تبیان، دستیار زندگی

خانمم تحقیرم می‌کند و می‌گوید به دل نگیر

مردی 37 ساله هستم که در 25 سالگی ازدواج کردم. در این سال‌ها، همیشه احترام خانمم را نگه داشتم، به ویژه در جمع‌های فامیلی و غریبه. اما نمی‌دانم چرا او اصرار دارد که من را پیش دیگران و خانواده‌اش تحقیر کند. بعدش هم می‌گوید منظوری نداشتم، تو به دل نگیر و ... چه کنم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زوجین - رفتار همسران - روابط زن و شوهر- خانواده - تحقیر شوهر -
نویسنده : دکتر هادی غلام‌محمدی | مشاور خانواده
چطور به او بگویم که از این رفتارش بدم می‌آید که دیگر این کار را تکرار نکند.
مراقبت از رابطه زن‌و‌شوهری به شکل‌های مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد؛ احترام‌گذاشتن و ایجاد جایگاه و شان برای همسرمان نزد دیگران، خانواده خود و خودش یکی از این اشکال (مراقبت از رابطه) است. بسیاری از مواقع اما اتفاق می‌افتد که این رعایت کردن و احترام یک طرفه است و متقابل اتفاق نمی‌افتد. موضوعی که در سوال شما مخاطب عزیز به آن اشاره شده است. برای پاسخگویی به سوال شما به اطلاعات بیشتری نیاز است؛ با این حال چند توصیه به شما داریم.


راجع به رنجش‌تان با همسرتان صحبت کنید

مواقعی که همسرتان رفتاری انجام می‌دهد که باعث رنجش شما می‌شود،لازم است که راجع به رنجش خود با همسرتان گفت وگو کنید و احساسات و هیجانات منفی را که به واسطه این رفتار تجربه کرده‌اید با ایشان در میان بگذارید. سعی کنید از وی انتقاد نداشته باشید و فقط به بیان احساسات خود بپردازید زیرا من احساس می‌کنم همسرتان از عمق زخمی که بر شما وارد می‌سازد، آگاهی ندارد.

 

اگر رفتار مخرب تکرار شد...

اگر با بیان احساساتی که داشتید، رفتار مخرب و آسیب‌زای خانم‌تان همچنان تکرار شد، نباید با عذرخواهی موضوع کاملا فیصله پیدا کند زیرا این موضوع به ایجاد یک چرخه ارتباطی‌تعاملی منفی و معیوب می‌انجامد که به تکرار رفتار مذکور در موقعیت‌های آینده می‌انجامد و موجبات رنجش و دلخوری شما را ایجاد خواهد کرد. پس بدون این‌که جنگ کلامی و لفظی با همسرتان داشته باشید به لحاظ رفتاری و عاطفی نشان دهید که این موضوع درون شما هنوز حل نشده است و شما درد ناشی از آن را به شکل‌های خشم، غم، شرم و ... دارید تجربه می‌کنید. بگذارید همسرتان به‌خاطر اشتباهش اندکی تلاش کند.

مواقعی که همسرتان رفتاری انجام می‌دهد که باعث رنجش شما می‌شود، مقابله‌به‌مثل نکنید چرا که  این رفتار از سوی شما می تواند رابطه‌تان را به یک میدان نبرد و جنگ واقعی تبدیل کند.



از جابه‌جایی نقش استفاده کنید

از همسرتان بخواهید که اگر در موقعیتی مشابه با موقعیت شما قرار گیرد، چه واکنشی نشان می‌دهد، چه رفتاری را در پیش می‌گیرد، چه احساساتی را تجربه ‌خواهد کرد؟ در چه صورت و تحت چه شرایطی احساس بهتری دارد و حاضر به بخشش شما خواهد شد یا به عبارتی چه فرایندی باید طی می شد تا او بتواند شما را ببخشد؟


مواظب باشید مقابله‌به‌مثل نکنید

بسیاری مواقع به ذهن‌تان خطور می‌کند که بگذار من هم با او همین رفتار را داشته باشم تا او بفهمد که این موضوع چقدر می‌تواند دردناک باشد و به عبارتی متوجه شود که رفتارش چقدر می‌تواند آسیب‌زا باشد. بسیاری مواقع افرادی که متخصص نیستند و به عبارتی از دوستان و نزدیکان تان هستند هم ممکن است این پیشنهاد را به شما بدهند، اما مواظب باشید این رفتار از سوی شما می تواند رابطه تان را به یک میدان نبرد و جنگ واقعی تبدیل کند.


از مشاور خانواده کمک بگیرید

تمامی مواردی که مطرح شد، می‌توانند فقط یک راهنمایی باشند با مراجعه به مشاور خانواده به همراه همسرتان و ارائه توضیحات جامع‌تر نتیجه بهتری خواهید گرفت‌.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .