تبیان، دستیار زندگی

معرفی زیباترین و جذاب‌ترین جاهای تفریحی تهران به همراه آدرس

تهران یکی از بزرگ‌ترین شهرهای غرب آسیا و بیست و هفتمین شهر بزرگ دنیا محسوب می‌شود، شهر تهران پر از دیدنی‌های تاریخی ارزشمندی‌ست، که بازدید از آن‌‌ها برای هر کسی جذاب و به‌یادماندنی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تفریگاه های تهران
تهران به‌عنوان پایتخت ایران، جاذبه‌های گردشگری زیادی از تاریخی و فرهنگی تا طبیعی وغیره را در خود جای داده است که بازدید از آن‌ها می‌تواند خاطره‌های دلنشینی از این شهر را برایتان به یادگار بگذارد.

در این شهر شلوغ و پرجمعیت، می‌توانید تا پاسی از شب از پارک‌ها و جاذبه‌های طبیعی استفاده کنید یا اگر به جا‌های تاریخی و فرهنگی علاقه‌مند هستید، کاخ‌ها، موزه‌ها و عمارت‌های دیدنی متعددی در گوشه‌وکنار شهر وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

مناطق دیدنی تهران

مکان‌هایی که حتی فکرش را هم نمی کنید که در تهران باشد!


مناطق دیدنی تهران

از جاهای دیدنی تهران؛ باغ ایرانی


آدرس: تهران، محله ده ونک، کوچه صابری.

با گرم شدن هوا ،گاهی باد کولر هم برای رفع گرما زدگی فایده ای ندارد، در این شرایط آرزو می کنید که یک جای خنک و دلچسب را پیدا کنید و ساعاتی از روز را در آنجا سپری کنید.


باغ ایرانی یکی از سرسبزترین بوستان‌های تهران است که در ده ونک قرار گرفته و مکانی مناسب برای چند ساعت دوری از هیاهوی شهر است.این پارک تماشایی و بزرگ، با فضای سبز زیبا و انبوه و جوی آب در میان پارک، جزو متفاوت‌ترین بوستان‌ها در تهران است.

باغ ایرانی برای هر کس که یک بار آن را دیده است، مکانی دنج به شمار می‌رود. علاوه‌بر اهالی تهران، گردشگران و مسافران پایتخت نیز، علاقه زیادی به این بوستان زیبا دارند، جوی آبی که از میان پارک می‌گذرد، شهرت زیادی دارد و جذابیت خاصی را به فضا بخشیده و برخلاف ظاهر جدید، این پارک قدمتی دیرینه دارد و ۲۴ ساعت شبانه‌روز باز است.

باغ ایرانی از جمله جاهای دیدنی تهران است که آخر هفته‌های شلوغی دارد و جمعیت زیادی به آنجا می‌روند، این باغ در فصل بهار، حال و هوای دیگری دارد و لاله‌های زیبایی که در آن کاشته می‌شود، بسیار دیدنی هستند و کوشکی که در وسط بوستان قرار دارد، در واقع چایخانه و رستورانی است که با فضای سنتی و جذاب و انواع غذاهای بی‌نظیر منتظر شماست.

این باغ جان می‌دهد برای عکاسی و ثبت تصاویر بی‌نظیر البته یادتان باشد اگر می‌خواهید راحت و در فضای خلوت عکاسی کنید، روزهای وسط هفته را انتخاب کنید. باغ ایرانی، مکانی تماشایی و دوست داشتنی است که می‌تواند پاتوق خوبی برای تفریح و گردش باشد.

عمارت کاظمی قاجاریه

از جاهای دیدنی تهران؛ عمارت کاظمی قاجاریه


آدرس: تهران، خیابان 15 خرداد، کوچه ابوالقاسم شیرازی، کوچه امامزاده یحیی.
خانه‌های تاریخی، جزو زیباترین دیدنی‌ها در شهرها هستند که سال‌ها تاریخ و هنر و زیبایی را در دل خود جای داده است،یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران که جذابیت زیادی دارد، عمارت کاظمی است.

عمارت کاظمی، یکی از خانه‌های تاریخی در دل محله چاله میدان تهران است که در همسایگی امامزاده یحیی قرار دارد، قدمت این ساختمان به اواخر دوره قاجار باز می‌گردد و هنر معماری این دوره در جای جای خانه مشهود است، البته باید گفت که این خانه در دوره رضاخانی تکمیل شده است.

حیاط خانه به زیباترین شکل ممکن قرار گرفته و درخت‌کاری‌ها و حوض آبی رنگ وسط آن، جلوه خاصی را به آن بخشیده و پنجره‌های ارسی چوبی با شیشه‌های رنگین از زیباترین بخش‌های این خانه به شمار می‌رود.، در این خانه موزه بی‌نظیر، می‌توانید موزه مردم‌شناسی را ببینید که ۱۵۰ سال شغل و پیشه و لباس و سبک زندگی مردم را به تصویر می‌کشد، در قسمت دیگر خانه، موزه‌ای از قدیمی‌ترین اسباب‌بازی‌ها وجود دارد که حس نوستالژی عجیبی دارد.

دسترسی به این خانه موزه با مترو، اتوبوس و تاکسی به راحتی انجام می‌گیرد و می‌توانید بعد از تماشای آن به بازار بزرگ تهران در همان نزدیکی نیز بروید. خانه کاظمی، همچون نگینی در کوچه‌های کهنه تهران می‌درخشد و تماشای آن بسیار جذاب است.
 
کاروانسرای خانات

از جاهای دیدنی تهران؛ خانه ی قصه و نقالی کاروانسرای خانات


آدرس: خیابان صاحب جمع، (شمال میدان شوش، جنوب چهارراه مولوی)، میدان امین‌السلطان.
اگر در تهران به سمت محله‌های قدیمی‌تر بروید، به دیدنی‌هایی می‌رسید که قدمتشان به سال‌های دور‌ می‌رسد. خانه‌ها، بناها، عمارت‌ها و کاروانسراهای تاریخی، در پایتخت مدرن ایران، آنقدر پرطرفدار هستند که هر روز عده زیادی برای بازدید از آن‌ها به گوشه گوشه شهر می‌روند.

کاروانسرای خانات از زیباترین جاهای دیدنی تهران است که از دوره قاجاریان به جای مانده و این کاروانسرا در اواخر دوره سلطنت ناصرالدین شاه و در کنار جاده برون شهری تهران ساخته شد.

بنای دیدنی کاروانسرا، بزرگترین بنا در بافت قدیمی تهران به شمار می‌رود. کاروانسرای خانات، ۵۲ حجره دارد و علت نامگذاری آن، به این دلیل بوده است که در قدیم به حجره، خان می‌گفتند و به دلیل تعداد زیاد حجره در این مکان، به خانات معروف شده است.

نمای آجری، شیوه معماری، پنجره‌های چوبی بی‌نظیر، حجره‌های دیدنی، حیاط و حوض آبی رنگ وسط آن چشمانتان را از زیبایی پر می‌کند. پس از بازسازی این بنای تاریخی، یک سفره خانه سنتی زیبا در آن افتتاح شد که برنامه‌های جذاب و کمیابی مانند قصه‌گویی و نقالی در آن اجرا می‌شود، در نزدیکی بنای کاروانسرا، دیدنی‌های زیادی در بافت تاریخی تهران وجود دارد که دیدن آن‌ها بسیار لذتبخش است.دسترسی به این منطقه با انواع وسایل نقلیه عمومی از جمله مترو، رسیدن به آن را آسان کرده است، اگر به حال و هوای سنتی، بناهای قاجاری و شنیدن قصه و نقالی علاقه دارید، کاروانسرای خانات یک عصر دلنشین را برایتان می‌سازد.

عمارت مسعودیه

از جاهای دیدنی تهران؛ عمارت مسعودیه


آدرس: تهران، میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان.
یکی دیگر از باشکوه‌ترین بناهای تاریخی در پایتخت، عمارت مسعودیه است که از روزگار ناصری بر جای مانده است. این عمارت دیدنی و باشکوه،در اصل برای ظل‌السلطان، پسر ناصر‌الدین شاه، ساخته شده بود، از آنجایی که نام اصلی ظل‌السلطان، مسعود میرزا بوده است، این عمارت را مسعودیه نامیدند.

اگر به تماشای این بنای جذاب و بی‌نظیر بروید، در گوشه گوشه آن می‌توانید هنر و ظرافت معماری ایرانی را ببینید؛ کاشیکاری، آینه کاری، مقرنس‌ها، سرستون‌ها و ستون‌های آبی رنگ و غیره تنها ذره‌ای از زیبایی‌های این عمارت است، کاخ مسعودیه، روزگاران دور و دراز و اتفاقات مهمی را از سرگذرانده است.

حیاط بزرگ و پر از درخت آن با حوض زیبای وسط ساختمان روح آدم را جلا می‌دهد. رسیدن به این بنا، به راحتی انجام می‌گیرد و فاصله آن با ایستگاه مترو، فقط چند دقیقه است. عمارت زیبای مسعودیه، یکی از باشکوه‌ترین‌ دیدنی‌ها در تهران است که اگر به تماشای عمارت‌های سنتی و تاریخی علاقه دارید، حتما یک بار از آن بازدید کنید.

 

موزه مقدم

از جاهای دیدنی تهران؛ خانه مقدم یا موزه مقدم


آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، نرسیده به چهار راه سپه، جنب بانک ملت- پلاک ۲۵۱.
از دیگر موزه‌های مهم و تماشایی تهران، خانه موزه مقدم در خیابان امام خمینی پایتخت است؛ این خانه در حقیقت خانه پدری استاد محسن مقدم، استاد باستان شناسی دانشگاه تهران، و از جمله خانه‌های مجلل و باشکوه دوران قاجار است، موزه مقدم به جهت تاریخ غنی، معماری بی‌نظیر و اشیایی که در آن نگهداری می‌شود جایگاه و مرتبه خاصی دارد و بسیار مورد توجه است.

حیاط خانه با گلدان‌های شمعدانی به دور حوض فیروزه‌ای و درخت کاری‌ها هنرمندانه، بسیار دیدنی است و ساختمان عمارت بسیار جذاب و با معماری فوق‌العاده ایجاد شده است که چشم را به خودش خیره می‌کند، همچنین گچ بری‌ها، آیینه‌کاری، کاشی‌های چند رنگ، شیشه‌های رنگی و … از زیبایی‌های این بنا هستند.

در این عمارت، استخر حوضچه‌ای از سنگ مرمر دیده می‌شود که پس از سفر دکتر مقدم به اسپانیا، با الهام از استخر و اب‌نماهای باغ الحمرا ساخته شد. در این موزه، اشیای تاریخی و ارزشمندی نگهداری می‌شود که همگی حاصل زحمات چندین ساله دکتر مقدم و همسر فرانسوی اوست.

 

روستای برگ جهان

از جاهای دیدنی تهران؛ روستای برگ جهان


آدرس: ۱۳ کیلومتری شهر لواسان، که مرکز بخش لواسانات است و ۱۱ کیلومتری شرق روستای افجه واقع شده است.
برگ جهان روستایی زیبا و دیدنی در تهران! برگ جهان را در پاییز ببینید، روستایی زیبا نزدیک تهران که خوراک یک سفر یک روزه برای تعطیلات آخر هفته است. تنفس هوای پاک و دیدن آسمان آبی غنیمتی است که شما می توانید طی مدت یک ساعت و در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری هر کجای اطراف تهران به آن برسید.

آب و هوای برگ جهان در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است، البته درست است که هوای روستا در پاییز سرد است، اما دیدن این روستا را در پاییز به شما توصیه می‌کنیم، زیبا‌ترین مناظر ممکن را در پاییز برگ جهان می‌بینید، درختان روستا در این فصل ترکیبی از رنگ‌های گرم نارنجی و زرد و قرمز و قهوه‌ای می‌شوند و ناخودآگاه گرما را مهمان وجودتان می‌کنند.

 آبشار برگ جهان
اما رودخانه برگ جهان، از ارتفاعات اطراف روستای برگ جهان سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن به رودخانه رودبار به سد لتیان می‌ریزد. از جاذبه های گردشگری این روستا:
- قلعه دختر
- زندان‌خانه لار
- غار خمیره
- آرامگاه امام‌زاده اسماعیل
- آبشار برگ جهان

روستای کوهستانی برگ جهان با چشم‌اندازهای جذاب ارتفاعات اطراف گسترده باغات سرسبز و مزارع پیرامون حواشی رودخانه برگ جهان و مسیرهای زیبای کوچه باغ‌های روستا یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای استان تهران به شمار می‌آید.


روستای ییلاقی آبنیک

از جاهای دیدنی تهران؛ روستای ییلاقی آبنیک


آدرس: تهران، ۱۲ کیلومتری فشم، بعد از روستاهای رایگان و لالان.
روستاگردی و تجربه سفر در روستاها، یکی از جذاب‌ترین تجربه‌هایی است که هر فرد می‌تواند از آن لذت ببرد، در نزدیکی تهران، روستاهای زیبا و ییلاقی زیادی وجود دارد که سفر به هر یک از آن‌ها برای آخر هفته، می‌تواند خستگی را از تنتان بیرون کند.

روستای آبنیک یکی از جاهای دیدنی تهران است که در نزدیکی فشم قرار دارد؛ آب و هوای خوب و ییلاقی این منقطه باعث شده تا عده زیادی خصوصا در فصل‌های گرم سال به آنجا بروند، در این روستا می‌توانید طبیعتی ناب و دلپذیر را ببینید که به دور از دود و و دم و شلوغی‌های تهران قرار گرفته و آرامشی بی‌مثال را به شما هدیه می‌کند.

آبشار یخی آبنیک از عجیب‌ترین و زیباترین بخش‌های این روستا است که در کنار دره آبنیک و در نزدیکی یک تنگه زیبا قرار گرفته و چشمه آبنیک نیز از دیگر دیدنی‌های روستا به شمار می‌رود و آبی پتکیزه و گوارا دارد. همچنین خواص درمانی این چشمه باعث شده تا افراد زیادی به سمت آن جذب شوند.

امکان کوهنوردی، غارنوردی و پیاده‌روی نیز در این روستا وجود دارد که به عنوان ورزش‌هایی پرطرفدار شناخته می‌شوند، در فصل بهار دشت‌های این منطقه پر از قارچ‌های خوراکی و سبزی‌های کوهی همچون والک، سیرک و تره کوهی می‌شوند که عطر و طعم بی‌‌نظیری دارند.

روستای آبنیک می‌تواند یک مقصد گردشگری جذاب و دوست داشتنی برایتان باشد، اگر می‌خواهید با وسیله نقلیه عمومی به این روستای زیبا بروید، ابتدا باید به میدان تجریش بروید و از آنجا اتوبوس و تاکسی‌های فشم را سوار شوید و به راحتی به آبنیک برسید.

غار موزه وزیری

از جاهای دیدنی تهران؛ غار موزه وزیری


آدرس: تهران، لواسانات، بلوار امام خمینی، جاده کند علیا و سفلی، دوراهی بوجان، پلاک 77.
یکی از جاهای تماشایی پایتخت که تمامی این ویژگی‌ها را یکجا و با هم دارد، غار موزه وزیری است، شاید بهتر باشد پیش از آشنا شدن با این باغ موزه، دکتر ناصر هوشمند وزیری را بشناسید.

استاد هنرمند و بی‌مثال مجسمه سازی که شهر تهران از مجسمه‌های زیبا و خیره کننده‌شان پر شده است، آثاری مانند مجسمه‌های پارک جمشیدیه، مجسمه پرواز و نردبان پارک ایرانشهر، مجسمه گوزن‌ها، آبنما و دایناسور در پارک پردیسان و غیره.

باغ موزه وزیری، موزه‌ای منحصر به فرد و دیدنی است که به همت و سرمایه شخصی دکتر وزیری در شمال شهر تهران به وجود آمده است.

باغ موزه وزیری، اولین غار موزه خصوصی در ایران است که با ظاهر و محیطی جذاب، پذیرای شهروندان و گردشگران ایرانی واقع شده، در این غار موزه، مجموعه‌ای غنی و حاصل زحمات ۵۰ ساله دکتر وزیری به نمایش در آمده است که برخی از این آثار، روایتگر فرهنگ ایرانی و شاهنامه فردوسی هستند.

این موزه بزرگ و دیدنی، شامل چند بخش از جمله بخش‌های نمایشگاهی، کارگاهی، صنایع دستی، آموزشی، نگارخانه و سالن اجتماعات است که هر یک جذابیت‌های ویژه خودشان را دارند.

قسمت‌های موزه که داخل غاری تراشیده شده در دل کوه هستند، از طریق دالان‌های مختلف قابل دسترسی‌اند و تجربه‌ای جذاب از موزه‌گردی درون غار به حساب می‌آیند، عکاسی در این موزه آزاد است و می‌توانید تصاویر زیبا و ماندگاری را از آنجا خلق کنید.

محیط بیرونی غار با طبیعتی سرسبز و زیبا و انبوهی از درختان پوشیده شده که روح آدم را تازه می‌کند، اگر دوستدار هنر و کارهای هنری هستید و یا از دانشجویان این رشته به شمار روید و از کشف مکان‌های جدید لذت می‌برید، حتما از باغ موزه وزیری دیدن کنید.

 

برج طغرل

از جاهای دیدنی تهران؛ آرامگاه شاه سلجوقی یا برج طغرل  


آدرس: تهران، شهرری، خیابان ابن بابویه، روبروی سردر شرقی قبرستان ابن بابویه.
کشور ایران روزگار دور و درازی را از سر گذرانده و میزبان سلسله‌ها و دودمان‌های زیادی بوده است، یکی از مهم‌ترین و پهناورترین این سلسله‌ها، سلسله سلجوقی است که درخشان‌ترین آثار تاریخی ایران را به یادگار گذشته است، برج طغرل یادگار سلجوقیان است که در شهر ری ایران ساخته شده و همچنان پس از گذشت سالیان طولانی، محکم و استوار، پابرجا باقی مانده است.

این برج زیبا و دیدنی، در نزدیکی آرامگاه تاریخی ابن‌بابویه قرار دارد و در روایات آمده که این برج، آرامگاه طغرل، پادشاه سلجوقی است، برج تماشایی طغرل معماری عجیبی دارد و بر روی آن حاشیه‌هایی کنگره مانند دیده می‌شود که ترکیبی خاص را به آن بخشیده است در گذشته، از این برج و کنگره‌‌های معروفش برای تعیین ساعت روز استفاده می‌شده است.

مشهور است که بر بالای برج طغرل، آتشی روشن می‌کردند تا روشنایی آن، چراغ راه مسافران باشد، زیبایی این برج همراه با جذابیت بی‌نظیر باغ پشت آن پیوند خورده و فضایی جذاب و دیدنی را به وجود آورده استف دسترسی به برج تاریخی طغرل با مترو امکانپذیر و راحت است.

چشمه علی

از جاهای دیدنی تهران؛ چشمه علی


آدرس: تهران، شهرری، شمال شهرری
اگر به شهر ری، شهر هشت هزارساله ایران رفته باشید، باید نام چشمه علی به گوشتان خورده باشد، چشمه‌ای گوارا در ری که به سبب اهمیت آب، اولین تجمعات انسانی را در کنار خودش به وجود آورده است، این چشمه در اصل چشمه سورن یا سورنا نام داشته که در کنار معبد آناهیتا (بی‌بی شهربانو) قرار گرفته است.

چشمه بی‌نظیر شهر ری، مکان مناسبی برای یک گردش و تفریح دسته جمعی در شهر زیبای ری است، در کنار چشمه علی می‌توانید برج دیدنی طغرل، باروی ری،آرامگاه بی‌بی شهربانو و کتیبه‌ای تاریخی را با خط و تصویر فتحعلی شاه بر روی دیواره چشمه ببینید. این مکان، جایی مناسب برای تفریح و سرگرمی، خصوصا برای گردشگران است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .