تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با انواع درب اتوماتیک موجود در بازار

امروزه به دلیل مشکلات کمبود فضا و کاهش متراژ ساختمان ها، معمولا درب هایی کاربرد بیشتری دارند که فضای کمتری را اشغال می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 آشنایی با انواع درب اتوماتیک موجود در بازار

استفاده از درب چه از نوع قدیمی و ساده، چه از نوع اتوماتیک یکی از مسائل مهم در ساختمان ها با کاربری متفاوت است. امروزه با پیشرفت علم سری جدیدی از درب های اتوماتیک روانه بازار شده اند که علاوه بر زیبا سازی فضای ساختمان، نقش بسیار مهمی در تسریع روند رفت و آمد در مکان های شلوغ دارد.
درب های اتوماتیک بر حسب ساختار و نیز کاربردی که دارند، دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه قصد داریم انواع درب اتوماتیک را با کاربردی که دارند، برای شما عزیزان معرفی و نیز بررسی نماییم.

درب اتوماتیک کرکره ای

یکی از پرکاربرد ترین انواع از درب های اتوماتیک، درب اتوماتیک کرکره ای است که قطعا همه با آن سروکار داشته اید. اصلی ترین کاربرد درب های کرکره ای در مغازه، فروشگاه های سطح شهر و نیز درب های ورودی حیاط و پارکینگ است؛ به عبارت دیگر در تمامی مکان های تجاری و یا خدماتی می توان از این نوع درب استفاده کرد.
 امروزه به دلیل مشکلات کمبود فضا و کاهش متراژ ساختمان ها، معمولا درب هایی کاربرد بیشتری دارند که فضای کمتری را اشغال می کنند. از آن جایی‌که درب های اتوماتیک کرکره ای قابلیت جمع شدن دارند، قطعا فضای کمتری را نیاز دارند و همین موضوع خود دلیلی برای استفاده فراوان از درب شده است.

درب های اتوماتیک کشویی

یکی دیگر از انواع درب های اتوماتیک، نوع کشویی است که دارای زیبایی خاص و شیک تری است. این درب ها معمولا به صورت عبور تک نفره ساخته می شوند و از آن ها معمولا در فروشگاه، اداره های مختلف، هتل ها و یا حتی منازل مسکونی نیز استفاده خواهد شد.
جالب است بدانید که به علت استفاده از درزگیر های مقاوم در لبه درب های کشویی، هدر رفت انرژی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و همین موضوع کاربرد درب را گسترش داده است. از دیگر ویژگی های ساختار درب کشویی، جلوگیری از هرگونه آلودگی و ذرات گرد و غبار و حتی حشرات مزاحم به داخل ساختمان خواهد بود.
جالب است بدانید از آن جایی‌که کارکرد این مدل درب در قالب حسگر چشمی عمل می کند و نیروی دست دخالتی در آن ندارد، از بسیاری از بیماری های واگیر دار پیشگیری به عمل می آید.


درب های اتوماتیک کشویی

مزایای استفاده از درب های اتوماتیک کشویی

● کاهش میزان مصرف انرژی و صرفه جویی در آن
● وجود حداقل میزان اصطکاک
● قابلیت هماهنگی با بیشتر نما ها و نیز دکوراسیون های موجود در منازل
● کاهش حداکثری میزان سر و صدای ناشی از استفاده مکرر از درب
● قابلیت کنترل و همچنین بررسی رفت و آمد افراد به مکان های حساس و مهم

درب های اتوماتیک تلسکوپی

همانطور که پیش از این توضیح دادیم، درب های کشویی قابلیت عبور تک نفره را دارد اما این قابلیت در مکان های پر رفت و آمد پاسخگو نیست. در این مکان ها معمولا از درب های اتوماتیک تلسکوپی استفاده می شود چرا که این درب ها به علت عرض بیشتر، قابلیت عبور چندین نفر را به صورت همزمان دارند.
دلیل نامگذاری این درب ها به نام تلسکوپی این است که چهار لنگه از درب به حالت تلسکوپی عمل باز و بسته شدن درب را به صورت خطی اجرا می کنند و همین موضوع سبب می شود که درب به اندازه بیشتری باز شده و فضا را برای تردد افراد بیشتر ایجاد می کند.
جالب است بدانید که امکان استفاده از تمام حالت های باز، نیمه باز، بسته، ورود ممنوع، خروج ممنوع و ... در این درب ها تعبیه شده است و به همین دلیل به راحتی می توان از این درب های تلسکوپی در مراکز مهمی همچون بانک استفاده کرد.

 درب اتوماتیک زاویه دار

درب های زاویه دار همانند درب های کشویی به صورت خطی باز می شوند اما با این تفاوت که لنگه های درب با زاویه مشخصی در کنار همدیگر قرار گرفته اند. این زاویه می تواند از ۹۰ درجه بیشتر شود اما حد نهایی و مجاز آن ۱۷۵ درجه خواهد بود.  جالب است بدانید که در این نوع از درب های زاویه دار نوعی سنسور های قوی به کار رفته است که ورد افراد را تشخیص می دهد تا به این وسیله از برخورد درب با افراد جلوگیری شود.

 درب اتوماتیک زاویه دار

درب اتوماتیک منحنی

به جرات می توان گفت که یکی از لاکچری ترین درب های موجود در بازار که عموما در مکان های خاص و مهم همانند هتل های چند ستاره کاربرد دارد، درب های اتوماتیک منحنی هستند که ظاهری بسیار شیک را برای محیط به وجود می آورد. در واقع در ساختمان های که معماری و هماهنگی اجزای ورودی با اهمیت باشد، از این نوع درب استفاده خواهد شد.
فضای استوانه ای شکلی که درب های منحنی به وجود می آورد خود دلیلی برای حفظ انرژی مکان و جلوگیری از هدر رفت انرژی می شود. از طرفی ذرات آلودگی در خارج از مکان هم راهی برای ورود به مکان پیدا نمی کند. جالب است بدانید که درب های منحنی قابلیت اجرا بر روی انواع درب های لولایی را دارند از این رو استفاده از آن ها محدودیتی را برای مکان ایجاد نمی کند.
فراموش نکنید که استفاده از این درب ها چندان کاربردی در فضاهای شلوغ ندارد بلکه از آن برای ایجاد یک سری محدودیت ها در مکان های خاص استفاده می شود؛ از جمله این مکان های خاص می توان به اتاق مدیران، اتاق های پزشکی و یا طلافروشی ها اشاره کرد.