه­های بهره­‌مندی آنها از کمک خود را بنویسید. به این نکته مهم بیندیشید: این واقعیت که می­‌توانید به دیگران کمک کنید نشان می‌­دهد که شما فردی با ارزش برای دیگران هستید. این واقعیت را به فهرست ذهنی و دیدگاه‌تان نسبت به خود اضافه کنید. این که شما ارزش دارید و وقتی به کسی کمک می­‌کنید این ارزش را با دیگران به اشتراک می­گذارید.

50 موردی را که درباره زندگی خود به آنها افتخار می کنید لیست کنید

این مورد شاید مهم‌ترین بخش باشد و احتمالاً بیشترین زمان و تلاش را می­طلبد تا تعداد زیادی از اتفاقات خوب زندگی‌تان را پیدا کنید. اما می­‌تواند تأثیر زیادی بر عزت نفس، جهان­‌بینی و دیدگاه شما نسبت به خودتان داشته باشد. این لیست فراتر از افتخار و تحسین است. قسمت مهم تحسین و افتخار این است که آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. در صورت تمایل می­‌توانید این افتخارات را با افراد موجود در لیست خود به اشتراک بگذارید. این به شما کمک می­‌کند بفهمید چقدر خوش­بخت هستید و چه چیزهای خوبی در زندگی خود دارید. این نکته مهمی است که باید در هنگام ایجاد و حفظ یک خویشتن‌بینی مثبت به خاطر بسپارید.