تبیان، دستیار زندگی

چگونه یک نوجوان می تواند موفق باشد؟

انسان برای دستیابی به موفقیت به آموزش و تجربه های دیگران نیاز دارد و چه بهتر که این آموزش از همان دوران نوجوانی شروع شود و قدم های موفقیت از همان دوران برداشته شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موفقیت نوجوان
بسیاری از افراد تلاش می کنند تا به موفقیت های زیادی دست یابند. برای رسیدن به این موفقیت فرد به آموزش و تجربیات دیگران احتیاج دارد ،تا بتواند در مسیر خود موفق شود.

انسان برای رسیدن به زندگی دلخواه خود بنا بر خواسته هایش،باید تعریف خود را از موفقیت مشخص کند.او باید خودش را در اولویت قرار دهد وببیند که چگونه موفقیت را برای خود تعریف می کند.

 موفقیت می تواند برای نوجوان به یک هدف تبدیل شود. او برای رسیدن به آن می تواند برنامه ریزی کند و تمام تلاش خود را به کار بگیرد.در واقع نوجوانی ،دوران بسیار حساسی است که انسان در این دوران می‌تواند آینده و موفقیت خود را با رفتارها و تصمیماتش رقم بزند.


همه افراد دوست دارند از همان ابتدا در زندگی فرد موفقی باشند.حتی اگر فرد در مرحله ی نوجوانی قرار داشته باشد، باز هم می تواند به موفقیت و چگونگی رسیدن به آن فکر کنند.رسیدن به موفقیت در دوران نوجوان کار سختی نیست، در واقع نوجوان با رعایت نکات و داشتن انگیزه می تواند به موفقیت دست یابد.

موفقیت می تواند برای نوجوان به یک هدف تبدیل شود. او برای رسیدن به آن می تواند برنامه ریزی کند و تمام تلاش خود را به کار بگیرد.در واقع نوجوانی ،دوران بسیار حساسی است که انسان در این دوران می‌تواند آینده و موفقیت خود را با رفتارها و تصمیماتش رقم بزند.

نوجوان
نوجوان برای رسیدن به موفقیت باید نکاتی را مدنظر داشته باشد که در ادامه مطلب به آن می پردازیم:

در مدرسه بهترین باشد

یکی از نکاتی که برای موفقیت در دوران نوجوانی باید به آن توجه داشت، این است که او در مدرسه خوب بدرخشد و بهترین باشد.در واقع تحصیلات نقش مهمی در زندگی و موفقیت آینده‌ نوجوان دارد.شاید هر روز صبح از خواب بیدار شدن و مدرسه رفتن خسته و کسل کننده باشد، اما وقتی نوجوان می بیند برای موفقیت در زندگی باید این راه را برود، دید او نسبت به مدرسه تغییر می کند و سعی می کند که بهترین مدرسه ی خود باشد. او تلاش می کند در کلاس شاگرد ممتاز باشد و در پایه‌ تحصیلی خود بدرخشد. سر کلاس به معلم ها توجه می کند و نکات مهمی که می‌گویند را خوب به یاد می سپارد، تا به موفقیت دست یاید.

 در واقع نوجوان متوجه می شود که تحصیلات بالا می تواند او را به یک عضو فعال و باسواد در جامعه تبدیل کند.به همین خاطر تلاش می کند از همان ابتدا بر روی درس و صحبت های معلم متمرکز شود و تکالیفش را با احساس مسئولیت انجام دهد و بالاترین نمرات را کسب کند. انجام تمام این کارها باعث می‌شود او در بهترین دانشگاه و بهترین رشته قبول شود و این سکوی پرتاب برای داشتن یک آینده‌ی خوب و موفقیت در جامعه است. مدرسه از این نوجوان  یک فرد کامل برای ورود به اجتماع می‌سازد و باعث می‌شود در مسیر درست قرار بگیرد.

  تحقیقات جدید نشان داده افرادی که فعالیت های بدنی را از سنین کودکی یا نوجوانی داشته‌اند نه تنها از نظر جسمانی و روانی بهتر ازبقیه افراد عمل می‌کنند بلکه در سنین بالاتر هم فعالیت و موفقیت بیشتری نسبت به همسالان خود خواهند داشت. یوگا از ورزش‌هایی است که آرامش ذهنی زیادی را برای فرد فراهم می‌کند.


فعال و پر انرژی باشید

یک نوجوان برای رسیدن به موفقیت باید ورزش کردن را جزء برنامه ی زندگی خود قرار دهد. موفقیت در ورزش به او  انگیزه لازم برای پیشرفت را نیز می‌دهد. فرقی نمی‌کند که در کدام یک از رشته های ورزشی و یا فعالیت های یوگای دسته جمعی حضور دارد،چیزی که مهم است یادگیری مهارت می باشد. در حقیقت  یادگیری هر مهارتی در ورزش احساس موفقیت به نوجوان می‌دهد.

مهم این است که او فعالیت بدنی داشته باشد. تحقیقات جدید نشان داده افرادی که فعالیت های بدنی را از سنین کودکی یا نوجوانی داشته‌اند نه تنها از نظر جسمانی و روانی بهتر ازبقیه افراد عمل می‌کنند بلکه در سنین بالاتر هم فعالیت و موفقیت بیشتری نسبت به همسالان خود خواهند داشت. یوگا از ورزش‌هایی است که آرامش ذهنی زیادی را برای فرد فراهم می‌کند.
نوجوان

 کمک کردن و انجام کمک های داوطلبانه

نوجوانی که در زندگی خود کمک های داوطلبانه انجام می دهد، این کمک هم می‌تواند وضعیت جامعه را بهبود بخشد و هم از او  فرد شادتری بسازد. مطالعات نشان داده است افرادی که برای کارهای عام‌المنفعه یا کمک‌های اجتماعی داوطلب می‌شوند، نسبت به سایرین کمتر دچار افسردگی خواهند شد.

نوجوان باید تلاش کند تا زمینه‌ی کمک‌های داوطلبانه‌ی مورد علاقه‌ خود را پیدا کند. مثلا اگر با حیوانات میانه ی خوبی دارد، می تواند داوطلب شود تا دریک باغ وحش کار کند و یا اگر دوست دارد به مردم کمک کند، در یک موسسه خیریه‌ برای تهیه‌ی غذای فقرا کار کند. اگر عاشق محیط‌ زیست هستید، در کاشت نهال درختان یا پاکسازی پارک‌های جنگلی فعالیت کند. هنگامی که نوجوان به دیگران کمک می‌کند احساس بهتری نسبت به خودش پیدا می کند و این به این معناست که او در حال ایجاد تغییرات بزرگی در دنیای خود است. از طرفی سابقه‌ی کمک‌های داوطلبانه می‌تواند تأثیر مثبتی در رزومه‌ی کاری او در آینده داشته باشد.

در واقع داوطلب شدن برای انجام کارهای خیرخواهانه و کمک به بقیه افراد نیز نوعی موفقیت محسوب می‌شود، به علاوه او  را شادتر می‌کند. این رفتار هم به بهتر شدن جامعه کمک می‌کند و هم باعث می‌شود نوجوان از نظر عاطفی و احساسی وضعیت خوبی داشته باشد و بار منفی روانی که داشته ، آزاد شود.

در واقع داوطلب شدن برای انجام کارهای خیرخواهانه و کمک به بقیه افراد نیز نوعی موفقیت محسوب می‌شود، به علاوه او را شادتر می‌کند. این رفتار هم به بهتر شدن جامعه کمک می‌کند و هم باعث می‌شود نوجوان از نظر عاطفی و احساسی وضعیت خوبی داشته باشد و بار منفی روانی که داشته ، آزاد شود.


تعیین اهداف و برنامه‌ریزی

 نوجوان برای رسیدن به موفقیت باید برای خود اهدافی را تعیین کند و برای آینده خود برنامه ریزی کند.او برای  انتخاب شغل در آینده باید به طور جدی وقت بگذارد و آن را تصور کند.نوجوان باید دو عامل مهم استعداد و علاقه را در نظر داشته باشد، و به نقاط قوت و توانایی‌های‌ خود توجه داشته باشد ،تا شغل خوب و مورد علاقه ی خود را برای آینده انتخاب کند.

البته نوجوان باید به این نکته توجه داشته باشد که موفقیت فقط درباره ی شغل و کار نیست، او  باید برای تمام اهدافی که دارد و شخصی که می‌خواهد طی سال‌های آینده باشد برنامه‌ریزی و اقدام کند. او حتی می‌تواند راجع به بورسیه‌ تحصیلی فکر کند یا راجع به یاد گرفتن کامل سازی در موسیقی یا دنبال کردن ورزش مورد علاقه ی خود به طور حرفه ای؛ همه این ها نوعی موفقیت برای نوجوان  به حساب می آیند. در هر صورت  نوجوان باید از فرصتی که در این زمان برای برنامه ریزی و رسیدن به موفقیت و اهدافش دارد به بهترین نحو استفاده کند.
نوجوان

 داشتن دوستان خوب

 یک نوجوان برای اینکه به موفقیت برسد ، باید برای خود دوستانی را انتخاب کند که مانند خود او برای آینده هدف و برنامه ریزی داشته باشند و بر اساس اهداف زندگی کنند. در واقع آنها باید دوستان خوبی داشته باشند تا موفق شوند. داشتن دوست خوب برای موفقیت، پیشرفت و برای روحیه دادن به نوجوان مهم است.  در واقع یک نوجوان باید تعدادی دوست واقعا خیر خواه و شبیه خود انتخاب کند. کسانی که به دیگران صدمه نمی‌زنند و خالصانه می‌توانند دوست آنها باشند. این کار به موفقیت نوجوان کمک می‌کند، اما همیشه خیالش جمع باشد که دوستانی خوب در اطراف خود دارد. همچنین مهارت های ارتباطی را در خود تقویت کند.

 یک دوست خوب می تواند پشتوانه خوبی برای نوجوان باشد و از او حمایت کند و در مواقع مشکلات او را آرام کند.بهتر است یک نوجوان دوستی را برای خود انتخاب کند که او را خوشحال کند و برای او دردسر ایجاد نکند و در حق او بدی نکند. او باید گروهی از افراد حمایتگر، مثبت و یاری‌رسان را به عنوان دوستان‌ انتخاب کند. اینها کسانی هستند که باعث پیشرفت و موفقیت نوجوان در زندگی‌ او می‌شوند. تعدادی دوست واقعا خوب پیدا کند که بعد از دوران دبیرستان هم بتواند دوستی‌ اش را با آنها ادامه دهد.

  نوجوان باید از نیت خیر پدر و مادر و حتی معلم آگاه باشد و بداند آنها هر اقدامی که انجام می‌دهند برای مراقبت از اوست و سعی‌شان این است که کمک کنند فرد موفقی در زندگی‌ باشد.


 داشتن رفتار خوب با پدر و مادر و معلم خود

یک نوجوان برای اینکه در زندگی خود به موفقیت های زیادی برسد، باید برخورد خوبی با معلم ، پدر و مادر خود داشته باشد و با آنها با مهربانی رفتار کند. آنها باید به خاطر داشته باشند خانواده و مربیان در زندگی آنها حضور دارند تا به آنها کمک کنند که بهترین و کامل‌ترین فرد باشند.

پس یک نوجوان باید به آنها احترام بگذارد و برای افکارشان ارزش قائل شود، حتی اگر گاهی اوقات باعث رنجش او ‌شوند. نوجوان باید از نیت خیر پدر و مادر و حتی معلم آگاه باشد و بداند آنها هر اقدامی که انجام می‌دهند برای مراقبت از اوست و سعی‌شان این است که کمک کنند فرد موفقی در زندگی‌ باشد. درست است که فرد در انتخاب پدر و مادر و معلم هیچ اختیاری ندارد، ، اما می‌تواند خودش را با آنها هماهنگ کند. اوباید یاد بگیرد چگونه با افراد برخورد کند و با آنها کنار بیاید، چون در آینده و زمانی‌ که به جوانی برسد هم نمی‌تواند رئیس‌ یا همکار را خودش انتخاب کند. پس همین الان یاد بگیرد چطور در کنار مردم با آرامش زندگی و کار کند و به آنها احترام بگذارد.
نوجوان

انجام دادن کارهایی که به آن علاقه دارد

 یک نوجوان برای رسیدن به موفقیت در آینده، یک سرگرمی برای خود انتخاب کند و آن چیزی را که علاقه دارد،انجام دهد. مطالعه کردن، نوشتن، تمرین آواز یا یادگرفتن یک ساز موسیقی، سفالگری‌، نقاشی یا هر سرگرمی دیگری که نوجوان به‌ آن علاقه دارد. این کمک می‌کند که وقتش را به بهترین نحو بگذرانید و شخصیت خودش را ارتقا بدهد. چیزهای جدید کشف کند و آنها را امتحان کند. ممکن است در حین این کار متوجه شود به چیزهایی علاقه دارد که تا الان از ان اطلاع نداشته است.

موفقیت با یافتن یک مسیر اجتماعی

نوجوان برای موفقیت سعی کند برای خود چهار چوب و اعتقاداتی اعتقاد داشته باشد. فرقی نمی‌کند جنبه مذهبی دارند یا زیست محیطی و یا دینی. تنها سعی کند به یک دیدگاه باور داشته باشد و آن را دنبال کند و درباره‌‌ی یک گرایش یا مقوله‌ی اجتماعی یا یک موضوع خاص مطالعه کند و به باور درباره‌ی آن برسد و فکرش جهت پیدا کند و چهارچوب‌های ذهنی مناسبی را برای خود ایجاد کند. او می‌تواند از کتاب‌های مفید و والدین و مربیان خود در این زمینه استفاده کند. این اتفاق باعث شکل دادن به باورهایش می‌شود.

 نوجوان باید ذهن را در مسیر چیزی که به آن اعتقاد دارد و یا نسبت به آنچه گرایش پیدا کرده،شکل دهد.ایده هایش را در زمینه مورد نظر پرورش دهد و و روی‌ آنها ایستادگی کند. سعی کند همیشه درباره‌ی باورها و اعتقادات‌ خودش محکم و پابرجا باشد.

  نوجوان باید ذهن را در مسیر چیزی که به آن اعتقاد دارد و یا نسبت به آنچه گرایش پیدا کرده،شکل دهد.ایده هایش را در زمینه مورد نظر پرورش دهد و و روی‌ آنها ایستادگی کند. سعی کند همیشه درباره‌ی باورها و اعتقادات‌ خودش محکم و پابرجا باشد.


 استفاده ازهمه زندگی خود به صورت تمام و کمال

 نوجوان برای موفقیت خود باید از تمام ابعاد زندگی خود به صورت تمام وکمال استفاده کند. مدت زمانی که فرد، نوجوانی را تجربه می‌کند و فرصت‌ برای موفقیت در این زمان، طولانی نیست. در واقع او همیشه جوان نمی ماند،او قبل از اینکه این موضوع را درک کند،و از تک تک لحظه هایش نهایت استفاده را کند، به بزرگسالی رسیده است، این موقع است که با خود می گوید " ای کاش قدر نوجوانی ارم را بیشتر و بهتر می دانستم".نوجوان باید  سعی کند خوب زندگی کند و در این زمان جسور باشد تا در آینده حسرت دوران نوجوانی را نخورد.

 دروی کردن از دردسر و بی قانونی

 یک نوجوان برای اینکه به موفقیت برسد، دورو بر دردسر و مسائل غیر قانونی نمی چرخد.او باید از درگیری و همین‌طور نشست و برخاست با هم‌سن‌های خود که دچار ناهنجاری‌های اجتماعی یا بزهکاری هستند، دوری کند. او باید مراقب باشد در دام سیگار یا الکل و مواد مخدر گرفتار نشود؛ چون این چیزها می‌توانند تمام برنامه‌های آینده‌ی نوجوان را خراب کنند. او باید تلاش کند همیشه به قانون احترام بگذارد و سروکارش به پلیس نیفتد.به طور معمول هر فردی در زندگی به دلیل بروز مشکلات تحت فشار زندگی قرار می گیرد،که اینها برای هرکسی ممکن است پیش بیاید. اما اگر نتواند از تمام مواردی که اشاره شد فاصله بگیرد و در تمام دوران نوجوانی‌ دنبال دردسر باشد، مشکلاتش چند برابر خواهند شد و نمی‌تواند دوران تحصیلی خوبی داشته باشد.
نوجوان

روش های آموزش دستیابی به موفقیت به نوجوانان

نوجوان از طریق راهنمایی پدر ،مادر، مربی و بزرگتر های خود ،می تواند شیوه های دستیابی به موفقیت را بیاموزد. در ادامه برخی از این روش های دستیابی به موفقیت را بیان می کنیم:

والدین و اطرافیان باید به آنها بیاموزند،موفقیتشان در درجه اول به خودشان بستگی دارد
یک نوجوان باید بداند برای رسیدن به موفیت ،اولویت اصلی، خودش است. در واقع هیچ کس غیر از خودش نمی تواند او را به موفقیت برساند. اگر اهدافی در زندگی خود دارد، دیگران ممکن است بتوانند از اهدافش آگاه شوند ولی قطعاً نمی توانند او را موفق کنند. سفرِ دستیابی به موفقیت، مسیری یک نفره است، و در واقع  والدین و اطرافیان نیز می توانند در این مسیر یاری گر نوجوان باشند.

به نوجوان بیاموزید موفقیت به معنای لذت بردن از کاری است که انجام می دهد
نوجوان برای اینکه به موفقیت برسد، باید آن چیزی را که دوست دارد، انجام دهد، در واقع مهم نیست چه کاری انجام می دهد، بلکهه چیزی که اهمیت دارد این است که اگر بتواند به علائق خود بپردازید،او در این صورت است که می تواند به اهداف خود دست یابد و به فردی موفق تبدیل شود.

 یک نوجوان باید بداند برای رسیدن به موفیت ،اولویت اصلی، خودش است. در واقع هیچ کس غیر از خودش نمی تواند او را به موفقیت برساند. اگر اهدافی در زندگی خود دارد، دیگران ممکن است بتوانند از اهدافش آگاه شوند ولی قطعاً نمی توانند او را موفق کنند. سفرِ دستیابی به موفقیت، مسیری یک نفره است، و در واقع والدین و اطرافیان نیز می توانند در این مسیر یاری گر نوجوان باشند.


 آموختن تحلیل موقعیتی به نوجوان
تحلیل موقعیتی عاملی مهم در دستیابی به موفقیت است زیرا موجب می شود نوجوان با چشمانی باز مسیر پیش روی خود را ببیند و به او کمک می کند تا روش های مختلف پیشرفت و عبور از موانع و مشکلات را پیدا کند.

آموختن چیزهایی که آینده را برایشان روشن می سازد

 والدین و بزرگترهای نوجوان باید به او بیاموزند چه چیزی برایشان آینده ای روشن می سازد. بیشتر افراد، بی اراده در جریان زندگی قرار می گیرند، بدون آنکه بدانند چه چیزی آینده ای روشن برایشان رقم می زند و به همین دلیل است که بسیاری از موقعیت های زندگی را از دست می دهند. با افزایش چنین دانشی، نوجوان می تواند اهدافی عالی تر و روشن تر برای آینده خود ترسیم کند و در جهت رسیدن به آن ها تلاش کند.

 از جمله چیزهایی که می تواند آینده روشن را برای یک نوجوان رقم بزند، مقروض نبودن، داشتن بدنی سالم و قوی، داشتن تعاملات اجتماعی فراوان، داشتن مهارت فراوان در یک زمینه خاص، دانش بیشتر، ثروت و دارایی و دوستان خوب ؛می باشد.در واقع بزرگتر های یک نوجوان باید  به او بیاموزند که دستیابی به این مقدماتِ ضروریِ رسیدن به موفقیت، نیاز به تلاش و کوشش و پشت کار دارد و در بسیاری از مواقع بدون آن ها رسیدن به موفقیت ممکن نیست.

به نوجوان بیاموزید اوقات سرگردانی و تحیر خود را تشخیص دهد

والدین باید نوجوان را متوجه این موضوع کند که ،زمانی انسان دچار تحیر و سرگردانی می شود که اهداف و آرزوهایی مشخص و روشن نداشته باشد. اگر شخصی دچار این حالت شود، از خیلی کارها دست خواهد کشید و آن را انجام نخواهد داد. این حالت موجب می شود انسان بی فایده و غیر خلاق شده و در نتیجه فرصت های دستابی به موفقیت در زندگی را از دست خواهد داد.
نوجوان
به نوجوان بیاموزید برکارهای مهم و مفید تمرکز کند
بهتر است والدین به نوجوان خود کمک کنند تا بتواند امور مضر و یا حتی غیر مفید را تشخیص دهد و وقت و عمر خود را صرف تمرکز بر چنین اموری نکند؛ چرا که در این صورت آینده خود را تباه خواهد کرد. سازماندهی و جهت دادن به انرژی، اصولی ترین و اساسی ترین شرط پیشگیری از رکود است.

به نوجوان بیاموزید که پیوسته خود را بهبود بخشد
افراد نباید فراموش کنند که نتیجه کارها و فعالیتشان وابسته به توانایی های خودشان است. بهتر است والدین به نوجوان کمک کنند تا بداند اگر توانایی ها و قابلیت های خودش را زیاد کند، در رسیدن به اهدافش هم موفق تر عمل خواهند کرد. به آن ها بیاموزید موفقیت و پیشرفت در گرو رسیدگی به خود و افزایش توانایی های جسمی، روانی و ذهنی است.مخصوصا باید به او آموخت که هوش و توانایی های ذهنی اش را افزایش دهد و به او کمک کنید تا بداند این ویژگی ها و توانایی ها همیشه قابل بهبود و افزایش هستند.

به نوجوان بیاموزید با خوشحال بودن می تواند دیگران راهم خوشحال و راضی کند
والدین باید به نوجوان خود بگویند که اگر روحیه ای با نشاط و سرحال  داشته باشند ، می توانند دیگران را به سمت خود جذب کنند. همه ما در روابط روزمره به دنبال ارتباط با افرادی هستیم که حالمان را خوب کنند. نوجوان اگر بتواند خود را سالم و سرحال و با نشاط نگه دارد، افراد بیشتری دور و بر او جمع می شوند و از معاشرت با او لذت برده و شاد می شوند.در واقع هر فردی  با شادبودن طرف مقابل،انرژی مثبت می گیرد و برشادی اش افزوده می شود. پس شاد باشید تا شادتر شوید.

 نوجوان باید بداند، آن چیزی می شود که فکرش را می کند، بنابراین باید نحوه فکر کردن خود را تحلیل کند تا از درست فکر کردن خود مطمئن شود. انسانی که درست فکر نمی کند، بی انگیزه شده و نشاط خود را از دست خواهد داد.


 به نوجوان بیاموزید برای خانواده و دوستان خوب وقت بگذارد
والدین باید به نوجوان خود بیاموزند که همیشه برای خانواده و دوستان خوبش وقت بگذارد. این موضوعی است که  بسیار مهم است و بزرگترهای نوجوان هرگز نباید از آن چشم پوشی کنند. برخی اعتقاد دارند شخصی که نتواند برای خانواده و دوستان خوبش وقت بگذارد، قطعاً انسان موفقی نخواهد بود.

علت شکست خوردن را به نوجوان بیاموزید

والدین باید به نوجوان بیاموزند چگونه علت شکست دیگران را تحلیل کنند. بسیاری از مردم در زندگی خود با شکست روبرو می شوند، زیرا آمادگی ورود به کاری را ندارند، بدون دانش و مشورت اقدام می کنند و یا تلاش خود را پیش از رسیدن به هدف متوقف می کنند. چنین نگاهی به نوجوان کمک می کند تا از اشتباهات دیگران درس بگیرد و با انبوهی از تجربه در مسیر موفقیت پیش برود.

آموختن تفکر انتقادی به نوجوان

خوب فکر کردن، اصلی اساسی برای موفقیت در تمام اهداف و کل دوران حیات است.نوجوان باید بداند، آن چیزی می شود که فکرش را می کند، بنابراین باید نحوه فکر کردن خود را تحلیل کند تا از درست فکر کردن خود مطمئن شود. انسانی که درست فکر نمی کند، بی انگیزه شده و نشاط خود را از دست خواهد داد. حتی مدیران اجرایی رده بالا نیز ممکن است به خاطر عدم تفکر منطقی، دچار مشکلاتی از جمله استرس شوند. پس بهتر است والدین از همان دوران نوجوانی شیوه های صحیح تفکر منطقی و انتقادی را به نوجوان خود بیاموزند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .