تبیان، دستیار زندگی

لکه‌های کبدی را کم‌رنگ کنید!

راهکارهایی برای کاهش لکه‌های پیری پوست

شاید شما هم جزو آن‌هایی باشید که تردید دارند سنشان را بگویند. شما تمام تلاش خود را می‌کنید تا پوستتان تا جایی که ممکن است جوان و زیبا به نظر برسد. متأسفانه مشکلات پوستی مانند لکه‌های پیری می‌توانند سنتان را لو بدهند و حتی باعث شوند بیشتر از سن واقعی‌تان به نظر برسید!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لکه های پیری

لکه‌های پیری چه هستند؟

لکه‌های پیری که به آن لنتیگو می‌گویند و کک‌ومک مانند هستند، به دلیل تجمع زیاد رنگ‌دانه‌ها ایجاد شده و معمولاً از سنین پنجاه سالگی ظاهر می‌شوند. در گذشته به این لکه‌ها لکه‌های کبدی می‌گفتند زیرا اشتباهاً به بیماری کبد ربط داده می‌شدند.
لکه‌های پیری به صورت لکه‌های ریز و تیره‌رنگی روی قسمت‌هایی از بدن ظاهر می‌شوند که در معرض نور خورشید هستند، مثلاً روی صورت، دست‌ها و شانه‌ها. این لکه‌ها ممکن است به ریزی کک‌ومک یا به بزرگی یک سانتی‌متر باشند. اغلب این لکه‌ها به صورت خوشه‌ای دیده می‌شوند که باعث می‌شود بیشتر به چشم بیایند.

علت لکه‌های پیری چیست؟

فرقی نمی‌کند زن باشید یا مرد یا پوستتان چه رنگی باشد؛ به هر حال می‌توانید دچار این مشکل پوستی شوید. اما افرادی که پوست روشن‌تری دارند بیشتر ممکن است دچار لکه‌های پیری شوند. البته این لکه‌ها تا حدودی اشتباهی نام‌گذاری شده‌اند زیرا جوان‌ها و حتی بچه‌ها هم می‌توانند به این مشکل دچار شوند. یکی از دلایل ظاهر شدن لکه‌های پیری که از هر عامل دیگری بیشتر قابل پیشگیری است، زیاد قرار نگرفتن در معرض نور خورشید می‌باشد. اگر شما ساعت‌های طولانی زیر نور خورشید باشید تا زیاد به آفتاب گرفتن عادت داشته باشید، پرتوهای UV می‌توانند به پوستتان آسیب زده و موجب پیری زودرس پوست و لکه‌دار شدن آن شوند.

عادت‌هایی که کمک می‌کنند لکه‌های پیری کمتر ظاهر شوند

هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی تأثیرات تدریجی زمان‌بر ظاهر پوست را بگیرد. همه‌ی ما با ورود به میانسالی طبیعتاً با چین و چروک و افتادگی پوست و لکه‌های پیری مواجه می‌شویم. اما خوشبختانه می‌توانیم با چند تغییر ساده در سبک زندگی خود این فرایند را کُندتر کنیم و در سال‌های میانسالی عمر خود نیز دارای پوستی بانشاط‌تر و زیباتر باشیم.

از نور خورشید در حد اعتدال بهره ببرید
چه کسی است که از پرتوهای گرم و لطیف و زندگی‌بخش خورشید لذت نبرد؟ بدون گرما و نور خورشید، زندگی غیرممکن است اما استفاده‌ی زیاد از پرتوهای خورشید می‌تواند به ضرر پوستتان باشد. درست است که بدن شما برای ساختن ویتامین D‌ به نور خورشید نیاز دارد اما پرتو فرابنفش خورشید در اندازه‌ی زیاد می‌تواند به پوست آسیب زده و موجب لکه‌های پیری و حتی سرطان پوست شود. یادتان باشد که همیشه ضد آفتاب بزنید، در سایه باشید و در ساعاتی که نور و گرمای خورشید در اوج خود است، در معرض آن قرار نگیرید.

از لیموترش استفاده کنید
اسیدسیتریک لیموترش می‌تواند لکه‌های پیری را محو کند و این کار را خیلی خوب انجام می‌دهد. اسیدسیتریک لیموترش به طور طبیعی لکه‌های پیری روی پوستتان را روشن خواهد کرد. فقط کافیست یک برش لیموترش تازه را به آرامی روی پوستتان در قسمت‌هایی که لکه‌های تیره دارد بمالید و بعد از چند دقیقه با آب سرد بشویید و با حوله خشک کنید. اگر پوستتان حساس است می‌توانید آبلیموی تازه را با کمی آب رقیق کنید و با پنبه آن را به پوستتان بزنید.

از سیب زمینی استفاده کنید
اگر لکه‌های تیره روی پوستتان دارید این راهکار عالیست. ویتامین‌ها و املاح موجود در سیب زمینی، کلاژن پوست را افزایش داده و سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برد. سیب زمینی می‌تواند نواحی تیره‌ی پوست را روشن کند. یک سیب زمینی متوسط را برش زده و آن را روی لکه‌های تیره‌ی پوستتان بگذارید. از آنجایی که سلول‌های پوست معمولاً وقتی که در خواب هستید، جوانسازی می‌کنند بهتر است این راهکار را بخشی از عادات قبل از خوابتان بکنید. برش سیب زمینی را ده دقیقه روی پوستتان بگذارید و سپس با آب سرد بشویید.

راهکارهایی برای کاهش لکه های پیری
عسل شما را زیبا می‌کند
از دوران باستان، عسل علاوه بر کاربرد خوراکی و پزشکی، برای زیباسازی پوست نیز کاربرد داشته است. عسل یک ضد میکروب طبیعی است که می‌تواند یک لوسیون ضد پیری برای پوست باشد. با نوک انگشتان مقداری عسل خام را به پوستتان بزنید. بگذارید بیست دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. عسل، پوستتان را لایه‌برداری کرده و سلول‌های مرده را از آن جدا می‌کند. در نتیجه به خوبی لکه‌های تیره را محو خواهد کرد.

از باترمیلک کمک بگیرید
محصولات لبنی مانند باترمیلک مدت‌هاست که برای زیبایی پوست استفاده می‌شوند. باترمیلک دارای ویتامین‌ها و اسیدلاکتیک است که می‌توانند به طور مؤثر، لکه‌های پیری را روشن کنند و این مسئله از نظر علمی هم ثابت شده است. مقداری پنبه را به باترمیلک آغشته کرده و به آرامی روی پوستتان بکشید و بعد از بیست دقیقه آبکشی کنید.

با خیار پوستتان را روشن کنید
در مورد خیار و خواص آن برای پوست حتماً زیاد شنیده‌اید، مثلاً شاید با برش‌های خیار روی چشم‌هایتان ریلکسیشن کرده باشید. خیار به طور طبیعی پوست را آبرسانی کرده و از پف و حلقه‌های تیره پای چشم می‌کاهد. خیار آنتی‌اکسیدان دارد و روی لکه‌های تیره پوست به خوبی اثر می‌گذارد. حلقه‌های خیار تازه را روی لکه‌های تیره پوستتان بگذارید و بیست دقیقه استراحت کنید. اثر خنک‌کنندگی و آرامش بخشی خیار و نشاط‌آوری آن را روی پوستتان احساس خواهید کرد. همچنین اگر این کار را هر روز انجام دهید بعد از مدتی می‌توانید ببینید که لکه‌های تیره پوستتان روشن‌تر شده‌اند.

جو دو سر را امتحان کنید
جو دو سر نه تنها بخش خوشمزه‌ای از رژیم غذایی‌تان می‌تواند باشد بلکه برای پوستتان هم عالیست. انواع ماسک‌های تهیه شده با اوتمیل برای تسکین پوست‌های حساس به کار می‌روند. کمی اوتمیل را با آب ترکیب کرده و پوستتان را به آرامی با آن لایه‌برداری کنید. در عین حال لکه‌های پیری پوست تدریجاً روشن خواهند شد.

آلوئه ورا پوستتان را روشن می‌کند
در مورد کاربرد آلوئه‌ورا برای زیبایی پوست محال است که چیزی نشنیده باشید. ژل آلوئه‌ورا دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی است که می‌توانند چین‌وچروک‌های ریز پوست را محوتر کرده و تیرگی‌های آن را روشن‌تر کنند. کمی ژل آلوئه ورا را به صورت و دست‌هایتان بزنید و به آرامی بسابید. اجازه دهید پانزده تا بیست دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. آلوئه ورا آن‌قدر ملایم است که می‌توانید هر روز از آن استفاده کنید.

سرکه سیب را فراموش نکنید
سرکه سیب تقریباً در هر خانه‌ای وجود دارد و برای خیلی چیزها به کار می‌رود از کمک به سلامت گوارش گرفته تا یک تونیک روزانه برای پوست. پنبه‌ای را به سرکه سیب آغشته کرده و به آرامی روی پوستتان بکشید. اسید ملایم سرکه سیب، آلودگی‌های ریز روی پوست و سلول‌های مرده آن را جدا کرده و ظاهری درخشان به پوستتان می‌دهد. سپس با آب سرد صورت خود را بشویید و کرم روزانه‌تان را بزنید.

نخود آبگوشتی
آیا می‌دانستید که نخود آبگوشتی می‌تواند لکه‌های تیره‌ی پوست را روشن کند؟ راز این خاصیت در منیزیم موجود در نخود آبگوشتی نهفته است که ماده‌ای معدنی بوده و می‌تواند پوست را لطیف و روشن کند. در یک کاسه مقداری نخود آبگوشتی کاملاً پخته شده و یک‌چهارم فنجان آب بریزید. با یک چنگال آن‌ها را خوب مخلوط کرده و خمیر درست کنید. سپس خمیر حاصل را روی لکه‌های پوستتان بگذارید و بعد از تقریباً پانزده دقیقه با آب سرد بشویید و مرطوب‌کننده بزنید.

عسل یک ضد میکروب طبیعی است که می‌تواند یک لوسیون ضد پیری برای پوست باشد. با نوک انگشتان مقداری عسل خام را به پوستتان بزنید. بگذارید بیست دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. عسل، پوستتان را لایه‌برداری کرده و سلول‌های مرده را از آن جدا می‌کند


تخم پاپایا
حتماً این روزها در مورد خواص پاپایا برای سلامتی شنیده‌اید. تخم پاپایا به عنوان یک تونیک پوستی می‌تواند به درمان جوش و آکنه کمک کرده و به پوست آبرسانی کند. ضمناً تخم پاپایا آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که به عنوان یک کرم روشن‌کننده عمل می‌کنند. دانه‌های یک پاپایای نرسیده را جدا کرده و با غذاساز آن را پوره کنید. این خمیر را به آرامی روی پوستتان بمالید و اجازه دهید پانزده تا بیست دقیقه بماند. سپس با آب سرد بشویید و مرطوب‌کننده بزنید.

ترب کوهی
ترب کوهی معمولاً به عنوان یک چاشنی استفاده می‌شود. اما ترکیبات موجود در این ریشه به عنوان یک روشن‌کننده‌ی طبیعی می‌توانند لکه‌های تیره پوست را روشن کنند. اگر آن را با کمی سرکه سیب مخلوط کنید، قدرت روشن‌کنندگی آن دو برابر خواهد شد. در یک بطری شیشه‌ای مقداری ترب کوهی رنده شده را با نصف فنجان سرکه سیب مخلوط کرده و خوب تکان دهید. ظرف را در یخچال بگذارید تا دست‌کم دو هفته بماند و هر روز ظرف را تکان دهید.
حالا می‌توانید از این ترکیب سه بار در روز و به مدت یک ماه استفاده کنید. بعد از مصرف پوستتان را کاملاً با آب بشویید.

یک هشدار

پوست هر کسی متفاوت است و ممکن است پوست شما حتی نسبت به یک ماده طبیعی هم حساس باشد. اگر متوجه هرگونه واکنشی نسبت به هر یک از این راهکارها شدید، مثلاً سوزش، خارش یا التهاب، مصرف را ادامه ندهید. اما به طور کلی راهکارهای ارائه شده ملایم بوده و بیشتر افراد مشکلی با آن‌ها پیدا نمی‌کنند.

در پایان
نیازی نیست کرم‌ها و لوسیون‌های گران‌قیمت تهیه کنید. در عوض می‌توانید با همین مواد ساده‌ای که در آشپزخانه دارید به طور مؤثر لکه‌های تیره پوستتان را محو کنید. هر چند این لکه‌ها کاملاً برطرف نمی‌شوند اما روشن‌تر خواهند شد و کمتر به چشم خواهند آمد. با داشتن پوستی زیباتر و جوان‌تر معمولا اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید داشت.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.