تبیان، دستیار زندگی

شفاف سازی دریافت هزینه در همدم برای کاربران

درآمد حاصل از اپلیکیشن همدم کجا هزینه می‌شود؟

پلتفرم همدم در ادامه فعالیت سایت همسان‌گزینی در تاریخ ۲۱ تیر ۱۴۰۰ رونمایی شد. در این پلتفرم هزینه‌هایی از برخی کاربران دریافت می‌شود که با توجه به اصل شفافیت و صداقت لازم است نحوه دریافت و هزینه‌کرد آن برای کاربران مشخص شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
همسان گزینی تبیان، همدم، اپلیکیشن همدم، پلتفرم، درآمدزایی،پرداخت های درون برنامه ای،آزمون های روانشناختی، خرید بسته،کاربران،مشاوره
موسسه تبیان ردیف بودجه مشخص از سوی دولت و یا سازمان تبلیغات اسلامی ندارد و صرفا یک نهاد عمومی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است که از طرف این سازمان به عنوان سهامدار عمده حمایت می‌شود.

درحالی‌که بخشی از هزینه‌های قابل‌ توجه تبیان مثل دیتاسنتر با دلار است ولی حمایت‌ها از این موسسه در سال‌های گذشته کمتر و کمتر شد، به همین دلیل تبیان سعی می‌کند برای کم کردن وابستگی خود به بودجه دولتی، با ارائه برخی خدمات و سرویس‌ها مستقل شود و در حال حاضر می‌توان گفت تبیان با درآمد خود فعالیت می‌کند.

نکته قابل‌ توجه این است که اگرچه همدم در ادامه توسعه سایت همسان‌گزینی تبیان طراحی و عرضه‌ شده است اما قرار نیست درآمد حاصل از این اپلیکیشن به موسسه تبیان برگردد و صرف هزینه خود همدم و خدمات به متقاضیانش خواهد شد.

همدم برای توسعه و ارائه خدمات در حد ملی نمی‌تواند وابسته به بودجه دولتی باشد، به همین خاطر باید به‌صورت مستقل هزینه‌های پلتفرم را تأمین کند تا توانایی فعالیت در حوزه‌های مختلف ازدواج را داشته باشد، البته این درآمدها برای هر پلتفرمی واجب است و تمام اپلیکیشن‌های موجود در مارکت‌های معتبر ایرانی و خارجی برای جبران هزینه‌های خود با روش‌های تک پرداختی، پرداخت‌های درون برنامه‌ای و یا تبلیغات درون برنامه‌ای کسب درآمد می‌کنند.

پلتفرم همدم نیز مانند هر اپلیکیشن دیگری با روش پرداخت درون برنامه‌ای درآمدزایی می‌کند اما تفاوت اپلیکیشن همدم با سایر اپلیکیشن‌ها در این است که درآمد حاصل از آن همان‌طور که بالاتر اشاره شد نه برای کسب درآمد بلکه برای خدمت به کاربران و توسعه پلتفرم صرف خواهد شد.

لازم به ذکر است که تمام مراحل ثبت‌نام، آزمون‌های روان‌شناختی و معرفی توسط معرفان برای متقاضیان همدم به‌طور رایگان انجام می‌شود. اپلیکیشن همدم در ابتدا بعد از ثبت‌نام اولیه پنج مورد را به‌ صورت رایگان پیشنهاد می‌دهد، چنانچه متقاضی پنج مورد از این پیشنهادهایی که به‌صورت رایگان معرفی‌شده است را رد کند و نیاز به معرفی افراد بیشتری داشته باشد، در این صورت لازم است بسته خریداری کند که با این تفاسیر قطعاً تمام کاربران نیاز به خرید بسته ندارند. همچنین اگر متقاضی به هر دلیلی امکان پرداخت هزینه برای خرید بسته را نداشت، می‌تواند منتظر بماند تا دیگران به او پیشنهاد دهند که البته دریافت پیشنهاد هزینه‌ای ندارد و متقاضی تنها باید فرد مقابل را رد یا تایید کند.

دریافت هزینه برای خرید بسته برای جلوگیری از اثرات سوئی نظیر تنوع‌طلبی و ایجاد وسواس جستجوی مداوم جهت یافتن مورد بهتر در ذهن کاربر اتخاذ شده است. فارغ از این مسئله، عدم دریافت هزینه برای خرید بسته ممکن بود تبعات دیگری را در پی داشته باشد و باعث شود تا برخی افراد بدون قصد و هدف خاصی در اپلیکیشن ثبت‌نام کنند؛ در صورتی‌ که خرید بسته باعث شده تا افراد اطلاعات خودشان را به‌صورت دقیق‌تر ارائه کنند و پیشنهادها متناسب با روحیات و خواسته‌های متقاضی داده شود.

از طرف دیگر، بخش زیادی از فرایند همدم وابسته به نیروی انسانی است که بخش ناچیزی از حقوق آن‌ها و کسانی که در این پلتفرم در حال فعالیت هستند از این طریق تأمین می‌شود، البته تمام معرفین همدم به‌ صورت رایگان و باانگیزه کار خیر فعالیت می‌کنند و  بسیاری از خدمات این اپلیکیشن از جمله آزمون‌های روانشناسی و محتواهای آموزشی به‌طور رایگان به کاربران ارائه می‌شود و خدمات مشاوره همدم همیشه پایین‌تر از قیمت‌های معمول خواهد بود.

در نهایت هم بر خلاف برخی آمار و ارقام ارائه شده همدم درآمد میلیاردی ندارد، چرا که برخی افراد ثبت نام کننده صرفا برای کنجکاوی ثبت نام کرده‌اند و تعدادی هم به دلیل نقص مدارک یا ارائه اطلاعات نادرست تایید نمی‌شوند، با توجه به همین نکات و محدودیت‌های همدم، همه کاربران قادر به خرید بسته نخواهند بود، از میان همین تعداد نیز ۹۰٪ کاربران مورد مناسب خود را در همان پیشنهادهای اولیه و رایگان پیدا کرده و فقط ۱۰٪ از کاربران تایید شده به خرید بسته نیاز پیدا می‌کنند که باز هم از میان این افراد برخی صرفا منتظر پیشنهادهای دریافتی می‌مانند.