تبیان، دستیار زندگی

خجالت می‌کشم به خانمم بگویم برای من آرایش کن

خانمم برای من آرایش نمی‌کند. هر وقت می‌خواهد بیرون برود به ویژه مهمانی‌ها و ... ، یک ساعت من را معطل می‌کند و آرایش زیادی می‌کند اما برای من که شوهرش هستم، وقت نمی‌گذارد. خجالت می کشم که این درخواستم را به او بگویم. چه کنم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زوجین - آرایش و زینت‌کردن - آراستگی زن
نویسنده : حسین شرافتی | کاندیدای‌دکترای تخصصی روان‌شناسی
آرایش و زینت‌کردن، یکی از وظایفی است که زن در قبال شوهر خود دارد؛ همان طور که آراستگی یکی از وظایف شوهر در قبال خانمش است. زن باید برای شوهر خود آرایش کند و لباس‌های متنوع بپوشد. در نگاه ابتدایی و سطحی شاید چنین موضوعی در روابط زن و شوهری زیاد حائز اهمیت به نظر نیاید ولی با دقت نظر بیشتر می‌توان به اهمیت آن در استحکام خانواده پی برد. زمانی که زن و شوهر برای مدت نسبتا طولانی در کنار هم زندگی کردند، ممکن است چهره زن برای مرد جذابیت خاص خودش را از دست بدهد و برای شوهر حالت یکنواختی و تکراری پیدا کند. در چنین وضعیتی، خانم می تواند با آرایش کردن و تنوع بخشیدن به لباس‌هایی که می‌پوشد در چشم شوهر جذاب به نظر آید و از حالت یکنواختی خارج شود؛ همان طور که مرد هم در این زمینه وظایفی دارد. مخاطب‌گرامی، ابتدا به قسمت اول پیامک‌تان که گفتید همسرتان هر وقت می‌خواهد به مهمانی برود، برای آرایش وقت زیادی می‌گذارد، خواهم پرداخت و در ادامه به قسمت دوم سوال‌تان پاسخ خواهم داد.


3 دلیل آرایش‌کردن زیاد خانم‌تان برای مهمانی‌رفتن

چرا بعضی خانم‌ها، آرایش‌کردن زیاد در مهمانی‌ها و جامعه برای‌شان با اهمیت‌تر از محیط خانواده و برای همسر است؟


ارائه خود آرمانی

بعضی از خانم‌ها به این دلیل زیاد آرایش می‌کنند که می‌خواهند هویت فردی جدید یا آرمانی مطلوبی از خود بسازند. معمولا این افراد با آرایش‌کردن و ظاهرسازی برای ارائه شخصیتی مطلوب و القای تصورات مثبت و ارزشمندی چون تعلق داشتن به طبقه اجتماعی بالا، داشتن خانواده روشن‌فکر و ... تلاش می‌کنند. این افراد احساس می‌کنند با زیباسازی خویش می‌توانند قسمتی از خود آرمانی مد نظرشان را تحقق ببخشند.

قسمت عمده ازدواج، ارتباط عاطفی است و افرادی که نمی‌توانند در زندگی‌مشترک عواطف خود را بروز دهند، دچار یک رابطه سطحی و درنهایت مایوس‌کننده خواهند شد



جلب توجه دیگران

آرایش کردن قطعا ریشه‌های روانی متعددی می‌‌تواند داشته باشد که منشأ اصلی آن نیاز به جلب توجه است. حتی کسانی که می‌‌گویند برای دل خودم این گونه آرایش می‌‌کنم هم به دنبال جلب توجه هستند وگرنه چرا همسرتان در منزل آرایش نمی‌‌کند؟ ممکن است او در خانه از طرف شما، مورد توجه لازم قرار نگرفته باشد، به همین دلیل سعی می‌‌کند توجه جامعه را به خود جلب کند. البته جلب توجه یک نیاز عادی در هر فردی است، اما زمانی که این نیاز بیش از اندازه شود، به صورت‌های غیرمعمول خود را نشان می‌‌دهد.

و چند دلیل روان شناختی دیگر

خود زشت انگاری، ترس از تمسخر دیگران، جبران کمبودهای عاطفی، کسب اعتماد به نفس، احساس متفاوت بودن، افزایش رضایت‌مندی، لذت‌جویی، تنوع‌طلبی و برتری‌جویی و همچنین نگرانی از عقب ماندن از قافله آرایش کرده‌ها از جمله دلایل روانی آرایش کردن زیاد بعضی زنان جوان است.


یکی از کلیدهای رشد صمیمیت جسارت است

در قسمتی از پیامک‌تان بیان کردید که خجالت می‌کشم به خانمم بگویم برای من آرایش کن. این بیان نکردن خواسته، مشکلات را نه تنها حل نمی‌کند بلکه باعث ایجاد فاصله و دوری از همسرتان خواهد شد. یک قسمت عمده ازدواج، ارتباط عاطفی است و افرادی که نمی‌توانند در زندگی‌مشترک عواطف خود را بروز دهند، دچار یک رابطه سطحی و درنهایت مایوس‌کننده خواهند شد و سپس همسرتان مجبور خواهد شد خواسته‌ها و احساسات شما را حدس بزند که امکان خطا در آن زیاد است. شما باید برای بیان خواسته‌ها و انتظارات‌تان در یک زمان مناسب دست به کار شوید و هرچه خواسته‌های خود را صریح‌تر بیان کنید، بهتر نتیجه خواهید گرفت. در نظر داشته باشید یکی از کلیدهای رشد صمیمیت، جسارت است. جسارت به این معنی که آن چه را که از همسرتان می خواهید به طور شفاف، مستقیم و به شیوه درست بیان کنید. جسارت با خشونت متفاوت است، خشونت تلاش برای سلطه بر دیگری است و جسارت بیان ساده نیاز و میل فرد، با صراحت و همراه با رعایت ادب و حقوق همسر.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .