تبیان، دستیار زندگی

بررسی گرفتن ناخن در شب؛ نباید بگیریم یا تفاوتی ندارد؟

همان‌طورکه می‌دانید درصد تجمع میکروب و آلودگی در زیر "ناخن‌ بلند" بیشتر از "ناخن‌ کوتاه" است و هرگاه ناخن‌ها بلند شوند انواع میکروب‌ها زیر آن لانه مى‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ناخن گرفتن
شاید برای شما هم پیش آمده است که می‌خواستید در شب ناخن بگیرید، ولی بزرگتر‌ها مانع اینکار شده اند و گفته اند که در شب ناخن نگیرید.

شاید ریشه این باور و اعتقاد که نباید در شب ناخن گرفت به این برگردد که در قدیم نور کافی در شب وجود نداشت و انسان‌ها از نور آتش و چراغ به عنوان روشنایی استفاده می‌کردند و ناخن‌های خود را با وسایل نوک تیز می‌گرفتند. کمبود نور و استفاده از این وسایل می‌توانسته است باعث شود انسان‌ها در هنگام ناخن گرفتن در شب به خود صدمه بزنند، همچنین در این حالت ممکن بود تکه‌های ناخن در غذای انسان بیفتد و مشکلاتی برای او بوجود بیاورد

از نظر علمی دانشمندان عقیده دارند که کلسیم اضافه بدن در ساعات پایانی روز در ناخن‌ها جمع می‌شود و از ناخن‌ها به عنوان انبار موقت کلسیم بدن استفاده می‌شود و این کلسیم اضافی در ساعات آغازین روز به گردش خون برمی گردد و مورد مصرف قرار می‌گیرد. در واقع با گرفتن ناخن در شب این کلسیم ذخیره شده در ناخن از بین می‌رود و با از بین رفتن کلسیم، مشکلاتی برای بدن ایجاد می‌شود.

ناخن گرفتن
البته نحوه کوتاه کردن ناخن ها هم مهم است، حتما برای شما هم پیش آمده که ناخنتان گوشه یا عفونت کند، اگرچه آلودگی های محیطی در بروز چنین مشکلاتی بی تاثیر نیستند.

اما گاهی ایرادات شیوه ناخن گرفتن یا عدم مراقبت از ناخن ها باعث این مشکلات می شود، به همین دلیل باید برای ناخن گرفتن برخی ازموارد را رعایت کنید:

ضرر و زیان‌های ناخن گرفتن در شب از زمان‌های قدیم بوده و گفته شده است که در برخی جا‌ها توجیهات علمی هم برای آن ارائه شده است، اما باید دید که آیا واقعا این موضوع سند علمی دارد؟



- ناخن ها را از حدی مشخص بلندتر نکنید.
- در هنگام ظرف شستن از دستکش استفاده کنید.
- برای محکم تر شدن ناخن ها، لبنیات مصرف کنید.- هرگز ناخن ها را به صورت گرد کوتاه نکنید و از روش مربعی استفاده کنید.
- به ناخن های خود محلول های تقویت کننده (مخلوط آب لیموی تازه و نمک) بزنید.
- برای استحکام بیشتر و رشد ناخن هایتان، میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
- اگر کاشت ناخن انجام می دهید هر چند وقت یکبار به ناخن ها استراحت داده و اجازه دهید دوباره احیا شوند.

ناخن گرفتن

زمان مناسب برای گرفتن ناخن از لحاظ علم  پزشکی 

از نظر علم پزشکی بهترین زمان برای ناخن گرفتن بعد از حمام رفتن است، پزشکان توصیه می‌کنند که همیشه بعد از حمام ناخن‌های خود را بگیرید، چون آسیب کمتری به آن می‌رسد و در بقیه مواقع ناخن شکنندگی دارد که به سطح ناخن آسیب می‌رساند، ولی بعد از حمام، ناخن نرم است و شکننده نیست.

کوتاه کردن ناخن

شایعه رایج درمورد گرفتن ناخن در شب

کلسیم نیز یک ماده‌ی معدنی است که در بسیاری از غذاها وجود دارد و وجود آن در سلامت استخوان‌ها اهمیت بسیاری داشته و عملکردهای مهمی در بدن دارد، تقریباً تمامی کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره می‌شود.

بسیاری گمان می‌کنند که کمبود کلسیم باعث تردی و شکنندگی ناخن می‌شود ولی مشخص شده است که این ماده تأثیری بر روی ناخن ندارد، با این وجود کلسیم برای سلامت بسیاری از اعضای دیگر ضروری است ولی ناخن در میان این اعضا نیست.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم؛ کلسیم اضافه بدن در ساعات پایانی روز در ناخن‌ها جمع می شود و از ناخن‌ها بعنوان انبار موقت کلسیم بدن استفاده می‌شود و این کلسیم اضافی در ساعات آغازین روز به گردش خون باز می گردد و مورد مصرف قرار می‌گیرد.

شایعه‌ی مطرح شده مبنای علمی ندارد و علاوه بر اینکه کلسیم در ناخن‌ها ذخیره نمی‌شود مکانیزمی نیز برای ذخیره شدن این کلسیم در شب و بازگشت دوباره‌ی آن به بدن در روز وجود نداد، ناخن از یک پروتئین سخت محافظ به نام کراتین ساخته شده است، این پروتئین در شاخ حیوانات مختلف وجود دارد و از سلول‌های مرده‌ی پوست ساخته شده است.

کوتاه کردن ناخن

حکم شرعی گرفتن ناخن در شب

از کارهای مستحبی که دین اسلام بر آن تأکید می کند، گرفتن ناخن است به هر صورتی که باشد، البته بهتر است در روز جمعه باشد، در نتیجه در هر وقت از شب یا روز باشد جایز است، و بنا بر جست و جویی که صورت گرفت، روایتی مبنی بر کراهت گرفتن ناخن در شب یافت نشد.پس دیگر بحث از علّت کراهت مطرح شده، معنا ندارد؛ برخی عقیده دارند که در گذشته به علت تاریکی (عدم وجود نور در شب) و جراحت احتمالی ناخن ها را روز می گرفتند.

گرفتن ناخن در هر ساعتی از شبانه روز و به هر شیوه ای که باشد هیچ منع شرعی ندارد، بسیاری از افراد به این موضوع اعتقاد دارند که گرفتن ناخن در شب برای سلامتی انسان ضرر دارد اما درست یا غلط بودن این حرف مشخص نیست.

دراین میان برخی نیز از نظر اسلامی بر این عقیده هستند که کوتاه کردن ناخن در شب مکروه است، در صورتی که سند علمی برای این کار پیدا نشده و ناخن گرفتن یکی از کار‌های مستحبی است که دین اسلام به آن تاکید کرده است و گفته که بهتر است این کار را روز جمعه انجام شود و از انگشت کوچک دست چپ آغاز و به انگشت کوچک دست راست تمام شود‌.

به همین خاطر در هر وقت از شب یا روز باشد جایز است ناخن‌های خود را بگیرید، و بنا بر جست و جویی که صورت گرفت، روایتی مبنی بر کراهت گرفتن ناخن در شب پیدا نشد، گرفتن ناخن در شب مکروه نیست اما در کیفیت ناخن گرفتن دستورالعمل های مختلفی رسیده است که به نمونه ای از آن اشاره می شود:

حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله و سلّم هنگام ناخن گرفتن از مسبّحه (سبّابه یا انگشت شهادت) دست راست (که شریفترین انگشت است) شروع می‏ کرد و به شست (انگشت بزرگ) راست پایان می ‏داد، یعنی از سبّابه تا انگشت کوچک راست و سپس از انگشت کوچک چپ تا شست راست.

کوتاه کردن ناخن

بهترین زمان برای ناخن گرفتن در روایات چه وقت است؟

یکی از روزهای مناسب ناخن گرفتن جمعه است، در حدیث است که کسى به امام کاظم علیه السلام عرض کرد: اصحاب و دوستان ما معتقدند ناخن را باید در روز جمعه گرفت. حضرت فرمودند: اگر بخواهید در روز جمعه بگیرید و اگر نمى توانید تا جمعه صبر کنید، هرگاه بلند شد بگیرید.

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند: ناخن گرفتن در روز جمعه انسان را در برابر بیمارى هاى خوره، کورى و پیسى بیمه مى کند. و اگر در روز جمعه نیاز به گرفتن ناخن ها نباشد آن را سوهان بکش تا ریزه هایى از آن جدا شود.

در چند حدیث دیگر فرمودند: هر جمعه شارب و ناخن خود را بگیرید و اگر ناخن هایتان کوتاه است در روز جمعه آن را سوهان بکشید، تا مبتلا به دیوانگى و خوره و پیسى نشوید. در حدیثى دیگر فرمودند: هر کس در هر جمعه ناخن و شارب خود را بگیرد، تا جمعه دیگر پیوسته با طهارت باشد.

در روایتى دیگر فرمودند: گرفتن ناخن و شارب در هر جمعه و شستن سر با گیاه خطمى در جمعه، فقر را برطرف و روزى را زیاد مى کند.

از حضرت رسول (ص) روایت شده است که فرمودند: هر کس ناخن هاى خود را در روز جمعه بگیرد، خداوند دردهایش را از سر انگشتانش بیرون کرده، دواى درد را جایگزین آن مى کند.

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند: هر کس روز جمعه ناخن بگیرد، ناراحتى ریشه ناخن ها از وى برطرف مى شود.

از حضرت على علیه السلام روایت شده است که فرمودند: گرفتن ناخن در روز جمعه هر دردى را برطرف مى کند.

کوتاه کردن ناخن

حکم ناخن گرفتن در روز پنجشنبه

یکی دیگر از روزهای مناسب ناخن گرفتن پنجشنبه است. از امام باقر علیه السلام روایت شده است که فرمودند: هر کس ناخن هاى خود را روز پنجشنبه بگیرد و یک ناخن را براى روز جمعه بگذارد، خداوند پریشانى را از وى زایل مى کند.

از حضرت على علیه السلام روایت شده است که فرمودند: ناخن گرفتن در روز پنجشنبه بر روزى مى افزاید.

از امام باقر علیه السلام روایت شده است که فرمودند: هر کس پنجشنبه ناخن بگیرد، فرزندانش بسیار شوند و درد چشم نبیند.

اگر کسی بخواهد ثواب پنجشنبه و جمعه هر دو را ببرد، در روز پنجشنبه ناخن ها را بگیرد و یکى را براى جمعه نگاه دارد، یا همه را در روز پنجشنبه بگیرد و در روز جمعه سوهانى بر آن بکشد که ریزه هایى از آن جدا شود.

کوتاه کردن ناخن

حکم ناخن گرفتن در سایر روزهاى هفته

در روایتى آمده است که هر کس روز چهارشنبه ناخن بگیرد و از انگشت کوچک دست راست شروع کرده و به انگشت کوچک دست چپ ختم کند، این کار او را از چشم درد حفظ مى کند.

از امام رضا علیه السلام روایت شده است که فرمودند: روز سه شنبه ناخن بگیرید.از حضرت رسول(ص) روایت شده است که فرمودند: هر کس روز شنبه یا پنجشنبه ناخن و شارب خود را بگیرد از درد دندان و چشم عافیت پیدا مى کند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .