تبیان، دستیار زندگی

قهوه فوری مفید است یا مضر؟

اگر بهترین قسمت از روزتان، زمان نوشیدن یک فنجان قهوه گرم در هنگام صبح است، انتظار برای دم کشیدن آن احتمالاً یکی از بدترین یا طولانی‌ترین بخش‌های روز شماست. به همین دلیل برخی افراد به جای آن به یک فنجان قهوه فوری سریع و راحت روی می‌آورند؛ اما آیا انتخاب پودر قهوه فوری، به دلیل راحتی بیشتر، برایتان فایده دارد یا ممکن است مضر باشد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قهوه فوری
متخصصین تغذیه معتقدند قهوه فوری یک روش مناسب برای تهیه یک فنجان سریع قهوه در صبح‌های پرمشغله، هنگام مسافرت یا در زمانی که در حال حرکت هستید، می‌باشد.
مصرف این نوع قهوه در حد اعتدال، کاملاً می‌تواند در یک رژیم غذایی سالم بگنجد و در لیست انواع مواد مفید برای سلامتی قرار بگیرد.
ما با متخصصان تغذیه صحبت کردیم و به تحقیقاتی که در مورد نکات مرتبط با قهوه فوری و اثرات آن بر سلامتی است، نگاهی انداختیم. در اینجا به حد مجاز مصرف قهوه فوری، مواد موجود در آن، فواید احتمالی و تفاوت آن با پودر قهوه معمولی پرداخته شده است:

قهوه فوری چیست؟

قهوه فوری در واقع کریستال‌هایی است که پس از خشک شدن قهوه دم‌کرده تشکیل می‌شود.
این فرآیند شامل دم کردن دانه‌های قهوه آسیاب شده است، درست مثل قهوه معمولی. سپس آب از عصاره خارج می‌شود تا یک پودر خشک یا کریستال متراکم ایجاد شود.
کریستال‌های بدون آب را می‌توان با آب جوش بازسازی نمود و یک فنجان قهوه فوری تهیه کرد.
فروشگاه‌ها، قهوه فوری را به صورت گرانول یا به صورت بسته‌های کوچک یا پاکت‌های یک وعده‌ای به فروش می‌رسانند. اگر گرانول را انتخاب می‌کنید، یک قاشق چای‌خوری پودر را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید، قهوه فوری شما آماده است. ماندگاری پودر قهوه فوری بیشتر از دانه‌های قهوه بوده و ارزان‌تر است.

قهوه فوری چگونه تهیه می‌شود؟

دو روش برای تهیه قهوه فوری وجود دارد: خشک کردن با اسپری و یا با فریز کردن.
روش خشک کردن با اسپری شامل اسپری کردن عصاره قهوه درون هوای داغ است، بنابراین قطرات به صورت پودر خشک می‌شوند.
خشک کردن به روش فریز کردن، با قطعات خرد شده و کوچک عصاره‌ی یخ زده شروع می‌شود. آن‌ها سپس در دمای پایین خشک می‌شوند.

قهوه فوری در مقایسه با پودر قهوه

کافئین
قهوه‌های فوری و دم‌کرده‌ی معمولی دارای مشخصات تغذیه‌ای تقریباً یکسانی هستند.
تفاوت میزان سلامت این دو قهوه، به‌جز محتوای کافئین آن‌ها، به قدری ناچیز است که قابل چشم‌پوشی می‌باشد.
تفاوت اصلی در میزان کافئین آن‌هاست: یک فنجان قهوه فوری هشت اونسی حدود 62 میلی‌گرم کافئین دارد، در حالی که یک فنجان قهوه دم‌کرده عادی هشت اونسی حاوی 96 میلی‌گرم کافئین است.
پودر قهوه به دلیل افزایش فرآوری لازم برای تهیه قهوه فوری، حاوی کافئین بیشتری نسبت به نوع فوری است.
سازمان غذا و دارو (FDA) اعلام کرده است که برای اکثر بزرگسالان سالم، مصرف حداکثر 400 میلی‌گرم کافئین در روز، بی‌خطر است، برای برخی، این تفاوت ممکن است قابل توجه باشد.
مصرف بیشتر از 400 میلی‌گرم کافئین در روز برای اکثر افراد بی‌خطر است. این یعنی حدود 4 فنجان قهوه دم‌کرده یا 6 فنجان قهوه فوری.
به خاطر داشته باشید، کافئین بیش از حد می‌تواند منجر به بی‌قراری، اضطراب، دردهای شکمی و مشکلات دیگر شود. بنابراین کنترل مصرف کافئین کاری عاقلانه است.
اگر به کافئین حساس هستید یا اضطراب و یا بیماری قلبی دارید، ممکن است لازم باشد قهوه معمولی یا فوری بدون کافئین را انتخاب کنید.

آنچه تأثیر بیشتری در افزایش یا کاهش اثر قهوه بر سلامتی دارد، همان چیزی است که ما به آن اضافه می‌کنیم که شامل شیرین‌کننده‌ها، کِرِم‌ها و شیر است. به علاوه، هم کرم‌های لبنی و گیاهی و هم شیرین‌کننده‌ها و شکر، کالری غیرضروری به قهوه‌تان اضافه می‌کنند


آکریل آمید
قهوه فوری حاوی اکریل‌آمید محدود بیشتری است. این ماده شیمیایی بالقوه مضر در بعضی از غذاها در طی مراحل پخت‌وپز در دمای بالا، مانند سرخ کردن، بو دادن و پختن، تولید می‌شود. بنابراین ممکن است بعد از تفت دادن دانه‌های قهوه، ایجاد شود.
42 نمونه تجاری قهوه بوداده و فوری و جایگزین‌های قهوه در تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفتند.
محققان بالاترین میانگین غلظت آکریل آمید را در جایگزین‌های قهوه و پس از آن در قهوه فوری و سپس قهوه بو داده پیدا کردند. قهوه بو داده تقریباً به اندازه نیمی از آکریل آمید موجود در قهوه فوری را در خود جای داده بود.
یک مطالعه‌ی دیگر نشان داد که تجمع آکریل آمید در بدن شما باعث نوروپاتی یا آسیب عصبی می‌شود. همچنین انجمن سرطان آمریکا خاطرنشان کرد که قرار گرفتن بیش از حد در معرض آکریل آمید با افزایش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارد.
البته گزارش‌های دریافتی از جوامع علمی این گونه به نظر می‌رسد که آکریل آمید دریافتی از مواد غذایی (و همچنین قهوه) آن قدری نیست که نگرانی جدی برای سلامت افراد داشته باشد، با این حال تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است.

طعم
یکی دیگر از تفاوت‌های قهوه فوری با قهوه دم شده، طعم و مزه آن‌ها است. از آنجا که علاقه به طعم، امری بسیار شخصی است، یعنی آنچه شما دوست دارید لزوماً آن چیزی نیست که دیگران دوست دارند، احتمالاً باید قهوه فوری را امتحان کنید تا ببینید بر روی شما اثرگذار است یا خیر.
همان‌طور که گفته شد، قهوه فوری به طور کلی از نظر طعم، امتیاز کمتری را به خود اختصاص می‌دهد و معمولاً در مقایسه با قهوه دم‌کرده، تلخ‌تر و فاقد عطر و طعم است. البته کیفیت دانه‌های استفاده شده برای تهیه قهوه فوری می‌تواند در طعم آن تفاوت ایجاد کند. برخی از تولیدکننده‌ها بر بهتر کردن طعم قهوه فوری متمرکز شده‌اند.


نکات دیگری که باید در مورد قهوه به خاطر بسپارید

آنچه تأثیر بیشتری در افزایش یا کاهش اثر قهوه بر سلامتی دارد، همان چیزی است که ما به آن اضافه می‌کنیم که شامل شیرین‌کننده‌ها، کِرِم‌ها و شیر است. به علاوه، هم کرم‌های لبنی و گیاهی و هم شیرین‌کننده‌ها و شکر، کالری غیرضروری به قهوه‌تان اضافه می‌کنند.
انتخاب شیرین‌کننده‌­های کم کالری مانند میوه مانک و استویا، موارد دیگری است که باید در نظر گرفته شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.