تبیان، دستیار زندگی

کوههای زیبای ایران برای کوهپیمایی را بشناسید

اگر به کوهپیمایی و سفر به ارتفاعات علاقه مندید و به دنبال یک مکان جذاب برای طبیعت گردی می گردید،این مطلب را از دست ندهید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوهپیمایی
کوهپیمایی، به معنای راه‌پیمایی در کوه ؛یکی از ورزش ها و تفریحات خاطره انگیز است.اکثر افراد سعی می کنند آخر هفته ی خود را با کوهپیمایی در طبیعت های زیبای ایران سپری کنند.

در هر گوشه و کناری از ایران که نگاه کنیم، جاذبه های گردشگری زیبایی را می بینیم ،در این بین، کوهستان های ایران که زیبایی خاص خود را دارد،طرفداران زیادی دارد.در این مطلب می خواهیم شما را با کوه های زیبای ایران که مناسب برای کوهنوردی و کوهپیمایی است،آشنا کنیم.
صعود به دماوند

قله دماوند،بام ایران

قله دماوند،یکی از کوه های زیبای ایران برای کوهپیمایی می باشد.این قله یکی از کوه های آتشفشانی شمال ایران و جزء رشته کوه البرز می باشد که در جنوب دریای خزر واقع شده است و به عنوان نماد ایران زمین شهرت دارد. این کوه با ۵۶۱۰ متر ارتفاع، بلندترین کوه ایران و خاورمیانه می باشد.

 این قله در بین کوهنوردان از محبوبیت خاصی برخوردار است. دماوند دارای چشمه های آب گرم به نام های اسک، وانه و لاریجان می باشد. به طور کلی در هر فصل از سال جمعی از کوهنوردان این قله را برای صعود انتخاب می کنند، اما بهترین زمان برای صعود به این قله در فصول گرم سال یعنی تیرماه و مردادماه می باشد.

برای صعود به این قله از چند مسیر می توانید بروید.قدیمی ترنی و ساده ترین مسیر برای صعود به دماوند این است که به پلور و رینه بروید. در کیلومتر ۶۵ جاده هراز باید به روستای پلور وارد شوید، سپس لار و سپس به سمت جاده رینه تغییر مسیر دهید. در اواسط راه یک مسیر را می بینید که خاکی و ناهموار به سمت شمال است و با تابلویی کوچک مشخص شده است که تا پایه صعود حدود ۶.۵ کیلومتر فاصله دارد.کوهنورد باید مسیرش را از سمت چپ یک آبشار یخی و بعد از بارگاه سوم شروع کند و به یک تپه گوگردی برسد که این تپه ی گوگردی نتیجه آخرین فوران های کوچک قله دماوند است.

  دماوند دارای چشمه های آب گرم به نام های اسک، وانه و لاریجان می باشد. به طور کلی در هر فصل از سال جمعی از کوهنوردان این قله را برای صعود انتخاب می کنند، اما بهترین زمان برای صعود به این قله در فصول گرم سال یعنی تیرماه و مردادماه می باشد.


مسیر دیگر باز هم باید به جاده هراز بروید و خود را به جاده سد لار برسانید . پایه صعود این مسیر از یک پارکینگ در منطقه ورارو آغاز می شود که حدود ۳۴۰۰ متر ارتفاع دارد. پس از رسیدن به این نقطه باید به سمت پناهگاه سیمرغ بروید. سپس مسیرتان را روی یال غربی ادامه می دهید که در آن از یخچال عبور خواهید کرد و در میان سنگلاخ و خاک های گوگردی به مسیرتان ادامه می دهید.البته کوهنوردان معتقدند؛شیب رسیدن به قله از این مسیر زیاد است. برای رسیدن به قله نیاز است که از این شیب تند که به صورت سنگلاخ هم می باشد، عبور کرد. این مسیر به دلیل شیب و با توجه به توان بدنی، نفس، آمادگی و … زمان رسیدن به قله متفاوت می باشد.

 مسیر دیگر که از مسیرهای دیگر طولانی تر و بلند تر است از طریق روستای گزنه یا گزانه می باشد که دو مسیر متفاوت دارد. یک مسیر از رودخانه تلخ رود می گذرد و راه دیگر از روستای ناندل امکان پذیر است.البته این دو مسیر در جایی به نام پناهگاه تخت فریدون به هم می رسند.

مسیر دیگر هم از قسمت شمالی کوه دماوند در دشت چم بن آغاز می شود.کوهنورد در ابتدای این مسیر با شیب ملایمی روبرو است که به جانپناه اول می رسد و پس از آن روی خاک های سیاه رنگی در نزدیکی یخچال دوبی سل،به  جانپناه دوم می رسد. بعد از اینکه به جانپناه دوم رسید، از آنجا باید به سمت شمال شرق حرکت کند و از صخره های آتشفشانی عبور کند و بعد از عبور از این صخره ها به به مسیری خواهید رسید که همان است که از مسیر شمال شرق در دسترس است که پس از آن به قله خواهید رسید.
صعود به علم کوه

 علم کوه، آلپ ایران

 یکی دیگر از کوه های زیبا برای کوهنوردی ؛انتخاب کوه آلپ ایران می باشد.علم کوه؛ کوهی مرتفع با چشم اندازی بی نظیر، محصور در میان دشت و دره و قله های بلند می باشد. علم کوه با ارتفاع 4850 متر دومین قله ی مرتفع ایران به شمار می رود. این کوه در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر کلاردشت و در منطقه ی تخت سلیمان در استان مازندران قرار دارد. این قله در منطقه‌ای از البرز به نام رشته‌کوه تخت سلیمان قرار دارد و تنها نقطه‌ای از ایران است که از لحاظ زمین‌شناسی می‌توان یخچال‌های قدیمی را در آن مشاهده کرد.  در  این منطقه ی 47 قله ی بالای 4000 متر وجود دارد که علم کوه بلندترین قله است.

منطقه علم کوه در ارتفاع بالایی قرار گرفته و دره ها و دامنه های زیادی دارد. این کوه جاذبه های متنوعی چون قله های مرتفع، یخچال ها، دیواره های صعب العبور و مناظری فوق العاده برخوردار است که سالانه گردشگران و کوهنوردان بسیاری را از سرتاسر جهان به خود جذب می کند.

 علم کوه با ارتفاع 4850 متر دومین قله ی مرتفع ایران به شمار می رود. این کوه در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر کلاردشت و در منطقه ی تخت سلیمان در استان مازندران قرار دارد.


برای صعود به این قله هم چند مسیر وجود دارد:1) مسیر جبهه جنوبی: مسیر کوهپیمایی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، تنگ گلو و حصارچال از سمت جنوبی به قله علم‌کوه می‌رسد، ساده‌ترین مسیر صعود به قله است؛ که معمولاً با شب مانی در دشت حصارچال همراه است.

2) مسیر جبهه شمالی: مسیر کوهپیمایی شمالی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و گردنه سیاسنگ از سمت شرق به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر به عنوان یکی از سخت‌ترین مسیرهای کوهپیمایی در ایران محسوب می شود و غالباً با یک شبمانی در جانپناه سرچال همراه است.

3) مسیر گرده آلمان‌ها: مسیر کوهنوردی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و گرده آلمان‌ها دقیقاً از سمت شمال به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر از لحاظ زمانی کوتاه‌تر از مسیر سیاسنگ است ولی نیازمند ابزار فنی می‌باشد و مانند آن، غالباً با یک شبمانی در جانپناه سرچال همراه است.

4) مسیر دیواره شمالی: مسیر دیواره‌نوردی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، جانپناه سرچال، علم‌چال و دیواره شمالی به قله می‌رسد که با توجه به تعدد مسیرهای دیواره علم صعود متفاوتی خواهد بود.

 مسیر کوهنوردی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و گرده آلمان‌ها دقیقاً از سمت شمال به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر از لحاظ زمانی کوتاه‌تر از مسیر سیاسنگ است ولی نیازمند ابزار فنی می‌باشد و مانند آن، غالباً با یک شبمانی در جانپناه سرچال همراه است.


 همانطور که گفتیم علم کوه در منطقه ای کوهستانی با ارتفاع بالا قرار گرفته است. در فصول پاییز و زمستان می توان شاهد بارش برف و طوفان و ریزش متوالی بهمن های سنگین بود. از این رو بهترین زمان برای صعود به قله فصل تابستان می باشد.

 برخی از کوهنوردانی که تازه کار هستند، صعود به آلپ ایران را به دلایلی از جمله مسیر سنگی و پرچالش آن، غیر ممکن می دانند ؛در صورتی که با داشتن آمادگی جسمانی بالا، همراه داشتن تجهیزات لازم، همراه شدن با لیدری باتجربه و کاربلد، رعایت اصول گام برداری و در کل توجه به کلیه ی نکات کوهنوردی می توان هر قله ای را فتح کرد. در واقع قدم گذاشتن در مسیرهای سخت برای به دست آوردن اهداف بزرگ نیازمند صبر و حوصله بالایی بوده و صعود به قلل مرتفع نیز از این امر مستثنی نیست.
کوه سبلان

کوه سبلان،سومین قله ی بلند ایران

یکی دیگر از معروف ترین کوه های ایران که در شمال غرب کشور واقع شده است، کوه سبلان است. ارتفاع این کوه برابر با 4811 متر می باشد که فاصله بسیار نزدیکی با شهر اردبیل دارد. سبلان، یک کوه آتشفشانی غیر فعال و یکی از زیباترین کوه های ایران به شمار می رود. یکی از دلایل آن وجود دریاچه ای بر روی بلندترین قله ی این کوه می باشد. این دریاچه که در بیشتر روزهای سال پوشیده از یخ است جلوه و منظره ای زیبا به قله بخشیده است.

سبلان 5 قله دارد که بلندترین آن به سلطان معروف است. سلطان ساوالان به ارتفاع 4811 متر، بعد از دماوند و علم کوه، سومین قله ی بلند ایران محسوب می شود. قلل دیگر سبلان، کسری و هرم داغ نام دارند که هرم داغ خود دارای 3 قله می باشد.

 سبلان؛ به معنای وحی گیرنده است. این کوه در بین مردم آذربایجان و عشایر منطقه به عنوان کوهی مقدس شناخته می شود به طوریکه می توان شاهد سوگند یاد کردن مردم به نام این کوه بود.

 سبلان، یک کوه آتشفشانی غیر فعال و یکی از زیباترین کوه های ایران به شمار می رود. یکی از دلایل آن وجود دریاچه ای بر روی بلندترین قله ی این کوه می باشد. این دریاچه که در بیشتر روزهای سال پوشیده از یخ است جلوه و منظره ای زیبا به قله بخشیده است.


 در این منطقه گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری بسیاری دیده می شود و جزو یکی از بهترین زیست گاه های کشور از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری به شمار می رود. از انواع گونه های گیاهی این منطقه می توان به زرشک، سیر، میخک، گل سرخ، روناس، گل گاو زبان، آلاله، زنبق و لاله اشاره کرد. گونه های جانوری منطقه نیز شامل خرس قهوه ای، کل و بز، سمور، گرگ، روباه، راسو، گراز، شغال، خرگوش و پرندگانی چون عقاب طلایی، طرلان، قرقی، سهره، جغد، هدهد، پرستو، کبک دری و چکاوک می شود.

 از سه مسیر می توان به قله کوه رسید:1) مسیر شمال شرقی که رایج ترین مسیر صعود به قله می باشد، از شابیل آغاز می شود. در شابیل لندروورهایی قرار دارند که کوهنوردان را از مسیری پر پیچ و خم به پناهگاه می رسانند. این پناهگاه که همان حسینیه مقدس اردبیلی است، در ارتفاع 3700 متری واقع شده و تنها پناهگاهی است که در این مسیر قرار دارد.

2) مسیر جنوبی از پیست اسکی آلوارس شروع می شود و سخت ترین مسیر صعود به قله محسوب می شود. در این مسیر جانپناهی برای استراحت و شب مانی وجود ندارد.از این رو بهتر است این مسیر را برای صعود به قله انتخاب نکنید.

3) مسیر غربی هم مانند مسیر شمال شرقی از شابیل آغاز می شود. در این مسیر جانپناه غربی در ارتفاع 4200 متری قرار دارد. در کنار جانپناه سنگی به شکل عقاب قرار گرفته که سرش را به سمت شرق چرخانده است. این سنگ به عقاب سنگی (قارتال داشی) معروف شده است و کوهنوردان آن را نمادی برای کوه سبلان می دانند.

  پیست اسکی آلوارس از جمله جاذبه های تفریحی سبلان است که گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. کسانی که قصد سفر به این منطقه را دارند، بهتر است فصل بهار و تابستان را انتخاب کنند. 


کوه سبلان، سفلون یا ساوالان را بیشتر به خاطر آبگرم طبیعی آن می شناسند. در واقع یکی از مهمترین جاذبه های سبلان را می توان چشمه های آب گرم موجود در دامنه های این کوه دانست که افراد بسیاری را به سمت خود جذب می کند. معروف ترین آب گرم موجود چشمه شابیل است که کوهنوردان بسیاری پس از صعود به قله ی سبلان با حضور در این چشمه ی آب گرم جشن صعود خود را کامل و خستگی راه را از تنشان در می کنند.

با این وجود کوه سبلان دارای زیبایی های دیگری مانند پیست اسکی آلوارس و پل معلق مشگین شهر می باشد. پیست اسکی آلوارس از جمله جاذبه های تفریحی سبلان است که گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. کسانی که قصد سفر به این منطقه را دارند، بهتر است فصل بهار و تابستان را انتخاب کنند. البته اگر می خواهید از لذت اسکی در این منطقه بهره مند شوید باید در فصل زمستان به این کوه سفر کنید.
رشته کوه سهند

رشته کوه سهند، عروس ایران

 یکی دیگر از کوه های زیبای ایران که می توان آن را برای کوهپیمایی انتخاب کرد، رشته کوه سهند می باشد که به عروس کوه های ایران معروف است. سهند یکی دیگر از آتشفشان های غیر فعال ایران است که چشمه های آب معدنی و طبیعی زیادی دارد.این رشته کوه دارای 3 قله مرتفع می باشد. ارتفاع بلندترین قله کوه سهند برابر با 3700 متر می باشد که در نزدیکی شهرستان تبریز واقع شده است.

قدمت لایه های سنگی در این رشته کوه نشان میدهد که این آتشفشان از ۱۲ میلیون سال قبل تا حدود ۱۴۰۰۰۰ هزار سال پیش به طور پراکنده فعال بوده است.
مسیر دسترسی به این کوهستان از طریق شهر مراغه میباشد. سپس از اینجا باید به سمت روستاهای قراتلو (قره آتلو) و کرده ده حرکت کرد. از این محل نیز یک جاده خاکی به طول تقریبی هفت کیلومتر وجود دارد که به محلی به نام گوران بولاغی به ارتفاع ۲۵۹۰ متر در دامنه سهند میرسد. این مکان دارای چشمه آب و محل شبمانی مسطح هست. در مسیر صعود یک یال قرار دارد که با شیب نسبتا تندی به خط الراس می رسد. لازم  است گفته شود که در خط الراس میان سهند و جام آرامگاه فردی بنام حاج حسین سروری میاندواب قرار دارد که سالهای سال به سهند می آمده و در اینجا فوت کرده و به خاک سپرده شده است.

 بلندترین این قله ها،قله کمال نام دارد.قله کمال با نام محلی قوچ گولی، مرتفع ترین قله رشته کوه سهند و قله شاخص استان آذربایجان شرقی است. 


از این محل باید به قله جام به ارتفاع ۳۵۵۰ متر صعود کرد و سپس روی خط الراس به سمت غرب و قله سهند می توان ادامه داد.

نام قله های رشته کوه سهند شامل جام، مورتال داغی، گیرو داغی، آتاشان، سهند، سلطان، کمال، دمیرلی، آغ آغ، شیر داغی، درویش و حرم داغی می باشد. بلندترین این قله ها،قله کمال نام دارد.قله کمال با نام محلی قوچ گولی، مرتفع ترین قله رشته کوه سهند و قله شاخص استان آذربایجان شرقی است. مسیر دسترسی به این قله مسیر راحتی است. باید از تبریز 30 کیلومتر به سمت جنوب و پیست اسکی سهند حرکت کرد تا به محل شروع صعود رسید. شروع کوهپیمایی از ارتفاع 3000 متر بوده و مسیر صعود دارای پاکوب مشخصی به سمت یال شمال شرقی است که در امتداد همین یال می توان با حدود دو ساعت کوهپیمایی به قله رسید.

کسانی که قصد صعود به رشته کوه سهند را دارند، بهترین زمان در فصل بهار و اردیبهشت و خرداد ماه می باشد.
رشته کوه دنا

رشته کوه دنا

رشته کوه دنا یکی از بلندترین قله های رشته کوه زاگرس می باشد که بین دو استان کهگیلویه و بویر احمد و استان اصفهان واقع شده است. قله دنا دارای 4448 متر ارتفاع می باشد که نزدیک ترین شهرستان به آن دنا نام دارد. رشته کوه دنا، بلندترین کوه و بزرگترین چین خوردگی رشته کوه بزرگ زاگرس محسوب شده و خطالراسی به طول تقریبا 90 کیلومتر دارد.

دنا دارای گونه های جانوری و گیاهی با ارزشی است كه دركنار جاذبه های زمین شناسی منطقه از جمله ساختارهای خاص ژئومورفولوژی،اهمیت و جذابیت آن را چندبرابر کرده است. لاله واژگون ،یکی ازمهمترین جاذبه های طبیعی موجود در این منطقه که مختص نواحی رویشی زاگرسی است.از دیگر گونه های گیاهی با ارزش ، این منطقه، كه در ارتفاعات حداكثر تا ٢٥٠٠متر رشدمیكنند،بلوط است كه بصورت متراكم و پوشش جنگلهای كوهستانی دیده میشود.در این منطقه گونه های جانوری هم دیده می شود.رشته کوه دنا، زیستگاه سنجاب ایرانی است. همچنین گونه های جانوری این منطقه پستاندارانی چون خرس قهوه ای،خفاش،تشی،گرگ،شغال،روباه،كفتار،خدنگ،گراز،كل وبز،پلنگ،قوچ میباشند. پرندگان این منطقه هم عقاب طلایی،شاهین و انواع كبك می باشد.

 این رشته کوه ۴۹ قله دارد و قاش‌ مستان یا بیژن ۳ که بلندترین آنهاست. قله‌های مورگل، قزل قلعه و برج آسمانی یا بیژن ۲ از قله‌های مهم دیگر این رشته کوه هستند. گل فرهاد هم کوتاه‌ترین قله رشته کوه دنا است که بلندی آن ۴ هزار و ۴۰ متر است.


این رشته کوه ۴۹  قله دارد و قاش‌ مستان یا بیژن ۳ که بلندترین آنهاست. قله‌های مورگل، قزل قلعه و برج آسمانی یا بیژن ۲ از قله‌های مهم دیگر این رشته کوه هستند. گل فرهاد هم کوتاه‌ترین قله رشته کوه دنا است که بلندی آن ۴ هزار و ۴۰ متر است.

قله قاش مستان که جز قلل رشته کوه دناست بلندترین قله استان کهگیلویه و بویر احمد و بلندترین قله این رشته کوه است. این قله در 35 کیلومتری شمال غربی یاسوج و در شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا قرار دارد و مقصد جهت صعود به قله شهر سی سخت می باشد.

 راحتترین مسیر برای  صعود به قله قاش مستان از روستای خفر شروع می شود و از این روستا نیز دو مسیر برای صعود به قله وجود دارد. مسیر سمت راست کوهدژ یا مسیر آبشار و مسیر سمت چپ کوهدژ. از هر کدام از این دو مسیر که به سمت قله شروع به پیمایش کنید به جانپناه می رسید که باید در این منطقه جهت صعود روز بعد استراحت کافی انجام دهید تا انرژی لازم را داشته باشید. جهت شب مانی نیز می توان از چادر استفاده کرد. صعود به قله از جانپناه حدود شش تا هفت ساعت طول می کشد که البته این میزان بسته به توان گروه می تواند متفاوت باشد و با توجه به وجود یخچال در مسیر و لزوم عبور از آن ممکن است زمان بیشتری مورد نیاز باشد.همچنین باید در نظر داشته باشید که زمان برگشت از قله را در ساعت 14 قرار دهید ،چون مسیر طولانیست و عبور از سراشیبی و یخچال در بازگشت باید با احتیاط کافی انجام شود و بتوان پیش از غروب آفتاب به جانپناه رسید.
کوه های مریخی

کوه های مریخی

یکی دیگر از زیباترین کوه های ایران که در جنوب کشور و در نزدیکی چابهار قرار دارد، کوه های مریخی هستند. کوه های این منطقه منظره ای مشابه سیاره مریخ دارد. از این رو این کوه به کوه های مریخی ایران شهرت دارد.

کوه های مریخی، کوه هایی به رنگ طوسی و سفید هستند که قدمت آنها به ۴ تا ۵ میلیون سال قبل تخمین زده شده است. این کوه ها ارتفاع های متفاوتی دارند و در بعضی از جاها ممکن است کمتر از ۱۰ متر و در بعضی از جاها به بیشتر از ۱۰۰ متر برسد و برخلاف ظاهر نرمی که دارند، فوق العاده سخت هستند و کسی که بخواهید از آنها بالا برود باید صخره نوردی بلد باشد.

 کوه های مریخی، کوه هایی به رنگ طوسی و سفید هستند که قدمت آنها به ۴ تا ۵ میلیون سال قبل تخمین زده شده است. این کوه ها ارتفاع های متفاوتی دارند و در بعضی از جاها ممکن است کمتر از ۱۰ متر و در بعضی از جاها به بیشتر از ۱۰۰ متر برسد و برخلاف ظاهر نرمی که دارند، فوق العاده سخت هستند و کسی که بخواهید از آنها بالا برود باید صخره نوردی بلد باشد.


طبق گفته ی زمین شناسان و باستان شناسان، روی این کوه ها، شیارها و روسوب هایی وجود دارد که در اثر فرسایش در طول هزاران سال بوجود آمده اند و کوه هایی به این زیبایی خلق کردده اند.

در این منطقه ریزش باران به اندازه ای کم است که هیچ گیاه و حتی علفی نمی تواند در آن بروید و به همین دلیل به آن سرزمین بد گفته می شود. در کوه های مریخی چابهار فسیل ماهی، نهنگ و صدف به تبعات یافت می شود.

برای رسیدن به این منطقه ی زیبا چابهار را به سمت گواتر طی کنید. بعد از پیمودن ۴۰ کیلومتر به این پدیده خارق العاده می رسید.کسانی که قصد صخره نوردی دارند و یا دوست دارند در شب آسمانی شفاف و صورت فلکی های متفاوت را ببینند، پیشنهاد می کنیم سری به این منطقه بزنند.
قله تفتان

قله تفتان

یکی دیگر از قله های زیبا برای کوهنوردی ، قله تفتان می باشد.این قله در استان سیستان و بلوچستان و در فاصله 150 کیلومتری از شهر زاهدان و در نزدیکی شهرستان خاش وجود دارد. ارتفاع این قله 3941 متر از سطح دریا میباشد. کوه تفتان با وجود قله مخروطی خود که در دشت های سیستان از فاصله های بسیار دور می توان آن را دید؛بدون شک یکی از زیباترین قلل شرق ایران محسوب می شود و صعود به این قله می تواند خاطرات به یادماندنی برای کوهنوردان به ارمغان بیاورد.

قله تفتان،مانند بقیه قله های آتشفشانی و نیمه آتشفشانی،دریاچه هایی دارد که این دریاچه ها در بخش دامنه غربی بوده که سر دریا نام دارد. البته رشته کوه تفتان علاوه بر این قله زیبا دارای قلل دیگری نیز میباشد از جمله این قله ها میتوان زیارت در بخش شمالی ، مادر کوه در قسمت جنوبی ، صبح کوه در شمال شرقی و نرکوه واقع در غرب مادر کوه را نام برد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .