تبیان، دستیار زندگی

هشدار پلیس درخصوص سایت‌های همسریابی

تبیان تنها سایت دارای مجوز در حوزه همسان‌گزینی است

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا: تبیان تنها سایت دارای مجوز در حوزه همسان‌گزینی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پلیس فتا
به گزارش تبیان سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه سوء استفاده از اعتماد کاربران یکی از چالش های مهم در فضای مجازی است گفت: یکی از مخاطرات کاربری فضای مجازی به خصوص افراد آماده ازدواج اعتماد به سایت‌هایی تحت عنوان «همسریابی» است. سایت‌ها، کانال ها و صفحاتی که در پوشش همسریابی فعالیت می کنند در اکثر مواقع سعی می‌کنند خود را قانونی و تابع قوانین جمهوری اسلامی معرفی کنند و کاربران باید به این نکته دقت کنند که هیچ سایت همسریابی قانونی در ایران نداریم و همۀ این سایت‌ها، کانال‌ها و صفحاتی که تحت این عنوان فعالیت می‌کنند، غیرقانونی هستند.»

سرهنگ رجبی با اشاره به آسیب‌‌های بسیار جدی این قبیل سایت‌ها، کانال‌ها و صفحات مجازی برای خانواده و کاربران گفت: «یکی از آسیب های فعالیت در این سایت‌ها و کانال‌ها سرقت اطلاعات کاربران است. ما در پلیس فتا شاهد موارد متعددی از افشاء اطلاعات کاربران این سایت ها هستیم. اطلاعات کاربران این سایت ها ممکن است از سوی مدیران فروخته و یا از سوی مجرمین سایبری هک و به سرقت بروند. این موضوع موجب به خطر افتادن حریم خصوصی افراد و گرفتار شدن در دام مجرمین سایبری می شود.»

وی با بیان دیگر آسیب های فعالیت در سایت های غیرمجاز همسریابی گفت: «خطر دوم کلاهبرداری‌هایی است که در قالب این سایت‌ها اتفاق می‌افتد، پرونده‌های متعددی در پلیس فتا تشکیل شده است که در آنها مدیران سایت‌ها، کانال‌ها و صفحات موسوم به همسریابی بابت معرفی گزینه مناسب ازدواج، از افراد پول دریافت کرده اند و هیچ خدمت و پاسخی هم ارائه نداده اند و از این طریق کلاهبرداری می‌کنند.»

تنها سایت رسمی این حوزه آن هم نه در حوزه همسریابی و بلکه همسان‌گزینی، سایتی است که توسط موسسه تبیان اداره می شود. این سایت با رعایت حدود شرعی و اخلاقی و متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی مجوزهای قانونی فعالیت در حوزه همسان‌گزینی را اخذ کرده است.


رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه موضوع هتک حیثیت یکی دیگر از آسیب های رایج در حوزه سایت های همسریابی غیرمجاز است، تاکید کرد: «متاسفانه برخی افراد با انگیزه اخاذی و سودجویی در سایت‌های موسوم به همسریابی ثبت‌نام می‌کنند و با ارائه اطلاعات غلط و فریبنده از خود، افرادی را به عنوان گزینه همسری انتخاب می کنند و بعد از آشنایی در پوشش‌های مختلف و با برنامه ریزی قبلی اقدام به جمع آوری تصاویر خصوصی از قربانی خود می کنند و در نهایت با تهدید به انتشار تصاویر خصوصی شروع به اخاذی از طرف دیگر می کنند. در بعضی پرونده ها کلاهبرداری و دریافت وجه به بهانه های مختلف نیز گزارش شده است.»

سرهنگ رجبی با تاکید بر اینکه سایت همسان‌گزینی تبیان تنها سایت دارای مجوز فعالیت در حوزه همسان‌گزینی است، گفت: «مجوز فعالیت قانونی همسریابی در فضای مجازی برای ازدواج دائم یا موقت برای هیچ فرد یا سازمانی صادر نشده است و کلیه تبلیغات در این خصوص دروغین است و فعالیت آنها خلاف مقررات است و توصیه ما به عنوان پلیس فتا به کاربران فضای مجازی و همۀ شهروندان عزیز این است که به این سایتها، کانال‌ها و صفحات مجازی اعتماد نکنند.
ایشان تاکید کردند تنها سایت رسمی این حوزه آن هم نه در حوزه همسریابی و بلکه همسان‌گزینی، سایتی است که توسط موسسه تبیان اداره می شود. این سایت با رعایت حدود شرعی و اخلاقی و متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی مجوزهای قانونی فعالیت در حوزه همسان‌گزینی را اخذ کرده است.

استفاده از این سایت احتمال بروز آسیب‌‌هایی که در بالا ذکر شد را بسیار کاهش خواهد داد و افرادی که به این نوع خدمات نیاز دارند می توانند از طریق این مجموعه خدمت مورد نیاز خود را دریافت و همچنین از پشتیبانی‌های یک موسسه دارای اعتبار و مجوز فعالیت بهره مند شوند.»