تبیان، دستیار زندگی

برای لاغر شدن این کارها را نکنید

9 توصیه برای کاهش وزن که کارایی ندارند

متخصصین تغذیه، همه نکات خوب، بد و کاملاً ناکارآمد مربوط به کاهش وزن را شنیده‌اند. از رژیم قدیمی سوپ کلم گرفته تا استراتژی اخیر برای خوردن گلوله‌های پنبه‌ای برای پر کردن معده! روش‌های مرسوم برای کاهش وزن کم نیستند، بسیاری از آن‌ها نه تنها عجیب بوده بلکه به طور بالقوه مضر نیز می‌باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رژیم سخت
حتی ایده‌های عقلانی مردم در مورد چگونگی کاهش وزن نیز گاهی اوقات می‌تواند شما را به سویی اشتباه هدایت کند. بنابراین متخصصان تغذیه (متخصصان واقعی کاهش وزن) در مورد نکاتی که درست هستند و آن‌هایی که نادرست‌اند چه می‌گویند؟ از چندین متخصص تغذیه خواسته شد تا نظرات خود را در این باره ارائه دهند. در اینجا 9 نکته برای کاهش وزن ذکر شده است که به توصیه آن‌ها باید نادیده گرفته شوند:

1. غذا خوردن را ناخوشایند کنید

از نظر تئوری، این کار بدین معناست که موانعی بر سر راه غذا خوردنتان قرار دهید، مانند استفاده از چاپ‌استیک به جای چنگال یا غذا خوردن با دست غیر غالب، تا به شما کمک کند کمتر غذا بخورید. اما این روش دقیقاً یک راه‌حل عملی برای مسئله پرخوری نیست.
اگرچه ممکن است خودتان آهسته غذا بخورید، اما می‌توانید یک وعده غذایی کامل را به پایان برسانید. این کار وقت‌گیر است و اگر شخصی پرمشغله باشد، می‌تواند ناامیدکننده باشد.
در کنار ناامیدی، غذا خوردن به روش‌های نامناسب ممکن است فرد را آشفته کند. اگر غذایی که می‌خورید مثلاً استیک یا همبرگر باشد که برای برش دادن آن به قطعات کوچک به ابزاری برای برش نیاز است، به آشفتگی که برایتان ایجاد می‌شود فکر کنید.

یک برنامه کاهش وزن که همیشه ثابت خواهد بود، باید همیشه شامل غذاهایی باشد که دوست دارید زیرا به هر حال، این یک رژیم غذایی است که می‌بایست در زندگی خود بگنجانید، نه یک رژیم غذایی که طبق آن، زندگی‌تان را به طور موقت تغییر دهید


2. قبل از غذا خوردن لباس تنگ بپوشید

تغییر سبک زندگی دیگری که فقط منجر به ناراحتی‌تان می‌شود، تغییر لباس خود در زمان صرف غذا است. ممکن است در مورد پوشیدن لباس‌های تنگ قبل از غذا خوردن، برای اینکه مراقب هر لقمه‌ای که می‌خورید باشید، نکاتی به گوشتان خورده باشد؛ اما حفظ آگاهی مداوم از وزنتان در زمان مصرف وعده‌های غذایی باعث ایجاد گفتگوی منفی با خود می‌شود که خود به سلامتی‌تان آسیب می‌رساند.
هیچ مشکلی ندارد که انگیزه داشته باشید دوباره لباس‌های قبلی‌تان را به تن کنید، اما مهم‌تر این است که به جای لباس، روی بشقاب غذایتان متمرکز شوید.

3. وعده‌های غذایی را با شِیک‌های رژیمی جایگزین کنید

در میانه یک روز پرمشغله، جایی برای یک اسموتی ماست میوه‌ای پروبیوتیک و یا یک شیک پروتئین به جای یک وعده ناهار وجود دارد؛ اما کنار گذاشتن همه وعده‌های غذایی به نفع شیک‌های کاهنده وزن احتمالاً یک محدودسازی سریع است.
اگرچه جایگزین کردن غذا با شیک می‌تواند برای برخی از افراد مؤثر باشد، اما نکات مهمی نیز باید در نظر گرفته شود. شیک‌های جایگزین مواد غذایی معمولاً حاوی کالری و فیبر بسیار کمی هستند و بنابراین افراد را برای طولانی‌مدت راضی نگه نمی‌دارند.
بسیاری از شیک‌های جایگزین وعده غذایی حاوی مقدار زیادی قند هستند که می‌توانند قند خون را افزایش دهند. این یک ایراد اساسی برای افرادی است که با دیابت یا پیش دیابت زندگی می‌کنند.

4. فقط یک نوع غذا بخورید

رژیم گریپ‌فروت را به خاطر دارید؟ یا رژیم سیب‌زمینی؟ یا رژیم دیگری که به شما گفته فقط یک غذا بخورید؟ رژیم‌های غذایی یکنواخت، رژیم‌هایی که توصیه می‌کنند به یک گروه غذایی یا غذایی واحد بچسبید، در ادوار مختلف وجود داشته است. ایده این نوع رژیم غذایی این است که شما فقط می‌توانید مقدار زیادی از هر غذایی را بخورید قبل از اینکه حوصله‌تان سر برود و کاملاً خوردن آن غذا را متوقف کنید.
این روش، به نظر یک دستورالعمل برای برقراری ارتباط سالم با غذا نمی‌آید و مطمئناً لذت‌بخش نیست. این روش فرد را به سمت مسئله اختلال خوردن سوق می‌دهد.
در ضمن، اگر یک رژیم غذایی بدون تنوع را در طولانی‌مدت در پیش بگیرید، احتمالاً کارتان به بیمارستان ختم می‌شود.
مصرف تنها یک نوع غذا برای مدت طولانی باعث کمبود سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌شود و در نهایت ممکن است منجر به بیماری‌های تهدیدکننده حیات شود.

5. کربوهیدرات نخورید

هیچ‌کس نمی‌تواند اثرات کاهنده وزن قطع مصرف کربوهیدرات‌ها در رژیم‌های غذایی، مانند کتو یا اتکینز را انکار کند؛ اما برای بسیاری از افراد، کنار گذاشتن کامل کربوهیدرات‌ها می‌تواند به یک حذف سخت‌گیرانه تبدیل شود، چیزی که حتی ممکن است در طولانی‌مدت نیز مؤثر نباشد.
یک بررسی نشان می‌دهد بدون شک با کنار گذاشتن کل یک گروه غذایی، وزن شما کاهش می‌یابد. اما به چه قیمتی؟ محرومیت از کربوهیدرات‌ها (منبع اصلی انرژی بدن) در نهایت با گذشت زمان کیفیت زندگی شما را کاهش می‌دهد. رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات کم، می‌توانند باعث تجربه گرسنگی، تحریک‌پذیری، خستگی، تغییرات خلقی، یبوست، سردرد و مه مغزی شود.
اگر قصد گرفتن رژیم کاهش مصرف کربوهیدرات، برای کم کردن وزن را دارید، بهتر است قبل از شیرجه زدن در آن، با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید و همچنین از خطرات آن آگاهی داشته باشید.

6. هر لقمه را بیش از 24 بار بجوید

این یکی دیگر از اشتباهات است: غذای خود را آن‌قدر بجوید تا به پالپ مایع تبدیل شود و سپس به تماشای از دست دادن وزنتان بنشینید! هنر «فلچریسم» در اوایل دهه 1900 اوج شکوفایی خود را داشت. هوراس فلچر به طرفداران خود توصیه کرد که برای تقویت کاهش وزن هر لقمه را تا زمانی که مایع شود، بجوند.
تا به امروز گاهی اوقات می‌بینید برخی به این توصیه قدیمی بازمی‌گردند و در حقیقت، جویدن کامل ایده بدی نیست، اما برای کاهش وزن معجزه نمی‌کند.
در حالی که چندین بار جویدن غذا قبل از بلعیدن، ایده‌آل است و به هضم مناسب کمک می‌کند، و آهسته غذا خوردن می‌تواند شما را نسبت به سیر شدن سریع‌تر آگاه کند، همچنین می‌تواند وقت‌گیر باشد. بر اساس نوع غذا و بسته به ارتباط فرد با غذا، می‌تواند باعث وسواس در مورد غذا شده و در واقع از لذت بردن فرد از آن جلوگیری کند.

7. مصرف چربی را قطع کنید

اگر در دهه‌های 1980 و 90 میلادی یک شعار غالب برای کاهش وزن وجود داشت، این بود که خوردن چربی باعث چاقی افراد می‌شود. با این وجود، امروزه تحقیقات نشان داده‌اند که انواع مناسب چربی‌ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند، حتی در رژیم غذایی کاهش وزن!
چربی یک ماده مغذی ضروری است که نه تنها به ما کمک می‌کند ویتامین‌های محلول در چربی و مواد مغذی ضروری را جذب کنیم، بلکه به ما کمک می‌کند احساس سیری و رضایت داشته باشیم تا از پُرخوری جلوگیری کند. نکته اصلی در دوره تلاش برای کاهش وزن یا به طور کلی تلاش برای داشتن تغذیه سالم (حتی اگر وزن مسئله مهم شما نیست)، انتخاب چربی‌های مناسب است.
چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع از انواعی هستند که رژیم غذایی‌تان را لذت‌بخش می‌کنند. توصیه می‌شود در رژیم خود مقادیر زیادی آجیل، آووکادو و روغن‌هایی مانند روغن آووکادو یا روغن‌زیتون جای دهید.

8. هرگز از غذایتان لذت نبرید

توصیه‌های محبوب کاهش وزن، مقصر بسیاری از اشتباهات است. در میان مهم‌ترین آن‌ها این ایده وجود دارد که، هنگام تلاش برای رسیدن به وزن سالم، نمی‌توانید هیچ‌یک از غذاهای مورد علاقه‌تان را مصرف کنید و فکر می‌کنید با خوردن یک پیتزا یا دونات اشتباه جبران‌ناپذیری را مرتکب شده‌اید.
متخصصین تغذیه می‌دانند که این ایده بسیار دور از حقیقت است. چرا باید زمانی که سعی در کاهش وزن دارید، از مصرف غذاهای مورد علاقه خود صرف‌نظر کنید؟ اگر هیچ یک از غذاهایی را که دوست دارید نخورید، احتمال زیادی وجود دارد که در زمانی که اصطلاحاً «off» هستید تا غذایی را که دوست دارید مصرف کنید، با حالتی انتقام‌جویانه و زیاده‌روی در خوردن غذای مورد علاقه‌تان روبه‌رو شوید.
به جای اینکه به تلاش برای کاهش وزنتان به عنوان یک پنجره کوچک برای محدود کردن لذت بردن از غذا نگاه کنید، سود بیشتری از گنجاندن یک منوی شامل غذاهای مورد علاقه‌تان در رژیم غذایی در درازمدت خواهید برد.
یک برنامه کاهش وزن که همیشه ثابت خواهد بود، باید همیشه شامل غذاهایی باشد که دوست دارید زیرا به هر حال، این یک رژیم غذایی است که می‌بایست در زندگی خود بگنجانید، نه یک رژیم غذایی که طبق آن، زندگی‌تان را به طور موقت تغییر دهید.

9.  فقط کالری را کاهش دهید

وقتی حرف از کاهش وزن می‌شود، همه ما مفهوم اساسی «کالری دریافتی در مقابل کالری سوزانده شده» را در ذهن داریم. با این وجود به نظر می‌رسد که کاهش وزن باید خیلی ساده باشد، اما بسیاری از افرادی که رژیم می‌گیرند متوجه می‌شوند که فقط کم خوردن سبب کاهش وزن نمی‌شود، به نظر می‌رسد که اغلب عوامل مختلفی در بدن شما در تلاشند تا این معادله را پیچیده کنند.
در حالی که شواهد حاکی از آن است که کاهش وزن می‌تواند تا زمانی که کمبود کالری وجود داشته باشد، اتفاق بیفتد؛ اما انواع کالری‌ها هم مهم است. بدن انسان سیستم‌های بیولوژیکی پیچیده‌ای است که غذاها را به‌وسیله آرایش‌های مختلف مواد مغذی در روش‌های کاملاً مختلف پردازش می‌کند. تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی در پاسخ به غذاهایی که می‌خوریم رخ می‌دهند.
اگر متوجه شدید که با دریافت یک میزان کالری مشخص پیشرفتی در کاهش وزنتان نداشتید، ناامید نشوید! خوشبختانه شما می‌توانید (به ویژه با راهنمایی‌های یک متخصص تغذیه)، غذاها یا ترکیبات غذایی مختلف را امتحان کنید. یک احتمال: استفاده از ترکیب غذایی حاوی فیبر بالا و غنی از مواد مغذی می‌تواند کارساز باشد.
انتخاب غذاهای کامل و کمتر فرآوری شده، سیری کلی را بیشتر می‌کند (بنابراین پرخوری محدود می‌شود)، انرژی پایدار را در طول روز فراهم می‌آورد و با گذشت زمان فرم بدن را بهبود می‌بخشد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.