تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه بستنی سنتی بسیار خوشمزه و حرفه‌ای خانگی

بستنی نوعی دسر خوشمزه است که طرفداران بسیاری دارد و با توجه به شروع فصل گرما معمولا دسرهای خنکی مانند بستنی سنتی محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بستنی سنتی
بستنی سنتی؛ یکی از دسرهای بسیار خوشمزه مقوی و قدیمی است، این بستنی لذیذ حتی در بازار رنگارنگ بستنی‌ها و دسرهای امروزی جایگاه خود را حفظ کرده و هنوز هم پرطرفدار است.

طرز تهیه بستنی سنتی خانگی حرفه ای


مواد لازم:
- شیر پر چرب ۴ پیمانه
- خامه ۱۰۰ گرم
- ثعلب ۲ قاشق چایخوری
- شکر ۲ پیمانه
- گلاب ½ پیمانه
- اسانس هل به دلخواه
- زعفران ۱ قاشق غذاخوری
- خلال پسته ۲ قاشق غذاخوری

بستنی سنتی
طرز تهیه:

کمتر کسی است که طرفدار بستنی باشد و عاشق طعم و عطر بستنی سنتی نباشد، شاید تصور کنید که طرز تهیه بستنی سنتی خانگی پیچیده باشد، ولی با کمی دقت، می‌توانید به سادگی در خانه یک بستنی حرفه‌ای سنتی تهیه کنید.


برای تهیه بستنی سنتی ایرانی ابتدا سینی بزرگ و لبه دار را انتخاب می کنیم و خامه را داخل سینی می ریزیم و با قاشق خامه را در کف سینی پهن می کنیم و به طوری که قطر خامه به ۲ میلیمتر برسد و سینی را داخل فریزر می گذاریم تا خامه یخ بزند.(بهتر است از خامه کم چرب استفاده کنیم تا خامه در فریزر یخ بزند) سپس شیر را در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا جوش بیاید و بعد حرارت را کم می کنیم و گلاب و زعفران دم کرده را به شیر می افزاییم و با هم مخلوط می کنیم.

بعد ثعلب را به شکر اضافه می کنیم و با قاشق زیر رو می کنیم تا ثعلب همه جای شکر را فرابگیرد و بعد کم کم به مواد شیر اضافه می کنیم و مداوم هم می زنیم تا شکر گاملا در شیر حل شود و ثعلب باعث قوام گرفتن شود.

زمانیکه مایه بستنی غلیظ شد قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و در کاسه ای می ریزیم و در ظرف بزرگتری یخ می ریزیم و کاسه مایه بستنی را در ظرف یخ قرار می دهیم و با همزن مایه بستنی را خوب هم می زنیم تا کمی کش دار شود

و بعد بستنی را به مدت ۳۰ دقیقه در فریزر می گذاریم و بعد بیرون می آوریم و مجددا با همزن بستنی را می زنیم تا کشدارتر شود و در فریزر قرار می دهیم.این کار را ۴ الی ۵ بار انجام می دهیم تا بستنی کشدار و منسجم شود.

سپس بستنی را از فریزر بیرون می آوریم و خامه یخ زده را نیز از فریزر خارج می کنیم و با چاقو خامه را برش می دهیم به اندازه مستطیل هایی کوچک و به بستنی اضافه می کنیم.همچنین خلال پسته را نیز به بستنی می افزاییم

و خوب بستنی را زیر و رو می کنیم تا خلال پسته و خامه یخ زده به همه نقاط بستنی آغشته باشد و اگر تمایل داشتید می توانید در اینجا کمی اسانس هل نیز به بستنی اضافه کنید و بعد بستنی را به مدت ۲ ساعت در فریزر می گذاریم تا کاملا آماده شود.نوش جان

بستنی سنتی

طرز تهیه بستنی سنتی خانگی بدون ثعلب


مواد لازم:
- شیر                           2/3 پیمانه
- خامه صبحانه              200 گرم
- شکر                          1/2 پیمانه
- آرد سفید                   2 قاشق غذاخوری
- زرده تخم مرغ             1 عدد
- گلاب                         1/3 پیمانه
- وانیل                        1/4 قاشق چایخوری
- زعفران دمکرده            2 قاشق غذاخوری
- پودر هل                    1/2 قاشق چایخوری 

بستنی سنتی
طرز تهیه:
ابتدا شیر، زعفران دم کرده، هل و گلاب را داخل کاسه ای ریخته و با هم مخلوط کنید.در کاسه ای دیگر، زرده ی تخم مرغ را به همراه شکر با کمک همزن دستی خوب بزنید. سپس مخلوط شیر را کم کم به آن ها اضافه کرده و با هم خوب هم زنید تا یکدست شوند.

آرد را دو بار الک کنیدو سپس آن را آرام آرام به مایه ی مخلوط شده اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه ی مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

مخلوط را داخل قابلمه بریزید و آن را روی حرارت ملایم شعله ی گاز قرار دهید. آن را مدام هم بزنید تا زمانی که مواد به غلظت فرنی برسند، سپس آن را از روی حرارت بردارید و وانیل را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید تا مواد بستنی کاملا خنک شوند.

بعد از آن که مواد مخلوط شده کاملا سرد شدند، خامه را به آن ها اضافه کنید و با همزن دستی خوب با سایر مواد بستنی مخلوط کنید، همه ی مواد را داخل ظرفی بریزید و آن را به مدت ۲ ساعت در فریزر قرار دهید.  

بعد از آن که مواد بستنی کمی خودش را گرفت، خامه ی خشک (دستور در نکات کلیدی) را به آن اضافه کنید و مجددا آن را به مدت ۳ ساعت داخل فریزر قرار دهید تا بستنی آماده شود،  برای تزیین بستنی می توانید چند پر زعفران روی آن بپاشید.

بستنی سنتی

طرز تهیه بستنی سنتی با زعفران و پسته


مواد لازم:
- شیر پرچرب     4 پیمانه
- خامه             100 گرم
- شکر              2 پیمانه
- گلاب             نصف پیمانه
- ثعلب            2 قاشق چایخوری
- زعفران           2 قاشق غذاخوری
- خلال پسته     2 قاشق غذاخوری

بستنی سنتی
طرز تهیه:
در مرحله اول برای تهیه بستنی سنتی یک سینی مناسب که لبه دار باشد را انتخاب کنید و بر روی آن خامه را با قطر 2 تا 3 میلیمتر با کف قاشق پهن کنید و سپس سینی را در داخل فریزر قرار بدهید تا خامه یخ بزند، برای اینکه خامه بهتر در فریزر یخ بزند بهتر است از خامه کم چرب استفاده کنید.

در گام بعدی یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و بر روی اجاق گاز قرار دهید و شیر را درون آن بریزید و بگذارید با حرارت بالا بجوشد.

بعد از جوشیده شدن شیر حرارت را کم کنید و زعفرانی که از قبل دم کرده بودید را به همراه گلاب به شیر اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا مخلوط شوند.

بعد ثعلب را با شکر کاملا مخلوط کنید تا یکدست شوند سپس آن را اندک اندک به شیر اضافه کنید و مداوم شیر را هم بزنید. تا هم شکر در شیر حل شود و هم ثعلب باعث قوام آمدن آن شود.

وقتی که مایه بستنی قوام یافت و غلیظ شد آن را از روی حرارت بردارید و درون کاسه‌ای بریزید، سپس در یک قابلمه یا ظرف بزرگتر یخ قرار دهید و کاسه بستنی را در کنار یخ ها قرار دهید و آن را خوب هم بزنید تا کمی بستنی کشدار شود.

بعد بستنی را به مدت 30 دقیقه در فریزر قرار دهید و سپس بیرون بیاورید و آن را خوب هم بزنید تا بستنی کشدار‌تر شود و دوباره آن را در فریزر قرار دهید. این فرآیند را 4 الی 5 بار تکرار کنید تا بستنی انسجام بیشتری پیدا کند و کشدارتر شود.

در گام آخر بستنی را از یخچال فریزر بیرون بیاورید و همچنین خامه یخ زده را هم از فریزر خارج کنید. قطعات کوچک از خامه یخ زده را برش دهید و به بستنی به همراه خلال پسته اضافه کنید و سپس خوب بستنی را هم بزنید تا خامه و خلال پسته در همه جای آن نفوذ کند.

در صورت تمایل برای خوش طعم و خوش عطر کردن بستنی می‌توانید از اسانس هل استفاده کنید. سپس بستنی را به مدت 2 ساعت در یخچال بگذارید تا فرایند آماده سازی آن کامل شود و آماده خوردن شود.

بستنی سنتی

نکات مهم  در تهیه یک بستنی سنتی خوشمزه و حرفه ای در منزل

- شکر زیادی باعث نبستن بستنی می شود.
- شیر را قبل از تهیه بستنی حتما بجوشانید.

- داخل بستنی خانگی بدون ثعلب می توانید از خلال پسته نیز استفاده کنید.
- مخلوط بستنی را حتما روی شعله ی ملایم گاز قرار دهید تا تخم مرغ ها نبندد.

- بعد از برداشتن قابلمه از روی حرارت، حتما درب آن را بگذارید تا رویه نبندد.
- برای کم شیرین شدن بستنی می توانید مقدار شکر را به یک سوم پیمانه کاهش دهید.

- مقدار زعفران در بستنی باید طوری باشد که بعد از آماده شدن بستنی  کمرنگ تر نشود.
- برای درست کردن بستنی خانگی میوه ای بدون ثعلب می توانید از میوه‌ های فصل استفاده کنید.

- اگر ثعلب مورد استفاده در بستنی خوب و مرغوب نباشد بستنی دچار یخ زدگی شده و کشدار نمی شود.
- ثعلب باعث کشدار شدن بستنی می شود»پس هر چقدر بیشتر باشد (البته نه بیشتر از حد مجاز) حالت کشدار بستنی بیشتر می شود.

- اگر می خواهید بستنی را در دستگاه بستنی ساز درست کنید حتما باید آن را در فریزر قرار دهید تا کمی ببندد و بعد در دستگاه بریزید تا به مدت 20 تا 25 دقیقه هم خورده و بستنی بسته شود.

- برای تهیه بستنی بهتر است از خامه  35 درصد به بالا استفاده کنید. اگر می خواهید تیکه های خامه درون بستنی یخ نزند حتما باید از خامه پرچرب استفاده کنید،خامه را کمی با چنگال بزنید و توی یک سینی لبه دار یا یک ظرف پیرکس که کف ظرف پلاستیک فریزر پهن کنید سپس خامه را درون ظرف ریخته داخل فریزر قرار بدهید تا خودش را بگیرد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .