تبیان، دستیار زندگی

تبلت‌های قدیمی هم باید ریجستری شوند؟

تبلت‌هایی که از سال‌های گذشته خریداری شده اند نیز نیاز به رجیستری دارند، تبلت‌هایی که قبلا استفاده شده و همچنان نیز در حال استفاده و سرویس گرفتن از شبکه هستند وهمچنین تبلت‌هایی که خاموش بودند و تا کنون استفاده نشدند، نیز شامل طرح ریجستری شدن می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طرح ریجستری
طرح رجیستری  از سال 96 روی گوشی های همراه به منظور جلوگیری از قاچاق دستگاه های ارتباطی اعمال شد، در ابتدای امر دارای ضعف و مشکلاتی بود که بازار را دچار آشوب کرد ولی با گذشت زمان طرح تکمیل تر شد و در اول خرداد 98 فاز عملیاتی آن آغاز شد.

در این طرح فقط مسافران واقعی که در 3 ماه اخیر سفر خارجی داشتند و در 1 سال گذشته با اطلاعاتشان دستگاه مسافری دیگری ثبت نشده قادر خواهند بود صرفا 1 دستگاه را ثبت و کد فعال سازی دریافت کنند.

طرح ریجستری

آیا تبلت های قدیمی نیز نیاز به رجیستری کردن  دارند؟

قانون ریجستری دستگاه های ارتباطی سیم کارت خور از جمله رجیستری تبلت های سیم کارت خور که توسط "وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" و "سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی" به تصویب رسیده است.

بر اساس بند ح تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را موظف کردند تا «کلیه تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند، بارکد‌خوان‌ها و مبدل ارتباطات ثابت به سیار وارداتی و تولید داخل» را در سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه‌ای (همتا) ثبت نمایند.



این طور تعیین کرده است که تمامی دستگاه‌ های سیم کارت‌ خور کشور بدون هیچ استثنایی باید در یک سامانه جامع ثبت نام شوند،برای استفاده از شبکه‌ های مخابراتی کشور اعم از اپراتورهای قدیمی و جدید اطلاعات خود را وارد سامانه مورد نظر کنند، در غیر این صورت دستگاه نمی تواند در داخل کشور از هیچ یک از اپراتورهای داخلی خدمات دریافت کند.

باید اشاره کنیم که در حال حاضر تمامی تبلت ها شامل طرح رجیستری نیستند و نیاز به پرداخت عوارض گمرک و ثبت در همتا ندارند، اولین سیم کارتی که در این دستگاه ها قرار می گیرد سامانه به صورت خودکار آن را شناسایی کرده و به نام آن شخص و سیم کارت ثبت می گردد.

توجه داشته باشید این فرآیند در همه‌ی دستگاه ها به صورت خودکار با نصب اولین سیمکارت و تماس صورت می گیرد درصورتی که بعد از اولین ارتباط قصد استفاده سیم کارت دیگری که به نام شخص دیگری است، را دارید می بایست با شماره گیری کد دستوری #7777* انتقال مالکیت دهید.

اگر قبل از اتصال سیم کارت به تبلت IMEI دستگاه را در سامانه اصالت همتا، استعلام بگیرید احتمالا با پیام "شناسه دستگاه (IMEI) قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیست" مواجه خواهید شد، این بدین معناست که IMEI استعلام گرفته شده جز طرح نیست و نیاز نیست رجیستر کنید ولی هنوز هم سیم کارتی در آن درج نشده تا به صورت خودکار ثبت شود.

طرح ریجستری

وضعیت رجیستری تبلت ها در آینده

همانطور که در بالا ذکر شد در حال حاضر صرفا گوشی های مسافری و ساعت های هوشمند جز طرح هستند و فعلا تبلت ها، ردیاب های ماشین (GPS Tracker) از این قاعده مستثنا می باشند ولی ممکن است در آینده تبلت ها نیز به طرح اضافه شوند.

حال سوالی که خیلی از کاربران از ما می پرسند این است که اگر این اتقاق افتاد وضعیت دستگاه هایی که در قبل استفاده می کردیم چه می شود آیا نیاز است مجددا عوارض گمرکی پرداخت کنیم یا نیاز به شرایط مسافری برای ثبت است؟

خیر؛ دستگاه های که قبلا ثبت شده اندند مشکلی ندارند و تغییرات شامل دیوایس های جدید است، بنابراین اگر تبلت سیم کارت ساپورت دارید زودتر یک تماس با آن برقرار کنید تا ثبت شود و برای همیشه خیالتان از بابت وضعیت رجیستری آن راحت باشد.

طرح ریجستری

چطور تبلت خود را ریجستر کنیم؟

رجیستری تبلت یکی از کارهای مهمی است که باید انجام شود، درست است که طرح رجیستری با گوشی های موبایل و اختصاصا با برند اپل شروع شد، اما رفته رفته گسترش پیدا کرد و شامل حال سایر برندها و سایر دستگاه های هوشمند و دیجیتالی نیز شد.

رجیستری تبلت مخصوص تبلت هایی است که سیم کارت می خورند و می توانند از سیم کارت استفاده کنند، این طرح از پنج آبان سال 97 مشروعیت اجرایی پیدا کرده است و بر اساس آن تمام تبلت هایی که سیم کارت خور هستند، حتما باید بتوانند از طرح رجیستری کردن گوشی با موفقیت بیرون بیایند.

نحوه رجیستری تبلت
برای رجیستری تبلت نیز باید از سامانه همتا کمک بگیرید. در رجیستری تبلت هم به شماره IMEI دستگاه نیاز دارید. این شماره معمولا در بارکدی که روی جعبه چسبیده شده است، درج است.

یا اینکه می توانید از طریق شماره گیری کد دستوری #06#* به شماره IMEI دسترسی پیدا کنید، بسته به برند دستگاه این کد ممکن است.

در بدنه دستگاه، زیر جایگاه باتری، جایگاه سیم کارت و قسمت های داخلی دستگاه درج شده باشد، به هر حال شما باید برای رجیستری تبلت و برای اینکه از اصالت واقعی دستگاه مطلع شوید، کد IMEI را از طریق یکی از روش های زیر برای سامانه همتا ارسال کنید و منتظر بمانید تا سامانه به شما پاسخ بدهد.

- پیامک به شماره ۷۷۷۷
- کد دستوری #۷۷۷۷*
- سایت اینترنتی به آدرس https://hamtainfo.ntsw.ir/
- اپلیکیشن همتا

 

طرح ریجستری

آیا رجیستری تبلت با رجیستری موبایل فرق دارد؟

باید بدانید که رجیستری تبلت با رجیستر موبایل تفاوتی ندارد، در واقع طرح رجیستری برای این است که کالایی از حالت قاچاق خارج شود و مشروعیت قانونی و اصالت اصل در کشور پیدا کند.

با توجه به اینکه تبلت های سیم کارت خور بدون سیم کارت ارزشی بیشتر از یک اسباب بازی ندارند، بنابراین حتما باید رجیستری تبلت با موفقیت انجام شود تا سیم کارتی که در تبلت قرار داده می شود، بتواند از اپراتورهای داخلی خدمات دریافت کند.

از همین جهت تاکید می کنیم که به سراغ خرید تبلت های رجیستری نشده نروید، زیرا یا نمی توانید از آن استفاده کنید یا مجبورید هزینه گمرک آن را شخصا پرداخت کنید تا تبلت رجیستری شود.

طرح ریجستری

نحوه گرفتن استعلام وضعیت در سامانه همتا

اگر سیم کارت در دستگاه وارد کردید و حداقل 3 روز از ورود سیم کارت و اولین تماس شما گذشته می توانید از سایت همتا یا #7777* استعلام وضعیت بگیرید.

توجه داشته باشید اگر همین الان دستگاه آکبند خریداری کردید با استعلام وضعیت پیام تصویر بالا را دریافت می کنید حتما می بایست سیم کارت قرار دهید تماس برقرار کنید چند روز بعد مجددا چک کنید تا در سامانه درج شود.از کجا اصالت تبلت را مشخص کنیم؟
برای اینکه بعد از رجیستری تبلت تشخیص دهیم که اصالت تبلت در سامانه همتا در چه وضعیتی است، باید بتوانیم پاسخ های سامانه همتا را بررسی کنید.

بد نیست بدانید بعد از ارسال کد IMEI دستگاه به سامانه همتا، پاسخ سامانه از یکی از حالت های زیر خارج نخواهد بود:
- دستگاه قانونی دارای نام واردکننده.
- دستگاه غیر قانونی است؛ نباید چنین دستگاهی را بخرید.

- شناسه (IMEI) دستگاه قانونی است، ولی تلفن همراه نیست.
- این دستگاه قبلا با یک سیم‌کارت روشن شده است؛ دستگاه نو و آکبند نیست.

- شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیست.
- دستگاه ارز دولتی؛ ارز دولتی از ارز آزاد ارزان تر است. بنابراین قیمت دستگاه باید پایین تر محاسبه شود.

- دستگاه مناطق آزاد؛ دستگاه فقط در مناطق آزاد کیش، قشم، اروند، چابهار، انزلی، ارس و ماکو می تواند از اپراتورها خدمات دریافت کند و نه در تمام کشور.

- دستگاه مسافری؛ هزینه عوارض گمرک دستگاه باید به صورت شخصی و بر اساس نرخ های مشخص شده پرداخت شود.

طرح ریجستری

خرید یا فروش تبلت کارکرده و دست دوم چگونه است؟

این مورد را بخاطر داشته باشید برای خرید یا فروش هر دستگاهی که سیم کارت خور است و از شبکه ارتباطی استفاده می کند، می بایست انتقال مالکیت صورت بگیرید.

مالک همان شخصی است که سیم کارتش درون دستگاه است، انتقال مالکیت بسیار ساده است مالک فعلی باید شماره #7777* را شماره گیری کند عدد مربوط به انتقال مالکیت را بزند و IMEI تلفن همراهی که قصد انتقال را دارید وارد کنید.

در مرحله بعد شماره همراه شخص خریدار را وارد کنید پیامکی به آن شماره فرد خریدار ارسال می شود که حاوی کد است و خریدار باید با شماره گیری مجدد #7777* از طریق بخش فعال سازی آنرا فعال کند.

چرا طرح رجیستری تبلت در شبکه مخابراتی کشور انجام می ‌شود؟

با توجه به اینکه مشکلات زیادی در سال های گذشته در حوزه دستگاه های ارتباطی وجود داشت و عمده واردات اینگونه دستگاه های به صورت قاچاق و غیر قانونی بود، دولت طرح رجیستری را کلید زد تا به این ترتیب هم بتواند جلو قاچاق کالاهای ارتباطی و هوشمند را بگیرد و هم از این طریق درآمد کسب کند.

 شاید جالب باشد بدانید که قبلا آنقدر میزان قاچاق تلفن همراه و دیگر وسایل سیم کارت‌خور زیاد بود که پس از اجرا شدن طرح رجیستری آمار درآمد دولت از این طریق چیزی در حدود 100 درصد افزایش پیدا کرد و بودجه مناسبی از این طریق به حساب دولتی ‌ها واریز شد.

طرح ریجستری

رجیستری تبلت چه قدر مهم است؟

رجیستری تبلت آنقدر مهم است که می تواند شما را از دریافت خدمات محروم کند. تبلتی که رجیستری نشده باشد، به این معنی است که ماهیت قانونی در کشور ندارد و نمی تواند از اپراتورهای داخلی خدمات دریافت کند.

 با توجه به اینکه حدود دو سالی است طرح رجیستری با جدیت و موفقیت در کشور اجرا می شود، نباید به هیچ دلیلی زیر بار خرید یک تبلت رجیستر نشده بروید.

با این وجود بسیاری از افراد معتقدند که برای خرید تبلت های بالارده از برند های خاص اینکه تبلت رجیستر نشده خریداری کنیم و خودمان به شخصه برای پرداخت عوارض گمرک آن اقدام کنیم، می توانیم در هزینه کل خرید یک تبلت بالارده خاص صرفه جویی قابل توجهی کرده باشیم.

با این وجود چنین کاری از سوی بسیاری از کارشناسان توصیه نمی شود، زیرا به هر حال شرکت های بازرگانی وارد کننده کالاهای ارتباطی هوشمند،خدمات پس از فروش خوبی در ازای خرید تبلت های رجیستر شده و قانونی ارائه می دهند، خدماتی که در زمان های حساس و در شرایط خاص بسیار می تواند مفید و کاربردی باشند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .