تبیان، دستیار زندگی

9 دلیل دختران برای ازدواج با افراد مسن

ریشه‌یابی تمایل بعضی دخترها به انتخاب شوهری با اختلاف سنی زیاد تصمیمی که نیاز به آسیب‌شناسی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج دختر ان با افراد مسن
نویسنده : فریبا البرز | کارشناس‌ارشد مشاوره‌خانواده
افزایش تمایل بسیاری از دختران جوان به ازدواج با مردانی که با آن‌ها اختلاف سنی فاحشی دارند، از مواردی است که در سال‌های اخیر در ایران نسبت به گذشته بیشتر شده است. اختلاف سنی مناسب زوج‌ها از عوامل مهم در ازدواج است و ازدواج یک دختر جوان با یک مرد مسن با هنجارها و سنت‌های جامعه ایران سازگاری ندارد. شایان ذکر است، مواردی که در ادامه به عنوان دلایل این تصمیم گفته خواهد شد، به معنای تایید این رفتار نیست و برای تمام دختران صدق نمی‌کند اما واقعا دلیل گرفتن چنین تصمیمی چه می‌تواند باشد؟

مسائل اقتصادی

در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی، ازدواج پسران جوان با مشکل روبه‌رو شده و شاید عده‌ای نتوانند به همین دلیل تشکیل خانواده بدهند اما مرد مسن به لحاظ اقتصادی به ثبات رسیده و برای یک دختر جوان می‌تواند زندگی نسبتا مرفهی را فراهم کند. این موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل مطرح شده توسط بعضی دختران برای چنین ازدواجی است.


مشکلات عاطفی با پدر

همه دخترهای جوان به پدری که به او تکیه کنند، نیاز دارند. در جایی که پدر بدرفتار یا مرحوم شده باشد، از چنین نعمتی بی‌نصیب می‌شوند و عده‌ای ممکن است این نیاز خود را از طریق ازدواج با مردی به سن پدرشان جبران کنند بنابراین داشتن مشکلات عاطفی با پدر یا محروم بودن از وجود پدر، ممکن است به گرفتن چنین تصمیمی منجر شود.


تجربه شکست عشقی

شکست‌های متعدد در زندگی به خصوص روابط عشقی گذشته یا ازدواج قبلی هم از دلایل این موضوع است. ممکن است برخی دختران جوان با توجه به پیشینه زندگی عاطفی خود به این باور رسیده باشند که پسران جوان بسیار هوسران و غیر مسئول هستند اما مرد مسن به پختگی کامل رسیده و می‌توانند به عنوان یک فرد امن و با مسئولیت، به حمایت وی تکیه کنند.

نداشتن عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس پایین

برخی دختران، شأن و شخصیت خود را به قدری دست کم گرفته‌اند که خود را شایسته نمی‌بینند که مرد جوانی حتی به آن‌ها توجه کند. در نتیجه ارتباط با فرد مسن را برای خود بهتر می‌دانند.

اختلاف سنی زیاد، زن و شوهر را در دو دنیای متفاوت قرار می‌دهد که همین موضوع مشکل‌زا می‌شود. رفتارهای یک دختر جوان برای یک مرد مسن می‌تواند جلف و سبک سرانه تلقی شود و چه بسا انتظار داشته باشد همسرش را شبیه خودش و شخصیت او را عوض کند. به همین اندازه زن جوان، شوهر مسن را کسل کننده و بی‌جنب و جوش می‌بیند



نداشتن سرپناه یا خانواده حامی

در ذهن بعضی دختران بی‌بضاعت ازدواج با مرد مسن می تواند تمام کمبودها و خلأهای زندگی آن‌ها را پر کند بنابراین دختری که مورد حمایت خانواده به خصوص والدینش قرار نمی‌گیرد، ممکن است به گرفتن چنین تصمیمی ترغیب شود.


نداشتن خواستگار خوب

برخی دختران به هر دلیلی، خواستگار مناسب و خوبی ندارند اما می‌خواهند بالاخره ازدواجی داشته باشند و مرد مسن را شاید گزینه خوبی بدانند که بهتر است از دستش ندهند.


آمار بالای طلاق

متاسفانه ازدواج بین زوج‌های جوان در موارد قابل توجهی به طلاق می‌رسد. این موضوع برخی دختران را ترسانده و ممکن است آن‌ها تصور کنند مرد مسن مسئولیت بیشتری نسبت به یک پسر جوان در زندگی دارد و حامی بهتری است.

انتقام‌گیری از نامزد قبلی

ممکن است دختری برای انتقام گرفتن از خانواده‌اش یا نامزد قبلی خود تن به ازدواج با یک فرد مسن بدهد. او برای این که خودش را اثبات کند، چنین تصمیمی می گیرد.


بلندپروازی زیاد

برخی دختران آرزوهای زیادی را در سر می‌پرورانند که برای به دست آوردن آن‌ها هیچ تلاشی نمی‌کنند و یک شبه می‌خواهند پولدار شوند، خانه عالی و خودروی مدل بالا داشته باشند و... . یک مرد مسن می‌تواند نیازهای بلندپروازانه آن‌ها را با سرعت بیشتری نسبت به یک جوان تامین کند. پس ازدواج با او را انتخاب می‌کنند.

آسیب‌شناسی این سبک ازدواج‌ها
درک نشدن توسط شوهر

بارها در همین صفحه خانواده و مشاوره، گفته شده که اختلاف سنی زیاد، زن و شوهر را در دو دنیای متفاوت قرار می‌دهد که همین موضوع مشکل‌زا می‌شود. رفتارهای یک دختر جوان برای یک مرد مسن می‌تواند جلف و سبک سرانه تلقی شود و چه بسا انتظار داشته باشد همسرش را شبیه خودش و شخصیت او را عوض کند. به همین اندازه زن جوان، شوهر مسن را کسل کننده و بی‌جنب و جوش می‌بیند بنابراین ارتباط‌ها و مناسبات آن‌ها تناسب زیادی با هم نخواهد داشت.

گاه وجود فاصله‌های سنی زیاد، باعث می‌شود برخی مردان، بدون دلیل سوءظن‌هایی به همسر خود داشته باشند و مدام برای همسرشان تعیین تکلیف و او را کنترل کنند.



بچه‌دار شدن

همچنین اگر دختر جوان بخواهد فرزندی داشته باشد، این فرزند برای یک پدر مسن می‌تواند در حد نوه یا نتیجه‌اش باشد که سراسر ضرر برای کودک است.


مرگ شوهر

احتمال فوت و مرگ و میر در سنین بالا بیشتر است بنابراین زنان جوانی که با مردان مسن ازدواج
می کنند ممکن است خیلی زود تنها شوند و همسرشان فوت کند و زندگی اجتماعی آن‌ها با چالش‌های جدی و زیانباری همراه شود.


بروز سوءظن

گاه وجود فاصله‌های سنی زیاد، باعث می‌شود برخی مردان، بدون دلیل سوءظن‌هایی به همسر خود داشته باشند و مدام برای همسرشان تعیین تکلیف و او را کنترل کنند.


منزوی شدن

گاهی به دلیل اختلاف سنی زیاد زن خجالت می‌کشد شوهرش را به دوستان و اقوام جوانش معرفی کند و به همین دلیل تنها و منزوی می‌شود.
یک دختر جوان در زمان گرفتن تصمیم نهایی، باید حواسش به همه این نکات باشد.

منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .