تبیان، دستیار زندگی

رازهای موفقیت در کنکور

یکی از مهمترین اهداف هر دانش آموزی، موفقیت در کنکور و قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه ی خود می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موفقیت در کنکور
موفقیت در کنکور و قبولی در دانشگاه ،هدفی است که به آسانی به دست نمی آید و فرد برای رسیدن به آن باید تمام سعی و تلاش خود را کند. در واقع برای موفقیت در کنکور عواملی  مانند هوش ، استعداد ، تلاش و پشتکار لازم است و در کنار این عوامل توصیه های دیگری هم وجود دارد که فرد را برای رساندن به موفقیت کمک می کند.

 هر ساله هزاران نفر از دانش آموزان در کنکور شرکت می کنند و برای موفق شدن در این آزمون تلاش فراوان دارند. در این بین افرادی هم هستند که ممکن است به نتیجه ی دلخواه خود نرسند و شکست بخورند ومجبور باشند یک سال دیگر پشت کنکور بمانند و مجددا تلاش کنند.

 یک فرد برای موفقیت در کنکور باید به تلاش و علم خود باور و ایمان داشته باشد و بر اساس آن برای این آزمون برنامه ریزی و تلاش کند.در این مطلب می خواهیم رازهای موفقیت هر فرد در آزمون کنکور  را بیان کنیم:

  هر ساله هزاران نفر از دانش آموزان در کنکور شرکت می کنند و برای موفق شدن در این آزمون تلاش فراوان دارند. در این بین افرادی هم هستند که ممکن است به نتیجه ی دلخواه خود نرسند و شکست بخورند ومجبور باشند یک سال دیگر پشت کنکور بمانند و مجددا تلاش کنند.


توکل بر خدا

 اولین و مهمترین چیزی که یک فرد باید برای آزمون کنکور در نظر داشته باشد، توکل بر خداست. در واقع فرد با توکل برخدا باید تمام سعی و تلاش خود را کند تا در این آزمون سربلند بیرون بیاید. در واقع فرد باید تمام تلاش خود را کند و بقیه امور را به خدای مهربان بسپارد تا نتیجه ی کار خود را ببیند.


باید و نبایدها

یک فرد برای موفقیت در کنکور یک سری باید و نبایدهایی را باید در نظر داشته باشد.یعنی یک سری کارهایی که باید برای موفقیت در کنکور انجام دهد و یک سری کارهایی که نباید انجام دهد و  در واقع از انجام آن پرهیز کند.در واقع او باید برای کنکور برنامه ریزی دقیقی داشته باشد.

داشتن انضباط فردی

قطعا مهم ترین راز موفقیت در کنکور سراسری داشتن یک انضباط فردی است. به این معنی که داوطلب یک کاری را برای خودش مشخص کند. برای اون هدف برنامه ریزی کند و در نهایت آن کار را انجام دهد. این دقیقا همان مشکلی است که خیلی از دانش آموزان در سال کنکور با آن مواجه می‌شوند. ممکن است فرد بارها برای خودش برنامه ریزی کرده ولی هرگز آن را انجام نداده و یا چند بار شده که صبح ساعت زنگ زده ولی بازهم خواب مانده است و در همه این حالت‌ها فرد می دانسته که برنامه دارد و با این کار از برنامه عقب می‌افتد ولی گفته بیخیال.از این رو داشتن انضباط فردی برای کنکور می تواندبسیار مهم باشد.

 در واقع همه این نکات به انضباط فردی بازمی‌گردد. اگر فرد خودش را  موظف بداند که یک کار را باید انجام بدهد، اگر خودش را موظف بداند که امروز باید درس بخوانید قطعا موفق خواهد بود. اگراو دانش آموزی هست که انضباط فردی دارد،این بسیار عالی است؛ چون به هر چیزی که بخواهد میرسد اما اگر داوطلب انضباط فردی نداشته باشد باید روی خودش کار کند. باید صبح وقتی ساعت زنگ خورد به سرعت از جای خود بلند شود و با خودش بگوید هزار تا درس نخوانده دارم که باید کامل کنم. برای موفقیت در کنکور قطعا باید از پاره‌ای تفریحات مثل اینستاگرام و چرخیدن بیرون با دوستان گذشت.

 فردی که برای کنکور تلاش می کند، از لحظه ی تلاش برای این ماراتن باید یک آدم متفاوت باشدو انضباط فردی داشته باشد تا بتواند به راز موفقیت در کنکور سراسری برسد و مطمئن باشد که اگر از همان روز اول یک سری کار‌های کوچک روزانه را مستمر انجام بدهد،قطعا موفق خواهد شد.
مطالعه کردن

تعیین هدف

یک فرد برای رسیدن به موفقیت باید برای خود اهدافی را تعیین کند تا بر اساس آن اهداف خود تلاش کند.در واقع تعیین هدف یکی از عوامل خیلی مهم برای موفقیت در کنکور می باشد. هدف به انسان انگیزه می دهد و فرد را در مسیر درست هدایت می کند.

 فرد در تعیین اهداف باید نکاتی را رعایت کنند: اینکه یک هدف باید متعالی و ارزشمند باشد،واضح و مشخص باشد و همچنین ثابت و واحد باشد.یعنی یک هدف داشته باشدو اینکه داشتن چندین هدف  آن هم وقتی همسو نباشند موجب تحمیل تکالیفی بیش از حد توان داوطلب می شود.

 برنامه ریزی صحیح

یک داوطلب کنکور سراسری باید برای خود برنامه ریزی داشته باشد. داوطلب کنکور برای موفقیت در این ازمون باید یک برنامه مطالعاتی خوب و حرفه ای داشته باشد. برنامه ریزی درسی یکی از مهمترین راز های موفقیت در کنکور است. یک برنامه مطالعاتی استاندارد، برنامه ای منسجم و حرفه ای و اصولی است. همچنین یک برنامه مطالعاتی خوب برنامه ای است که باعث انگیزه برای درس خواندن شود.

نقشه راه موفقیت در کنکور یک برنامه جامع و سپس یک برنامه ی خرد شده هفتگی، روزانه و ساعتی است. اگر داوطلب برنامه ای نداشته باشد و نداند که در هر روز قرار است چه کاری انجام دهد، نمی تواند در کنکور موفقیت بزرگی به دست آورد. شاید بدون برنامه بتواند یک رتبه معمولی را بدست بیاورد. اما باید انتظار یک رتبه عالی را از سر بیرون کند.

 فرد نباید از درسی غافل باشد و به آن توجه نکند. غفلت از هر ماده درسی در هر دوره زمانی اشتباه جبران نشدنی می باشد. حتما در هر بازه زمانی تمامی واحد های درسی را در برنامه خود وارد کنید. البته باید توجه داشت که به دلیل کم تجربه بودن دواطلبان حتما از افراد متخصص در تنظیم یک برنامه مدون و صحیح کمک گرفته شود.


در واقع  برنامه ریزی صحیح اول مدیریت زمان را در اختیار فرد قرار می دهد و همچنین مسیر و زمان رسیدن به هدف را بر فرد روشن می کند. برنامه ریزی غلط سهم بزرگی در موفق نشدن دانش آموزان کنکوری دارد که فرد باید با تمرکز و همچنین دقت بیشتری برنامه ریزی داشته باشد.

 یک برنامه ریزی صحیح و اصولی باید شرایطی داشته باشد: اینکه زمان باقی مانده به واحد های کوتاه مدت تقسیم شود. مثلا اگر دوماه تا زمان کنکور وقت باقی مانده، آن را به زمانهای ده روزه یا پانزده روزه تقسیم کند . همچنین برنامه ریزی باید مبتنی بر تجربه باشد.در واقع فرد نباید از برنامه و مسیری که غیر اصولی و نیازموده است استفاده کند.

فرد برای یک برنامه ریزی صحیح باید کلیه دروس در کلیه واحدها و دوره های زمانی را تجویز کند.فرد نباید از درسی غافل باشد و به آن توجه نکند. غفلت از هر ماده درسی در هر دوره زمانی اشتباه جبران نشدنی می باشد. حتما در هر بازه زمانی تمامی واحد های درسی را در برنامه خود وارد کنید. البته باید توجه داشت که به دلیل کم تجربه بودن دواطلبان حتما از افراد متخصص در تنظیم یک برنامه مدون و صحیح کمک گرفته شود.

برنامه ای اصولی و کاربردی است، که توسط یک مشاور تحصیلی خبره  و آگاه به وضعیت ، ریخته شود. مشاوره تحصیلی از اساسی ترین اقداماتی است که داوطلب باید در سال های قبل از کنکور  انجام دهد. بسیاری از افراد بسیار مغرورانه مخالفت می کنند و از راهنمایی های مشاوره تحصیلی خود را محروم می دارند. آنها گمان می کنند مشاوره برای شان مفید نخواهد بود، درصورتی که تجربه ثابت کرده مشاوره تحصیلی مهم ترین نقش موفقیت در کنکور است. همچنین برای بسیاری از داوطلبان که با پیچ و خم های مسیر کنکور نا آشنا هستند و تجربه ای در این زمینه ندارند، مشاور تحصیلی می تواند سرعت موفقیت را افزایش دهد.

گاهی ممکن است برخی از افراد در صبح عملکرد بهتری داشته و یا برخی دیگر شب هنگام مطالب را بهتر یاد بگیرند ؛ در نتیجه باید برنامه خود را طوری تنظیم کنید که در ساعت هایی که بیشترین بازدهی را دارید ، دروس بیشتر و سخت تری را مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که برنامه ریزی برای کنکور یک مبحث به شدت تخصصی است. در نتیجه از دانش آموزی که برای بار اول در این محیط قرار گرفته انتظار نمی‌رود به درستی بتواند برای خود برنامه بچیند. پس بهتر است یک داوطلب کنکور ،برنامه ریزی خود را به یک مشاور کنکور که سال‌ها در این زمینه تجربه کسب کرده واگذار کند تا نتیجه بهتری کسب کند.
کنکور

مهار استرس

یکی از رازهای موفقیت در کنکور این است که داوطلب استرس نداشته باشد و در واقع استرس خود را مهار کند. بی شک استرس یکی از مشکلاتی می باشد که همه کنکوری ها با آن دست و پنجه نرم می کنند ؛ استرس کنکوری ها می تواند تاثیرات بسیاری در موفقیت و یا شکست در کنکور داشته باشد . استرس به میزان زیادی در حافظه تداخل ایجاد کرده و باعث می شود یادگیری تان نیز کاهش پیدا کند.

برای حل این مشکل داوطلب باید استرس خود را مهار کند و از روش هایی همچون ورزش های هوازی ، ریلکسیشن و همچنین تمرین های ذهنی استفاده کند . گاه ممکن است فرد به تنهایی توانایی مهار استرس را نداشته باشد ؛ در اینصورت باید از یک روانشناس و یا پزشک کمک بگیرد.


ایجاد و یا افزایش اعتماد به نفس

داوطلب کنکور برای موفقیت باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشد. برای موفقیت در این آزمون تنها درس خواندن ملاک نمی باشد،  روحیه فرد ، میزان اعتماد به نفس و یا باور داشتن خود می توانید نیمی دیگر از علت های شکست و یا موفقیت در کنکور باشد.

داوطلب کنکور نباید خود را دست کم بگیرد و اعتماد به نفس خود را پایین بیاورد؛ در نتیجه لازم است عوامل کاهش دهنده اعتماد به نفس را نیز حذف کند . درواقع برای اینکه بتواند در دوران کنکور روحیه خود را حفظ کند پیش از هر چیز باید اعتماد به نفس خود را بالا ببرد و هرگز خود را دست کم نگیرید. موضوعات مختلفی می‌توانند اعتماد به نفس فرد را کاهش دهد و باعث شوند که انگیزه خود را برای ادامه دادن از دست دهد. برای مثال مقایسه کردن خود با دیگران یکی از مخرب‌ترین کارهایی است که دانش آموزان انجام می‌دهند. از مقایسه کردن خود با دیگران پرهیز کرده و تنها عملکرد خود را بررسی کند و به فکر پیشرفت کردن باشد.

فرد اگر بخواهد خودش را با دیگران مقایسه کند،مشکلاتی برای خود به وجود می آورد. این کار باعث می‌شود که نتواند بر کارهای خود تمرکز لازم را داشته باشد و دائماً در حال بررسی کردن دیگران باشد. با این کار به میزان زیادی زمان را نیز از دست می‌دهد. دواطلب کنکور باید توجه داشته باشد که بهترین مقایسه همواره مقایسه خودش با خود است. در واقع باید در طول زمان عملکرد خود را در نظر بگیرد و تلاش کند هرچقدر که جلو می‌رود بتواند نسبت به گذشته پیشرفت داشته باشد.

 موضوعات مختلفی می‌توانند اعتماد به نفس فرد را کاهش دهد و باعث شوند که انگیزه خود را برای ادامه دادن از دست دهد. برای مثال مقایسه کردن خود با دیگران یکی از مخرب‌ترین کارهایی است که دانش آموزان انجام می‌دهند. از مقایسه کردن خود با دیگران پرهیز کرده و تنها عملکرد خود را بررسی کند و به فکر پیشرفت کردن باشد.


آمادگی جسمی

یکی دیگر از اصول مهم برای کنکور داشتن آمادگی جسمانی می باشد.این اصل برای رسیدن به موفقیت در کنکور شرط خیلی مهمی است. داشتن تغذیه مناسب، انجام ورزش منظم و خواب و استراحت کافی میتواند فرد را در رسیدن به هدفش کمک کند.

 داشتن مطالعه مفید

فرد برای اینکه در آزمون کنکور موفق باشد، باید مطالعه مفید داشته باشد. اینکه تصور کند زمانی را برای مطالعه گذاشته،ولی این مطالعه هیچ سودی برای او نداشته، خوب نیست. مطالعه مفید مطالعه ای است که با تمرکز انجام شود. داشتن تمرکز در هر کاری مهم ترین اصل بازدهی می باشد. عده ای از افراد زمانی که مشغول مطالعه هستند همزمان با آن غذا می خوردند. تلوزیون تماشا می کنند. گوشی خود را چک می کنند. فکرهای مختلفی می کنند. انجام همه این ها با هم قطعا هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. با یادگیری تکنیک ها و راه های افزایش تمرکز رشد سریع تری نسبت به رقیب خواهید داشت.


آشنایی با روش صحیح مطالعه

همانطور که گفتیم یک داوطلب کنکور باید مطالعه مفید داشته باشد. برای اینکار باید با روش صحیح مطالعه آشنا باشد. روش صحیح مطالعه، مطالعه ای است که به بهترین روش و مناسب ترین روش که منطبق با هر درس باشد، انجام شود. برای مثال روش مطالعه درس عربی  با روش مطالعه درس دینی فرق  می کند. روش مطالعه زیست ژنتیک با روش مطالعه زیست گیاهی فرق  می کند. داوطلب برای نتیجه گیری دلخواه بایدحتما روش صحیح مطالعه را یاد بگیرد.

افزایش ساعت و کیفیت درس خواندن

 هر چه فرد به روز کنکور نزدیکتر می شود باید مدت زمان و ساعت درس خواندن خود را زیاد کند و در واقع وقت بیشتری را به مطالعه و درس بپردازد.در کنار مدت زمان درس خواندن، کیفیت مطالعه هم اهمیت دارد.. به همین دلیل می توان گفت زمان و کیفیت درس خواندن مکمل یکدیگر بوده و روزهای مانده به کنکور باید آن ها را هم پای یکدیگر افزایش داد.

فرد ابتدا باید در روزهای مانده به کنکور ساعت مطالعه خود را در طول روز افزایش دهد و همچنین به منظور افزایش کیفیت آن لازم است تمامی عوامل حواس پرتی محیط را حذف و یا کاهش داد . برای مثال گوشی تلفن خود را در حالت سکوت گذاشته و از دسترس خود دور نگه دارد.
کنکور

استفاده از تکنیک ها و راه های تقویت حافظه

 فرد برای موفقیت در کنکور باید از تکنیک های زیادی برای تقویت حافظه ی خود استفاده کند.او باید راهبردهای تقویت حافظه را بداند و در مطالعه ی خود به کار ببرد. مثلا ممکن است مطلبی را که در یک روز خوانده است و  دو روز بعد به سختی آن را به یاد می آورد و تنها بخشی از کلیات آن در خاطرش باقی مانده است. یک داوطلب در جلسه کنکور هم علاوه بر اینکه باید بر مفهوم دروس تسلط داشته باشد، باید تمرکزش را هم در یادآوری جزئیات مباحث به کار گیرد. برای مثال داوطلبان کنکور ریاضی درس هندسه تحلیلی را که ساده به نظر می رسد در جلسه کنکور فراموش می کنند. اگر به خوبی مطالعه نکرده باشد، فرمول های آن را به سختی به خاطر می آورد.

دواطلب کنکور برای تقویت حافظه ی خود باید قبل از مطالعه مباحث را به خوبی دسته بندی کند و بعد به شکلی منظم مطالعه کند. سپس با  مرور منظم، آنها را در ذهن ثبت کند.


افزایش سرعت مطالعه در کنکور

همانطور که گفتیم  داوطلب باید هرچه به زمان کنکور نزدیک تر شود، ساعت مطالعه و کیفیت آن را بالاتر ببرد.در کنار این او باید سرعت مطالعه ی خود را برای کنکور زیاد کند. سرعت در مطالعه، مهم ترین رکن در صرفه جویی زمان مطالعه است. ممکن است  داوطلب زمان زیادی را که در مدرسه بگذارند و همین باعث شود نتواند در طول روز تمام دروس خود را مطالعه کند. اما اگر هنگام مطالعه در منزل بتواند سرعت مطالعه ی خود را افزایش دهد مطمئنا نتیجه ای متفاوت تر نسبت همیشه خواهد گرفت. داوطلب قبل از هر چیز باید سرعت مطالعه فعلی اش را دقیق محاسبه کند تا مشخص شود جزء تندخوان ها به حساب می آید یا باید سرعت مطالعه ی خود را ارتقاء بخشد.

آزمون آزمایشی یکی از ابزارهایی است که به تخمین رتبه فرد در کنکور کمک بسیاری می کند. فرد در ابتدا باید در یک آزمون آزمایشی خوب و معتبر شرکت کند و بعد از هر آزمون حتما آن را تحلیل و ارزیابی کند. تا بتواند از نقاط ضعف خود آگاه شود. شرکت در آزمون به تنهایی پیشرفتی حاصل نخواهد کرد.


داشتن خواب کافی

 یکی از اصول موفقیت در کنکور، داشتن خواب کافی می باشد. خواب در عملکرد مغز و تحکیم حافظه نقش مهمی دارد. به همین خاطر لازم است که داوطلب در دوران کنکور برنامه‌ریزی خود را طوری تنظیم کند که بتواند در شبانه روز خواب خوب و با کیفیتی داشته باشد.او برای این کار باید ساعت‌های مشخصی را برای خوابیدن در نظر بگیرد. داوطلب کنکور اگر خواب کافی نداشته باشد، این ساعات خواب نامنظم به خستگی مفرط در طول روز و عدم تمرکز دامن خواهد زد.

در واقع یک کنکوری مانند یک فرد عادی بین 7-8 ساعت خواب نیاز دارد و اگر بیشتر از این زمان بخوابد؛ پس وقت خود را تلف می‌کند. داوطلب کنکور، یک موجود زنده هست و مانند تمامی موجودات به انرژی نیاز دارد. البته بعد از دوران جمع بندی نوروز می‌تواند ساعت خواب را تا 5-6 ساعت نیز کاهش بدهد. ولی بهتر است این را بدانید که رتبه‌های یک کنکور نیز روزی 7 ساعت می‌خوابیدند؛ پس اعتدال را رعایت کنید.

خواب ظهر نیز اصلا توصیه نمیشود؛ چون هم از نظر سلامتی مشکل آفرین خواهد بود از جهتی چون خواب ظهر همواره کوتاه مدت هست ذهن به طور کامل وارد خواب عمیق نمیشود و به خاطر همین وقتی فرد بیدار میشود خسته تر هست. کاهش خواب و خواب آلودگی در سال کنکور مبحث مهمی است که با رعایت و برنامه ریزی می‌توان به خوبی این مشکل را حل کرد.
کنکور

شرکت در آزمون های آزمایشی معتبر

داوطلب برای آماده کردن خود در کنکور بهتر است در آزمون های آزمایشی معتبر شرکت کند و خود را با این کار بسنجد. در واقع برای موفقیت در کنکور آنها باید میزان توانایی خود را بسنجند و از نقاط ضعف و قوت خود آگاه شوند.

آزمون آزمایشی یکی از ابزارهایی است که به تخمین رتبه فرد در کنکور کمک بسیاری می کند. فرد در ابتدا باید در یک آزمون آزمایشی خوب و معتبر شرکت کند و بعد از هر آزمون حتما آن را تحلیل و ارزیابی کند. تا بتواند از نقاط ضعف خود آگاه شود. شرکت در آزمون به تنهایی پیشرفتی حاصل نخواهد کرد. اگر در هر آزمون از هنر آزمون دادن و تکنیک های مختص آزمون دادن استفاده کند، کمک می کند نتیجه اش را روز به روز متفاوت تر و عالی تر رقم بزند.

 داوطلب باید به این فکر کند که هر آزمون یک پیام مهم برای اودارد. آنوقت باید از تمام تکنیک ها و ابزارهای موفقیت در کنکور استفاده کند، تا به هدف مورد نظر خود برسد و اگر در هر مرحله ای از آزمون نتیجه مطلوبی نگرفت، به این امید ننشیند که در آینده درست خواهد شد؛ باید به دنبال علت آن باشد.ممکن است اطلاعات خوبی داشته باشد و خوب مطالعه کرده باشد. اما اگر نداند چگونه آن را مدیریت کند، نمی تواند موفقت در کنکور را کسب کند و به نتیجه ی دلخواه خود برسد.

استفاده از منابع کمک آموزشی

یکی دیگر از راه های موفقیت در کنکور این است که فرد در کنار آزمون های آزمایشی معتبر از منابع کمک آموزشی استفاده کند. استفاده درست از منابع کمک آموزشی نیز جزء ابزار های لازم برای موفقیت در کنکور است. فرد در هر رشته ای که بخواهد در کنکور شرکت کند ،انسانی ریاضی؛تجربی) باید از بهترین منابع کنکور استفاده کند.

 منابع کمک آموزشی می تواند شامل کتاب های تست، کلاس های خصوصی،دی وی دی های آموزشی و شرکت در همایش ها و وبینار ها باشد.چیزی که در اینجا از اهمیت بالایی برخوردار است، توجه به این منابع آموزشی می باشد. در واقع داوطلب باید از این منابع به درستی استفاده کند.

 تا زمانی که دواطلب ؛خودش با دقت و تمرکز مباحث را مطالعه نکند، نمی تواند به درس ها مسلط شود. نقش دبیران علاقه مند کردن به دروس و کمک کردن در روند یادگیری است. کار اصلی بر عهده ی خود داوطلب می باشد. داوطلب حتی اگر بهترین معلم را هم داشته باشد تا وقتی که خودش مشغول به کار نشود نمی تواند در کنکور موفق شود.


بسیاری از افراد با شرکت در کلاس های گران یا همایش های دو روزه ای که کل یک کتاب را آموزش می دهند، تصور می کنند موفقیت در کنکورشان تضمین خواهد شد و آنها قطعا قبول خواهند شد. در صورتی که این افراد خود را گول می زنند. این منابع را خریداری می کنند اما آنطور که باید از آنها استفاده نمی کنند.

تا زمانی که دواطلب ؛خودش با دقت و تمرکز مباحث را مطالعه نکند، نمی تواند به درس ها مسلط شود. نقش دبیران علاقه مند کردن به دروس و کمک کردن در روند یادگیری است. کار اصلی بر عهده ی خود داوطلب می باشد. داوطلب حتی اگر بهترین معلم را هم داشته باشد تا وقتی که خودش مشغول به کار نشود نمی تواند در کنکور موفق شود.

 علاوه بر موارد بالا بهتر است یک داوطلب کنکور برای رسیدن به موفقیت ، از تجربیات دیگران استفاده کند و دیگران را الگوی خود قرار دهد. همچنین مطالبی که آموخته را مرتبا تکرار کند،تا فراموشی باعث از بین رفتن تلاشهایش نشود.او باید خلاصه برداری کند ؛ یعنی یادداشت مطالب مختلف و همچنین طبقه بندی و سازمان دهی آن ها. خلاصه نویسی همراه با کشیدن نمودارهای درختی و شاخه ای به تحکیم مطالب در ذهن کمک خواهد کرد . خلاصه نویسی به شکل نمودار سبب خواهد شد مطالب در ذهن طبقه بندی شوند.
در یک برنامه‌ریزی مناسب دانش آموزان بایدبه استراحت خود هم توجه داشته باشد و زمان‌های استراحت کافی داشته باشند. هر چقدر داوطلب بتواند ساعات مفید مطالعه خود را افزایش دهد به همان میزان می‌تواند زمان‌های استراحت بیشتری نیز داشته باشد و در آن اوقات به انجام کارهای مورد علاقه خود بپردازد. این کار باعث می‌شود که روحیه بهتری داشته باشد و در مسیر کنکور دچار خستگی مفرط و احساس فرسودگی نشود.
سخن آخر: برای رسیدن به هرهدفی تلاش و پشتکار نیاز است ؛ موفقیت در کنکور سراسری نیز هدف بسیاری از دانش آموزان بوده که در آینده آن ها نیز بسیارتاثیرگذار خواهد بود.پس برای رسیدن به این موفقیت باید با توکل برخدا،بسیار سعی و تلاش کنند تا به خواسته ی خود برسند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .