تبیان، دستیار زندگی

چرا مردم ارمنستان از واکسیناسیون فراری‌اند؟

اخیراً سفر به ارمنستان برای واکسیناسیون کرونا در بین ایرانی‌ها حرف‌وحدیث‌های زیادی را به راه انداخته است. تورهای واکسیناسیون به ارمنستان این روزها به‌صورت زمینی و هوایی مشغول فعالیت هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص این تورها در توییتر خود گفته است، ارمنستان تاکنون فقط 60 هزار دوز به شهروندان و توریست‌های خود تزریق کرده است اما چرا مردم ارمنستان واکسن‌های خود را به گردشگران می‌دهند؟
ارمنستان نزدیک به 3 میلیون نفر جمعیت دارد که تنها به افراد 16 تا 54 ساله واکسن تزریق می‌کنند. این کشور موفق شد با عضویت در کوواکس، چند صد هزار واکسن را به‌عنوان سهمیه کشور خود دریافت کند.

تاکنون بیش از ۲۲۵ هزار نفر در ارمنستان به کرونا مبتلا شده‌اند و ۴ هزار و ۵۲۱ نفر نیز جان خود را ازدست‌داده‌اند اما رسانه‌های داخلی این کشور می‌گویند مردم ارمنستان به دلیل باورهای سنتی خود علاقه‌ای به دریافت واکسن ندارند. به‌طوری‌که در طول یک ماه تنها 12 هزار نفر برای دریافت دوز اول واکسن به پایگاه‌های سلامت ارمنستان مراجعه کردند. این در حالی است که واکسیناسیون در ارمنستان بدون نوبت قبلی و تنها در 10 دقیقه انجام می‌شود.

عدم تمایل مردم ارمنستان به واکسیناسیون باعث شد دولت این کشور واکسن‌های خود را در اختیار گردشگران قرار بدهد. با این تصمیم موج عظیمی از تورهای گردشگری یک‌روزه به سمت ارمنستان راهی شدند اما بارونق سفرهای یک‌روزه به ارمنستان، دولت ایروان تصمیم گرفته واکسیناسیون را برای گردشگران یک‌روزه لغو کند. حالا ارمنستان شرط واکسیناسیون گردشگران خارجی را اقامت 10 روزه آن‌ها در این کشور عنوان کرده است.

در حالیکه سفر به ارمنستان از طریق تور در هفته‌های اخیر سیر صعودی داشته است اما حرمت الله‌ رفیعی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفت‌وگو با صمت درباره «تور تزریق واکسن» تأکید کرده بود که فعالیت دفاتر جهانگردی و مسافرتی در حوزه گردشگری است و بر این مبنا نمی‌توانند هیچ‌گونه ادعایی را درباره برگزاری تور واکسن کرونا یا هرگونه اقدام پزشکی دیگر مطرح کنند.
وی اضافه کرده بود: «بر اساس آنچه بیان شد هرگونه تبلیغ و انتشار آگهی تحت عنوان تورهای تزریق واکسن کرونا توسط دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خلاف مقررات و ممنوع است.»

در خصوص اینکه چه تعداد ایرانی تاکنون برای تزریق واکسن به ارمنستان سفرکرده و واکسن زده‌اند، آمار معتبر و دقیقی وجود ندارد اما تقریباً تمام پروازهایی که از ایران به ارمنستان رفته یا بازگشته، پر بوده است.
استقبال ایرانی‌ها از تزریق واکسن در ارمنستان اگرچه به نفع گردشگران ارمنستان است اما در این میان دولت ایران هم سود خواهد برد. چنانچه طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰ عوارض خروج از کشور برای هر نفر در بار اول ۴۰۰ هزار تومان و بار دوم ۶۰۰ هزار تومان تعیین‌شده است بنابراین یک ایرانی اگر بخواهد دو دُز واکسن کرونا دریافت کند باید به‌تنهایی یک‌میلیون تومان عوارض به خزانه دولت ایران واریز کند. حال اگر دست‌کم یک‌میلیون ایرانی بخواهند در ارمنستان واکسن بزند درآمدی معادل هزار میلیارد تومان را نصیب دولت کرده‌اند.