تبیان، دستیار زندگی

تیغ کند تندگویان علیه سامانه همسان‌گزینی

در روزهای اخیر اظهارات مهدی تندگویان معاون جوانان وزرات ورزش درباره پلتفرم همدم در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

تندگویان درباره اپلیکیشن همسان‌گزینی همدم گفته است: «مجوز دادن به این سامانه‌ها و نظارت آنلاین و امکان برخورد به موقع با هر نوع مفسده این سایت‌ها بحثی اساسی‌ است.» این درحالی است که به گفته سرهنگ رجبی رئیس پلیس فتا تبیان تنها سایت دارای مجوز در حوزه همسان‌گزینی است.     
 

سایت همسان گزینی مؤسسه تبیان فقط در زمینه ازدواج دائم و به شکل تک‌همسری فعالیت می‌کند و درزمینهٔ صیغه‌یابی فعالیت ندارد و این موضوع بارها اعلام‌شده است. این سایت به‌صورت رایگان خدمات می‌دهد و تاکنون از هیچ متقاضی وجهی دریافت نکرده است. واحد همسان گزینی تبیان در 6 استان کشور فعالیت داشته و بیش از 75 هزار متقاضی ازدواج در آن ثبت‌نام کرده‌اند. تاکنون بیش از 3500 ازدواج در این سایت ثبت‌شده، درحالی‌که حتی یک مورد طلاق هم از آن‌ها گزارش نشده است. ازدواج‌های به ثبت رسیده در سایت‌ همسان گزینی هر 6 ماه یک‌بار توسط کارشناسان رصد و پایش می‌شوند.

پلتفرم همدم اکنون با ده‌ها کارشناس به صورت آنلاین متقاضیان را پایش و بر فعالیت آنها نظارت می‌کند. سامانه همسان‌گزینی در سال 94 با همکاری وزارت ورزش و جوانان فعالیت خود را آغاز کرد. 25 خرداد 94 موسسه تبیان با همکاری وزارت ورزش و جوانان سامانه ملی همسان‌گزینی را رونمایی کرد. 2 روز بعد از امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت جوانان با موسسه تبیان، گلزاری معاون وقت، جای خود را به رستمی داد. محمدرضا رستمی معتقد بود نگاه تک بعدی به ازدواج جوانان می‌بایست تغییر کند. در دوران معاونت رستمی، تعامل وزارت جوانان با سامانه همسان‌گزینی سازنده و ادامه‌دار بود.

سال 96 با روکار آمدن دولت دوم روحانی، محمدمهدی تندگویان جایگزین رستمی در معاونت جوانان وزارت ورزش شد. با مشغول به کار شدن تندگویان در وزارت جوانان، رویکرد این وزارتخانه به کلی درباره ازدواج تغییر کرد.به نظر می رسد رویکرد تندگویان بیش از آنچه نقد سامانه همسان‌گزینی باشد نقد عملکرد مدیران قبلی است.