تبیان، دستیار زندگی

از سینوفارم و سینواک تا بهارات؛ واکسن های کرونا تولید چه کشورهایی هستند؟

مدتی است با شیوع ویروس کرونا در جهان، بیشتر مردم دنیا گرفتار این ویروس شده‌اند، به همین دلیل اکثر کشورها چند نوع واکسن کووید۱۹ تولید نموده‌اند، که هر یک اثربخشی و البته عوارض جانبی خاصی را دارا می‌باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
واکسن کرونا
البته هنوز بسیاری از افراد در کل کشورها در انتظار واکسینه شدن هستند، ولی گروه زیادی تاکنون در جهان واکسن کووید 19 را دریافت کرده اند و به مرور زمان با تزریق واکسن به بیشترین افراد جامعه، جوامع به ایمنی جمعی دست یافته و از بلای ویروس کرونا رها می‌شوند.

واکسن‌های کووید 19 در محافظت از انسان ها در مقابل ابتلا به بیماری کرونا تا حد زیادی مؤثر است و بر اساس آنچه در مورد این واکسن می‌دانیم این است که وقتی همه افراد جامعه در برابر این بیماری واکسینه شوند، می‌توانند انجام فعالیت‌هایی را که به دلیل پاندمی کرونا متوقف کرده بودند از سر بگیرند. اما این واکسن‌ها چگونه تولید شده‌اند و چقدر کارایی دارند؟

انواع واکسن های کرونا تولید چه کشورهایی هستند؟


واکسن کرونا

واکسن کووید 19؛ سینوفارم (Sinovac Biotech)

واکسن سینوفارم مبتنی بر یک ویروس غیرفعال است، شرکت سینوفارم این واکسن را با همکاری موسسه ویروس شناسی ووهان و موسسه محصولات بیولوژیکی توسعه داده است. چنین واکسن هایی که واکسن های غیرفعال نیز نامیده می شوند و برای دهه ها آزمایش شده اند، با موفقیت در برابر بیماری هایی دیفتری، هپاتیت B، فلج اطفال، سرفه سیاه و کزاز استفاده شده اند.

تولیدکنندگان واکسن معمولاً ۵ مسیر فنی را در سراسر جهان پیش می گیرند که "واکسن ویروس غیرفعال" رایج ترین روش است، ویژگی های این نوع واکسن تولید ساده و سریع با ایمنی بالا است و معمولاً برای مقابله با بیماری های حاد استفاده می‌شود.

آزمایش های فاز سوم واکسن سینوفارم در ۱۰ کشور جهان از جمله امارات متحده عربی، بحرین، پرو، مراکش، آرژانتین، اردن و پاکستان انجام شده است.

یکی از دلایل آزمایش این واکسن در خارج از جمهوری خلق چین این است که در چین به دلیل کنترل شدید، تعداد عفونت ها به شدت کاهش یافته است. اطلاعات رسمی این واکسن به ویژه داده های مربوط به آزمایش بالینی مرحله سوم به طور رسمی منتشر شده است، داده های سایر کشورها تصویر ثابتی ارائه نمی دهند، به طوری که امارات در مطالعه خود حتی کارآیی بالاتر یعنی ۸۶ درصد را اعلام کرد.

واکسن کرونا
سینوفارم

با شیوع کرونا در جهان شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید واکسن تحقیقات خود را شروع کردند. در آمریکا نیز شرکت‌های مختلفی مانند فایزر، مدرنا و جانسون‌اندجانسون موفق به تولید واکسن شدند. در ایران نیز بیش از 60 شرکت دارویی و دانش‌بنیان تحقیقات فشرده‌ای برای تولید واکسن کرونا داشته‌اند.


این واکسن به‌ وسیله یک شرکت داروسازی چینی با استفاده از واکسن غیرفعال‌ شده تولید شده است.کارایی این واکسن که در امارات متحده عربی استفاده شده است، ۸۶ درصد است.

- مقدار مصرف: ۲ دوز به فاصله ۳ تا ۴ هفته از هم
- کارایی: ۸۶ درصد ایمنی در برابر ابتلا به کرونا

واکسن کرونا

واکسن کووید 19؛ سینوواک بایوتک (Sinovac Biotech)

واکسن شرکت سینوواک که "کرونا وک" نام دارد نیز مبتنی بر ویروس های غیرفعال است، واکسن سینوواک در چین تولید شده است و در آزمایش‌های بالینی در برزیل فقط ۵۰,۳۸ درصد کارایی داشته است.

البته نتایج بررسی این واکسن در کشورهای مختلف، گوناگون بوده است، آزمایش های فاز سوم این واکسن تابستان سال جاری در چند کشور از جمله در برزیل، اندونزی، بنگلادش و ترکیه شروع شد.

شرکت سازنده درصد اثرگذاری رسمی "کرونا وک" را ۹۱ درصد اعلام کرده اما ارزیابی های انجام شده توسط همکاران برزیلی این شرکت نشان دهنده اثر بخشی این واکسن تا ۷۸ درصد است برزیل بعدها اثرگذاری این واکسن را بعد از انجام مطالعات دقیق به ۵۰.۴ درصد کاهش داد؛ مقامات بهداشتی اندونزی هم اثر بخشی این واکسن را در حدود ۶۵ درصد  گزارش داده اند.

در این میان سخنگوی شرکت سینوواک با بیان اینکه میزان تاثیرگذاری واکسن کرونای ما هنوز در حال بررسی است اعلام کرده بود که این واکسن تا ۹۷ درصد آنتی بادی موثر ایجاد می‌کند اما این رقم تایید نشد در نهایت این شرکت عدد ۹۱ درصد را برای اثرگذاری واکسن خود اعلام کرده است.

کارشناسان مستقل با استناد به داده های سایر کشورها می گویند اگرچه اثرگذاری این واکسن به اندازه واکسن های mRNA که برای استفاده در اروپا و ایالات متحده مجوز استفاده گرفته اند نیست اما به مقادیری که در واکسن آنفلوانزا رایج است می رسد و حتی از آن هم فراتر می رود اثر گذاری بعضی از واکسن های آنفلوانزا فقط ۳۰ تا ۶۰ درصد است.

کشورهای علاقه مند به این واکسن مانند مالزی و سنگاپور هنوز در استفاده از آن مردد هستند. تایلند هم ۲۸ بهمن اعلام کرد قصد دارد این واکسن را با وجود اثر بخشی متوسط ‌آن وارد کند، در چین این واکسن در ۱۸ بهمن مورد تایید اضطراری قرار گرفته است. سینوواک امیدوار است با افزایش فاصله بین دوزها، اثربخشی را افزایش دهد.

برزیل در تازه ترین اخباری که از مطالعات در مورد این واکنس منتشر کرده اعلام کرده است که واکسن کرونای تولید شرکت چینی سینوواک در برابر دو نوع ویروس کرونای جهش یافته موثر است.

واکسن کرونا
سینوواک بایوتک
برای تولید این واکسن از یروس غیرفعال کرونا (SARS-CoV-۲) استفاده شده است. به طور مثال در اندونزی، ۶۵درصد و در ترکیه ۹۱,۲۵درصد کارایی داشته است.

- مقدار مصرف: ۲ دوز به فاصله ۱۴ روز از هم
- کارایی: بسته به آزمایش‌های بالینی در مناطق مختلف ۵۰,۳۸ تا ۹۱,۲۵درصد
- نگهداری: در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد

واکسن کرونا

واکسن کووید 19؛ واکسن بهارات بیوتک (Bharat Biotech)

شرکت هندی "بهارات بیوتک" با همکاری «انستیتو ملی ویروس‌شناسی» هند و شورای پژوهش پزشکی هند، واکسن "کوواکسین" را ساخته است. این واکسن که به واکسن بهارات معروف است، نوع غیرفعال‌شدۀ تمام ذرۀ ویروس کرونا است. تاثیرگذاری این واکسن ۸۱ درصد اعلام شده و برای گروه سنی بالاتر از ۱۸ سال تزریق می‌شود.

این واکسن از تولیدات شرکت بهارات در هند است و در آزمایش‌های بالینی خود نشان داده است که می‌تواند در برابر شدت عفونت‌زایی ویروس کرونا تا ۱۰۰ درصد کارایی داشته باشد، این نوع واکسن با استفاده از ویروس غیرفعال‌شده کرونا (SARS-CoV-۲) تولید شده است.

- مقدار مصرف: ۲ دوز با فاصله ۲۸روز از هم.
- کارایی: ۱۰۰درصد در پیشگیری از شدت بیماری کرونا.

واکسن کرونا

واکسن کووید 19؛ اسپوتنیک وی (Sputnik V) روسیه

مؤسسه تحقیقات همه‌گیرشناسی و میکروبیولوژی گامالیا در روسیه، واکسن "اسپوتنیک وی" را آماده کرده است. این واکسن هم با استفاده از ویروس ضعیف‌شده آدنوویروس تولید شده است.

این واکسن پیش از بروز جهش‌های جدید ویروس کرونا، به‌طور گسترده آزمایش شده بود و به همین دلیل هنوز مشخص نیست می‌تواند در برابر ویروس‌های جهش‌یافته جدید کرونا هم مقاومت کند یا خیر.- مقدار مصرف: ۲ دوز به فاصله ۲۱ روز از هم.
- کارایی: ۹۱,۴درصد.
- نگهداری: در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد به مدت ۶ ماه و در دمای ۲۰- درجه سانتی‌گراد به مدت ۲ سال.

واکسن کرونا

واکسن کووید 19؛ کن‌ساینو بایالوژیکس (CanSino Biologics)

این واکسن به وسیله شرکت داروسازی چینی با همین نام تولید شده است و می‌تواند در برابر ویروس کرونا و پیشگیری از بروز علایم کرونا تا ۶۵,۷ درصد ایمنی ایجاد کند.

همچنین عملکرد آن در پیشگیری از شدت بیماری کرونا ۹۰,۹۸ درصد است، البته این شرکت متوجه شد که میزان کارایی این واکسن به‌مرور زمان کاسته شده و پس از ۵ تا ۶ ماه به ۵۰ درصد می‌رسد.

- مقدار مصرف: ۱ دوز.
- کارایی: از ۶۵,۷ تا ۹۰,۹۸ درصد در یک بازه زمانی ۵ تا ۶ ماه.

واکسن کرونا

واکسن کووید 19؛ آکسفورد-آسترازنکا (Oxford-AstraZeneca)

این واکسن با استفاده از ویروس ضعیف‌شده ویروسی به نام آدنوویروس که موجب سرماخوردگی معمولی در شامپانزه‌ها می‌شود، تولید شده است.

این واکسن حاوی مواد ژنتیکی پروتئین سنبله ویروس کروناست. بعد از واکسیناسیون، سلول‌های بدن شروع به تولید این نوع پروتئین کرده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن برای حمله به ویروس SARS-CoV-۲ تحریک می‌شود.

این واکسن با همکاری آسترازنکا (شرکت چند ملیتی سوئدی-بریتانیایی) و دانشگاه آکسفورد ساخته شده است، تاکنون از این واکسن به ۳۴ میلیون نفر تزریق شده است که البته از این میان ۲۲۲ نفر دچار لخته خون شدند و بیش از ۳۰ نفر از آنها فوت کردند.

این واکسن تاثیر کمی روی ویروس‌ کرونای چهش‌یافته آفریقایی دارد اما می‌تواند با نمونه‌های بریتانیایی و برزیلی مبارزه کند.

- مقدار مصرف واکسن: ۲ دوز با فاصله ۲۸ روز از هم.
- کارایی: حدود ۷۰ درصد.
- نگهداری: در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد و به مدت ۶ ماه.

واکسن کرونا

واکسن کووید 19؛ نوواواکس (Novavax)

این واکسن با کمک شرکت آمریکایی نوواکس و بر اساس پروتئین‌هایی شبیه ویروس تولید شده است. بنابر بررسی‌های بالینی، این واکسن در برابر ویروس جهش‌یافته کرونای انگلیسی و همچنین آفریقای جنوبی تا ۸۹,۳ درصد کارایی دارد، این واکسن با استفاده از فناوری نانوذره نوترکیب تولید شده است، این واکسن در دمای ۲ تا ۸ درجه سالم می‌ماند.

- مقدار مصرف: ۲ دوز با فاصله ۲۱ روز از هم.
- کارایی: ۸۹,۳ درصد.
- نگهداری: در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد به مدت ۶ ماه و در دمای ۲۰- درجه سانتی‌گراد به مدت ۲ سال.

واکسن کرونا

واکسن کووید 19؛ جانسون ‌اند ‌جانسون (Johnson & Johnson)

ابرشرکت چندملیتی جانسون اند جانسون واکسنی با همین نام تولید کرده است، با وجود اینکه بیشتر واکسن‌ها برای اثرگذاری به دو نوبت تزریق نیاز دارند، این واکسن را فقط یکبار باید تزریق کرد. در بررسی‌های بالینی این واکسن مشخص شد که ۲۸ روز پس از تزریق جانسون اند جانسون، افراد تا ۶۶ درصد در برابر ویروس کرونا تز خفیف تا نوع شدید آن ایمن می‌شوند که این ایمنی پس از گذشت ۴۹ روز به ۱۰۰درصد می‌رسد.

البته بعد از اینکه این واکسن باعث لخته شدن خون ۶ زن در سنین ۱۸ تا ۴۸ شد و این عارضه ۶ تا ۱۳ روز پس از تزریق واکسن بروز کرد، به‌طور موقت جلوی ادامه واکسیناسیون با این نوع واکسن گرفته شد. اما در بررسی‌های بعدی مشخص شد این عارضه بسیار نادر است و تقریبا از میان ۷ میلیون نفری که این واکسن را دریافت کرده بودند، فقط ۶ نفر به چنین عارضه‌ای مبتلا شدند، بنابراین تزریق این واکسن دوباره از سرگرفته شد.

- مقدار مصرف: ۱ دوز.
- کارایی: ۶۶ تا ۱۰۰درصد (پس از گذشت ۲۸ تا ۴۹روز).
- نگهداری: در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد به مدت ۶ ماه و در دمای ۲۰- درجه سانتی‌گراد به مدت ۲ سال.

واکسن کرونا

واکسن کووید 19؛ فایزر- بیون‌تک (Pfizer-BioNTech)

این واکسن که در آمریکا و بر اساس کدگذاری mRNA تولید شده است می‌تواند فرد را در برابر کرونا تا ۹۵ درصد ایمن کند. این واکسن می‌تواند در برابر کرونای انگلیسی، آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین مقاومت کند و کاملا کارآمد باشد.

- مقدار مصرف: ۲ دوز با فاصله ۲۱ روز از هم
- کارایی: حدود ۹۵درصد. البته در برابر احتمال بستری شدن و مرگ ناشی از این بیماری ۱۰۰درصد ایمنی ایجاد می‌کند.
- نگهداری: در دمای ۷۰- درجه سانتی‌گراد در فریزرهای مخصوص

واکسن کرونا

واکسن کووید 19؛ مدرنا (Moderna)

این واکسن می‌تواند در برابر ویروس کرونا تا ۹۴,۵ درصد ایمنی ایجاد کند. این واکسن هم با استفاده از کدگذاری mRNA تولید شده است و البته در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد ثابت باقی می‌ماند.

- مصرف: ۲ دوز به فاصله ۲۸ روز از هم.
- کارایی: حدود ۹۵ درصد ایجاد ایمنی در برابر ابتلا به بیماری و ۱۰۰ درصد در برابر پیشگیری از بستری شدن و مرگ.
- نگهداری: در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد و دمای معمولی یخچال به مدت ۳۰ روز؛ در دمای ۲۰- درجه سانتی‌گراد به مدت ۶ ماه.

واکسن کرونا

مزیت واکسن های چینی

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند که دو واکسن چینی "سینوفارم" و "سینواک" را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری "کووید ۱۹" ایمن و موثر می دانند اما همچنان به داده های بیشتری برای بررسی آنها نیاز دارند.

کارشناسان چین مدعی هستند که واکسن های ساخت این کشور با اقبال عمومی در جهان مواجه شده اند. آنها دلیل این اقدام را در کارآمدی و ایمن سازی واکسن ها می دانند و می گویند:

شاخص های بدست آمده مربوط به ایمنی و کارآمدی واکسن های ضد کرونای تولید شده در چین فراتر از استانداردهای لحاظ شده توسط سازمان بهداشت جهانی بوده است.

این کارشناسان دلیل بعدی اعتماد جهان به واکسن های کرونا ساخت چین را در "قابلیت ذخیره سازی و حمل و نقل در محیطی با دمای ۲ الی ۸ درجه سانتیگراد" می دانند و معتقدند این قابلیت،هزینه های مربوط به ذخیره سازی و حمل و نقل این واکسن ها در کشورهای در حال توسعه را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .