تبیان، دستیار زندگی

آیا بازگشایی مدارس در مهر 1400 اقدام درستی است؟

بنظر می‌رسد فراخوان بازگشایی مدارس در مهرماه 1400 بیشتر از آنکه ناشی از افت کیفیت آموزش باشد؛ به فشارهای این مراکز آموزشی بازمی‌گردد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

محسن حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش به تازگی از واکسیناسیون معلمان از روز عید غدیر خبر داده است. به گفته وزیر آموزش و پرورش واکسیناسیون معلمان کشور نهایتاً تا آخر مرداد ماه به طول می‌انجامد. این درحالی است که نزدیک به یک میلیون معلم در کنار دیگر کادر آموزشی، مشغول فعالیت هستند.
به گفته کارشناسان باتوجه به نوع واکسن دریافتی، دست کم 46 روز طول می‌کشد که یک فرد به ایمنی ناشی از واکسن برسد. چرخه واکسیناسیون در کشور نشان میدهد در آغاز سال تحصیلی 1400 حداقل نیمی از معلمان هنوز دوز دوم واکسن خود را نکرده‌اند. ستاد ملی کرونا نیز اعلام کرده برای واکسیناسیون افراد کمتر از 18 سال هیچ برنامه‌ای ندارد.
در ایران بیش از 15 میلیون و 138 هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل‌اند که میتوانند به شیوع دوباره کرونا دامن بزنند. افراد زیر18 سال اگرچه در مقابل ویروس کرونا مرگ و میر کمی دارند اما همواره به عنوان ناقل اصلی این ویروس شناخته می‌شوند.
وزارت آموزش و پرورش با این ادعا که 30 درصد از مدارس کشور کمتر از 50نفر جمعیت دارد از بازگشایی مدارس سخن گفته است. مسوولان معتقدند تداوم آموزش مجازی در کشور کاهش کیفیت و افت تحصیلی را به دنبال خواهد داشت. 
اگرچه نگرانی دولت بجاست اما بازگشایی مدارس بدون درنظر گرفتن پروتکل‌های لازم میتوانند به مرگ و میر بیشتر دامن بزند. بررسی وضعیت کشورهای اروپایی نشان می‌دهد بازگشایی مدارس قبل از واکسینه شدن حداقل70درصد از مردم میتواند به شیوع کرونا منجر شود.

ستاد ملی کرونا نیز اعلام کرده برای واکسیناسیون افراد کمتر از 18 سال هیچ برنامه‌ای ندارد



بنظر می‌رسد اصرار زیاد وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس ناشی از فشار مراکز آموزشی غیرانتفاعی باشد. با شیوع کرونا و مجازی شدن مدارس، هجوم خانواده ها به سمت مدارس دولتی بیشتر شد. عدم اقبال خانواده‌ها به مدارس غیرانتفاعی در ایام کرونا، منجر به ضربه اقتصادی به این مراکز شده است.
بنظر می‌رسد فراخوان بازگشایی مدارس در مهرماه 1400 بیشتر از آنکه ناشی از افت کیفیت آموزش باشد؛ به فشارهای این مراکز آموزشی بازمی‌گردد.