تبیان، دستیار زندگی

5  راهکار طلایی برای تقویت خلاقیت کودکان

یافته‌های یک مطالعه نشان داده است خیال‌پردازی کودکان به آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر بر مشکلات‌شان در مراحل بعدی زندگی غلبه کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تقویت خلاقیت کودکان -  خیال‌پردازی کودکان - پرورش خلاقیت کودکتقویت خلاقیت کودکان -  خیال‌پردازی کودکان - پرورش خلاقیت کودک

نویسنده : مارال مرادی | روزنامه‌نگار
مادرها نباید از نقش پررنگ‌شان در تقویت این خصلت غافل شوند، در ادامه توصیه هایی در همین باره خواهیم داشت.

1- فضایی را برای ساختن اختصاص دهید

اختصاص فضایی به کودک که بتواند در آن خلاق باشد، مهم است. این به معنای داشتن یک اتاق بازی پرزرق و برق نیست. می تواند یک گوشه کوچک با یک ساک لگو یا جعبه ای از لباس‌های قدیمی برای پوشیدن هنگام بازی باشد. کلید اصلی این است که نسبت به فضایی که در اختیار دارند، احساس قدرت کنند.

2- وقت آزاد فراهم کنید

این مهم است که به کودکان‌تان وقت آزاد بدهید. زمانی را در خانه بدون فعالیت‌های برنامه ریزی شده بگذرانید تا فرزندتان بتواند بچرخد و بازی کند.

از آن جایی که کودکان از تماشای والدین‌شان می‌آموزند، خودتان هم خلاق باشید



3- در باره خلاقیت بحث کنید

از کودکان‌تان بپرسید چه زمانی بهترین ایده‌ها به ذهن‌شان می‌رسد یا چه زمان‌هایی بیشترین خلاقیت را دارند. همچنین تفکر انتقادی خلاق را پرورش دهید. هرچه فرزندان‌تان بزرگ‌تر می‌شوند، از آن‌ها بپرسید رویکردشان به برخی مسائل چیست و چطور می‌توانند برخی کارها را متفاوت انجام دهند. آیا کودکان شما تا به حال توفان فکری برای روی کاغذ آوردن ایده‌های‌شان داشته‌اند یا از نقشه فکر استفاده کرده‌اند؟

4- به علاقه‌مندی‌شان توجه کنید

به بچه‌ها کمک کنید احساسات خود را دنبال کنند. به علاقه مندی‌های کودک‌تان توجه کنید و مواد لازم و فعالیت‌های مرتبط با آن را در اختیارش قرار دهید. اگر کودک‌تان به زمین شناسی علاقه دارد، برای او کتاب‌های مرتبط با این موضوع رابخرید و نمونه‌های مختلف سنگ را در اختیار او قرار دهید.

5- برای خلاقیت خود هم وقت بگذارید

از آن جایی که کودکان از تماشای والدین شان می‌آموزند، خودتان هم خلاق باشید. وقتی کودک‌تان نقاشی می‌کشد یا چیزی می‌سازد یا رنگ آمیزی می‌کند، به او بپیوندید. 
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .