تبیان، دستیار زندگی

غذاها و نوشیدنی‌هایی که نباید در تابستان مصرف کنید

پرهیزات غذایی برای پیشگیری از گرمازدگی

با توجه به اینکه هوا روز به روز گرم‌تر می‌شود باید کارهایی انجام دهیم تا از گرمازدگی در امان بمانیم. نوشیدن آب و استفاده از ضد آفتاب می‌تواند به محافظت در برابر امواج گرما کمک کند اما غذاها و نوشیدنی‌هایی هم وجود دارند که در هوای گرم باید از آن‌ها اجتناب کنید تا خنک بمانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بستنی

چای و قهوه

در ماه‌های تابستان ممکن است تصور کنید آیس‌تی یا قهوه سرد می‌توانند شما را خنک کنند؛ اما این نوشیدنی‌ها خاصیت ادرارآوری دارند، یعنی به طور طبیعی به دفع مایعات از بدن کمک می‌کنند. ادرارآورها می‌توانند در کمک به کار کلیه و در نتیجه کاهش فشارخون عالی عمل کنند؛ اما وقتی دمای هوا بسیار بالاست، مهم است که بدن تا جایی که ممکن است آب نگه دارد. در حالی که نوشیدنی‌های ادرارآور مانند چای و قهوه می‌توانند سبب دهیدراته کردن بدن شوند.
کافئین به عنوان یک محرک در واقع می‌تواند باعث شود بیشتر دستشویی بروید. پیش از اینکه سراغ چای سرد یا آیس تی بروید یادتان باشد که خیلی از گیاهان مورد استفاده در چای‌های معروف نیز خاصیت ادرارآوری دارند. این گیاهان شامل قاصدک، زنجبیل و گل بامیه می‌شوند.


بعضی از سبزیجات سالم مانند رازیانه، کنگر فرنگی و مارچوبه

بعضی از سبزیجات نیز ادرارآورند. مثلاً آمینواسیدهای موجود در مارچوبه به طور طبیعی خاصیت ادرارآوری دارند و احتباس آب در بدن را کاهش می‌دهند. پیاز، سیر، فلفل دلمه‌ای، کنگر فرنگی و رازیانه نیز همین اثر را دارند. توصیه نمی‌کنیم مصرف این مواد غذایی را به طور کامل حذف کنید، چون خیلی از آن‌ها خواص تغذیه‌ای بسیار خوبی دارند. فقط هشیار باشید که این سبزی‌ها ادرارآورند و باید با مصرف آن‌ها، آب بیشتری هم بنوشید.

توصیه می‌کنیم در روزهای گرم تابستان غذاهای تند نخورید زیرا کپسایسین موجود در فلفل قرمز، دمای بدن را بالا برده و منجر به تعریق زیاد می‌شود. در نتیجه بدن دهیدراته خواهد شد


زیاده‌روی در مصرف انبه

یک انبه تازه و رسیده در هوای گرم تابستان وسوسه‌انگیز است اما انبه یک ماده غذایی دیگر است که می‌تواند آب را از بدنتان دفع کند. انبه سرشار از پتاسیم است که یک ادرارآور طبیعی است. خوردن زیاد انبه در تابستان می‌تواند بدن را دهیدراته کند.
اگر هوس یک میوه شیرین کرده‌اید، طالبی و توت‌فرنگی می‌توانند جایگزین‌های خوبی باشند زیرا آب فراوان دارند.

بستنی

حتماً خوشتان نمی‌آید اگر توصیه کنیم در تابستان بستنی نخورید اما واقعیت این است که بستنی دارای چربی زیاد، پروتئین و کربوهیدرات است که بدن را حین هضم بستنی گرم می‌کنند. همچنین به دلیل برق رفتگی‌های مکرر، بستنی‌های فروشگاه‌ها ممکن است دچار باکتری‌های بیماری‌زا شوند. کارشناسان توصیه می‌کنند فقط زمانی که دمای بدنتان نرمال است، بستنی خانگی بخورید. خوردن بستنی بعد از قرار گرفتن زیر نور خورشید منجر به گلودرد و تب می‌شود.

غذاهای سرخ‌کردنی

غذاهای سرخ‌کردنی به هر حال وسوسه‌برانگیزند و در هوای داغ تابستان هم شاید دلتان بخواهد سیب‌زمینی سرخ‌کرده بخورید. اما باید بدانید که هضم غذاهای سرخ‌کردنی ساده نیست و باعث نفخ می‌شود. همچنین غذاهای سرخ‌کردنی، پوستتان را طی روزهای مرطوب چرب‌تر می‌کنند و ممکن است دچار مشکلاتی مانند آکنه شوید.

گوشت قرمز

همه‌ی ما می‌دانیم که گوشت‌های قرمز غذایی نیست که به راحتی هضم شود. مصرف زیاد گوشت در تابستان، فشار سیستم گوارش را افزایش می‌دهد. گوشت حاوی مقدار زیادی چربی، پروتئین و کربوهیدرات است که بدن را حین گوارش داغ می‌کنند.

غذاهای تند

توصیه می‌کنیم در روزهای گرم تابستان غذاهای تند نخورید زیرا کپسایسین موجود در فلفل قرمز، دمای بدن را بالا برده و منجر به تعریق زیاد می‌شود. در نتیجه بدن دهیدراته خواهد شد.

نمک زیاد

نمک یا سدیم کلراید برای طعم دادن به غذا استفاده می‌شود. نمک زیاد در غذاها می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد کند از جمله نفخ، افزایش فشارخون و بیماری قلبی. وقتی نمک زیاد وارد بدن می‌شود، باعث اختلال در کار کلیه‌ها شده و دهیدراسیون بدن رخ می‌دهد. یعنی بدن شما آب را از سلول‌ها بیرون می‌کشد. بنابراین توصیه می‌کنیم مصرف نمک را کاهش دهید.

فست‌فودها

همه‌ی فست‌فودها علاوه بر تمام مضراتی که برای سلامتی دارند می‌توانند بدن را دهیدراته کنند. ضمناً این غذاها به سختی هضم می‌شوند و همان‌طور که گفتیم هضم سخت غذا، دمای بدن را بالا می‌برد.

ترشیجات و شورها

ترشی‌ها و خیار شور هرچند اشتهاآور هستند؛ اما نمک زیادی دارند که می‌توانند سبب احتباس آب در بدن شده و نفخ و تورم ایجاد کنند. علاوه بر این ترشی‌ها اغلب منجر به بدهضمی می‌شوند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.