تبیان، دستیار زندگی

چرا پرچم روسیه در المپیک 2021 توکیو نمایش داده نشد؟

ورزشکاران روسیه به رغم محرومیت این کشور از حضور در تورنمنت‌های بزرگ جهانی ورزش، همچنان در المپیک توکیو حاضر هستند، اما نه با پرچم روسیه!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
المپیک
روسیه در دسامبر سال 2019 پس از رسوایی دوپینگ گسترده ورزشکاران این کشور با همکاری دولت روسیه که جهان ورزش را در شوک فرو برد، از حضور در المپیک توکیو محروم شد.

محرومیت اولیه چهار ساله روسیه در سال 2020 به دو سال کاهش یافت، اما با این وجود هیچ تیم رسمی روسیه در بازی های المپیک ژاپن یا جام جهانی 2022 قطر نمی تواند حضور داشته باشد، با این وجود ورزشکاران روس به دلیل تاسیس ROC یا کمیته المپیک روسیه در المپیک توکیو حضور دارند.

المپیک

چرا روسیه محروم شد؟

روسیه در پرونده دوپینگ گسترده و برنامه‌ریزی شده با حمایت دولت که شامل دستکاری مقامات روسی در داده های ارائه شده توسط آژانس ضد دوپینگ روسیه بود، مقصر شناخته شد.

پس از متهم شدن روس‌ها به دست بردن در نمونه‌های دوپینگ ورزشکاران‌شان، آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در سال 2019 ورزشکاران روسیه را برای 4 سال از شرکت در تورنمنت‌های بین‌المللی محروم کرد اما این مجازات از سوی دادگاه حکمیت در ورزش (CAS) به نصف کاهش یافت. با این حال محرومیت روس‌ها تا ماه دسامبر سال 2022 ادامه خواهد داشت و مقامات این کشور هم تصمیم گرفته‌اند اقدامی برای کاهش یا لغو نزدیک به دو سال باقی مانده از محرومیت‌شان انجام ندهند.



متعاقباً ورزشکاران روسی از حضور در مسابقات المپیک زمستانی 2018 در پیونگ چانگ محروم شدند و حضور روسیه به عنوان یک کشور در مسابقات دو و میدانی از سال 2015 ممنوع شد.روسیه به شدت دست داشتن دولت در این رسوایی را رد کرد و به حکم اولیه چهار سال محرومیت از حضور در رقابت های بزرگ بین المللی که در سال 2019 صادر شده بود اعتراض کرد.

دادگاه داوری ورزش آژانس ضد دوپینگ آن ها را فاقد صلاحیت دانست و سه قاضی به اتفاق آرا موافقت کردند که آژانس ضد دوپینگ روسیه (Rusada) نتوانسته است داده های معتبر تست های استعمال دارو و دوپینگ را به آژانس جهانی ضد دوپینگ (وادا) که خواستار محرومیت چهار ساله روسیه شده بود، ارائه دهد.

roc

ماجرای عجیب روس‌ها در المپیک توکیو!

ورزشکاران روسیه با وجود محرومیت این کشور از حضور در تورنمنت‌های بزرگ ورزشی، همچنان در المپیک توکیو حاضر هستند؛ اما نه با پرچم این کشور!
بیشتر بخوانید:
تاریخچه ورزش فوتبال
روسیه در دسامبر سال‌۲۰۱۹ پس از رسوایی دوپینگ گسترده ورزشکاران این کشور با همکاری دولت روسیه که جهان ورزش را در شوک فرو برد، از حضور در المپیک توکیو محروم شد.

به همین دلیل ورزشکاران روس به‌دلیل تأسیس ROC یا کمیته المپیک روسیه در المپیک توکیو حضور دارند. این محرومیت بدان‌معناست که نام روسیه، پرچم این کشور و سرود ملی روس‌ها در بازی‌های توکیو‌۲۰۲۰ یا پکن‌۲۰۲۲ مجاز نخواهد بود و در صورت صعود روسیه به جام‌جهانی‌۲۰۲۲ قطر، آن‌ها باید با یک نام خنثی و بی‌طرف و نه با نام تیم ملی روسیه در این مسابقات شرکت کنند.

این محرومیت بدان معناست که نام روسیه، پرچم این کشور و سرود ملی روس ها در بازی های توکیو 2020 یا پکن 2022 مجاز نخواهد بود و در صورت صعود روسیه به جام جهانی 2022 قطر، آنها باید با یک نام خنثی و بی طرف و نه با نام تیم ملی روسیه در این مسابقات شرکت کنند.

روسیه همچنین از حضور در مسابقات پارالمپیک تابستان سال آینده توکیو و همچنین مسابقات قهرمانی جهانی که زیر نظر وادا برگزار می شود تا زمان پایان تحریم در 16 دسامبر 2022 محروم خواهد بود.

روسیه تنها در صورت احترام به حکم صادره و رعایت تحریم های اعمال شده، پرداخت کلیه جریمه ها و کمک های مالی مربوطه و رعایت تمام قوانین وادا، پس از پایان این محرومیت می تواند دوباره به رقابت های جهانی بازگردد.

روس ها در طول مدت محرومیت واجد شرایط میزبانی یا شرکت در مسابقات المپیک، پارالمپیک یا مسابقات قهرمانی جهان نخواهند بود و همچنین طبق این حکم در صورتی که قبلا هرگونه حق میزبانی رقابت های جهانی به آنها اعطا شده، اگر برگزاری کنندگان رقابت ها عضو وادا باشند، باید پس گرفته شود.

 

المپیک

ROC چیست؟

ROC نمایندگی مجموعا 335 ورزشکار در رقابت های توکیو را خواهد داشت. ROC مخفف کمیته المپیک روسیه است که مجاز است نمایندگی ورزشکاران روسیه را در المپیک بر عهده داشته باشد چرا که حکم محرومیت صادر شده برای روسیه کاملا همه جانبه نبوده و فقط آنها را مجبور به حذف نام تیم و سرود ملی در مسابقات ورزشی کرده است.

لوگوی ROC از پرچم روسیه جداست و روی تمام لباس های ورزشی باید لوگوی ROC و نه کمیته المپیک روسیه درج شده باشد.

طبق حکم کمیته بین المللی المپیک: "تمام حاضران در این رقابت ها از سوی این سازمان باید از نام ROC استفاده کنند و نه نام کامل کمیته المپیک روسیه".

اگر در هر کجای لباس های ورزشکاران روس کلمیه روسیه درج شده باشد باید در کنار آن ورزشکار بی طرف نیز نوشته شود. ورزشکارانی که برای ROC رقابت می کنند کسانی هستند که توانسته اند ثابت کنند در رسوایی دوپینگ اصلاً درگیر نبوده اند.
بیشتر بخوانید:
فواید شنا برای سلامتی
طبق دستورالعمل های کمیته ملی المپیک رنگ های پرچم روسیه فقط می توانند روی لباس های ورزشکاران قرار بگیرند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .