تبیان، دستیار زندگی

دردسرهای نوشیدن آب خیلی سرد!

مهم‌ترین اثر منفی نوشیدن آب یخ

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدنی یخی می‌تواند مشکلات جدی نیز برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. قبل از نوشیدن یک جرعه دیگر، ادامه مطلب را بخوانید تا از تأثیر منفی و عجیب نوشیدن آب یخ مطلع شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آب یخ
وقتی هوا گرم است، کمتر چیزی طراوت‌بخش‌تر از یک لیوان آب یخ برای فرونشاندن عطش و تشنگی وجود دارد. البته، این فقط کام شما نیست که از مصرف یک لیوان آب در روزهای گرم سود می‌برد، بلکه نوشیدن آب در این روزها می‌تواند به جلوگیری از کم‌آبی بدن هم کمک کند و اگر به مدت طولانی در معرض هوای گرم باشید، می‌تواند علائم گرمازدگی را کاهش دهد. البته تحقیقات علمی نشان می‌دهد که نوشیدنی یخی می‌تواند مشکلاتی جدی برای سلامتی‌تان به همراه داشته باشد. بنابراین قبل از نوشیدن یک جرعه دیگر، ادامه مطلب را بخوانید تا از تأثیر منفی و عجیب نوشیدن آب یخ مطلع شوید.

نوشیدن آب یخ ممکن است خطر ابتلا به سردرد را افزایش دهد

اگر خود را گرفتار سردردهای رایج می‌دانید، ممکن است لازم باشد در تابستان امسال به جای آب سرد یخ، نوشیدن آبی با دمای اتاق را انتخاب کنید. طبق مطالعه‌ای که در سال 2001 منتشر شد، در میان یک گروه متشکل از 669 زن مورد مطالعه، 51 نفر بیان کردند که بعد از نوشیدن تقریباً 150 سی‌سی آب یخ با نی، دچار سردرد می‌شوند. نویسندگان این مطالعه توضیح دادند که احتمالاً محرک سرما در کام افراد مورد مطالعه است، که باعث این مسئله شده است. یک بررسی در سال 2019 نشان داد که آب یخ نسبت به خود یخ، در واقع اثر برجسته‌تری بر روی محرک درد، دارد. به گفته مؤلفان این مطالعه، به نظر می‌رسد آب یخ در مقایسه با تکه‌های یخ، درد مکررتر و شدیدتر و با تاخیر کوتاهتری را سبب می‌شود.

افرادی که دچار میگرن هستند، با احتمال بیشتری این اثر را تجربه می‌کنند

در حالی که سردرد ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، مبتلایان به میگرن با احتمال بیشتر نسبت به کسانی که تحت تأثیر این بیماری نیستند، از اثرات سوء نوشیدن آب یخ، رنج می‌برند. بر طبق مطالعه Cephalalgia زنانی که در طی 12 ماه قبل از این مطالعه، از حداقل یک حمله‌ی میگرن رنج برده بودند، پس از مصرف آب یخ، دو برابر بیشتر دچار سردرد شدند.

در حالی که سردرد ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، مبتلایان به میگرن با احتمال بیشتر نسبت به کسانی که تحت تأثیر این بیماری نیستند، از اثرات سوء نوشیدن آب یخ، رنج می‌برند


نوشیدن از طریق نی ممکن است اثرات آب یخ را بدتر کند

اگر می‌خواهید از بروز سردردهای رایج جلوگیری کنید، اما نمی‌توانید نوشیدن آب، بدون یخ درون آن را تصور کنید، ترک استفاده از نی اولین قدم مؤثر برای جلوگیری از بروز درد است. در مطالعه‌ای که در سال 2012 در مجله‌ی FASEB منتشر شد، به عنوان ابزاری برای تعیین مکانیسم دقیق بروز سردرد به واسطه خوردن بستنی، افراد مورد مطالعه به طور خاص به نوشیدن آب یخ با نی و گروهی بدون نی دعوت شدند. به گفته محققان این مطالعه، محرک‌های سرما که به کام وارد می‌شوند می‌توانند باعث افزایش ناگهانی جریان خون در سرخرگ مغزی قدامی مغز شده و باعث یخ‌زدگی مغز شوند، که ممکن است مشابه آنچه در افراد دچار میگرن اتفاق می‌افتد باشد. با این حال، با محدود کردن تماس مستقیم بین محرک‌های سرما و کام نرم، می‌توان از یخ‌زدگی مغز و سردردهای طولانی‌مدت جلوگیری کرد.

افزایش کلی مصرف آب ممکن است شیوع سردرد را کاهش دهد

اگرچه مصرف آب یخ ممکن است سردردتان را بدتر کند، اما این بدان معنا نیست که برای جلوگیری از سردرد در این تابستان باید از نوشیدن آب صرف‌نظر کنید. فقط باید آن را در دمای کمی گرم‌تر بنوشید. طبق یک بررسی در سال 2005، در میان گروهی از هجده فرد مبتلا به میگرن، کسانی که مصرف آب خود را به 1/5 لیتر در روز افزایش داده‌اند، مدت زمان سردردشان در یک دوره‌ی دو هفته‌ای، 21 ساعت کاهش پیدا کرد و شدت سردرد کمتری را گزارش کردند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.