تبیان، دستیار زندگی

10 دوست کبد

با این راهکارهای ساده به سلامت کبدتان کمک کنید

برخی از عملکردهای کبد شامل این موارد می‌شود: نابود کردن سموم و سلول‌های مرده، سوخت و ساز لیپیدها و کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها، تصفیه خون و ذخیره‌ی مواد مغذی برای تعادل درونی بدن ما. وقتی تغییری رخ می‌دهد و کبد نمی‌تواند عملکردهایش را به طور نرمال انجام دهد، فوراً بر سلامتی‌مان اثر می‌گذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محافظت از کبد
کبد اندامی است که عملکردهای گوناگونی در بدن دارد. اگر یک سبک زندگی سالم داشته باشید و همان را حفظ کنید، کبدتان می‌تواند عملکردهای خود را به درستی انجام دهد. اما اگر الکل بنوشید، غذاهای چرب زیاد بخورید و دیگر جنبه‌های سلامتی را نادیده بگیرید، این امکان وجود دارد که یک روز متوجه شوید باید به دنبال راه‌هایی طبیعی برای التیام و درمان کبدتان باشید.
برخی از عملکردهای کبد شامل این موارد می‌شود: نابود کردن سموم و سلول‌های مرده، سوخت و ساز لیپیدها و کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها، تصفیه خون و ذخیره‌ی مواد مغذی برای تعادل درونی بدن ما. وقتی تغییری رخ می‌دهد و کبد نمی‌تواند عملکردهایش را به طور نرمال انجام دهد، فوراً بر سلامتی‌مان اثر می‌گذارد.
بهبود عادت‌های سبک زندگی، عمل طبق دستورات پزشک و مصرف هر چیزی در حد اعتدال، بهترین راه ارتقاء سلامتی و تندرستی است.

ده راهکار طبیعی برای التیام کبد

در ادامه ترفندها و توصیه‌هایی به شما ارائه می‌دهیم که می‌توانند کمک کنند کبدتان را به طور طبیعی التیام ببخشید. بعضی از این روش‌ها شامل مصرف یک سری از غذاها و نوشیدنی‌هایی می‌شود که می‌توانید در تکمیل رژیم غذایی‌تان از آن‌ها استفاده کنید.
باید یادتان باشد که اگر هرگونه تردیدی درباره‌ی سلامت کبد از راه تغذیه دارید، یا اگر می‌خواهید رژیم غذایی متعادل‌تری را در پیش بگیرید، همیشه می‌توانید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

چای ریشه کاسنی
چای ریشه کاسنی دارای خاصیت ادرارآوری است و به دفع مایعات احتباسی در بدن و همچنین به پاکسازی هرگونه عامل بیماری‌زا و مواد ضایعاتی از بدن از طریق ادرار کمک می‌کند. طبق یک باور عمومی، این نوشیدنی همچنین می‌تواند عملکرد کبد را تقویت کرده و از این طریق سلامت این اندام را افزایش دهد.

چای ریشه کاسنی دارای خاصیت ادرارآوری است و به دفع مایعات احتباسی در بدن و همچنین به پاکسازی هرگونه عامل بیماری‌زا و مواد ضایعاتی از بدن از طریق ادرار کمک می‌کند. طبق یک باور عمومی، این نوشیدنی همچنین می‌تواند عملکرد کبد را تقویت کرده و از این طریق سلامت این اندام را افزایش دهد


کنگر فرنگی
اگر فقط یک گیاه وجود داشته باشد که برای رفع مشکلات کبدی مؤثر عمل کند، کنگر فرنگی است.
طبق اطلاعات منتشرشده از بنیاد تغذیه اسپانیا، کنگر فرنگی حاوی انسولین، فیبر و به میزان کمتری پتاسیم و فسفر است که برای سلامتی لازم‌اند.
شما می‌توانید کنگر فرنگی را با مقدار کمی روغن زیتون بپزید یا آبی را که این گیاه را در آن پخته‌اید با کمی آب‌لیمو بنوشید. بر اساس یک باور عمومی، آب کنگر فرنگی بسیار توصیه می‌شود.

چای قاصدک وحشی
یک نوشیدنی آبرسان دیگر که خاصیت ادرارآوری دارد چای قاصدک وحشی است. گفته می‌شود این گیاه می‌تواند در تقویت سلامت کبد بسیار مفید باشد و این زمانی است که آن را بخشی از یک رژیم غذایی متعادل کنید.

آب چغندر
چغندر ریشه‌ای با رنگ قرمزی جذاب است که طعم منحصربه‌فردی هم دارد. همچنین چغندر سرشار از مواد مغذی است که می‌توانند به التیام کبد به طور طبیعی کمک کنند. عده‌ای باور دارند چغندر به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند و همچنین کبد را پاکسازی کرده و قوی می‌نماید.
چغندر منبع فیبر، پتاسیم، پروتئین‌ها و اسیدفولیک است. یک وعده چغندر دارای 17 درصد از نیاز روزانه بدن مردان به فیبر و 25 درصد از نیاز بدن زنان به این ماده مغذی است.

سیر
خوردن یک حبه سیر با معده خالی همراه با یک لیوان آب، راهکار معروفی برای التیام طبیعی کبد است. توصیه می‌کنیم سیر را در رژیم غذایی سالم و متعادل و متنوع خود بگنجانید.

لیموترش
مصرف منظم لیموترش به دلیل ویتامین C فراوانی که دارد، می‌تواند به التیام طبیعی کبد کمک کند. ویتامین C برای رشد بافت‌های بدن و ترمیم آن‌ها در سراسر بدن ضروری است.
باید یادتان باشد که مصرف زیاد لیموترش توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند ناراحتی گوارشی ایجاد نماید. بهتر است در حد اعتدال لیموترش مصرف کنید.

چای سفید
چای سفید یک چای کهن است که می‌تواند بخشی از یک سبک زندگی سالم باشد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سفید به التیام کبد کمک می‌کنند.

گیاه خار مریم
دمنوش خار مریم نیز تأثیر مثبتی بر عملکرد کبد دارد. این گیاه در خیلی از درمان‌های گیاهی که برای التیام کبد و مشکلات مجاری صفراوی به کار می‌روند وجود دارد.

سبزیجات مختلف
رژیم غذایی شما نباید از جهت سبزیجات کلمی مانند بروکلی و کلم کِیل کمبودی داشته باشد. ضمناً بهتر است سالادهای متنوع و خوشمزه‌ای با سبزیجات تلخ درست کنید، سبزیجاتی مانند:
. تره تیزک یا شاهی
. آروگولا (شابانک یا منداب)
. تربچه
. جعفری
. کاسنی
. اسفناج
طبق باور عمومی، طعم تلخ علامت این است که یک ماده غذایی دارای فیتونوترینت‌های فراوانی است. این ترکیبات به عنوان یک محافظ طبیعی در گیاهان عمل می‌کنند و در حبوبات، سبزیجات و میوه‌ها وجود دارند. گفته می‌شود فیتونوترینت‌ها می‌توانند خیلی از عوارض را درمان کنند یا از آن‌ها پیشگیری نمایند و ضمناً برای التیام کبد مفیدند.
پیاده‌روی روزانه
همان‌طور که گفتیم ورزش و فعالیت روزانه برای حفظ و ارتقاء سلامتی بسیار توصیه شده است. روزانه سی دقیقه پیاده‌روی به تمام عملکردهای بدن کمک می‌کند. بله، گاهی عامل ساده‌ای مانند تمرین و ورزش و عرق ریختن، به کار گرفتن عضلات و بالا بردن ضربان قلب می‌تواند خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید به نفعتان باشد که یکی از این فواید بیشمار، سلامتی کبدتان است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.