تبیان، دستیار زندگی

پیامک‌های کوتاه ویژه گرامیداشت روز عرفه

روز عرفه یکی از روزهای مهم مسلمانان می باشد، در این روز اعمال مهمی انجام می شود که ثواب دوچندانی دارند، یکی از این اعمال می توان به زیارت امام حسین (ع) که امام سوم ما شیعیان می باشد اشاره کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روز عرفه
روز عرفه یک روز قبل از روز عید قربان می باشد و آغاز مناسک حج می باشد، در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر به مکه باز می گردند.

در روایات متعدد آمده است که روز عرقه روزی برای استجابت دعا و بخشش گناهان است.

تاریخ دقیق روز عرفه در تقویم سال ۱۴۰۰

روز عرفه در تقویم شمسی: سه شنبه ۲۹ تیر ماه سال ۱۴۰۰
روز عرفه در تقویم قمری: 9 ذی الحجه سال ۱۴۴۲
روز عرفه در تقویم میلادی: 20 جولای ۲۰۲۱

روز عرفه از اعیاد عظیم است اگر چه به اسم عید نامیده نشده و روزی است كه حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فراخوانده و سفره های جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده تر و در خشمناک ترین اوقات خواهد بود.

روز عرفه
روایت شده كه حضرت امام زین العابدین علیه السلام در روز عرفه صدای سائلی را كه از مردم كمک می نمود شنید، و به او فرمود: وای بر تو آیا از غیر خدا سوال می كنی در این روز و حال آن كه امید می رود در این روز برای بچه های در شكم كه فضل خدا شامل آن ها شود و سعید گردند ...

دعای عرفه دعایی نسبتاً طولانی و از اعمال مهم شیعیان در روز عرفه است که پس از نماز ظهر و عصر تا غروب خوانده می‌شود.

عرفات نام جایگاهی است كه حاجیان در روز عرفه (نهم ذی الحجه) در آنجا توقف می كنند و به دعا و نیایش می پردازند و پس از برگزاری نماز ظهر و عصر به مكه مكرمه باز می گردند و وجه تسمیه آن را چنین گفته اند كه جبرائیل علیه السلام هنگامی كه مناسک را به ابراهیم می آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت "عرفت" و او پاسخ داد آری، لذا به این نام خوانده شد.

یکی از مناسبت های مهم مسلمانان و شیعیان متعلق به نهم ذیحجه، یعنی روز عرفه می باشد هر چند که به عنوان عید معرفی نشده است اما مثل عید خوانده می شود.

از طرفی به خاطر اینکه امام حسین علیه السلام پس از مراسم حج به سمت کربلا حرکت کرد این روز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شد و حق تعالی به واسطه عبادت و طاعت بندگانش گناهان آنها را می آمرزد و در این روز شیطان حقیرترین و خشمناک ترین خواهد بود.

فضیلت های بیشماری برای این روز اختصاص داده شده است که شیعیان با انجام اعمال منحصر به فردی در صحرای عرفات این روز را گرامی می دارند. یکی از اعمال مهم روز عرفه خواندن دعای امام حسین علیه السلام بعد از نماز ظهر و عصر می باشد.

 

روز عرفه

جملات و پیام های زیبا ویژه روز عرفه

عرفه، راه فراگیری تعلیم و تربیت و تقاضای بهترین های معنوی را با دعا و نیایش بر ما ارزانی داشته است، بیا عرفه رابا جان و دل بیاموزیم ...
**********
عرفـه آمده و باز صدایم کردی دست دوزی، میهمان حرمِ جود و سخایم کردی، فرصت دیگری آمد که مرا عفو کنی، تا ببخشی گنهم را تو صدایم کردی.
**********
وقت تکبیر و دعا و صلوات است امروز/ مهدی صاحب زمان در عرفات است امروز
کاش این عرفات آخر هجران باشد / صبح فردا فرج مهدی زهرا باشد
هرچه حضرت امام حسین (ع) در دعای عارفانه عرفه اش ازخدا طلبید ارزانی گل وجودتان. التماس دعا.
**********
آیا در رؤیاهایتان، سبکبالی و لذت پرواز روح را احساس کرده اید؟ عرفه، رؤیایی است که به حقیقت می پیوندد . . .
**********
بارالها؛ تنها راهی که به تو میرسد، راه و یاد توست، مهربان خدای من از تو خالصانه میخواهم که هیچ انسانی در کوچه پس کوچه های زندگی اسیر بن بست نگردد.
**********
 تنگ غروب و ساحلِ شور و نوای عرفه، شکسته کشتی دلم، به ناله های عرفه بر پرِ سجاده ی دل، گره نشسته، وا نما ای گل سجاده نشین، به یک دعای عرفه.
**********
عرفه، روز بازگشت است؛ بازگشت به آغوش مهربان خدا عرفه، روزی است که ناامیدی از درگاه خدا رخت برمی بندد.
**********
در زلال آفتاب نگاه خداوند، قنوت عشق را عاشقانه به زمزمه می نشینیم، در روز عرفه که سجاده ای به وسعت هستی گسترده است ...
**********
امروز بوی دعا می دهد، حسین، محمل ندای کرب و بلا می دهد، حسین حج ات نشد تمام چرا می کنی شتاب؟ قربان‌گه است، آنکه صدا می زند “حسین” التماس دعا در لحظات قشنگ تون.
**********
روز عرفه آمد و شد تازه امیدم / آغوش گشودی که به سوی تو دویدم
من آمده ام باز توانم بده امروز / اصلا تو بیا راه نشانم بده امروز

روز عرفه
در روز عرفه که سجاده ای به وسعت هستی گسترده است، پیمان ببندیم به خدا تا اندازه ای امیدوار باشیم که جرأت گناه کردن پیدا نکنیم و از او تا اندازه ای بترسیم که از رحمت او ناامید نشویم.خدایا،هر کس به غیر تو راضی شد از هر چیز محروم شد و هر که روی طلب از تو گردانید زیانکار گردید… فرازی از دعای امام حسین(ع) در روز عرفه التماس دعا در لحظات قشنگ تون.
**********
 خدای خوبم در روز عرفه، دلم می خواهد برای همه بنده هایت دعا کنم، الهی شادکن دلی را که گرفته و دلتنگ است. بی نیاز کن کسی را که به درگاهت نیازمند است، امیدوار کن کسی را که به آستانت آمده، بگیر دستانی را که اکنون بسوی تو بلند است.
**********
مستجاب کن دعای کسی که با اشک هایش دارد تو را صدا می زند، حامی آن دلی باش که تنها شده و راه چاره اش باش، دستگیرِ دستی باش که درمانده شده و رو به آسمانت دراز خدای نازنین من، عزیز قلب من. سلامتی و شادی را مهمان دائمی دل های عزیزان و دوستانم گردان. آمین
**********
ای امیر عرفه دست من و دامانت / جان به قربان تو و گردش آن چشمانت
ای امیر عرفه ذکر لبت را قربان / حال پر سوز و غم نیمه شبت را قربان
ای امیر عرفه روح مناجات توئی / مشعر و سعی و صفا مروه و میقات توئی
**********
 پروردگارا! هر دلی که از عرفه بویی برده باشد، صدای چینش خشت های تکامل را در روح خویش می شنود. در عرفه دعای تکامل ما را پذیرا باش . . .
**********
روز عرفه؛ روز نیایش و روز بارش چشم های خاکیان بر شما آسمانیان مبارک باد و التماس دعا در لحظات قشنگ خلوتتان. . .

روز عرفه
عرفه روضه ی زینب چقَدَر می چسبد / عرفه دیده ی بارانی و تر می چسبد
عرفه بال بگیرم ز دم روضه ی تو/ بزنم تا حرم پاک تو پر می چسبد
**********
 چه خوب شد عرفه دلبرم صدایم کرد / خدا به خاطر ارباب این عطایم کرد
چه منتی که در این روز معرفت،ارباب / به خوان نعمت العفو خود گدایم کرد . . . 
**********
وقت تکبیر و دعا و صلوات است امروز، مهدی صاحب زمان در عرفات است امروز، کاش این عرفات آخر هجران باشد، صبح فردا فرج مهدی زهرا باشد.  
**********
پروردگارا! هر دلی که از عرفه بویی برده باشد، صدای چینش خشت های تکامل را در روح خویش می شنود. در عرفه دعای تکامل ما را پذیرا باش . . .
**********
روز عرفه، بر عارفان حق، آنان که از خیمه وجود خویش بیرون می آیند و با آتش شوق و اشتیاق وصال، به دعا و نیایش متوسل می شوند، خجسته باد . . .

روز عرفه
عرفه، از آنجا جان می گیرد که "من عرفه نفسه، عرف ربّه" پس به خود بنگر تا خدا را در تک تک یاخته هایت حس کنی.
**********
عرفه، روزی به زیبایی شب قدر است و دریایی به وسعت بخشش الهی. اگر دل به این دریا زدی ما را هم یاد کن . . .
**********
دوست دارم که به درگاه خدا گریه کنم / دست بردارم وباحال دعا گریه کنم
در شب قدر نکردم عمل مقبولی / حال بنشینم وبرجرم وخطا گریه کنم
عرفه آمد و محزون وخجالت زده ام / دوست دارم که به مانند گدا گریه کنم . . .
**********
در روز عرفه که سجاده ای به وسعت هستی گسترده است، پیمان ببندیم به خدا تا اندازه ای امیدوار باشیم که جرأت گناه کردن پیدا نکنیم و از او تا اندازه ای بترسیم که از رحمت او ناامید نشویم. 
**********
پروردگارا! آن کس که به سوی مخلوقی حرکت کند، خود را به امید بخشش آماده می کند. پس امروز من به امید عفو و دوستی تو آماده شده ام و از درگاهت،رحمت و کرامت درخواست می کنم. این عرفه را روز عفو و تقرب ما قرار ده . . . 
**********
امروز روز رحمت وعرفان و نور است / امروز روز بخشش و فیض حضور است
امروز روز اشک و آه و راز باشد / امروز درهای محبت باز باشد . . .
**********
بار الها، در این روز عرفه، بر محمد و آل او درود فرست و امید مرا ناامید مگردان، ای خدا، ای آن که حاجت حاجت مندان بر تو پنهان نیست و ای آن که هرچه  ببخشی از خزانه تو کم نمی شود . . .لب ها ترنم با طراوت دعا به خود گرفته و چشم ها امان خود را از بارش توبه، از دست داده اند. پروردگارا عرفات توبه ما را پذیرا باش ...

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .