تبیان، دستیار زندگی

زیباتر کردن ظاهر پوست ترک‌خورده

6 توصیه برای بهبود وضعیت ترک‌های پوستی

مشکلات پوستی متعددی وجود دارد که باعث نارضایتی است و بی‌شک ترک‌های پوستی یکی از آن‌هاست. این ترک‌ها ظاهری نازیبا به پوست می‌دهند و باعث نارضایتی اکثر خانم‌ها هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترک پوستی
ترک‌های پوستی در نتیجه شکستگی فیبرهای الاستیک پوست بروز می‌کنند. زمانی که پوست کشیده می‌شود، فیبرهایی که کشانی کمتری دارند در هم شکسته می‌شوند و ترک‌های پوستی روی پوست نمایان می‌شوند. این مشکل به‌ویژه در بین خانم‌ها رایج است و بیشتر در زمان بارداری بروز می‌کند. ترک‌های پوستی در ابتدا به رنگ بنفش بوده، سپس قرمز و در نهایت به رنگ سفید در می‌آیند و روی پوست جا خوش می‌کنند. واقعیت این است ترک‌هایی که هنوز به رنگ بنفش هستند را می‌توان از بین برد اما ترک‌هایی که رنگشان سفید شده را نمی‌توان به طور کامل حذف کرد و فقط می‌توان ظاهر آن‌ها را بهبود داد. در این مطلب چند توصیه برای بهبود وضعیت ترک‌های پوستی و زیباتر کردن ظاهر پوست ارائه می‌دهیم. لطفاً با ما همراه باشید.

انواع ترک‌های پوستی

ترک‌های پوستی نتیجه جدا شدن فیبرهای پوستی هستند. این ترک‌ها بدون دخالت ما و بدون راهی برای پیشگیری بروز می‌کنند. معمولاً بدون درد ظاهر می‌شوند؛ اما ممکن است گاهی فرد احساس سوزش بسیار جزئی و یا احساس کشیدگی پوستی داشته باشد.

ویتامین‌های C ،A و B به بدن کمک می‌کنند تا بافت‌های خود را احیا کرده و کلاژن بیشتری تولید کنند. به همین دلیل نیز برای بهبود وضعیت ترک‌های پوستی فوق‌العاده هستند. برای جذب هر چه بیشتر این ویتامین‌ها به سراغ کیوی، هویج، توت‌ها، گلابی، انجیر و هندوانه بروید

درست است که ما هیچ نقشی در بروز ترک‌های پوستی نداریم و در اکثر موارد نمی‌توانیم از آن‌ها پیشگیری کنیم اما یادتان باشد پوست‌هایی که به خوبی مرطوب می‌شوند کمتر دچار مشکلات مختلف خواهند شد. در واقع چرب و مرطوب کردن پوست مانع بروز ترک‌های بسیار عمیق خواهد شد. هر چه پوست شما نرم‌تر و منعطف‌تر باشد می‌تواند در برابر تغییرات فیزیکی ایجاد شده بهتر عمل کند. یعنی اینکه بدون ایجاد شکستگی و پارگی در فیبرها خاصیت ارتجاعی بهتری دارد و بدون ایجاد ترک‌های عمیق به خوبی کش می‌آید. باید بدانید که همه ترک‌ها یکسان نیستند و ترک‌ها نیز انواع مختلف دارند:
نوع اول، ترک‌هایی هستند که به دلیل کشیدگی زیاد پوست در نتیجه تغییرات ناگهانی وزن بروز می‌کنند.
نوع دوم ترک‌هایی هستند که در مرحله بلوغ روی پوست ایجاد می‌شوند. در دوران بلوغ ما در دوره بسیار حساسی هستیم که در طی آن بدن تغییرات بسیار زیاد و مهمی را متحمل می‌شود. اختلالات هورمونی در دوران بلوغ نیز می‌تواند باعث بروز ترک‌های پوستی شوند که غیرقابل اجتناب بوده و برگشت‌ناپذیر هستند. بدین معنی که نمی‌توان با آن‌ها کاری کرد و به خودی خود روی پوست جا خوش می‌کنند.
نوع سوم ترک‌های پوستی در نتیجه بارداری بروز می‌کنند. این نوع ترک‌ها بیشتر روی سینه‌ها، ران‌ها، کپل‌ها و شکم دیده می‌شوند. در حالت کلی، ترک‌های بارداری از ماه ششم و از زمانی که پوست شروع به کشیده شدن می‌کند ایجاد می‌شوند.
نوع دیگری از ترک‌ها، ترک‌هایی هستند که در نتیجه استفاده از داروهای کورتونی روی پوست جا خوش می‌کنند.
در نهایت ترک‌ها ممکن است در نتیجه ورزش‌های سنگین بروز کنند که باعث ایجاد تغییرات زیاد در قطر بافت‌های بدن می‌شود. این موارد در ورزشکاران و رقصنده‌ها و غیره دیده می‌شود.


چگونه می‌توان ظاهر ترک‌ها را بهبود بخشید؟

کرم‌ها را دریابید
کرم‌ها و محصولات پوستی سرشار از ویتامین A برای مقابله با ترک‌های پوستی فوق‌العاده هستند. این نوع محصولات معمولاً حاوی خواص احیاکنندگی هستند و استفاده روزانه از آن‌ها به‌صورت کرم یا روغن می‌تواند ظاهر ترک‌ها را بهتر کند.

مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های C ،A و B مصرف کنید
ویتامین‌های C ،A و B به بدن کمک می‌کنند تا بافت‌های خود را احیا کرده و کلاژن بیشتری تولید کنند. به همین دلیل نیز برای بهبود وضعیت ترک‌های پوستی فوق‌العاده هستند. برای جذب هر چه بیشتر این ویتامین‌ها به سراغ کیوی، هویج، توت‌ها، گلابی، انجیر و هندوانه بروید.

لایه‌برداری کنید
لایه‌بردارها به از بین بردن ضایعات و لایه‌های اضافی پوست کمک می‌کنند. به همین دلیل نیز برای بهبود مشکل ترک‌های پوست مؤثر عمل می‌کنند. ماندلیک اسید که در بادام تلخ و گلیکولیک اسید که در عصاره چغندر قند وجود دارد نتایج مثبتی روی ترک‌های پوستی ایجاد می‌کنند. اگر به دنبال لایه‌برداری عمیق‌تر باشید درموابریژن تکنیک مؤثرتری است.

لیزر درمانی برای کاهش ترک‌های پوستی
لیزر درمانی روشی مناسب برای مقابله با ترک‌های پوستی است. با این حال یک روش پرهزینه محسوب می‌شود که همه امکان استفاده از آن را ندارند. با وجود اینکه لیزردرمانی یک روش طبیعی نیست؛ اما نتایج خوبی دارد بنابراین نمی‌توان از معرفی این تکنیک صرف‌نظر کرد. اگر توان مالی مناسبی دارید و ترک‌های پوستی برایتان مشکل آزاردهنده‌ای است می‌توانید از این روش برای کم‌رنگ کردن آن‌ها استفاده کنید.
مزوتراپی
مزوتراپی یک درمان ایده آل برای درمان ترک‌های پوستی جدید است که تازه ایجاد شده و رنگ آن‌ها هنوز ارغوانی است. در این روش برخی ترکیبات مانند اسید هیالورونیک، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی یا اسیدآمینه‌ها را در مناطق موردنظر تزریق می‌کنند تا روند احیای سلول‌ها تسریع پیدا کرده و پوست بازسازی شود. برای این کار باید با پزشک متخصص مشورت کنید. متخصص پوست تنها فردی است که می‌تواند تشخیص دهد این شیوه برای شما مناسب است یا خیر.

از گیاه دم‌اسبی استفاده کنید
گیاه دم‌اسبی نه تنها برای رفع حالت احتباس آب بدن مناسب است بلکه می‌تواند برای برطرف کردن ترک‌های پوستی نیز مؤثر باشد چون حاوی میزان قابل‌توجهی سیلیسیوم است.
مواد لازم:
الکل 40 درصد 4 لیوان معادل یک لیتر
گیاه دم‌اسبی نصف لیوان معادل 100 گرم
آب لیموترش 8 تا 10 قطره
آب 2 لیوان معادل 500 میلی‌لیتر
روش تهیه و استفاده:
داخل یک شیشه تیره‌رنگ، ابتدا الکل 40 درصد و گیاه دم اسبی و آب لیموترش را بریزید و مخلوط کنید. اجازه دهید این مواد به مدت 1 ماه بماند. بعد از این مدت دو لیوان آب به آن اضافه کنید تا رقیق شود. شما می‌توانید روزانه دو مرتبه ترک‌های پوستی را با این محلول ماساژ دهید. بعد از یک مدت تغییرات ایجاد شده را مشاهده خواهید کرد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.