تبیان، دستیار زندگی

طراحی فروشگاه اینترنتی | یک سایت خوب و حرفه‌ای چه قسمت‌هایی دارد؟

در این مطلب قصد داریم اجزای مهم یک سایت خوب و حرفه‌ای را به شما آموزش دهیم. این نکات علاوه بر طراحی فروشگاه اینترنتی در طراحی سایت‌ وردپرسی و طراحی سایت شرکتی نیز به کار می‌آیند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طراحی فروشگاه اینترنتی | یک سایت خوب و حرفه‌ای چه قسمت‌هایی دارد؟

اگر به عنوان مشتری وارد یک سایت فروشگاهی شوید، در قدم اول انتظار دارید به راحتی و در کمترین زمان ممکن بتوانید به بخش‌های مختلف آن دسترسی پیدا کنید. اگر نتوانید صفحه مورد نظر خود را بیابید و یا احساس کنید سایت مورد نظر به لحاظ طراحی و محتوا کافی نیست و اشکالاتی در آن وجود دارد، مسلما ترجیح شما این است که از سایت خارج شوید روی لینک بعدی در نتایج جستجو کلیک کنید.
خب حالا که متوجه شدید مخاطبین سایت چه انتظاراتی از شما دارند و به چه دلایلی ممکن است سایت شما را برای همیشه ترک کنند، اهمیت طراحی سایت فروشگاهی  را با روش‌های حرفه‌ای درک می‌کنید.
در این مطلب قصد داریم اجزای مهم یک سایت خوب و حرفه‌ای را به شما آموزش دهیم. این نکات علاوه بر طراحی فروشگاه اینترنتی در طراحی سایت‌ وردپرسی و طراحی سایت شرکتی نیز به کار می‌آیند. اگر قصد دارید کسب‌ و کار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

در طراحی فروشگاه اینترنتی چه بخش‌هایی لازم است؟

در طراحی فروشگاه اینترنتی چه بخش‌هایی لازم است؟

یک سایت از 3 قسمت اصلی تشکیل می‌شود. بخش اول header نام دارد که در بالای سایت قرار می‌گیرد. قسمت بعدی که به آن main  یا Content گفته می‌شود، محل قرار گرفتن محتوا است و بخش انتهایی فوتر نام دارد. در ادامه هر کدام از این قسمت‌ها را توضیح می‌دهیم.

بخش header
به اولین قسمت در سایت که در بالاترین جای صفحه قرار می‌گیرد، هِدر گفته می‌شود. هِدر در تمام صفحات وب‌سایت به طور یكسان تكرار می‌شود. در واقع این بخش اولین چیزی است که مخاطب در سایت شما مشاهده می‌کند و باید دربرگیرنده موارد زیر باشد.

● منو اصلی
● نماد برند
● دکمه‌های لازم

دکمه‌های لازم شامل مواردی مثل آیکون جستجو، سبد خرید و شبکه‌های اجتماعی مختلف است که مخاطب با فشردن آن‌ها به بخش‌ها و امکانات گوناگون دسترسی پیدا کرده و یا از ابزارهایی همچون جستجو در محصولات و محتواهای سایت استفاده می‌کند.
یکی از قسمت‌های اصلی در طراحی سایت وردپرسی، منو است که طراح می‌تواند آن را به دلخواه تنظیم کند. صفحه اصلی، وبلاگ، خدمات، فروشگاه، درباره ما و تماس با ما صفحاتی هستند که لینک آن‌ها به طور استاندارد باید در منو وجود داشته باشد. علاوه بر این‌ها هرگونه خدمات دیگری که می‌خواهید مخاطب مستقیما و به آسانی آن را مشاهده و دریافت کند، می‌توانید لینک آن را در بخش منو قرار دهید. برای مثال اگر سایت شما در حوزه برگزاری دوره‌های آموزشی فعالیت دارد می‌توانید لینک صفحه‌ای که دوره‌ها در آن قرار دارند، به منو اضافه کنید.

بخش Main
بخش Main میان هدر و فوتر قرار می‌گیرد و یکی از مهمترین قسمت‌ها در طراحی فروشگاه‌ اینترنتی است. اهمیت قسمت main در این است که محتوای هر صفحه در این بخش قرار می‌گیرد؛ یعنی تمامی مقالات، تصاویر، فیلم‌ها و صوت‌هایی که در صفحات خود بارگذاری می‌کنید.
 محتوا به خصوص در صفحه اصلی سایت از اهمیت زیادی برخوردار است و پیام‌های شما را به مخاطبان سایت منتقل می‌کند. قرار دادن محتواهای بی‌ارزش و غیرجذاب یکی از عوامل ترک صفحات وب‌سایت شما توسط کاربران است. بنابراین بهتر است در صفحه اصلی با بیانی جذاب، خدمات و محصولات خود را به مخاطب معرفی و با او ارتباط مؤثر برقرار کنید. استفاده از محتواهای صوتی و ویدئویی نیز اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده و در جذب مخاطب و اعتمادسازی بیشتر به شما کمک می‌کند.

بخش فوتر
فوتر همان طور که از اسمش پیداست پاورقی وب‌سایت است و در قسمت انتهایی صفحات قرار می‌گیرد. در بخش فوتر نیز می‌توان به مخاطب برای یافتن صفحات مختلف کمک کرد. در برخی سایت‌ها در قسمت پاورقی لیست مقالاتی که اخیرا منتشر شده‌اند، قرار می‌گیرد و در برخی دیگر لینک صفحات مهم سایت را می‌توان مشاهده کرد. در طراحی فروشگاه‌های اینترنتی نیز می‌توان لینک محصولات پرفروش و پربازدید را در این قسمت قرار داد. مجوزها و نمادهای اعتماد کسب و كارهای اینترنتی نیز در پایین صفحه قرار گرفته‌اند.
این سه قسمت در اكثر وب‌سایت‌ها مشترک هستند اما این که چه جزئیاتی در هر بخش قرار بگیرد، مطابق با سلیقه طراح یا به خواست صاحب سایت ممکن است تغییر کند. با ویرایش هر کدام از اجزای اصلی سایت و ایجاد تغییرات جذاب در طراحی فروشگاه‌ اینترنتی خود می‌توانید توجه کاربران را به صفحات خود جلب کرده و مشتریان بیشتری جذب کنید. برای طراحی سایت وردپرسی نیز به کمی تخصص در وردپرس نیاز دارید.


در طراحی فروشگاه اینترنتی جذاب و حرفه‌ای به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در طراحی فروشگاه اینترنتی جذاب و حرفه‌ای به چه نکاتی باید توجه کرد؟

لوگو یا نشان حرفه‌ای
لوگو تصویری است که مختص برند شما طراحی شده است و عموما در قسمت هدر سایت به گونه‌ای که در چشم باشد، قرار داده می‌شود. کاربران معمولا به سایت‌هایی با لوگوهای کپی، بی‌ربط و بی‌کیفیت واکنش خوبی نشان نمی‌دهند؛ اما در مقابل یک لوگوی زیبا و حرفه‌ای اثرات مثبتی در ذهن مشتری ایجاد می‌کند و همواره در خاطر او می‌ماند.

استفاده از CTA
با استفاده از CTA می‌توانید کاربر را مستقیما به قسمتی که برای شما مهم است و او را به خدمات مورد نیازش نزدیک می‌كند، راهنمایی كنید. با این روش مخاطب به جای جستجو در سایت، سریع‌تر با كسب و كار شما آشنا می‌شود و امكان این كه به مشتری تبدیل شود بیشتر می‌شود. می‌توانید در CTAها با استفاده از رنگ‌ها و شیوه‌های بیانی جذاب، مخاطب را ترغیب كنید كه روی لینك مورد نظر كلیك كند.

استفاده از سایدبار 
سایدبار یكی از عواملی است كه با نمایش محصولات بیشتر به مشتری می‌تواند در میزان فروش سایت اثرگذار باشد. این نوعی تبلیغات غیرمستقیم است كه با نشان دادن كالاهای دیگر شما تمایل به خرید را در مشتری افزایش می‌دهد.

وبلاگ
در طراحی سایت شركتی و فروشگاه‌های اینترنتی، بخشی به عنوان وبلاگ می‌توان اضافه كرد. اكثر سایت‌های معروف و قدرتمند قسمتی به نام بلاگ دارند كه مقالات مرتبط با حوزه كسب و كار خود را در آن قرار می‌دهند. افزودن وبلاگ مزایایی به همراه دارد. اول آن كه مخاطب وقتی می‌بیند شما محتواهای ارزشمندی برای افزایش اطلاعات او در سایت قرار داده‌اید، بهتر اعتماد می‌كند. همچنین مقالات یكی از راه‌های جذب مشتری و افزایش بازدید سایت به شمار می‌آیند.

نتیجه گیری

برای طراحی فروشگاه اینترنتی خود باید پیوسته به دنبال شناسایی سلایق مخاطب و امكانات به‌روزتر برای ویرایش بهتر صفحات خود باشید. از افزودن صفحاتی همچون درباره ما، تماس با ما، نمونه كار، صفحات دسته‌بندی و همچین ذكر قیمت‌ و تعرفه‌ها غافل نشوید. چنین اقداماتی به جلب اعتماد مخاطب و رفع سؤالات او کمک می‌کند و فروش بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد.
https://hamyar.dev