تبیان، دستیار زندگی

واکسن‌ها چقدر درمقابل کرونای دلتا موثرند؟

به گفته سازمان بهداشت جهان گونه هندی کرونا که به کرونای دلتا شهرت یافته هم‌اکنون به گونه قالب کرونا در جهان تبدیل شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

ویروس کرونای دلتا و دلتا پلاس در هفته‌های اخیر دوباره جهان را به مرز قرنطینه کشانده است.
به گفته سازمان بهداشت جهان گونه هندی کرونا که به کرونای دلتا شهرت یافته هم‌اکنون به گونه قالب کرونا در جهان تبدیل شده است.
به گزارش insider واریانت دلتاپلاس کرونا در 30 کشور جهان شیوع پیدا کرده است. گفته می‌شود کرونای دلتاپلاس تا 40درصد سرایت پذیری بیشتری نسبت به گونه دلتا دارد.    
درحال حاضر حدود 3 میلیون نفر در ایران به طور کامل واکسینه شده‌اند اما میزان شیوع ویروس بیشتر از گذشته است. اما تحقیقات CDC نشان میدهد افراد واکسینه شده نیز میتوانند به راحتی ویروس دلتا را منتقل کنند. با این حال تزریق واکسن میتواند افراد را از مرگ حتمی در مقابل ابتلا به نوع کرونای دلتا در امان نگاه دارد. جهش دوباره کرونا باعث شده اغلب کشورهای ثروتمند به فکر تزریق دوز سوم واکسن برای شهروندان خود باشند.
این درحالی است که اغلب کشورهای کمتر توسعه یافته به دلیل نداشتن واکسن کافی همچنان قربانی میدهند.
پیشتر WHO از کشورهای ثروتمند خواسته بود بجای تزریق دوز سوم واکسن، آن را به کشورهای کم درآمد اختصاص دهند. اما نگرانی از عدم اثرگذاری واکسن‌ها در برابر کرونای دلتا، زمزمه استفاده از دوز سوم واکسن را بیشتر کرده است.
به طور کلی، داده‌های قوی نشان می‌دهد که واکسیناسیون هنوز معتبرترین راه برای جلوگیری از ابتلا یا انتقال هر نژادی از کووید 19 است، که شامل واریانت دلتا نیز می‌شود.
واکسن‌های موجود، در محافظت در برابر نوع دلتا مؤثر هستند. در افرادی که واکسینه شده‌اند بدون در نظر گرفتن واریانت، همچنان برخی از عفونت‌ها دیده می‌شود. با این حال، این مسئله همچنان وجود دارد که در افراد واکسینه شده که مبتلا به عفونت شدند، علائم بسیار خفیف است یا بیماری بدون علامت است و فقط با غربالگری تشخیص داده می‌شوند.
تاکنون واکسن‌ها نشان داده‌اند علیه بیماری شدید و مرگ ناشی از واریانت دلتا محافظت خوبی ایجاد می‌کنند. 
تاکنون 14.7 میلیون واکسن در ایران تزریق شده و حدود 7 میلیون دوز واکسن دیگر در کشور باقی مانده است.