تبیان، دستیار زندگی

چگونه در منزل رب گوجه خانگی درست کنیم؟

رب گوجه،یکی از مواد غذایی پر مصرف برای تهیه غذا می باشد،از این رو بهتر است خودمان آن را با کیفیت بالاتر در منزل تهیه کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رب گوجه
از همان زمانهای قدیم، با فرا رسیدن فصل تابستان و زیاد شدن گوجه ها و مناسب بودن قیمت آن، بیشتر افراد تمایل به درست کردن رب گوجه خانگی داشتند. چون می دانستند کیفیت رب خانگی بالاتر از بازاری و خوش طعم و خوش رنگ تر از آن می باشد ، در صورتی که رب بازاری شل و بی رنگ است و زمانی که داخل قوطی حلبی هم قرار می گیرد، مزه قوطی را به خود می گیرد. همچنین به رب گوجه خانگی مواد افزودنی اضافه نمی شود.به همین خاطر بسیاری از افراد تمایل به تهیه رب گوجه خانگی هستند.
رب گوجه فرنگی ، یکی از پرکاربردترین چاشنی های غذایی، اولین بار در ایتالیا تهیه شد. ایتالیایی‌ها برای پخت بهتر پاستا و اسپاگتی باید پوست گوجه را می‌گرفتند و آن را پوره می‌کردند.آنها به این چاشنی ،روغن زیتون و سرکه هم اضافه می کردند تا کپک نزند.
 نکته: بهترین گوجه ها برای پختن رب، گوجه های گوشتی هستند. البته از گوجه های آبدارهم میتوانید استفاده کنید اما باید آب آنها حسابی کشیده شود و تخم هایشان جدا شود.
 تهیه رب گوجه در منزل بسیار آسان می باشد. در ادامه مطلب طرز تهیه این چاشنی خوشمزه و پر مصرف را بیان کنیم:

 

کیفیت رب خانگی بالاتر از بازاری و خوش طعم و خوش رنگ تر از آن می باشد ، در صورتی که رب بازاری شل و بی رنگ است و زمانی که داخل قوطی حلبی هم قرار می گیرد، مزه قوطی را به خود می گیرد. همچنین به رب گوجه خانگی مواد افزودنی اضافه نمی شود.به همین خاطر بسیاری از افراد تمایل به تهیه رب گوجه خانگی هستند.

مواد لازم برای تهیه رب گوجه خانگی:

گوجه فرنگی: ۱ صندوق یا بیشتر
نمک: به مقدار دلخواه (برای یک صندوق یک پیمانه نمک کافی است)
روغن مایع یا روغن زیتون: ۱ فنجان

طرز تهیه:برای تهیه رب گوجه ، ابتدا باید گوجه‌ها شاخه و برگهای گوجه را جدا کنیدو آن را خوب بشویید. اگر قسمتهایی از گوجه خراب شده آنها را جدا کنید. زمانی که کاملا خشک شدند گوجه‌ها را چهار یا هشت قاچ کنید و در تشت بزرگ بریزید، روی گوجه‌ها نمک بپاشید و به مدت ۲۴ ساعت زیر آفتاب مستقیم و گرم تابستان بگذارید. هر چند ساعت یک بار گوجه‌ها را هم بزنید که کپک نزنند. تا زمانی که پوست گوجه فرنگی از گوشت آن کاملا جدا شده و گوجه‌ها خوب آب بیندازند. در این مدت یک پارچه توری تمیز روی تشت بیندازید.

برای این‌که پوست و تخم گوجه فرنگی‌ها را جدا کنید یک تشت و یک آبکش و یک صافی نیاز دارید. تشت را زیر آبکش بگذارید و سپس یک بار با آبکش و یک بار با صافی ریز گوجه‌ها را صاف کنید. در این مدت با دست تمیز شسته شده گوجه‌ها را فشار دهید و چنگ بزنید تا پوست و تخم گوجه جدا شود و آبش گرفته شود و داخل تشت ریخته شود.
نمک را اندازه کنید و روغن را هم اضافه کنید. وقتی رب به غلظت مورد دلخواه رسید و آب رب کاملا کشیده و تبخیر شد، زیر قابلمه را خاموش کنید و زمانی که رب کاملا سرد شد در ظروف کاملا خشک و کاملا تمیز و بدون بو بریزید.

در مرحله ی بعد آب گوجه صاف شده را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی شعله ملایم گاز بپزید. چند ساعت زمان برای پختن رب لازم است. در این فاصله مرتب باید رب را هم بزنید تا ته نگیرد. رب گوجه باید آن‌قدر بپزد تا به غلظت مناسب برسد و آب آن کاملا تبخیر شود. در واقع زمانی که رب گوجه شروع به قل زدن کرد و حباب‌های بزرگ که می‌خواهند به اطراف پخش شوند روی آن تشکیل شد باید مراقب رب باشید و مرتب آن را هم بزنید تا ته نگیرد. مواظب باشید حباب‌ها روی دست و صورت‌تان نپاشند و از دستکش استفاده کنید.

در این مرحله نمک را اندازه کنید و روغن را هم اضافه کنید. وقتی رب به غلظت مورد دلخواه رسید  و آب رب کاملا کشیده و تبخیر شد، زیر قابلمه را خاموش کنید و زمانی که رب کاملا سرد شد در ظروف کاملا خشک و کاملا تمیز و بدون بو بریزید.
روش دوم: روش دیگری هم برای تهیه رب وجود دارد . در این روش بعد از شستن گوجه و جدا کردن جاهای خراب و ریز کردن آن، روی شعله ی گاز قرار دهید و هر از گاهی هم بزنید تا گوجه نرم شود.این کار باعث می شود گوجه کمی نرم شود و راحت تر در غذاساز یا مخلوط کن له شود. نصف پیمانه از روغن زیتون را به همراه یک قاشق چایخوری نمک اضافه کنید.
رب گوجه
اگر مخلوط کن پر قدرتی دارید می توانید ،گوجه را نپزید و به صورت خام آن را در مخلوط کن له کنید. گوجه را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید. آن قدر پالس بزنید که تا جای ممکن صاف و یکدست شود. در این مرحله از تهیه رب گوجه با مخلوط کن، پوره را از صافی خیلی ریز رد کنید و پوست و تخم های گوجه کاملاً جدا شود.

  اول پوره گوجه را به همان قابلمه قبلی برگردانید و حرارت بدهید. بعد از این که شروع به غل زدن کرد شعله را حسابی کم کنید. صبر کنید تا یک سوم (یا نصف، اگر گوجه خیلی آب داشت) از آب گوجه بخار شود. بعد پوره غلیظ شده را به سینی فر منتقل کنید


برای پختن آن هم می توانید در فر و هم روی شعله ی گاز این کار را انجام دهید. اگر دوست داشتید که روی شعله ی گاز رب را بپزیدمانند روش بالا ،پوره را روی شعله کم حرارت دهید تا غلیظ شود. هر ربع ساعت رب را هم بزنید و اگر چیزی از آن به لبه های قابلمه چسبیده آن را جدا کنید. البته پختن رب روی گاز به صورت یکنواخت کار سختی است و احتمال زیادی وجود دارد که رب بسوزد. باید خیلی مراقب باشید.

اگر گوجه ها گوشتی باشند و آب زیادی نداشته باشند می توانید رب آن را با فر درست کنید. البته توجه کنید که باید یکی دو سینی فر بزرگ هم داشته باشید. کافی است پوره گوجه را در یک یا دو سینی فر بزرگ بریزید و حدوداً به مدت 3 ساعت در فر قرار دهید. اگر دو سینی را همزمان در فر گذاشتید وسط کار آنها را جابجا کنید. در ضمن هر نیم ساعت رب خانگی را هم بزنید و دوباره به صورت یک لایه صاف پهن کنید تا یکنواخت پخته شود.

 اما اگر گوجه ها آبدار بودند یا سینی فر خیلی بزرگی ندارید میتوانید از این روش استفاده کنید. اول پوره گوجه را به همان قابلمه قبلی برگردانید و حرارت بدهید. بعد از این که شروع به غل زدن کرد شعله را حسابی کم کنید. صبر کنید تا یک سوم (یا نصف، اگر گوجه خیلی آب داشت) از آب گوجه بخار شود. بعد پوره غلیظ شده را به سینی فر منتقل کنید. بگذارید داخل فر گرم شده تا به غلظت دلخواه برسد. هر نیم ساعت از فر خارج کنید و هم بزنید. وقتی حجم پوره گوجه  تقریباً نصف شد دمای فر را به 120 درجه کاهش دهید. به پختن در فر و هم زدن در فواصل ثابت ادامه دهید تا زمانی که رب خوش رنگ و براقی داشته باشید.
رب گوجه

چکار کنیم که رب کپک نزند؟

برای اینکه رب خانگی کپک نزند،آن را در ظرف شیشه ای کاملاً تمیز و خشک شده نگهداری کنید و روی رب را با روغن فراوان بپوشانید و هر بار که از رب استفاده میکنید از قاشق تمیز استفاده کنید. در ضمن قبل از بستن مجدد در شیشه مطمئن شوید که روغن روی سطح رب را پوشانده است.


کنسرو و فریز کردن رب

 برای اینکه رب گوجه برای مدت طولانی و بدون کپک باقی بماند، باید آن را کنسرو کنید. برای کنسرو کردن هم ابتدا شیشه ها و درهایشان را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید و با حوله تمیز خشک کنید.سپس رب را در شیشه ها بریزید طوری که یک سانت روی آن خالی باشد. شیشه ها را آرام روی پیشخوان بزنید تا اگر حبابی روی رب هست از بین برود. سپس در شیشه ها را محکم ببندید. یک قابلمه آب بگذارید جوش بیاید. شعله را کم کنید و شیشه ها را نیم ساعت داخل آن قرار دهید. باید چند سانت آب روی شیشه ها را بپوشاند.

رب خانگی کنسرو شده را میتوانید تا یک سال در جای تاریک و خنک نگهداری کنید. اما اگر این کار به نظرتان سخت هست، فریز کردن روش دیگری است که میتوانید از آن استفاده کنید.

 برای فریز کردن، رب را می توان داخل زیپ کیپ بریزید و با ضخامت یک سانتی متر پهن کرد. با این روش می توانید در زمان دلخواه یک تکه از رب یخ زده را جدا کرده و استفاده کنید. همچنین می توانید بعد از باز شدن انجماد رب، باقی مانده آن را درون یک ظرف ریخته و در یخچال قرار دهید.


 البته فریز کردن بهتر از کنسرو کردن رب است، زیرا کمتر مواد مغذی خود را از دست می دهد، همچنین می توان به مدت طولانی از آن نگهداری کرد. البته قوطی یا شیشه رب برای قرار دادن در فریزر مناسب نیستند. برای فریز کردن رب، روش های مختلفی وجود دارد.

برای فریز کردن، رب را می توان داخل زیپ کیپ بریزید  و با ضخامت یک سانتی متر پهن کرد. با این روش می توانید در زمان دلخواه یک تکه از رب یخ زده را جدا کرده و استفاده کنید. همچنین می توانید بعد از باز شدن انجماد رب، باقی مانده آن را درون یک ظرف ریخته و در یخچال قرار دهید.

 روش دیگر برای فریز کردن رب این است که آن را داخل ظرف های شیشه ای مقاوم بریزید. ویژگی مثبت استفاده از شیشه در این است که به مواد داخل خود واکنش نشان نمی دهد. البته وقتی از ظرف شیشه ای استفاده می کنید نباید تمام فضای آن را پر کنید. زیرا ممکن است در اثر فشار ناشی از انجماد، شیشه بترکد. همچنین برای بستن درب آن از درب های پلاستیکی یا فلزی ضد زنگ استفاده کنید، چرا که ممکن است درب های فلزی در اثر رطوبت زنگ می زنند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .