تبیان، دستیار زندگی

چرا آمارهای واکسیناسیون در کشور متناقض است؟

آمار واکسیناسیون در ایران با تعداد واکسنی که تاکنون به کشور واردشده تناقضات عجیبی دارد اما دلیل این نتاقض‌گویی ها چیست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


طبق اعلام رسمی سازمان گمرک کشور تا تیرماه 1400، 8 میلیون و 903 هزار و 800 دوز واکسن به کشور واردشده است. نزدیک به 9 میلیون دوز واکسن در 19 محموله از کشورهای مختلفی ازجمله چین و روسیه به ایران وارد شد.

بهمن‌ماه 99 که واکسیناسیون عمومی با گروه پرخطر الف آغاز شد کادر درمان، جانبازان، بیماران خاص و افراد بالای 65 سال ازجمله افرادی بودند که در گروه اول واکسیناسیون قرار گرفتند.
مجموع افراد گروه پرخطر الف 5 میلیون و 874 هزار نفر هستند که گفته می‌شود تنها 80 درصد از آن‌ها به واکسیناسیون تمایل داشتند.

آمار وزارت بهداشت تا 21 تیرماه 1400 نشان می‌دهد 4 میلیون و 907 هزار نفر دوز اول را دریافت کرده‌اند. طبق این آمار به‌طورکلی 7 میلیون و 57 هزار دوز واکسن به شهروندان ایرانی تزریق‌شده است. این آمار نشان می‌دهد بیش از 2 میلیون واکسن هنوز در انبارهای وزارت بهداشت موجود است. بااین‌حال وزارت بهداشت سرعت کم واکسیناسیون را ناشی از نبود واکسن در کشور می‌داند.

سعید نمکی 18 تیرماه وعده تزریق روزانه 400 هزار دوز را به مردم داد اما همچنان میزان واکسیناسیون روزانه در کشور یک‌هشتم وعده سعید نمکی است.

مجوز واکسیناسیون خارج از نوبت یکی دیگر از عواملی است که سبب می‌شود آمارهای وزارت بهداشت همخوانی نداشته باشد. اخیراً رئیسی معاون وزیر بهداشت در نامه‌ای تزریق واکسن کارکنان سازمان امور مالیاتی را اعلام کرده است. نمکی نیز در روزهای گذشته از واکسیناسیون خارج از نوبت خبرنگاران در سیستان و بلوچستان خبر داد. این در حالی است که هنوز میلیون‌ها نفر از گروه‌های پرخطر دوز دوم واکسن خود را دریافت نکرده‌اند.

توزیع سفارشی واکسن‌ها در کنار واکسیناسیون کم‌سرعت از مهم‌ترین دلایلی ست که وزارت بهداشت آمار دقیق واکسیناسیون در گروه‌های مختلف را اعلام نمی‌کند.

مسئولان نه‌تنها در خصوص واکسیناسیون تناقض‌گویی دارند بلکه در رابطه با تعداد جمعیتی که برای قطع زنجیره کرونا باید واکسینه شوند هم با یکدیگر تناقض دارند. چنانچه روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود: «ما 60 میلیون جمعیت بالای 18 سال داریم که 65 تا 70 درصد از این جمعیت 60 میلیونی باید واکسینه شوند، یعنی بالای 40 -42 میلیون نفر باید واکسینه شوند تا این زنجیره قطع شود.» این در حالی است که پیش‌ازاین ارقام بالاتری توسط سایر مقامات رسمی اعلام‌شده بود. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در ۲۴ اسفند ۹۹ گفته بود: «ایران برای رسیدن به ایمنی جمعی باید حدود ۵۶ میلیون نفر را واکسینه کند» و رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال که تعداد آن‌ها حدود ۶۴ میلیون نفر است را برای رسیدن به ایمنی جمعی در ایران لازم دانسته بود.

آنچه در عموم منابع پزشکی خارجی نیز مشاهده می‌شود آن است که برای دستیابی به ایمنی جمعی باید ۷۰ تا ۸۵ درصد جمعیت واکسن دریافت کنند. تفکیک خاصی نیز بین بزرگ‌سالان و غیربزرگسالان صورت نگرفته است.

حال چه حرف روحانی را باور کنیم و چه به اظهارات مقامات وزارت بهداشت و ستاد کرونا توجه داشته باشیم، حقیقت آن است که راه بسیار درازی تا واکسیناسیون حتی همین ۴۰ میلیون نفر مدنظر رئیس‌جمهور باقی است و با سرعت کنونی واکسیناسیون برای رسیدن به این هدف یک سال و صد روز طول خواهد کشید. این در حالی است که فایزر به دنبال مجوز برای تزریق دور سوم واکسن به افراد برای مقابله با خطرات سویه دلتاست و شاید راه مقابله با کرونا درازتر و درازتر شود.