تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه انواع بورانی

بورانی یا برانی ،یکی از پیش غذاهای اصیل ایرانی است که از ترکیب مواد مختلف با ماست به وجود می آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انواع بورانی
شاید با شنیدن نام بورانی ترکیبی از ماست و اسفناج در ذهن به وجود بیاید، اما باید گفت این پیش غذای خوشمزه را می توان با انواع مختلفی از مواد تهیه کرد. بورانی ها  جزو خانواده سالادها به حساب می آید با این تفاوت که سس آن ماست است یعنی از ترکیب ماست با یک یا چند نوع از سبزیجات تازه تهیه می شوند که علاوه بر طعم خوبشان بسیار مقوی و سالم هستند و میان و وعده یا پیش غذایی سبک و کم کالری به شمار می آیند.در این مطلب می خواهیم طرز تهیه هر یک از این بورانی های خوش طعم را برایتان بگوییم:
بورانی اسفناج

بورانی اسفناج

ممکن است بعضی افراد به هیچ وجه خوردن اسفناج خام یا پخته به صورت تکی را دوست نداشته باشند و از خوردن اسفناج پخته و ماست لذت ببرند.ما به آنها پیشنهاد می کنیم بورانی اسفناج را تهیه کنند.یکی از خوشمزه ترین بورانی ها، بورانی اسفناج می باشد. برای تهیه این بورانی به مقداری اسفناج ،ماست، نمک ، فلفل سیاه ، سیر و گشنیز خرد شده نیاز دارید.

 طرز تهیه: اسفناج را با مقدار کمی آب و نمک در قابلمه بریزید و بر روی آتش ملایم قرار دهید تا پخته شود. اجازه دهیدآب آن گرفته شود.سپس اسفناج را گوشت کوب له کنید و اجازه دهید تا خنک شود.

 اسفناج را با مقدار کمی آب و نمک در قابلمه بریزید و بر روی آتش ملایم قرار دهید تا پخته شود. اجازه دهیدآب آن گرفته شود.سپس اسفناج را گوشت کوب له کنید و اجازه دهید تا خنک شود.


در ظرف دیگر دو حبه سیر و گشنیز خرد شده را با کمی نمک بریزید و آن را بکوبید تا کاملا له شوند.سپس اسفناج خنک را با مقداری ماست (اگر کمی ترش باشد،بهتر است) و کمی فلفل سیاه بریزید و همه مواد را با هم مخلوط کنید. بورانی اسفناج شما آماده است.

این بورانی بسیار مقوی می باشد. اسفناج، سبزی پر خاصیت با برگ‌های تیره رنگ، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار غنی را باید یک سبزی کامل نامید. فواید اسفناج برای اعضای داخلی بدن و زیبایی پوست و همچنین لاغری و درمان بیماری های مختلف ثابت شده است و تنها بخشی از خواص بی‌شمار این سبزی هستند. همیشه آهن فراوان این سبزی عاملی برای مصرف آن بوده است، در حالی كه در اسفناج، بیش از آهن، مواد مغذی دیگری وجود دارند كه دریافت مقادیر قابل ملاحظه‌ای از آنها تامین‌كننده نیاز روزانه است.
بورانی کدو سبز

بورانی کدو سبز

 یکی دیگر از بورانی های خوشمزه و مقوی بورانی کدو می باشد. کدو سبز یکی از بهترین سبزیجاتی است که بسیار کم کالری و سیر کننده می باشد و می توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف کرد . این سبزی در بین افراد دیابتی طرفداران زیادی دارد و سبب کاهش قند خون می شود.همچنین کدو سبز برای افرادی که می خواهند رژیم لاغری داشته باشند ،اهمیت زیادی دارد چرا که با مصرف آن می توانند بهترین نتیجه را برای داشتن تناسب اندام و سلامتی به دست آورند.
 در حقیقت فیبر موجود در کدو باعث افزایش باکتری های مفید و کاهش باکتری های مضر در معده می شود. مصرف کدوسبز باعث افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن می شود. افزایش متابولیسم به از بین بردن و سوزاندن چربی ها کمک می کند مصرف کدو سبز با برخی مواد غذایی مانند ماست هم سبب کاهش وزن برای افرادی است که دچاراضافه وزن شده اند. البته برای مصرف کدو سبز و ماست، بهتر است در زمان مناسب استفاده شود تا نتیجه بهتری داشته باشد. بورانی کدو سبز با وجود مقداری بالای کلسیم در ماست برای کودکان و نوجوان که در سن رشد هستند و افرادی که پوکی استخوان دارند

 برای تهیه بورانی کدو سبز ابتدا ، کدو ها را خوب بشویید و پوست بگیرید و آنها را بخارپز کنید. اگر دستگاه بخارپز در منزل ندارید می توانید یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید کف آن مقداری آب بریزید سپس یک آبکش روی آن قرار دهید.


 تهیه این بورانی هم مانند بورانی اسفناج بسیار آسان می باشد. برای تهیه این بورانی؛چند عدد کدو سبز، مقداری ماست، نمک و فلفل سیاه، و سیر نیاز دارید.
 طرز تهیه: برای تهیه بورانی کدو سبز ابتدا ، کدو ها را خوب بشویید و پوست بگیرید و آنها را بخارپز کنید. اگر دستگاه بخارپز در منزل ندارید می توانید یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید کف آن مقداری آب بریزید سپس یک آبکش روی آن قرار دهید. آب داخل قابلمه نباید با سبد برخورد داشته باشد کدوهای پوست گرفته را داخل سبد گذاشته و درب قابلمه را ببندید و حرارت را ملایم کنید تا کدو ها بخارپز شوند البته اگر دوست داشته باشید می توانید کدوها را به صورت خام و نپخته رنده کنید. می توانید کدو ها را بجای بخار پز کردن داخل تابه کمی تفت دهید.
 بعد از اینکه کدوها بخار پز و خنک شد،در یک ظرف دیگر دو حبه سیر بکوبید و کدو و ماست را هم با مقداری نمک و فلفل سیاه روی آن بریزید و همه مواد را با هم مخلوط کنید. بورانی کدو شما آماده خوردن می باشد.
نکته: اگر سیر در دسترس ندارید از پودر سیر استفاده کنید و یا اگر کلا طعم سیر را دوست ندارید می توانید حذف کنید.

بورانی بادمجان

 بورانی بادمجان

یکی دیگر از بورانی های خوشمزه به عنوان پیش غذا، بورانی بادمجان می باشد. ماست طبع سردی داردو بادمجان دارای طبع گرم می باشد و ترکیب این دو ماده می تواند طبع سرد و گرم هریک را تعدیل کند و به جز این با توجه به خواص بی شمار  هر یک از دو ماده اصلی این پیش غذا، در صورت ترکیب شدن می تواند غذایی مقوی و در عین حال کم کالری باشد که پیشنهاد خوبی برای کسانی است که قصد داشتن رژیم لاغری دارند.تهیه این بورانی هم مانند بورانی های دیگر بسیار آسان می باشد. برای تهیه این بورانی به تعدادی بادمجان، ماست چکیده،دو حبه سیر،مقداری پودر گردو،مقداری نمک و فلفل سیاه و در صورت تمایل مقداری سبزی خشک نیاز است.
طرز تهیه:برای تهیه این بورانی،بادمجان ها را بشویید و با پوست روی آتش، گاز یا داخل فر قرار دهید و کبابی کنید. برای کبابی کردن در فر لازم است فر را با دمای 200 درجه سانتی گراد گرم کنید. روی بادمجان ها شیارهای عمیق ایجاد کنید و آنها را در سینی فر بچینید و اجازه دهید 30 دقیقه در فر بماند تا مغز پخت شود. پس از این کار گریل را روشن کنید و اجازه دهید یک طرف کاملا برشته و دودی شود و پس از آن بادمجان را برگردانید تا طرف دیگر هم کبابی شود.

 کسانی که از بوی بادمجان کبابی خوششان نمی آید، می توانند بادمجان را هم مانند کدو سبز بخار پز کنند. همچنین سعی کنید بادمجان ها خاویار یا دانه کمتری داشته باشد پس بهتر است از بادمجان قلمی برای تهیه این خوراک استفاده کنید.


بعد از اینکه دو طرف بادمجان کاملا کبابی شد، یک ظرف گود را با آب سرد پر کنید. بادمجان های کبابی داغ را داخل آب سرد قرار دهید . با این کار به پوست بادمجان شوک وارد می شود و راحت می توانید پس از چند دقیقه پوست را جدا کنید. پس از جدا کردن پوست، بادمجان را در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.

سپس ماست را در ظرف بریزید و نمک و فلفل را همراه سیر رنده یا له شده به آن اضافه کنید.زمانی هم که آب بادمجان گرفته شد آن را به وسیله میکسر یا گوشت کوب له کنید.

سپس ماست و بادمجان را همراه پودر گردو با هم ترکیب کنید. اگر دوست دارید یک قاشق چایخوری نعناع خشک یا سبزیجات معطر مانند ریحان، ترخون و … به بورانی بادمجان  اضافه کنید تا بورانی بادمجان خوش عطر تری داشته باشید. همچنین می توان مقداری روغن زیتون به ماست و بادمجان اضافه کنید.

نکته: کسانی که از بوی بادمجان کبابی خوششان نمی آید، می توانند بادمجان را هم مانند کدو سبز بخار پز کنند. همچنین سعی کنید بادمجان ها خاویار یا دانه کمتری داشته باشد پس بهتر است از بادمجان قلمی برای تهیه این خوراک استفاده کنید.
بورانی لبو

بورانی لبو

بورانی لبو یکی از بورانی های خوشمزه ی پاییز و زمستان است که بسیار خوش طعم و خوش رنگ می باشد.بهتر است لبوهایی بخرید که اندازه کوچک یا متوسط داشته باشد.

اگر دوست دارید لبو بورانی را در فصل های دیگر سال هم داشته باشید،بهتر است آن ها را اول بپزید سپس فریزر کنید. برای تهیه این بورانی به دو عدد لبو،دو کاسه ماست چکیده، یک عدد خیار،ذرت، نمک، فلفل و آویشن به مقدار لازم نیاز دارید.
 طرز تهیه:برای تهیه بورانی لبو، لبو را بشویید و با مقداری آب اجازه دهید با حرارت ملایم چند ساعت پخته شود. وقتی آب قابلمه نصف شد لبو ها را خارج کنید و پوست آنها را بگیرید و از وسط نصف کنید و دوباره داخل قابلمه  بگذارید و ۲ ق غذا خوری شکر ، نبات و یا شیره ( اگر شیرین بود که شکر و نبات را حذف کنید) بریزید و اجازه دهید آب قابلمه غلیظ شود.

  از آب لبو می توانید برای رنگی کردن ماست یا سس یا خامه استفاده کنید.همچنین اگر دوست دارید بورانی شیرین داشته باشید ، می توانید شکر و یا نبات را حذف نکنید.


سپس خیار را پوست بگیرید و رنده کنید. اگر از کنسرو ذرت استفاده نمی کنید ذرت ها را با کمک بخار پز یا هر وسیله دیگر بپزید تا نرم شود.
ماست را داخل ظرف مورد نظر ریخته و لبوهای پخته شده را رنده کنید و با مقداری آب لبو مخلوط کنید و سپس ذرت و خیار و نمک و فلفل و آویشن را اضافه و مخلوط کنیدو برای یک ساعت داخل یخچال بگذارید تا مزه ها با هم ادغام شوند.بورانی لبو شما آماده می باشد.
نکته: از آب لبو می توانید برای رنگی کردن ماست یا سس یا خامه استفاده کنید.همچنین اگر دوست دارید بورانی شیرین داشته باشید ، می توانید شکر و یا نبات را حذف نکنید.
بورانی کنگر

بورانی کنگر

بورانی کنگر یا کنگر ماست یکی از پیش غذاها و میان وعده های بسیار خوشمزه و سالم ایرانی است که می توان با اضافه کردن موادی مانند سیر و گل سرخ آن را به صورت مجلسی تر تهیه شد.

برای تهیه این بورانی،به 500 گرم کنگر،نصف پیمانه آب، یک بوته سیر،ماست، مغز گردو ،گل سرخ،نمک ، فلفل سیاه نیاز دارید.

 کنگرها را تمیز کنید وبشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد روی تخته آشپزخانه کنگرها را به صورت نوارهایی درشت به اندازه دو بند انگشت برش دهید و در کاسه ای بزرگ بریزید.بعد در تابه ای بزرگ که اگر گود باشد نیز بهتر است کمی روغن بریزید و روی حرارت کم تابه را بگذارید تا روغن داغ شود.


برای تهیه بورانی کنگر ابتدا سیرها را با پوست شان از یکدیگر جدا کنید و در کاسه ای آب سرد بریزید و سیرها را داخل آب قرار دهید و چند دقیقه اجازه دهید تا در آب خیس به طور کامل بخورند تا راحت تر پوست شان جدا شود.

در ادامه پوست سیرها را بگیرید و آنها را با هم آبکش کنید و روی تخته آشپزخانه به صورت خیلی ریز رنده کنید و کنار بگذارید. سپس کنگرها را تمیز کنید وبشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد روی تخته آشپزخانه کنگرها را به صورت نوارهایی درشت به اندازه دو بند انگشت برش دهید و در کاسه ای بزرگ بریزید.بعد در تابه ای بزرگ که اگر گود باشد نیز بهتر است کمی روغن بریزید و روی حرارت کم تابه را بگذارید تا روغن داغ شود.

 سپس کنگرها را در روغن بریزید و تفت دهید، کمی حرارت را بشتر کنید و همین طور به تفت دادن ادامه دهیدتا کنگرها سرخ شوند و آن وقت سیر رنده شده ،نمک و فلفل را به آن اضافه کنیدو به مدت چند دقیقه مواد را با هم تفت دهید.

پس از آن آب را اضافه کنید و درب تابه را بگذارید و حرارت را همچنان کمتر از حرارت ملایم کنیدتا به مرور زمان کنگرها کاملا بپزند. پس از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به تابه سر بزنید و از کنگرها تست کنید.اگر پخته بودند درب تابه را بر دارید ، تا آب اضافه آن تبخیر شود.بعد ماست را اضافه کنیدو با مواد مخلوط کنید و بگذاریدتا یک قل بزند و زیر شعله را خاموش کنیدو صبر کنید تا بورانی کمی خنک شود و در ظرف مورد نظر بریزید و با گل سرخ و گردو آنرا تزئین کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .