تبیان، دستیار زندگی

معرفی گل های زیبای آپارتمانی

یکی از نعمت های بسیار زیبای خداوند، گلها هستند.نگهداری این گلها در فضای خانه و آپارتمان، روح و روان انسان را جلا می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گل های آپارتمانی
همه می دانیم وجود گلها در فضای خانه ، آپارتمان، باغچه و حتی در پارکها و دیدن آنها بر روان انسانها تاثیر خوبی می گذارد. گل ها و گیاهان هوای خانه را تمیز و رطوبت آن را زیاد می کند. از این رو بسیاری از افراد تمایل به نگهداری این نعمت زیبای الهی در فضای مسکونی خود را دارند، اما از آنجایی که این گلها نیاز به نور کافی خورشید دارند، نمی دانند که کدام گلها مخصوص خانه و آپارتمان است. در این مطلب می خواهیم شما را با تعدادی از این گلهای زیبای آپارتمان آشنا کنیم:
آرالیا

گیاه آرالیا برگ پهن ژاپنی

 یکی از گلهای زیبای آپارتمانی، گیاه آرالیا برگ پهن ژاپنی می باشد. این گیاه با برگ‌های ارتجاعی و محکم خود، تقریبا در هر محیط و هر شرایطی دوام می‌آورد. اگر در جایی گیاهی رشد نکرد، می توانید این گیاه را ببرید و شاهد رشد و نمو آن باشید. این گیاه برخلاف گیاهان دیگر به خوبی به رشد خود ادامه می‌دهد.

آرالیا برگ پهن ژاپنی در محیط گرم و مرطوب تابستانی به خوبی رشد می‌کند، بخصوص اگر پس از آن وارد پاییز کمی سرد و خشک شود،اما باید توجه داشته باشید در هوای خیلی سرد و خشک از بین می‌رود.
آرالیای برگ پهن ژاپنی، با برگ‌های براق و ساقه‌های بلند خود، تا حدود 2متر رشد می‌کند. هر چه آرالیا بیشتر رشد کند، بیشتر به سمت پایین خم می‌شود.
 این گیاه به رطوبت بالایی نیاز دارد و در تابستان باید هر روز آبپاشی شود. همچنین برای تامین رطوبت میتوان ظرفی پر از آب در کنار آن قرار داد و یا زیر گلدانی بزرگ تری انتخاب کرده و آنرا پر از سنگ کرده و تا نیمه ی آن را پر از آب کنید و گلدان را بر روی آن قرار دهید به نحوی که کف گلدان با آب در تماس نباشد.

 آرالیا برگ پهن ژاپنی در محیط گرم و مرطوب تابستانی به خوبی رشد می‌کند، بخصوص اگر پس از آن وارد پاییز کمی سرد و خشک شود،اما باید توجه داشته باشید در هوای خیلی سرد و خشک از بین می‌رود.


برای آبیاری گیاه آرالیای برگ پهن ، اجازه دهید روی خاک کاملا خشک شود ،سپس آبیاری کنید.البته توجه داشته باشید که بیش از اندازه آبیاری نکنید،چون باعث پوسیدگی ریشه های گیاه می شود.

این نوع آرالیا می‌تواند گستره نوری وسیعی را تحمل کند، اما بهتر است همواره شرایط را برای آن فراهم کنید. گیاه نباید بیش از حد زیر تابش نور خورشید قرار بگیرد. چون تابش مستقیم نور خورشید باعث می وشد که سرعت رشد آن کم شود و همچنین  رنگ پریدگی و برگ‌های بی‌رنگ حاصل دریافت بیش از حد نور است.

اگر گیاه خود را در مکانی روشن و پرنور قرار داده‌اید، باید مراقب باشید خاک گیاه خشک نشود. قهوه‌ای شدن برگ‌ها و یا رشد نامتوازن بخش‌های جدید نشانه‌های دریافت نور بیش از حد گیاه است.
آدنیوم

گیاه آدنیوم

 یکی دیگر از گلهای زیبای آپارتمانی، گیاه آدنیوم است. آدنیوم ساکولنتی است که تنه‌ای گوشتی و غیر معمول دارد. این گیاه چند شاخه دارد که بر روی آن گل‌های زیبا، رنگارنگ و شیپوری شکل رشد می‌کند. تنوع رنگی این گل‌ها بسیار زیاد است و در ترکیب با تنه عجیب این گیاه زیبایی خاصی را به وجود می‌آورد.

 این گیاه از خانواده خرزهره‌ ایان و بومی صحرای بزرگ آفریقا، منطقه ساحل صحرا، شرق و شمال شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان می باشد.این گیاه به آدنیوم، رز صحرایی، ایمپالا، ستاره صابی مشهور است، اما بر خلاف اسمی که دارد؛ یک رز واقعی نیست. رز واقعی و رز صحرایی با هم اختلاف دارند و این اختلاف این است که رز صحرایی تحمل خشکسالی را دارد زیرا می‌تواند آب را در ریشه پیازی و ساقه گوشتی خود ذخیره کند. در طبیعت این گیاه آب را از طریق باران‌های تابستانه ذخیره می‌کند و در زمستان بی‌آب، آن را مصرف می‌کند.

آدنیوم جزء ساکولنت‌های برگ‌ریز است و پنج گونه مختلف برای خرید دارد اما در طبیعت گونه‌های زیادی از این گیاه وجود دارد که هنوز شناسایی نشده‌اند.

  این گیاه در فصل بهار و تابستان بسیار به آب نیاز دارد و برعکس در پاییز و زمستان از آب خوشش نمی آید.در بهار و تابستان باید با آن مانند یک گیاه گرمسیری و در پاییز و زمستان مانند یک کاکتوس با آن برخورد کرد.باید توجه داشت که ریشه‌های این گیاه هیچ‌گاه نباید غرق در آب شوند. در فصل رشد آب دهی را زمانی انجام دهید که خاک گیاه کاملا خشک شده باشد.


با توجه به شرایط محیط و نگهداری گیاه آدنیوم ، گل‌های شیپوری شکل این گیاه در اندازه و رنگ‌های مختلفی رشد می‌کند اما غالبا گل‌های آن حدود 5 سانت و با رنگ‌های سفید، صورتی و قرمز است.

 این گیاه تا زمانی که نور کافی، گرما و خاک مناسبی داشته باشد برایش فرقی نمی‌کند که در کدام منطقه زندگی می‌کند. گل‌های زیبای این گیاه برای مرغ مگس‌خوار و پروانه‌ها و زنبورها جذاب است و آن‌ها را به سمت خود می‌کشد.

 همانطور که گفتیم این گیاه برای رشد به نور کافی نیاز دارد. اگر این گیاه فقط نور صبح یا بعد از ظهر را دریافت کند،همچنان رشد میکند اما ممکن است گل ندهد و اگر نور کافی را دریافت نکند ضعیف و کم‌پشت می‌شود.اگر نور کافی به این گل برسد،رز صحرایی برای گل دهی یک دوره استراحت خواهد داشت. گل‌دهی این گیاه از اوایل بهار تا اواسط تابستان ادامه دارد و پس از حدود 6 الی 8 هفته استراحت، در اوایل پاییز مجددا گل می‌دهد.

 بهتر است در طول زمستان شرایط استراحت گیاه را فراهم کنید و گیاه را به مکانی گرم، نورگیر و با نور غیر مستقیم متتقل کنید.
 این گیاه در فصل بهار و تابستان بسیار به آب نیاز دارد و برعکس در پاییز و زمستان از آب خوشش نمی آید.در بهار و تابستان باید با آن مانند یک گیاه گرمسیری و در پاییز و زمستان مانند یک کاکتوس با آن برخورد کرد.باید توجه داشت که ریشه‌های این گیاه هیچ‌گاه نباید غرق در آب شوند. در فصل رشد آب دهی را زمانی انجام دهید که خاک گیاه کاملا خشک شده باشد. آب ‌دهی را به آرامی انجام دهید تا کمی خاک را مرطوب کنید و مواظب باشید که خاک بیش از حد خیس نشود.
آدنیوم گیاهی است که می‌تواند بیش از حد رشد کند به همین خاطر گاهی نیاز است که آن گیاه را هرس کنید تا بتواند در اندازه قابل قبول بماند. بهتر است این هرس کردن در فصل رشد گیاه باشد. اگر آن را در بیرون از خانه نگه‌داری می‌کنید بهتر است هرس کردن را در پایان فصل رشد و قبل از آغاز سرما و آوردن گیاه به داخل خانه انجام دهید. این کار باعث می‌شود تا گیاه بتواند استراحت مفیدتری داشته باشد و همچنین نگه‌داری گیاه کوچک‌تر در داخل خانه ساده‌تر است.
نکته: تمام اعضای این خانواده شیره‌ای سمی دارد که در صورت تماس با پوست باعث ایجاد خارش یا حتی مسمومیت می‌شود و بهتر است آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. اگر می‌خواهید این گیاه را هرس کنید حتما از دستکش استفاده کنید و پس از دست زدن یا تعویض گلدان، دستان خود را بشویید.
گل بیدی

گیاه برگ بیدی

 یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی که نمایی زیبا به فضای خانه می دهد، گیاه برگ بیدی می باشد.این گیاه مناسب آپارتمان است و با برگهای آویزی خود جلوه ای خاص به محیط میبخشد.برگ بیدی به سرعت رشد می کند، همین باعث شده که به گیاه یک اینچی هم معروف باشد. چون اگر در شرایط مساعدی قرار بگیرد، هرهفته حدود یک اینچ رشد می‌کند.

گیاه برگ بیدی به گونه ای است که می تواند در تمام طول سال گل بدهد. معمولا گلهای آن صورتی، بنفش یا سفید هستند. برگ بیدی برای گلدان‌های آویزی بسیار مناسب است.اگر دیدید که فقطگیاه قد می کشد و برگی رشد نمی کند ، در چنین شرایطی در صورت بلند شدن بیش از حد ساقه کمی آن را ببرید تا مشکل را حل کند.

گیاه برگ بیدی از گیاهان تصفیه کننده هوا میباشد و بهتر است گیاهان تصفیه کننده هوا بخرید و با این خرید به سلامت هوای محیط اطراف کمک کنید.

 برای رشد بهتر این گیاه باید گل آن مرطوب نگه دارید و آن را غرقاب نکنید. چون غرقاب کردن گیاه باعث می شود، ریشه آن از بین برود. پس تنها هنگامی به آن آب بدهید که خاک کاملا خشک شده باشد. مطمئن شوید که گیاه بیش از حد آبیاری نشود.در فصل تابستان هفته‌ای یک بار  یا حتی در هفته دو یا سه بار  گیاه آبیاری کنید و با رسیدن زمستان، این میزان را به تقریبا ماهی یکبار کاهش دهید.

  برگ بیدی به رطوبت هوا حساس نیست و می تواند در بی آبی هم دوام بیاورد. اما به شرط اینکه نور کافی به آن بتابد. پس بهتر است آن را در نزدیکی پنجره قرار دهید و یا اگر در یک اتاق جنوبی هستید، آن را فقط کمی از پنجره دور کنید.


 بهترین مکان برای رشد این گیاه جایی است که نور کافی باشد، اما نه به صورت مستقیم. اگر نور کافی به این گیاه نرسد، طرح‌های زیبای سطح برگ آن در مرور زمان کمرنگ و ناپدید می‌شوند. البته مواظب باشید، چون نور زیادی هم سبب سوختن برگهای او می‌شود. پس مکان ایده آل برگ بیدی ، مکان های آفتابی است. اما در کل، برگ بیدی با مقدار کمی نور مستقیم خورشید و مقدار زیادی نور غیرمستقیم هم رشد می‌کند.

 این گیاه در دمای 18 تا 23 درجه سانتی گراد رشد خوبی دارد.البته در دمای بالاتر و گرمتر هم می تواند رشد کند، اما اگر دما به کمتر از 10 درجه سانتی گراد برسد، احتمال دارد رنگ برگها تغییر کند و یا آسیب ببینند.

 برگ بیدی به رطوبت هوا حساس نیست و می تواند در بی آبی هم دوام بیاورد. اما به شرط اینکه نور کافی به آن بتابد. پس بهتر است آن را در نزدیکی پنجره قرار دهید و یا اگر در یک اتاق جنوبی هستید، آن را فقط کمی از پنجره دور کنید.

 این گیاه می تواند در خاک گیاهان تزیینی رشد کند،البته به شرط اینکه بیش از حد آن را آب ندهید. ایده‌آل ترین حالت برای خاک آن، ترکیب کردن کمی شن و ماسه با خاک گلدان معمولی است.اگر خاک غنی برای این گیاه استفاده کنید، دیگر نیاز به کوددهی ندارید. البته برای تقویت بیشتر گیاه، می‌توانید هر دو ماه یکبار از کود محلول در آب استفاده کنید. این کود را به اندازه نصف قدرت آن رقیق کنید و به گیاه بدهید. اگر این گیاه را بیش از حد کود دهید ، این کود زیاد می‌تواند سبب از بین رفتن طرح‌های ظریف سطح برگها شود.
گل سنگ

 گل سنگ

گیاه گل سنگ یک گیاه مناسب آپارتمان است و در فضای خانه به راحتی رشد و پرورش می یابد. نگهداری این گیاه به دقت و توجه نیاز دارد.نام دیگر این گیاه، گل خالدار می باشد و بومی مناطق ماداگاسکار است. این گیاه گلهای ریزی می دهد که تحت الشعاع رنگ زیبای برگها قرار می گیرد.پرطرفدارترین نوع گل سنگ، رنگ صورتی آن می باشد، اما رنگ های سبز و سفید آن هم وجود دارد.

 این گیاه به نور غیرمستقیم و زیاد نیازمند است. گیاهان با برگ های رنگی معمولا به نور زیادی احتیاج دارند و کم بودن نور موجب از بین رفتن خال های صورتی و رنگی برگ ها می شود و باعث می شود رنگ برگ ها سبز رنگ شود.

برای نگهداری و رشد این گیاه به دمای آن هم باید توجه شود. بهترین دما برای این گیاه دمای بین 15 تا25 درجه سانتی گراد می باشد. نباید دما به زیر 13 درجه سانتیگراد برسد و سرما باعث از بین رفتن خال های روی برگ ها و در نهایت کل گیاه می شود.

 این گیاه رطوبت را دوست دارد و برای تامین رطوبت بهتر است دوبار در طول هفته غبارپاشی کنید و یا اینکه یک ظرف آب کنار گلدان گیاه قرار دهید و یا زیر گلدانی بزرگی برای گلدان انتخاب کنید و آن را پر از سنگریزه کرده و تا نیمه از آب پر کنید و سپس گلدان را بر روی سنگ ها قرار دهید به گونه ای که کف گلدان با آب موجود در زیر گلدانی در تماس نباشد. به این روش اصطلاحا ساخت جزیره می گویند.

 برای آبیاری این گیاه از آب بدون کلر استفاده کنید و زمانی گیاه را آب دهید که خاک آن خشک شده باشد. به این صورت که انگشت خود را تا بند اول داخل خاک فرو کنید و اگر خشک بود و خاک به دستتان نچسبید اقدام به آبیاری کنید.

  برای زیباتر شدن گل و رشد بهتر ،هرچند وقت یکبار آن را هرس کنید،به این صورت که برای جلوگیری از علفی شکل شدن گیاه سر شاخه ها را بزنید. این کار موجب می شود که گیاه از پایین پرتر شود. سرشاخه هایی که از گیاه جدا کرده اید را دور نریزید. در واقع می توانید همان سر شاخه ها را دوباره بکارید و تعداد گل سنگ ها را به این روش زیاد کنید.


 همچنین برای رشد بهتر گیاه می توانید آن را  هر دو هفته یکبار کود دهید. بهتر است برای این کار از کودهای مایع ضعیف استفاده شود و اگر غلظت عناصر کود بالاست آن را رقیق تر از مقدار ذکر شده روی بسته بندی به گیاه بدهید.

بهترین خاک برای گیاه گل سنگ خاک هلندی و یا کمپوست می باشد. زهکشی خاک باید بالا باشد تا آب را به راحتی از خود عبور دهد.

 برای زیباتر شدن گل و رشد بهتر ،هرچند وقت یکبار آن را هرس کنید،به این صورت که برای جلوگیری از علفی شکل شدن گیاه سر شاخه ها را بزنید. این کار موجب می شود که گیاه از پایین پرتر شود. سرشاخه هایی که از گیاه جدا کرده اید را دور نریزید. در واقع  می توانید همان سر شاخه ها را دوباره بکارید و تعداد گل سنگ ها را به این روش زیاد کنید.

 اگر تصمیم گرفتید گلدان این گیاه را عوض کنید، بهترین زمان برای تعویض گلدان زمانی است که ریشه گیاه از خاک و یا ته گلدان بیرون زده باشد. اگر قرار باشد گلدان را زود عوض کنید،این کار باعث توقف رشد گیاه می شود. هنگام تعویض گلدان توجه داشته باشید که از خاک سالم و استرلیزه استفاده کنید.
گل بگونیا رکس

بگونیا رکس

از دیگر گلهای آپارتمانی برای زیبایی منزل، بگونیا رکس می باشد. بگونیا رکس یک گیاه نیمه گرمسیری و چندساله است که می توان از آن برای زیبایی منزل و آپارتمان استفاده کرد.این گل انواع مختلفی دارد که بگونیا رکس یکی از زیباترین گیاهان است. این بگونیا به بگونیای نقاشی شده یا بگونیای برگ فانتزی هم معروف است.

این گیاه بخاطر برگهای جذاب خود تکثیر می‌شود. بگونیا رکس برگهای رنگارنگ قلبی شکل دارد که زیبایی ویژه ای به محیط و فضا می دهد . این گل از گیاهانی مقاوم است که به مراقبت چندانی نیاز ندارد. فقط نور غیرمستقیم خورشید و گه گاهی هم هرس کردن برای بگونیا کافی است.

 این گل شکوفه های ریزی هم می دهند و به همین علت بهتر از سایر انواع بگونیا می‌تواند نور کم را تحمل کند و معمولا باغبانان آنها را از گیاه جدا می‌کنند تا برگ‌ها بهتر دیده شوند.

 درواقع این گیاه برای گل‌دهی نیاز به مراقبت خوب و کامل دارد. برای اینکه بگونیا بتواند گل بدهد باید نور کافی، آب مناسب و دمای مطبوعی را برای آن فراهم کرد. گل‌دهی در گیاهان کاری سخت و انرژی‌بر است و در صورتی که گیاه نتواند انرژی لازم را کسب کند برای گل‌دهی ضعیف می‌شود و توانایی خود را از دست می‌دهد.بعضی از انواع رکس در طول زمستان به خواب زمستانی فرومی‌روند.

  برای آبیاری این گیاه به خاک گلدان نگاه کنید و اگر سطح آن خشک شده بود، آن را تا حدی آبیاری کنید که مقدار اضافی از طریق حفرات زه‌کشی زیر گلدان خارج شود.معمولا در فصل‌های گرم حدودا هر سه روز یک‌بار و در فصل‌های سرد‌تر با فاصله بیشتر می‌توان این گیاه را آبیاری کرد.


یکی از بهترین مکان‌هایی که می‌توانید این گل را در منزل قرار دهید،نزدیکی یک پنجره شرقی یا غربی در خانه است. بگونیا در چنین مکانی به خوبی و بدون آسیب نور کافی خورشید را دریافت می‌کند.

اگر دیدید که لبه برگ‌ها قهوه‌ای شده و حالتی سوخته مانند پیدا کردند، یعنی بگونیاخیلی به پنجره نزدیک است. بیش از حد به پنجره نزدیک است. اگر هم رشد نامتعادلی داشت و برگهای آن بیش از حد بلند شده و به سمت نور متمایل شدند، یعنی نور کمی دریافت کرده است.

این گیاه در دمای بین 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد به خوبی رشد می‌کند و رشد آن با کاهش دما و رسیدن آن به زیر 14 درجه متوقف می‌شود ،چون بگونیا هوای سرد را دوست ندارد.

 برای آبیاری این گیاه به خاک گلدان نگاه کنید و اگر سطح آن خشک شده بود، آن را تا حدی آبیاری کنید که مقدار اضافی از طریق حفرات زه‌کشی زیر گلدان خارج شود.معمولا در فصل‌های گرم حدودا هر سه روز یک‌بار و در فصل‌های سرد‌تر با فاصله بیشتر می‌توان این گیاه را آبیاری کرد.

آبی که به این گیاه داده می‌شود بهتر است املاح زیادی نداشته باشد و از آبی مانند آب باران، آب مقطر یا آبی که برای چند ساعت استراحت کرده استفاده شود.

 توجه داشته باشید که خاک گیاه برای همیشه مرطوب نماند،چون ممکن است ریشه گیاه بپوسد و در و همچنین مراقب باشید آن را تشنه نگذارید ،چون پژمرده می شود.اگر برگ های گیاه زرد و یا قهوه ای شود،به این معناست که بیش از حد آن را آبیاری کرده اید.

سعی کنید آب را فقط بر روی خاک بریزید و برگها را خیس نکنید، چون در غیر این صورت گیاه به بیماری‌های مختلف مبتلا می شود. اگر در آغاز روز گیاه را آبیاری کنید، برگها زمان کافی برای خشک شدن تا قبل از رسیدن به افت دمای شب را پیدا می‌کنند.این گیاه در زمستان در حالت رشد فعال خود نیست ،در نتیجه باید میزان آبیاری را به دو یا سه هفته یکبار کاهش دهید.

دلیل اصلی ریزش برگ‌های بگونیا و پوسیده شدن آن ، آبیاری زیاد است.ساقه‌های بگونیا توانایی ذخیره آب را در خود دارند ،بنابراین به شدت نسبت به آبیاری زیاد و رطوبت زیاد حساس هستند و از آن آسیب می‌بینند. آبیاری زیاد می‌توانداین ساقه‌ها را متورم‌تر کند و باعث نرم شدن آن شود که در نتیجه برگ‌های گیاه شروع به ریزش می‌کند.

اگر این گیاه را در خارج از خانه و در باغچه نگهداری می‌کنید در طول زمستان باید آن را از خاک خارج کنید و درون یک دستمال کاغذی یا روزنامه بپیچید سپس آن را درون یک جعبه و در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید تا در فصل بعدی دوباره بکارید ؛ اما اگر آن را در گلدان نگهداری می کنید، می‌توانید در طول زمستان آن را درون خانه و در دمای معمولی اتاق نگهداری کنید. فقط به خاطر وجود وسایل گرمایشی باید مراقب خشکی هوای داخل منزل باشید و سعی کنید اطراف گیاه را کمی مرطوب نگه دارید.

 دلیل اصلی ریزش برگ‌های بگونیا و پوسیده شدن آن ، آبیاری زیاد است.ساقه‌های بگونیا توانایی ذخیره آب را در خود دارند ،بنابراین به شدت نسبت به آبیاری زیاد و رطوبت زیاد حساس هستند و از آن آسیب می‌بینند


 برای رشد و پروش این گیاه، خاک متخلخل، سبک و دارای زه‌کشی مناسب می باشد. بهترین ترکیب برای بگونیا، خاکی شامل مقدار زیادی از پرلیت، الیاف و سایر ترکیبات سبک کننده است.برای این گیاه خاک با پایه زغال سنگ مناسب می باشد و اگر چنین خاکی پیدا نکردید، از ترکیب چندمنظوره مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

 بهتر است برای این گیاه از خاک گلدانی استفاده نکنید، چون سنگینتر از ترکیبات گلدانی است و تمایل شدیدی به حفظ رطوبت دارد. در نتیجه هوا به خوبی در خاک جریان ندارد و سبب پوسیدگی و فاسد شدن ریشه می‌شود.

اگر این گل را به عنوان گیاهی چند ساله نگهداری می‌کنید،لازم است که آن را هرس کنید. بعد از پایان گل‌دهی باید شاخه‌های گیاه را تا یک سوم کوتاه کنید.همچنین برای شکل دادن به گیاه، هم لازم است شاخه های آن را هرس کنید.

برخی از انواع بگونیا در زمستان گل می‌دهند بنابراین باید آن‌ها را در  فصل بهار هرس کنید. هیچ‌گاه بگونیا را در زمان گل‌دهی هرس نکنید زیرا گیاه برای تامین انرژی و نگهداری گل‌هایش به تمام برگ‌ها و شاخه‌ها نیاز دارد.
گل گندمی

گیاه گندمی

گیاه گندمی از گلهای زیبای مخصوص آپارتمان می باشد..نگهداری این گیاه،آسان و بدون دردسر است و کسی که تجربه کافی برای نگهداری گلها را ندارد، بهتر است از این گیاه شروع کند.این گیاه خاصیت تصفیه کنندگی هوا را دارد، از این رو انتخاب این گیاه به عنوان گیاه خانگی،به نفع سلامتی خودتان می باشد. این گیاه رشد سریعی دارد و با گذشت روزها تغییر آن را می توانید به وضوح مشاهده کنید.

گندمی نور غیر مستقیم  و درخشان خورشید را بیشتر دوست دارد. در واقع با نور غیر مستقیم به طراوت بیشتری می رسد. در صورت دریافت نور کافی، رگه‌های موجود در سطح برگ‌ها زیبا و برجسته‌تر می‌شوند. هرگز گندمی را در معرض دریافت نور مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا باعث سوختن برگ‌های او خواهد شد.گندمی گیاه شاداب و خوشحالی است که می تواند شرایط سخت را هم تحمل کند.

 این گیاه به آب کافی هم نیاز دارد،اما باید مراقب باشید که غرقاب نشود،چون خیس شدن بیش از حد خاک سبب پوسیدگی ریشه خواهد شد.
اگر نوک برگ ها قهوه ای شد، به این دلیل است که آن را با آب دارای فلوئید فراوان، آبیاری کرده اید. میزان اضافی فلوئور می‌تواند با جمع شدن در خاک سبب ایجاد اخلال در کار گیاه شود.در چنین شرایطی اجازه دهید آب برای یک شب در ظرفی بدون درپوش قرار بگیرد تا کلر و فلوئور اضافی از آن خارج شود.

اگر برگ های گیاه قهوه ای شدند،آنها را از گیاه جدادکنید، چون دیگر سبز نمی شوند. این کار را به کمک یک قیچی تیز انجام دهید. بین هر بار برش قیچی، تیغه‌های آن را با الکل تمیز کنید. اگر تعداد این برگها زیاد بود، بهتر است این کار را در چند مرحله انجام دهید تا به گیاه شوک وارد نشود. در هر مرحله حدود 20 درصد آنها را از گیاه جدا کنید تا برگهای تازه تر ، بیشتر و بهتر رشد کنند.

 قبل از کود دادن ، مطمئن شوید که خاک گیاه مرطوب باشد. کود دادن به گیاه در صورت خشک بودن خاک، سبب سوختن ریشه می‌شود. برای شادابی بیشتر گیاه بهتر است با کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی تقویت شود.


 اگر هم رگه های سطح برگ کمرنگ شدند، یعنی گیاه تشنه است و آن را به خوبی آبیاری نکرده اید.برای جلوگیری از آن ، گل را به خوبی آبیاری کنید تا جایی که آبهای اضافی از زیر گلدان خارج شوند در این حالت گندمی به سرعت دوباره زنده خواهد شد.

این گیاه آب را دوست دارد،اما اگر یک موقعی فراموش کردید که به آن آب بدهید، سخت گیر نیست.معمولا این گیاه نیاز به هفته‌ای یک بار آبیاری دارد اما ممکن است این زمان در فصل‌ها و شرایط آب و هوایی مختلف کمتر یا بیشتر شود.

 این گیاه، در دمای بین 15 تا25 درجه سانتیگراد رشد می کند و در شب دمای بالاتر از 12 درجه را دوست دارد.

برای رشد بهتر این گیاه می توانید به آن کود دهید.بهتر است در فصل بهار و تابستان به این گیاه، دوبار کود دهید.البته توجه داشته بشاید کودهی زیاد نباشد وبا این کار برای گیاه مشکل ایجاد نکنید،چون کوددهی بیش از حد باعث قهوه‌ای شدن برگها می‌شود.

توجه داشته باشدی در فصل پاییز و زمستان به آن کود ندهید،چون سرعت رشد گیاه به طور طبیعی آرام‌تر می‌شود ،در نتیجه نیازی به کوددهی در این فصلها نیست.قبل از کود دادن ، مطمئن شوید که خاک گیاه مرطوب باشد. کود دادن به گیاه در صورت خشک بودن خاک، سبب سوختن ریشه می‌شود. برای شادابی بیشتر گیاه بهتر است با کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی تقویت شود.
 این گیاه سمی نیست و برای انسانها و حیوانات خطری به وجود نمی آورد و مصرف آن برای حیوانات مضر نمی باشد.
گیاهان برای ادامه زندگی نیاز به مواد مغذی و انرژی دارند و این موارد در آب به تنهایی وجود ندارد. گندمی نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای اینکه زندگی طولانی مدت داشته باشد وانرژی لازم آن تامین شود،نیاز به کاشته شدن در خاک دارد. می‌توان از آب برای ریشه گرفتن از گیاهان جوان استفاده کرد اما زمانی که سیستم ریشه گندمی تشکیل شد باید آن را به خاک منتقل کرد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .