تبیان، دستیار زندگی

پیامدهای اختلاف طبقاتی در ازدواج

برای ازدواج باوجود اختلاف طبقاتی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

دختر و پسرهایی هستند که به دلیل علاقه‌ای که به یکدیگر دارند، برخی ملاک‌های مهم و اساسی برای ازدواج را نادیده می‌گیرند و اکثراً می‌گویند علاقه از همه‌چیز مهم‌تر است و اگر علاقه وجود داشته باشد همه‌ی مسائل حل خواهد شد اما حقیقت این است که اغلب افرادی که با این طرز تفکر ازدواج‌کرده‌اند از ازدواجشان پشیمان شده‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج و خواستگاری
توصیه روانشناسان این است که افراد ترجیحاً هنگام ازدواج به دنبال افرادی باشند که دارای نقطه مشترک بیشتری هستند. فاصله طبقاتی از جمله مسائل مهمی است که در ازدواج باید به آن توجه شود زیرا  اختلاف طبقاتی بر رابطه زن و مرد تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد و می‌تواند رابطه را از هم بپاشد. به همین دلیل این موضوع نباید در ملاک‌های پیش از ازدواج نادیده گرفته شود.

چه زمانی می‌گوییم دو نفر با یکدیگر اختلاف طبقاتی دارند؟

اغلب افراد با شنیدن اختلاف طبقاتی یاد شرایط مالی خانواده‌ها می‌افتند اما این تفاوت صرفاً مربوط به وضع مالی نیست. سطوح دیگر مانند تحصیلات، اصالت خانوادگی، شغل، فرهنگ و تربیت از دیگر اشکال اختلاف طبقاتی است. درواقع افراد جامعه ازلحاظ فاصله طبقاتی به سه دسته تقسیم می‌شوند:
-طبقه بالا (ثروتمندان، دارای تحصیلات بالا و شغل مهم)
-طبقه متوسط (کارمندان و افراد دارای شغل آزاد با حقوقی در حد میانگین جامعه و تحصیلات معمولی)
-طبقه پایین (کارگران و افرادی با تحصیلات و درآمد پایین)
به‌طورکلی، ازدواج طبقه بالا با پایین نسبت به ازدواج طبقه متوسط با یک طبقه بالاترین یا پایین‌تر با مشکلات بیشتری همراه است. به‌عنوان‌مثال ازدواج یک دختر دارای مدرک کارشناسی با یک پسر کارشناسی ارشد مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر یکی از آن‌ها تحصیلات نداشته باشد، مشکل‌ساز است.

اختلاف طبقاتی میان خانواده‌ها چه ارتباطی با دختر و پسر دارد؟

ممکن است خانواده‌ای ازلحاظ سطح طبقاتی اختلاف داشته باشند اما دختر و پسر از لحاظ طبقاتی ( تحصیلات، درآمد و شغل) مناسب یکدیگر باشند؛ در چنین مواردی نباید این اختلاف طبقاتی را نادیده گرفت چراکه در فرهنگ ما خانواده‌ها نقش مهمی در ازدواج فرزندان دارند و ازدواج دو نفر درواقع ازدواج دو خانواده است؛ بنابراین، اختلاف طبقاتی بین خانواده‌ها می‌تواند دامنه اختلافات بین زوجین را افزایش دهد. این اختلافات و مشکلات به‌خصوص زمانی بروز می‌کنند که خانواده‌ها حاضر به نادیده گرفتن این اختلاف طبقاتی نباشند و خانواده‌ای که در سطح بالایی قرار دارد، خانواده در سطح پایین را تحقیر کند یا آن‌ها را در سطح خود نداند.
به‌غیراز تنش بین خانواده‌ها، اختلاف طبقاتی در ازدواج پیامدهای دیگری نیز در پی دارد ازجمله:
-افزایش احتمال بی‌محلی از طرف خانواده همسر
-احساس حس حقارت در فردی که به طبقه پایین‌تر تعلق دارد
-ناسازگاری و عدم تفاهم در مسائل مختلفی مثل گذراندن اوقات فراغت، شیوه فرزند پروری و نقش افراد در خانواده

بالاتر بودن فاصله طبقاتی دختر با مشکلات بیشتری همراه است یا پسر؟

با توجه به اینکه مرد بر خانواده سلطه بیشتری دارد و مسئولیت تأمین معاش خانواده با مرد است، پایین‌ بودن طبقه اجتماعی زن نسبت به مرد، مشکلات کمتری را در آینده برای زوجین ایجاد خواهد کرد اما ازآنجایی‌که دختران از روحیه لطیفی برخوردارند، تحقیر از طرف خانواده همسر ممکن است در روحیه آن‌ها و به طبع در زندگی مشترک زوجین تأثیر مخربی بگذارد. از طرف دیگر، بالا بودن وضع مالی دختر نسبت به پسر نیز مشکلاتی مثل حس حقارت، از بین رفتن حس اقتدار و غرور در مرد و در برخی موارد سرکوفت شنیدن می‌شود و زمینه اختلاف بین زوجین را فراهم می‌کند. بنابراین اختلاف طبقاتی در اغلب موارد می تواند زمینه بروز اختلاف شود و قانون مشخصی در این مورد  وجود ندارد.


برای ازدواج باوجود اختلاف طبقاتی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر با فردی آشنا شده‌اید که احساس می‌کنید میان شما و او اختلاف طبقاتی وجود دارد لازم است به نکات زیر توجه کنید:
- پنهان‌کاری نکنید. اجازه دهید خانواده طرف مقابلتان وضع زندگی‌تان را از نزدیک ببیند تا بهتر بتواند اختلاف طبقاتی را بررسی کند.
-سنجیده عمل کنید و تصمیم احساسی نگیرید. در مورد موضوعات مختلف مثل نوع تفریحات، شیوه فرزند پروری، سطح تحصیلات، میزان اهمیت درآمدزایی و...صحبت کنید.
-اختلاف طبقاتی را با خانواده در میان بگذارید و نظر آن‌ها را جویا شوید.
-مخالفت خانواده ها را نادیده نگیرید بلکه برای راضی کردن آن‌ها ابتدا دلایلشان را بشنوید و سپس با منطق و آرامش استدلال‌های خودتان را ارائه دهید.
- از مراجعه به مشاور ازدواج غافل نشوید. روانشناس ازدواج با پرسیدن سؤال‌های مختلف و انجام تست‌های متفاوت سعی می‌کند تا دختر و پسر به شناخت بهتری از همدیگر دست پیدا کنند و با بررسی شرایط متفاوتی که وجود دارد، به دختر و پسر توصیه‌هایی می‌کند تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.