تبیان، دستیار زندگی

تصیم ستاد کرونا برای تعطیلی دو هفته ای در مرداد 1400 به کجا رسید؟

وزیر بهداشت در نامه‌ای به مقام معظم رهبری درخواست تعطیلی دو هفته‌ای کشور را داده بود و ایشان از رئیس‌جمهور خواستند این موضوع را در ستاد ملی کرونا بررسی نمایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کرونا در ایران
پس از درخواست تعطیلی از سوی وزیربهداشت، مقام معظم رهبری در نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام کردند؛ پیرو هشدار وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیشنهاد تعطیلی بخاطر بیماری همه‌گیر، مقتضی است این موضوع در ستاد ملی کرونا مطرح و بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد.

این دستور مورد بررسی قرار گرفته است و احتمال می رود که قرنطینه سراسری در کشور اجرا و همه جا دو هفته تعطیل شود، زیرا روزانه بیش از ۳۵ هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شوند، تعداد کشته‌ها به ۴۰۰ نفر در روز رسیده و معاون وزیر بهداشت هشدار داده تا یک ماه و نیم آینده آمار رسمی قربانیان کرونا به ۶۰۰ نفر در روز هم می‌رسد.

همچنین سعید نمکی در نامه‌ای که به مقام رهبری  نوشته بودند به این نکته اشاره کردند که: شاید دو هفته تعطیلی جدی و ایستادگی و بکارگیری نیروهای نظامی و انتظامی و برخورد محکم با شکستن پروتکل‌ها بتواند تا حد قابل توجهی از چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها و فشار نفس‌گیر بر همکاران ما بکاهد.

نمکی در این نامه تاکید کرده که درخواستش تعطیلی و قرنطینه سراسری است و نه تعطیلی مانند تعطیلات شش روزه تهران که تمام رستوران‌ها و محل‌های کسب‌و‌کار باز بود و تعداد قابل توجهی از مردم کشور به سفر، به‌ خصوص  استان‌های شمالی داشتند.

کرونا در ایران

بررسی تعطیلی دو هفته‌ای کشور به کجا رسید؟

وزیر بهداشت درخواست تعطیلی دو هفته‌ای کشور را داده و دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا هم اعلام کرده است پیشنهاد تعطیلی دو هفته کشور در روز ۱۲ مرداد 1400 بررسی می‌شود.

همانطور که می دانید از ابتدای سال جاری، دو بار محدودیت‌های ۱۰ روزه در تهران و بسیاری از شهرها وضع شده است. هفته گذشته نیز تهران به مدت شش روز تعطیل شد،ولی در این سه بار تعطیلی، محدودیت‌های وضع شده اعمال نشد، نه گروه‌های شغلی غیرضروری تعطیل شدند و نه ادارات دولتی و خصوصی و رفت و آمدها در سطح شهر به قوت خود باقی بود.

حتی در تعطیلات شش روزه تهران، تعداد زیادی از مردم به سفر رفتند و اعمال جریمه یک میلیونی و ممنوعیت ورود و خروج از و به شهرهای قرمز اجرا نشد.

اما این بار وزیر بهداشت اعلام کرده که تعطیلی دو هفته‌ای تنها در صورتی می‌تواند در پیشگیری از کرونا موثر باشد که نیروهای نظامی و انتظامی تمام توان خود را به کار بگیرند و و برخورد محکمی داشته باشند.

اما در صورتی که ستاد ملی مقابله با کرونا با این تعطیلی موافقت کند اما نتواند قرنطینه سراسری برقرار کند، احتمالا باید منتظر افزایش مسافرت‌های تابستانی و شیوع بیشتر کرونا بود.

حالا باید منتظر ماند و دید ستاد ملی مقابله با کرونا چه تصمیمی درباره تعطیلی دو هفته‌ای کشور می‌گیرد و در صورت تصویب تعطیلی، قرنطینه سراسری از چه زمانی اجرا می‌شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشوردر حاشیه جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا: در این جلسه همه تجارب جهانی و همچنین اقدامات یک سال و نیم گذشته و همچنین همه نظرسنجی‌ها بررسی شد و درست است که تعطیلات بعنوان یکی از راه‌های اقدام و اثرگذار است، اما انجام این کار نیازمند مقدمات، تمهیدات، برنامه ریزی‌ها، اقناع سازی و همراه سازی همه مسئولان و همه مردم است.

اگر در موضوع تعطیلات به صورت دقیق و کاملا هوشمندانه و موثر برنامه ریزی نشود چه بسا شاهد هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی باشیم، اما به اهداف مورد نظر نرسیم و همه شرکت کنندگان در جلسه به این موضوع اشاره داشتند.

کرونا در ایران

زدن واکسن کرونا تنها چاره کار نیست!

رحمانی فضلی در حاشیه جلسه قرارگاه ستاد ملی کرونا با حضور وزیر کشور افزود: یکی از نگرانی‌هایی که در حوزه واکسیناسیون ایجاد شده، این است که به غلط این باور در بین مردم رایج شده که، چون واکسن زده اند رویین تن هستند و دیگر کرونا نمی‌گیرند.این در حالی است که واکسیناسیون مانع ابتلا نمی‌شود هر چند این بیماری را سبک‌تر می‌کند، اما اگر بیماری که کرونا گرفته بیماری زمینه‌ای داشته باشد خطرناک خواهد بود، بنابراین تلقی غلط رویین تن شدن را با زدن واکسن کنار بگذارید و امیدواریم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بتوانیم این بیماری را مدیریت کنیم.

کرونا در ایران

در خصوص تامین واکسیناسیون هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد!

طبق گفته وزیر کشور؛ هیچ مشکلی در بحث تامین واکسن نداریم به ویژه که یکی از نکات مهم در کنار رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بحث واکسیناسیون است که ما میزان واکسیناسیون را از صد هزار تا ۵۰۰ هزار نفر در روز رسانده ایم و این رقم را باید افزایش بدهیم.

طبق گزارشی که در جلسه داده شد در تامین واکسیناسیون هیچ مشکلی نداریم و واکسن داخلی نیز از هفته آینده تامین خواهد شد و از یک میلیون به یک میلیون و دویست هزار دوز خواهد رسید.

 

کرونا در ایران

هیچ کمبودی در تامین دارو نداریم!

طبق گفته وزیر کشور؛ هیچ مشکلی در تامین دارو نداریم، طبق گزارشی که آقای نمکی در جلسه ستاد مقابله با کرونا داده اند، ما هیچ گونه مشکلی در تامین دارو نداریم و نگرانی هایی در این خصوص وجود ندارد.

یکی از مباحثی که این جلسه مطرح شد بحث جریمه‌ها و کنترل‌هاست که مقرر شد مطالعه و بررسی دقیق‌تری صورت گیرد و قرار شد ما در روزهای آینده این موضوع را بررسی دقیق کنیم و در این خصوص تصمیم گیری شود.

البته در کنار این چند مسئله نیز مطرح شد که یکی ارزش قائل شدن و حمایت و قدردانی از کادر درمان است که یک سال و نیم است درگیر این بیماری هستند و باید کمک کنیم اینها در شرایط بهتری وظایف خود را انجام دهند که در این خصوص قرار شد آقای نمکی بازنگری دقیقی درباره این موضوع داشته باشند.

همچنین در جلسه ستاد مقابله با کرونا مقرر شد؛ می بایست شرایط کنترلی و جرایم جدیدی را پیشنهاد دهیم که موثر باشد چرا که اکنون این جرایم با نوع تخلفات هماهنگی ندارد و در واقع کم است باید به گونه ای اجرا شود که تاثیرگذار و بازدارنده باشد.به همین دلیل مقرر شد اصناف برای صنف خود و ناجا نیز در بحث ترددها پیشنهادهای خود را بدهند تا تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .