تبیان، دستیار زندگی

عوارض پوشیدن شلوارهای خیلی تنگ برای سلامتی

جین تنگ و چسبان با شما چه می‌کند؟

هرچند ممکن است خنده‌دار به نظر برسد اما سندرم شلوار تنگ که به آن سندرم جین چسبان هم می‌گویند، یک مسئله‌ی واقعی است که در اصطلاح علمی به آن مرالژی پارستتیکا می‌گویند و در آن، اعصاب محیطی گرفتار می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شلوار جین

جین تنگ و سلامت واژینال

آیا واقعاً پوشیدن شلوارهای تنگ برای سلامتی مضر است؟ خیلی از پزشکان و محققان می‌گویند خیلی از مشکلات مربوط به سلامت واژینال، به پوشیدن جین‌های تنگ و چسبان مرتبط هستند. در سال 2019، محققان دانشگاه بوستون، طی مطالعه‌ای دریافتند مرتباً پوشیدن جین‌های تنگ، ریسک ولوودینیا را افزایش می‌دهد. ولوودینیا عارضه‌ای است که در آن، درد مزمنی در ناحیه‌ی بیرونی اندام تناسلی خانم‌ها ایجاد می‌شود.
محققان در این بررسی متوجه شدند: زنانی که چهار بار در هفته یا بیشتر، شلوارهای تنگ و چسبان می‌پوشیدند در مقایسه با خانم‌هایی که هرگز شلوارهای تنگ نمی‌پوشیدند، دو برابر بیشتر مستعد ابتلا به والوودینیا بودند.
علاوه بر این‌ها، پوشیدن جین‌های تنگ و چسبان با موارد زیر ارتباط دارد:
. واژینوز باکتریال (عفونت واژن)
. حساس شدن واژن
. عفونت‌های قارچی
پوشیدن شلوارهای تنگ و چسبان، مانع تنفس پوست و جریان هوا و گردش خون مناسب می‌شود. در تابستان و حین ورزش که زیاد عرق می‌کنید، اصلاً نباید شلوارهای تنگ بپوشید.

سندرم کمپارتمان و آسیب عصب

یکی از عجیب‌ترین عوارض پوشیدن جین‌های تنگ شامل اتفاقی می‌شود که در سال 2015 برای یک خانم استرالیایی رخ داد. یک خانم 35 ساله استرالیایی حین اثاث‌کشی و فعالیت‌های مداومی که در آن روز داشته تنها به دلیل جین چسبانی که پایش بوده چهار روز در بیمارستان بستری شد. پزشکان مجبور شده بودند شلوار را پاره کنند. او دچار رابدومیولیز (سندروم له شدگی) و نوروپاتی در قسمت پاها شده بود.

پوشیدن جین خیلی تنگ می‌تواند سبب تشدید علائم ریفلاکس معده و دیگر علائم فتق هیاتال شود. وقتی کمربند را خیلی سفت می‌بندید، فشار وارد بر معده افزایش یافته و درد و ریفلاکس اسید ایجاد می‌کند؛ شلوارهای تنگ نیز دقیقاً همین کار را می‌کنند

تقلای زیاد و نشستن و برخاستن‌های مکرر با جین تنگ و چسبان باعث آسیب به عصب‌های تیبیال و پرینئال در پا شده و تورم زیادی هم ایجاد شده بود. این علائم سبب عارضه‌ای به نام سندرم کمپارتمان می‌شوند.
هرچند ممکن است خنده‌دار به نظر برسد اما سندرم شلوار تنگ که به آن سندرم جین چسبان هم می‌گویند، یک مسئله‌ی واقعی است که در اصطلاح علمی به آن مرالژی پارستتیکا می‌گویند و در آن، اعصاب محیطی گرفتار می‌شوند. در این عارضه، عصب پوستی خارجی ران که از شکم به ران‌ها می‌رود گیر می‌افتد. گزگز، بی‌حسی و احساس سوزش در قسمت بیرونی ران از علائم این سندرم می‌باشد. به این عارضه، سندرم گزگز ران یا سوزش ران هم می‌گویند و تشخیص آن نیز راحت نیست. مرالژی پارستتیکا به دلیل چاقی و البته پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان ایجاد می‌شود و گاهی افراد دچار دیابت نیز آن را تجربه می‌کنند.
ضمناً وقتی که باردار هستید، پوشیدن لباس تنگ در ناحیه‌ی شکم نیز مضر است. تحقیقات نشان می‌دهند خانم‌های باردار نیز در معرض سندرم جین چسبان قرار دارند.

ناباروری برای مردان

شلوارهای تنگ برای آقایانی که قصد بچه‌دار شدن دارند نیز مضر است. مطالعه‌ای در سال 2018 که در Reproductive Biology and Endocrinology منتشر شد دریافت نوع لباس‌هایی که یک مرد انتخاب می‌کند می‌تواند بر سلامت باروری او اثر بگذارد.
مثلاً پژوهشی نشان داد مردانی که از لباس‌زیر تنگ و شلوارهای چسبان استفاده می‌کردند در مقایسه با آن‌هایی که لباس‌های آزادتری می‌پوشیدند، کیفیت اسپرم‌شان پایین‌تر بود. مثلاً آقایانی که شورت‌های پادار می‌پوشیدند، غلظت اسپرم‌شان 25 درصد بیشتر بوده است.


مشکلات مفصل و کمردرد

پوشیدن شلوار تنگ می‌تواند ریتم طبیعی بین پایین کمر و لگن را به هم بزند و تأثیر منفی بر وضعیت بدنتان بگذارد. مطالعه‌ای در سال 2016 که در نشریه‌ی Physical Therapy Science منتشر شد دریافت پوشیدن جین‌های تنگ و چسبان موجب خم شدن زیاد از حد پایین کمر شده و این می‌تواند بافت همبند فاسیا را بیش از اندازه کشیده کرده و فشار وارد بر دیسک‌ها را افزایش دهد.
محققان نتیجه گرفتند که پوشیدن شلوار تنگ می‌تواند با ایجاد حرکات غیرنرمال و وضعیت نامناسب در پایین ستون فقرات و لگن، سبب اختلالات عضلانی اسکلتی شود.


شکم‌درد و مشکلات گوارشی

پوشیدن جین خیلی تنگ می‌تواند سبب تشدید علائم ریفلاکس معده و دیگر علائم فتق هیاتال شود. وقتی کمربند را خیلی سفت می‌بندید، فشار وارد بر معده افزایش یافته و درد و ریفلاکس اسید ایجاد می‌کند؛ شلوارهای تنگ نیز دقیقاً همین کار را می‌کنند. خصوصاً وقتی با شلوار تنگ به جلو خم می‌شوید این فشار تشدید می‌شود.

مشکلات پوستی

خیلی از افراد در محل کار یا مهمانی‌ها جین تنگ می‌پوشند. پوشیدن جین چسبان برای ساعت‌های طولانی بر پوست نیز اثر می‌گذارد زیرا پارچه‌ی جین، ضخیم است و به پوست می‌چسبد. در این حالت هوا به پوست نمی‌رسد و ممکن است دچار خارش و قرمزی شوید. ضمناً اصطکاک جین با پوست همراه با عرق، سبب عرق‌سوز شدن خواهد شد.

مشکل در گردش خون

پوشیدن شلوار جین خیلی تنگ و چسبان برای ساعات طولانی، گردش خون در ران را کاهش داده و پاها را متورم می‌کند. خیلی وقت‌ها فرد متوجه این ماجرا نمی‌شود و همان‌طور که گفتیم عواقب خطرناکی خواهد داشت.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.