تبیان، دستیار زندگی

6 عامل ابتلا به یبوست

ابتلا به یبوست در اغلب موارد به دلیل عادت های ناسالم زندگی مثل رژیم غذایی کم فیبر، کم‌آبی، نداشتن تحرک بدنی و بی توجهی به اجابت مزاج است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یبوست - رژیم غذایی کم فیبر - عادت های ناسالم غذایی
اما گاهی هم عواملی در بروز یبوست نقش دارد که اصلا به ذهن ما نمی رسد از جمله:

کم کاری تیروئید

در صورت کم کار بودن تیروئید، متابولیسم کند می شود و حرکات عضلات روده کاهش پیدا می کند و در نتیجه، حرکت مدفوع در طول روده بزرگ به کندی صورت می گیرد.

افسردگی

واقعیت این است که مبتلایان به افسردگی فعالیت کمی دارند و ممکن است که مصرف کربوهیدرات در آن ها زیاد باشد. پرخوری و کم تحرکی و پیروی از یک رژیم غیرمتعادل و کم فیبر، به یبوست در فرد منجر می شود. 

پرخوری و کم تحرکی و پیروی از یک رژیم غیرمتعادل و کم فیبر، به یبوست در فرد منجر می شود



مصرف برخی داروها

از جمله داروهایی که در ایجاد یبوست نقش دارد، مسکن ها، به خصوص اوپیودها و داروهای نارکوتیک است.این داروها فعالیت کل بدن، از جمله روده بزرگ را کم می کند. سایر داروها که می تواند در بروز یبوست نقش داشته باشد، عبارت اند از: داروهای ضد افسردگی، ضد اسیدهایی که حاوی آلومینیوم یا کلسیم هستند، داروهای ضد گرفتگی عضلانی و داروهای ضد تشنج (در بیماری صرع)، آرام بخش ها، داروهای ضد پارکینسون، مسدود کننده های کانال کلسیم در بیماری پرفشاری خون و مشکلات قلبی.

مکمل ها

اگر به کمبود آهن مبتلا هستید یا باید از مکمل کلسیم استفاده کنید، مصرف این مکمل‌ ها را قطع نکنید بلکه فیبر بیشتری به غذای مصرفی خود اضافه کنید یا از ملین های خفیف کمک بگیرید تا یبوست شما برطرف شود.

بارداری

یبوست در دوران بارداری به دلیل ترشح هورمون ها ایجاد می شود. هورمون پروژسترون باعث آرامش عضلات روده و در نتیجه، کندی حرکات روده می شود. همچنین ، وزن رحم هم روی لوله های گوارشی فشار وارد می کند.

سندروم روده تحریک پذیر

در اثر ابتلا به این سندروم انقباضات روده بزرگ با تاخیر صورت می گیرد و در نتیجه، فرد به یبوست مبتلا می شود.

منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .