تبیان، دستیار زندگی

راه رفتن هم آدابی دارد!

9 عادت اشتباه در راه رفتن که به سلامتی‌تان آسیب می‌زند

پیاده‌روی در صورتی که درست انجام بشود، شیوه‌ای مؤثر و ورزشی کم شدت است که به حفظ سلامتی کمک می‌کند؛ اما اشتباهات کوچک مانند عضلات را به درستی درگیر نکردن یا قدم‌های بسیار بزرگ برداشتن می‌توانند به سلامتی شما آسیب بزنند. حتی اگر همان زمان متوجه اشتباه خود نشوید، چند ساعت بعد دچار دردها و ناراحتی‌هایی خواهید شد که حاصل عادت اشتباه در راه رفتن هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
راه رفتن صحیح

به جلو یا به عقب متمایل می‌شوید

چندان غیرمعمول نیست که یادمان برود وضعیت بدنی خود را درست نگه داریم و این تأثیر زیادی بر سلامتی ما می‌گذارد. راه رفتن در حالی که به جلو یا به عقب خم شده‌اید، به لگن فشار وارد می‌کند و می‌تواند مشکلاتی در بلندمدت ایجاد نماید، مثلاً لگن درد و کمردرد.
توصیه می‌کنیم صاف راه بروید و چانه‌تان موازی با زمین باشد، شانه‌ها را آزاد نگه دارید و کمی به سمت عقب بکشید این کار به تراز بدنتان کمک می‌کند و باعث می‌شود وزن اضافی روی لگن و پایین کمرتان نیفتد.

کودکتان خیلی جلوتر از خودتان می‌رود

اگر دست کودکتان را می‌گیرید و با هم راه می‌روید در صورتی که او جلوتر از شما برود ممکن است آسیب‌هایی ببینید. چون دستتان کشیده می‌شود و این می‌تواند تعادل را از شما گرفته و به آرنج و مچ و شانه‌هایتان فشار وارد نماید. حتی ممکن است دست یا مچتان رگ به رگ شود و رباط آرنجتان آسیب ببیند.
سعی کنید گام‌های شما و کودکتان هم‌راستا باشند.


روی پنجه راه می‌روید یا کف پایتان را صاف نگه می‌دارید

وقتی قدم برمی‌دارید باید کف پایتان پیش از اینکه دوباره بلندش کنید، از پاشنه به سمت انگشتان پایین بیاید. اما اگر عادت دارید کف پایتان را بدون انعطاف صاف بردارید و بگذارید یا عادت دارید روی پنجه راه بروید، دچار عوارض ناخوشایندی خواهید شد. این دو شیوه راه رفتن می‌توانند در لگن و زانوها و قوزک پا درد ایجاد کنند زیرا ضربه و وزن زیادی به آن‌ها وارد می‌شود. همچنین راه رفتن روی انگشتان می‌تواند مشکلاتی در رباط‌ها ایجاد کند (پاشنه آشیل) و ضمناً ساق پایتان نیز تحت فشارهای مداوم درد بگیرد.

با پای جلویی‌تان به سمت جلو فشار وارد می‌کنید

مهم است که هنگام راه رفتن به عضلات خود توجه کنید تا مطمئن شوید آن‌ها را به درستی درگیر می‌کنید. این درست نیست که به پای جلویی‌تان فشار وارد کنید و به سمت جلو بروید زیرا با هر بار قدم برداشتن فشار زیادی به لگن و پایین کمرتان وارد می‌شود. این عادت به مرور زمان سبب آسیب و درد خواهد شد.
در عوض باید به باسن و پای عقبی‌تان فشار وارد نمایید. این روش به طور طبیعی شما را به جلو می‌راند بدون اینکه فشاری به پاها یا کمرتان وارد شود.


عضلات میان‌تنه را درگیر نمی‌کنید

این هم چیزی است که موقع راه رفتن فراموش می‌کنیم اما نسبتاً مهم است که وزنتان را به خوبی حمایت کرده و تعادل را حفظ کنید. با منقبض کردن عضلات شکم هنگام راه رفتن، آن‌ها را قوی نگه می‌دارید و در نتیجه جلوی کمردرد را می‌گیرید و وضعیت بدنی‌تان را بهتر می‌کنید. فراموش کردن این کار یعنی اینکه از تمام عضلات خود به طور مؤثر استفاده نمی‌کنید و این بر وضعیت بدنی‌تان اثر می‌گذارد.

شانه‌هایتان را بالا می‌گیرید

بالا گرفتن شانه‌ها هنگام راه رفتن می‌تواند درد زیادی ایجاد کند و بهتر است این مدل را عوض کنید. راه رفتن با شانه‌های منقبض شده و بالا نگه داشته شده موجب گردن درد و شانه درد می‌شود چون عضلات قفل می‌شوند.
در عوض سعی کنید شانه‌هایتان را ریلکس کرده و آن‌ها را به سمت عقب بیندازید تا انحنای طبیعی‌شان حفظ شود. حواستان باشد که شانه‌ها را منقبض نگه ندارید و یا سینه و باسن خود را به سمت بیرون نکشید، چون این مدل راه رفتن هم باعث درد عضلانی می‌شود.


دست‌هایتان را تکان نمی‌دهید

شما باید هنگام راه رفتن از دست‌هایتان استفاده کنید تا تعادلتان حفظ شود. اگر دست‌ها را بدون اینکه اجازه بدهید تاب بخورند در طرفین خود نگه دارید ممکن است دچار مشکلاتی در گردش خون شوید و این وضعیت بر سلامت بافت‌ها اثر گذاشته و دست‌هایتان قرمز و متورم می‌شوند، خصوصاً در هوای گرم.
بهتر است اجازه دهید حین راه رفتن دست‌هایتان در دو طرفتان به طور ریتمیک متناسب با قدم‌هایی که برمی‌دارید تاب بخورند.

شما باید هنگام راه رفتن از دست‌هایتان استفاده کنید تا تعادلتان حفظ شود. اگر دست‌ها را بدون اینکه اجازه بدهید تاب بخورند در طرفین خود نگه دارید ممکن است دچار مشکلاتی در گردش خون شوید و این وضعیت بر سلامت بافت‌ها اثر گذاشته و دست‌هایتان قرمز و متورم می‌شوند، خصوصاً در هوای گرم


کفش‌های مناسبی نمی‌پوشید

کفش‌هایی که خیلی تنگ و سفت‌اند یا خیلی سنگین‌اند مناسب نیستند و طی یک سال می‌توانند بر سلامتتان اثر بگذارند. زیرا کفش‌های شما حکم ضربه‌گیر را دارند و ضربه‌هایی را که با هر بار گام برداشتن وارد می‌شود جذب می‌کنند. اگر کفش‌هایتان خیلی مستعمل باشند، نمی‌توانند آن اندازه که باید این ضربه‌ها را بگیرند چون کفشان تحلیل رفته است.
اگر کفش‌ها خیلی تنگ یا سنگین باشند می‌توانند به عضلات فشار وارد کرده و باعث درد شوند؛ زیرا پاها نمی‌توانند انعطاف طبیعی پاشنه تا انگشتان را با هر بار قدم برداشتن داشته باشند. این عدم حمایت و نبودن انعطاف می‌تواند عوارضی برای زانوها ایجاد کرده و سبب درد کف پایتان شود.

قدم‌های بزرگ برمی‌دارید

اگر قدم‌های بزرگ بردارید که از بدنتان خیلی فاصله دارند، وزن اضافی به قلم پایتان وارد می‌شود زیرا این قسمت از پا، بدنتان را حمل می‌کند و ضربه‌های قدم‌ها را دریافت می‌کند. در نتیجه شین اسپلینت (درد ساق پا) ایجاد شده و زانو آسیب می‌بیند.
بهتر است قدم‌های کوچک‌تر با تعداد بیشتر بردارید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.