تبیان، دستیار زندگی

علائمی که نشان می‌دهد آپنه خواب دارید

اگر صبح بعد از بیدار شدن و در طول روز احساس خستگی و سردرد دارید یا دچار کج‌خلقی می‌شوید ممکن است از آپنه خواب باشد. در این مطلب شما را با علائم این مشکل بیشتر آشنا می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آپنه خواب
خواب خوب و راحت! نیاز فراموش شده این روزهای ما، نیازی که به واسطه استرس‌های روزمره، مشغله‌های ذهنی، نگرانی از فردا و هزاران مسئله دیگر آشفته شده است؛ اما مسئله به همین جا ختم نمی‌شود. مسئله آپنه یا وقفه تنفسی خواب، یعنی قطع کوتاه تنفس در طول خواب نیز نه تنها خواب را آشفته می‌کند بلکه باعث بروز مشکلاتی در طول روز نیز می‌شود. اگر صبح بعد از بیدار شدن و در طول روز احساس خستگی و سردرد دارید یا دچار کج‌خلقی می‌شوید ممکن است از آپنه خواب باشد. در این مطلب شما را با علائم این مشکل بیشتر آشنا می‌کنیم.

آپنه خواب چیست؟
آپنه انسدادی خواب زمانی رخ می‌دهد که عضلات در طول خواب شل می‌شود و بافت‌های نرم پشت گلو افتاده و به طور موقت مجاری تنفسی را مسدود می‌کند. در «آپنه خواب مرکزی» نیز مغز نمی‌تواند سیگنال تنفس را به بدن ارسال کند در نتیجه فرد با قطع تنفس بیدار می‌شود. در هر دو صورت نیز خواب دچار اختلال می‌شود. در آپنه خواب، نفس فرد به مدت 10 تا 30 ثانیه قطع می‌شود و هنگام وصل مجدد تنفس فرد خر و پف می‌کند. در نتیجه فرد در طول شب به طور مرتب از خواب بیدار می‌شود؛ اما صبح روز بعد چیزی به خاطر نمی‌آورد؛ اما در طول روز احساس خستگی می‌کند.
بیشتر بخوانید

 11 باور درست و غلط درباره آپنه خواب


در ادامه به رایج‌ترین علائم آپنه خواب اشاره می‌کنیم:

احساس خواب‌آلودگی در طول روز

افرادی که در طول روز به طور مرتب احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنند مشکل را ناشی از داشتن زندگی پرمشغله می‌دانند؛ اما گاهی ممکن است مشکل از جای دیگری بوده و ربطی به وظایف روزانه‌تان نداشته باشد. اکثر افرادی که بی‌دلیل احساس خستگی می‌کنند احتمالا از آپنه خواب رنج می‌برند. خواب‌آلودگی و خستگی بی‌دلیل روزانه می‌تواند یکی از علائم شایع آپنه خواب باشد. باید بدانید که آقایان اغلب بیشتر از خانم‌ها از این مشکل رنج می‌برند.

بیدار شدن از خواب با سردرد

اگر صبح که از خواب بیدار می‌شوید احساس می‌کنید دریلی داخل سرتان روشن است و سردرد دارید ممکن است دچار آپنه خواب باشید. به این ترتیب یک شب آرام و خوابی باکیفیت را از دست می‌دهید. حتی اگر در طول شب 8 ساعت خوابیده باشید نیز آپنه خواب باعث اختلال در خواب شبانه می‌شود. طبق گزارش «مرکز استنفور برای علوم و پزشکی خواب» افرادی که از آپنه شدید خواب رنج می‌برند ممکن است در طول شب حتی صدها بار از خواب بیدار شوند.

احساس نیاز مکرر به دستشویی در طول شب

اکثر افرادی که در طول شب بی‌دلیل از خواب بیدار می‌شوند تصور می‌کنند که نیاز به توالت رفتن دارند. البته گاهی ممکن است به خاطر پر بودن مثانه از خواب بیدار شوید؛ اما اکثر افرادی که از آپنه خواب رنج می‌برند بدون اینکه دستشویی داشته باشند و صرفا به خاطر این‌که نمی‌دانند چرا از خواب بیدار شده‌اند به توالت می‌روند. اگر شما هم شب‌ها از خواب بیدار می‌شوید و تصور می‌کنید باید به دستشویی بروید بدون اینکه واقعا نیازی به این کار باشد بهتر است به آپنه خواب مشکوک باشید.

حساس شدن و کج خلقی

تغییر در خلق و خوی و حساس و تحریک‌پذیر شدن می‌تواند علل و عوامل متعددی داشته باشد. اختلال در خواب یکی از مهمترین عوامل بروز این مشکلات است. تغییر خلق و خوی و افزایش استرس و اضطراب می‌تواند یکی از علائم خاموش آپنه خواب باشد. نتایج پژوهش‌هایی که در مدرسه پزشکی هاروارد انجام شده است نشان می‌دهند افرادی که به میزان کافی نمی‌خوابند و بارها از خواب بیدار می‌شوند استرس بیشتری دارند، عصبی و غمگین بوده و خستگی روحی دارند.

اکثر افرادی که بی‌دلیل احساس خستگی می‌کنند احتمالا از آپنه خواب رنج می‌برند. خواب‌آلودگی و خستگی بی‌دلیل روزانه می‌تواند یکی از علائم شایع آپنه خواب باشد. باید بدانید که آقایان اغلب بیشتر از خانم‌ها از این مشکل رنج می‌برند


بروز مشکل در رانندگی

یکی از نتایج شایع آپنه خواب بروز تصادفات رانندگی است. بررسی‌هایی که در سال 2015 انجام شده و نتایج آن در مجله  SLEEPبه چاپ رسیده است نشان می‌دهد افرادی که آپنه خواب دارند 2.5 برابر بیشتر تصادف می‌کنند. محققان بر این عقیده هستند که خواب‌آلودگی شدید روزانه و اختلال خواب شبانه یکی از علل اصلی بروز این تصادفات است. در طی همین بررسی‌ها مشخص شد خطر تصادفات رانندگی در افرادی که از آپنه خواب رنج می‌برند و تحت درمان با تهویه فشار مثبت مداوم قرار گرفتند به میزان 70 درصد کاهش پیدا کرد.

چاقی بی‌دلیل

در حین خواب هورمون‌ها بیدار هستند و به کار خود ادامه می‌دهند. هورمون‌هایی که به عنوان مثال حس گرسنگی را کنترل می‌کنند در لحظات خیلی خاص چرخه خواب فعال می‌شوند. زمانی‌که سیکل خواب شبانه‌روزی طبیعی دچار اختلال می‌شود، برخی از هورمون‌ها به ترشح در حد نهایی خود نمی‌‌‌رسند و یا به راحتی ترشح نمی‌شوند. بنابراین ممکن است که احساس گرسنگی بیشتری در طول روز داشته باشید و احتمالا بیشتر دچار مشکل مقاومت سلول‌ها نسبت به انسولین خواهید شد. متاسفانه این مسئله نیز در نهایت به دیابت ختم می‌شود.

اختلال نعوظ

ناتوانی جنسی یکی از عوارض بسیار مهم آپنه خواب در بین آقایان است. با وجود اینکه بیشترین دلیل این مشکل را به افت میزان تستوسترون یا استرس نسبت می‌دهند؛ اما باید بدانید که آپنه خواب نیز می‌تواند عاملی برای بروز این مشکل مردانه باشد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند آقایانی که از مشکل عدم نعوظ رنج می‌برند دو برابر بیشتر از دیگران دچار آپنه خواب هستند. داشتن خوابی نامنظم و بی‌کیفیت شایع‌ترین عامل این مشکل محسوب می‌شود.

بروز مشکلات رفتاری در کودکان

آپنه خواب در کودکان نیز دیده می‌شود. این مسئله در کودکان با مشکلات رفتاری مانند مشکل تمرکز و افت نمرات درسی در مدرسه بروز می‌کند. آپنه خواب می‌تواند با تحریک‌پذیری زیاد یا خواب‌آلودگی در کلاس درس نیز خود را نشان دهند و متاسفانه در برخی از کودکان به اشتباه مشکل اختلال کم‌توجهی تشخیص داده می‌شود. نتایج بررسی‌هایی که در سال 2015 انجام شده و در Pediatrics  به چاپ رسیده است نشان می‌دهد کودکانی که از آپنه خواب رنج می‌برند نتایج جالبی در امتحانات زبان‌های خارجی، ریاضیات و علوم تجربی کسب نمی‌کنند.

شب ادراری

اگر کودک دچار شب ادراری شده باشد بهتر است از متخصص کودک بخواهید که امکان مشکل آپنه خواب را بررسی کند. زمانی‌که تنفس عادی کودکان در طول خواب دچار اختلال می‌شود میزان اکسیژن خونشان افت کرده و این مسئله باعث بروز اختلال در کنترل مثانه شده و شب ادراری ایجاد می‌کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.