تبیان، دستیار زندگی

 چیزهای مهمی که باید درباره پلتفرم همدم بدانید

همدم، پلتفرمی باهدف تسهیل ازدواج پایدار و آگاهانه جوانان طراحی‌شده و امکان جستجو و انتخاب زوج را فراهم می‌کند. این اپلیکیشن هم‌زمان با سالروز ازدواج حضرت فاطمه (س) و حصرت علی (ع) در 21 تیرماه با حضور قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغاتی اسلامی رونمایی شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پلتفرم همدم - همسان گزینی
اپلیکیشن همدم به‌عنوان اولین نرم‌افزار رسمی و دارای مجوز در امر ازدواج و همسریابی در موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان است. این سامانه تحت عنوان همسان گزینی تبیان از سال 1394 با همکاری و تأیید وزارت ورزش و جوانان و پلیس فتا شروع به کار کرد و اکنون پس از 5 سال تجربه موفق به رونمایی از پلتفرم همدم در زمینه همسان گزینی شده است.
این اپلیکیشن بعد از رونمایی بازتاب و حواشی زیادی را در برداشت که البته این مسئله طبیعی است زیرا مسئله ازدواج موضوع بسیار حساسی است اما هدف از طراحی این اپلیکیشن تحکیم بنیان خانواده است. اپلیکیشن همدم یاب قرار است با خدمت‌رسانی به مجردهای ایرانی در سراسر ایران، با انتخاب گزینه مطلوب برای ازدواج و ارائه مشاوره و آزمون‌های قبل از ازدواج، خدمات خود را عرضه کند.
شاید برای شما هم ابهامات زیادی در رابطه با معرفی دختر و پسر در این اپلیکیشن وجود داشته باشد که ما سعی کردیم در این مقاله به مهم‌ترین آن‌ها بپردازیم:

آیا همدم ازدواج مجازی است؟

ازدواج مجازی اساساً از روی عقل و منطق اتفاق نمی‌افتد و متأسفانه سوءاستفاده در این سایت‌ها بسیار زیاد است و بیشتر رابطه‌هایی که به شکلی در سایت‌های همسریابی نامعتبر و یا فضاهای مجازی ایجاد می‌شود با اهداف جنسی، دوست‌یابی و سرگرمی و وقت‌گذرانی طراحی‌ شده است، درحالی‌که همدم تلاش دارد تا به پشتوانه شبکه معرفان و کارشناسان، با بررسی و نظارت بر احراز هویت افراد، آگاه‌سازی خانواده‌ها و برگزاری آزمون‌های روانشناختی و روانشناسی هرچه زودتر متقاضیان را به نقطه نهایی یعنی ازدواج برساند و از چرخه خارج کند. همچنین امکان ارتباط مستقیم و دونفره دختر و پسر در همدم وجود ندارد و الگوریتم‌های همدم با اصول روانشناسان ایرانی طراحی‌شده است.

چرا در همدم درباره ویژگی‌های ظاهری سؤال پرسیده می‌شود؟

اپلیکیشن همدم در هنگام ثبت‌نام نظر شما را در رابطه با ویژگی‌های ظاهری مثل رنگ چشم، وزن و قد فرد مقابلتان جویا می‌شود. ممکن است این سؤالات و توجه به ظواهر برای برخی مهم نباشد اما اپلیکیشن همدم سعی کرده حتی‌الامکان سلیقه همه افراد را پوشش دهد چرا‌که ازدواج یک تصمیمی شخصی است و معیارهای هرکسی برای این تصمیم با دیگران متفاوت است. برخی از افراد نسبت به دیگران، برای زیبایی و ویژگی‌های ظاهری اهمیت بیشتری قائل هستند. اگرچه در طول زندگی مشترک و باگذشت زمان ویژگی‌های شخصیتی، سبک‌های رفتاری، مهارت‌های ارتباطی و سازگاری در دوام یک ازدواج نقش مهم‌تری دارد اما حد متوسط از زیبایی نیز برای برخی افراد رضایت کلی ولو کوتاه‌مدت ایجاد خواهد کرد.


تشخیص صحت مشخصات فردی و ظاهری افراد در این اپلیکیشن به چه صورتی است؟

برنامه همدم در حال حاضر متصل به شبکه GSP است که درواقع می‌تواند اطلاعات افراد و احراز هویت‌ها را به‌صورت یکپارچه از سیستم‌های سامانه ثبت استعلام کند اما  برخی ویژگی‌های دیگر که به‌صورت آنلاین قابل احراز نیست، بر اساس مستنداتی مثل شناسنامه، کارت ملی و گواهی اشتغالِ به کار که متقاضیان ارسال می‌کنند، راستی آزمایی می‌شود. ویژگی‌های ظاهری نیز از جمله مواردی است که به صورت آنلاین و حتی از روی عکس قابل شناسایی نمی‌باشد لذا صحت این مسئله در جلسه اول خواستگاری، بعد از معرفی و ملاقات که با هماهنگی خانواده‌ها انجام می‌شود، اتفاق می‌افتد.

آیا امکان حذف اطلاعات شخصی از روی برنامه همدم وجود دارد؟

اطلاعات شخصی متقاضیان مانند نام، نام خانوادگی، شماره تماس، آدرس و ... به کسی نمایش داده نمی‌شود و تنها اطلاعاتی که برای انتخاب فرد مناسب نیاز است مانند شغل، تقیدات مذهبی، تاریخ تولد و... نمایش داده می‌شود اما اگر کسی به هر دلیلی از ازدواج منصرف شود باید اکانتش را حذف نماید که این امکان به‌زودی برای متقاضیان فراهم خواهد شد.

بعد از پذیرفتن درخواست چه مراحلی طی می‌شود و چقدر زمان می‌برد تا مراحل معرفی صورت پذیرد؟

هنگامی‌که به متقاضی فردی پیشنهاد داده می‌شود، فرد درخواست را یا می‌پذیرد و یا رد می‌کند. چنانچه متقاضی درخواست را تأیید نماید، درخواست برای طرف مقابل ارسال می‌شود. وقتی هر دو طرفین درخواست را تأیید کردند، این تأیید وارد شبکه معرفان می‌شود. معرف با بررسی شرایط طرفین، چنانچه احراز کند که این دو نفر مناسب یکدیگر هستند و مشکل و چالش خاصی وجود ندارد، ظرف سه روز با توجه به داده‌های اولیه‌ای که از طرفین دارد ابتدا با پسر  و بعد با دختر تماس می گیرد و شرایط کلی طرف مقابل را توضیح می‌دهد. در نهایت معرف طبق نظر دختر و پسر،  تلفن تماس منزل دختر را به خانواده پسر می‌دهد و  در ادامه تمام مراحل خواستگاری توسط معرف پیگیری می‌شود.

معرف‌ها چه کسانی هستند و آیا می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد؟

معرفان ازدواج اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که با نیت مردمی و به‌طور رایگان به‌قصد معرفی افراد هم‌کفو یکدیگر در امر مقدس ازدواج فعالیت می‌کنند. ویژگی‌های اولیه این افراد معرف شامل متأهل بودن، پست سر گذاشتن دوره جوانی، دارای تجربه در امر معرفی و مشاوره، دارای تحصیلات آکادمیک یا حوزوی، دارای سابقه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی و مورد تأیید ناظران و ارزیابان است. همچنین برای معرفان آموزش‌هایی ازجمله آزمون‌های لازم برای تشخیص تناسب زوجین، اخلاق و مبانی واسطه‌گری، ملاک‌های ازدواج و انتخاب صحیح و بلوغ عاطفی و اجتماعی در نظر گرفته‌شده است. در حال حاضر 35 معرفِ باسابقه و معتمد در حوزه همسریابی همدم درحال فعالیت هستند.


هر آنچه باید درباره خرید بسته در پلتفرم همدم بدانید


آیا اپلیکیشن همدم بابت معرفی زوجین به یکدیگر هزینه دریافت می‌کند؟
بله اما تمام مراحل ثبت‌نام، آزمون‌های روان‌شناختی و معرفی توسط معرفان به‌طور رایگان انجام می‌شود و خرید بسته صرفاً برای معرفی افراد بیشتر به متقاضی  اخذ می‌شود.

                                                                                       
در چه مرحله‌ای متقاضی باید برای خرید بسته اقدام کند؟
متقاضی در ابتدا به‌صورت کاملاً رایگان با واردکردن اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، قد و وزن، رنگ پوست، رنگ چشم، نوع پوشش، وضعیت تأهل، شهر و استان محل زندگی خود و فرد موردنظر ثبت‌نام می‌کند. بعد از ثبت‌نام اولیه همدم یاب با داشتن همین میزان اطلاعات چند نفر را به متقاضی پیشنهاد می‌دهد. چنانچه متقاضی پنج مورد از این پیشنهادهایی که به‌صورت رایگان معرفی‌شده است را رد کند و نیاز به معرفی افراد بیشتری داشته باشد، در این صورت لازم است بسته خریداری شود.

مبلغ خرید هر بسته چقدر است؟
بسته ده عددی 40 هزار تومان، بسته پانزده عددی 54 هزار تومان، بسته بیست عددی 68 هزار تومان و بسته سی عددی 96 هزار تومان است.

چرا متقاضی باید بابت معرفی افراد بیشتر هزینه پرداخت کند؟
 این امر برای جلوگیری از اثرات سوئی نظیر تنوع‌طلبی و ایجاد وسواس جستجوی مداوم جهت یافتن مورد بهتر در ذهن کاربر اتخاذ شده است.

گام‌به‌گام با همدم


گام اول
همدم را از سایت تبیان، بازار و یا مارکت دانلود کرده و برای استفاده از همدم یاب، اطلاعات خودتان مانند نام و نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد،قد و وزن، رنگ پوست، رنگ چشم، وضعیت تأهل، شهر و استان محل زندگی خودتان و فرد موردنظرتان را وارد کرده و گزینه ثبت‌نام را بزنید.

گام دوم
همدیاب با داشتن همین میزان اطلاعات و در ادامه با تکمیل اطلاعات بیشتر، چند نفر را به شما پیشنهاد می‌دهد که می‌توانید حداکثر تا 5 مورد از این پیشنهادها را که به‌صورت رایگان معرفی می‌شود، بوکمارک یا انتخاب نمایید. 

گام سوم
چنانچه هیچ‌کدام از 5 فرد معرفی‌شده موردپسند نبود و نیاز به معرفی افراد بیشتری داشته باشید، می‌توانید با خرید بسته، پیشنهادهای دقیق‌تر و متناسب با روحیاتتان را انتخاب نمایید.

گام  چهارم
هنگامی‌که به متقاضی افرادی پیشنهاد داده می‌شود، فرد می‌تواند تنها یکی از پیشنهادهای داده‌شده را بپذیرد. چنانچه متقاضی پیشنهاد را تایید نماید، درخواست برای طرف مقابل ارسال می‌شود.

گام پنجم
وقتی هر دو طرفین درخواست را تأیید کردند، این تأیید وارد شبکه معرفان می‌شود. معرف ظرف سه روز  ابتدا با پسر  و بعد با دختر تماس می‌گیرد و شرایط کلی طرف مقابل را توضیح می‌دهد.

گام ششم
معرف با بررسی شرایط طرفین، طبق نظر دختر و پسر  تلفن تماس منزل دختر را به خانواده پسر می‌دهد و  در ادامه تمام مراحل خواستگاری توسط معرف پیگیری می‌شود.