تبیان، دستیار زندگی

چرا مردم ژاپن و چین از چوب برای خوردن غذا استفاده می‌کنند؟

چاپِستیک یا چوبک غذاخوری، نوعی وسیلهٔ رایج برای خوردن غذا در آسیای شرقی است، این وسیله به عنوان جایگزینی سنتی برای قاشق، چنگال و کارد به کار می‌رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چاپستیک
ابزار رایج برای غذا خوردن در کشورهای شرق آسیا دو میله‌ی باریک و بلند است که در زبان انگلیسی به آن چاپستیک می‌گویند، همان دو چوبی که در کارتون‌های زمان کودکی‌مان در دست شخصیت‌های ژاپنی و چینی می‌دیدیم، هنوز در دنیای واقعی شرق آسیا بر سر میزهای غذا هستند.

مردمان چین، ژاپن، تایوان، کره جنوبی، کره شمالی و ویتنام از چاپِستیک برای خوردن غذا استفاده می‌کنند، معمولاً جنس آن از چوب یا سنگ است، چوبک‌های ژاپنی از نظر اندازه و وزن کوچکتر از انواع چینی آن هستند، همانطور که اشاره کردیم چاپستیک نام وسیله ایست که شرقی ها با آن غذا می خورند، همچنین نحوه قرار دادن این وسیله روی ظرف مفهوم خاصی برایشان به همراه دارد.

مردم به جای استفاده از قاشق و چنگال از روش سنتی چاپستیک غذایشان را میل می‌کنند،. در سفر به این کشورها تعجب می‌کنید چگونه و با چه مهارتی آن ها غذا را با این دو میله می‌خورند،. از این میله‌ها برای برداشتن غذا اعم از نودل، برنج، گوشت و …از کاسه‌های کوچک استفاده می‌شود.

چاپستیک

استفاده از چاپ استیک از چه زمان رایج شد؟

تقریباً 4000 الی 5000 سال پیش در چین،

در کشور چین از چیزی حدود ۳ هزار سال پیش مردم غذایشان را با این میله‌ها می‌خوردند و این میله‌ها از جنس چوب، سنگ و یا فلز ساخته می‌شوند و برخی از آن ها رویشان طرح‌های جالبی دارند.

اولین نوع چاپستیک برای پخت و پز استفاده شد و به احتمال زیاد از شاخه ها ساخته می شدند،با اینکه تعیین زمان دقیق اختراع چاپستیک دشوار است ولی به نظر می رسد که حدود 500 تا 400 سال بعد از میلاد از آن ها به عنوان وسایل غذا خوری استفاده می شد.

در حدود یک قرن بعد، چوب غذاخوری به کشورهای دیگر آسیایی مانند ژاپن، کره و ویتنام نیز منتقل شد و یک تفاوت متمایز بین چوب غذاخوری ژاپنی و چینی این بود که اولی از یک تکه از بامبو ساخته شد که به پایه متصل بود.

چاپستیک
علاوه بر این، چوب غذاخوری ژاپنی در اصل برای مراسم مذهبی مورد استفاده قرار گرفت و با توجه به تفاوت های آن ها، چوب غذاخوری در هر دو کشور محبوب شدند و هنوز هم به عنوان وسیله غذا خوری اصلی انتخاب می شوند.

در حالی که چاپ استیک اولیه اغلب از مواد ارزان قیمت ساخته نمی شد، مانند بامبو و بعد چوب غذاخوری نقره در زمان سلسله ای چینی برای جلوگیری از مسمومیت غذایی مورد استفاده قرار گرفت.

اعتقاد بر این بود که اگر آن ها با هر گونه زندگی سمی در تماس باشند، ظروف نقره به رنگ سیاه تبدیل خواهند شد و متاسفانه برای آن هایی که در این روش دخیل هستند، نقره وقتی که با امثال سیانور یا آرسنیک و دیگر سموم در تماس باشد سیاه نمی شود.

اما به طور حتم اگر ماده ای از سیر، پیاز یا تخم مرغ گندیده باشد، قطعاً تغییر رنگ خواهد داد که همه آن ها سولفید هیدروژن را آزاد می کنند که با نقره واکنش می دهد و باعث تغییر رنگ خواهد شد. 

چاپستیک
برای هر کسی که تا به حال برای خوردن برنج با چوب غذاخوری مشکل داشته باشد، ممکن است تعجب آور باشد که چرا کسی این ظرف مخصوص را برای مصرف چنین غذاهایی انتخاب می کند و شاید یکی از اولین وسایل آشپزخانه مانند قاشق در اینجا بهتر عمل می کند.

اما همانطور که می بینید، در آسیا اکثر برنج یا یک نوع دانه های کوتاه یا متوسط غالباً با نشاسته هایی تهیه می شوند که به ویژه چسبناک یا توده ای هستند و به این ترتیب، چاپ استیک ها به هم متصل می شوند و به راحتی غذا برداشته می شود.

در مقایسه، بسیاری از غربی ها برنج گندم بلند (اغلب بسیار فرآوری شده)، با چربی بسیار زیاد و دانه های جدا از هم می خورند که خوردنش با چوب غذا خوری دشوار است. برای بار اولی که این میله‌ها را دستتان بگیرید انتظار نداشته باشید بتوانید حتی کوچکترین غذایی را هم با آن ها بردارید.

برای نگه داشتن این چوب ها در دست روش‌های مختلفی وجود دارد اما با طی کردن مراحل زیر و تمرین می‌توانید با آن ها غذایتان را میل کنید. البته غذا خوردن با چوب چاپستیک برای شما که تازه کار هستید بسیار سخت خواهد بود، اما به محض اینکه یاد گرفتید با لذت بیشتری غذایتان را میل می‌کنید.

چاپستیک

آداب جالب استفاده از چاپ استیک در کشورهای مختلف

در مجموع استفاده از چوب های چاپستیک در هنگام غذا خوردن آداب خاصی دارد، مهم نیست که شما در کدام یک از کشورهای شرق آسیا باشید، اگر وارد یک رستوران شدید و تصمیم گرفتید که غذای محلی آن کشور را سفارش دهید و با چاپستیک غذا بخورید باید این آداب را بدانید.

عموما در رستوران ها چاپستیک های بسته بندی شده و یک بار مصرف به گردشگران داده می شود، چوب ها به یکدیگر چسبیده اند و بایستی آن ها را از یکدیگر جدا کنید، اکنون با دو چوب غذایی که در دست دارید، می توانید غذای خود را به شیوه مردم چین بخورید.

چاپستیک
از دیگر آداب غذا خوردن با چوب چاپستیک این است که هنگامی که غذای خود را تمام کردید یا اینکه سیر شده اید، باید چوب ها را در کنار یکدیگر روی ظرف غذای خود بگذارید، طوری چوب ها را روی لبه ظرف بگذارید که سمت انتهایی چوب ها رو به شما نشانه رفته باشد، اگر در کنار بشقاب غذای شما مکان قرار دهی چاپستیک و گیره نگهداری آن وجود داشت، آن ها را روی گیره و بسیار دقیق قرار دهید.نکته مهم:  هیچ گاه چوب های چاپستیک را پس از تمام شدن غذا روی میز و به حالت نامرتب رها نکنید.

چاپستیک
مردم چین، ژاپن و تایوان یا کره اگر بخواهند به شخص دیگری غذایی تعارف بزنند، نیز آداب خاصی را رعایت می کنند. آن ها هنگام غذا خوردن با چوب های چاپستیک و برای تعارف غذا، چوب ها را از طرف دیگر آن (از سمت انتهایی چوب ها) در دست خود قرار داده و غذا را به مهمان تعارف می کنند.

- هر دو میله را دست‌تان بگیرید، اولی را بین انگشت شست قرار دهید.
- میله‌ی دوم را مانند یک خودکار در دست‌تان بگیرید در حالی که انگشت شست را ثابت نگه داشته‌اید.
- وسط را بین میله‌ها بگذارید تا بتوانید آنها را باز کنید و غذا را بردارید.
- از انگشت کوچک برای بستن میله‌ها و نگه داشتن غذا استفاده کنید.
- توجه داشته باشید میله ها باید در یک سطح به صورت موازی قرار بگیرند.

چاپستیک
نکته‌ی جالبی که در مورد استفاده و غذا خوردن با چوب‌ های چاپستیک در مردم کشورهای شرقی آسیا وجود دارد، این است که آن ها معتقدند همین صرف غذا با چوب به لاغری و کاهش وزن آن ها کمک کرده است؛ چرا که صرف غذا همراه با این چوب ها با حجم و سرعت کمتری صورت می‌گیرد.

از آنجایی که فرهنگ غذا خوردن با چوب چاپستیک قرن هاست که در کشورهای شرقی آسیا مرسوم بوده است، امروزه آن ها به نمادی برای برخی کشورها مبدل شده‌اند. شما می‌توانید در سفر به کشوری مثل چین آن ها را با قیمتی مناسب خریداری کنید و به عنوان سوغاتی با خود بیاورید.

اگر راست دست هستید، ابتدا چوب اول را به طریقی که در شکل زیر نشان داده شده است، میان انگشت شست و اشاره و روی دو انگشت کوچک انتهایی دست قرار دهید. این تیکه چوب اول همواره ثابت بوده و نباید هیچ گونه حرکتی داشته باشد.

چاپستیک
سپس تیکه چوب دوم را به گونه ای در دست بگیرید که بتوانید آن را با انگشت شست و دو انگشت اشاره و بزرگ کنترل کنید و باید بتوانید چوب دوم را حرکت داده و قسمت انتهایی آن را به قسمت انتهایی تیکه چوب اول بزنید.

اکنون آماده اید تا هر غذایی را بردارید، پیشنهاد می دهیم که ابتدا به جای غذا و برای تمرین اشیای کوچک را بردارید. به طور مثال، سعی کنید دانه ای انگور بردارید یا اینکه یک تکه قند را از روی میز بلند کنید، هنگامی که به حرکت چوب ها عادت کردید، آماده اید تا با آن انواع غذاهای چینی مانند نودل را بخورید.

چینی ها برای غذا خوردن با چوب های چاپستیک هر کدام روش های مختلفی دارند و شاید فرد دیگری را ببینید که به گونه دیگری چوب های غذا را در میان انگشتان خود قرار داده است، در هر صورت یادتان باشد که مهم توانایی غذا خوردن با چوب های چاپستیک و سیر شدن است.

رسوم استفاده از چاپستیک در فرهنگ ژاپنی
روی هم گذاشتن چوب غذاخوری روی میز و عمودی گذاشتن چوب غذاخوری تان در برنج کاری است که برای مراسم تشییع جنازه انجام می شود، دادن غذا با چوب غذاخوری تان به اشخاص دیگر نیز کار خوبی به نظر نمی رسد.

چاپستیک

استفاده از چاپ استیک چه زمان ناپسند است؟


رسوم در فرهنگ تایوان:
- گاز گرفتن چوب یا گذاشتن آن ها برای مدت طولانی.
- از چوب غذاخوری برای برداشتن محتویات ظرف سوپ استفاده کردن.
- گذاشتن چوب غذاخوری روی میز از نظر این افراد اصلا کار مورد پسندی نخواهد بود. 

رسوم ضعیف در فرهنگ کره:
- برداشتن لوازم غذا خوری قبل از بزرگ ترها.
- نزدیک آوردن کاسه به دهان برای خوردن.- استفاده از چوب غذاخوری برای خوردن برنج, مگر اینکه شما به عنوان کسی با کلاس پایین تر باشید و باید در عوض از قاشق استفاده کنید، این کارها نیز مرسوم و مناسب نیستند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .