تبیان، دستیار زندگی

راهکارهایی برای غذا خوردن کودک بد غذا

رفع بد غذایی کودک راهکارهایی دارد که والدین باید به آن توجه کنند از جمله حذف محرک‌ها و تزیین غذا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودک بدغذا
غذا نخوردن کودک معمولا در سال دوم زندگی و زمانی که کودک توانایی «نه» گفتن را دارد، بروز پیدا می‌کند. ممکن است کودکان ویژگی غذا نخوردن را سال‌ها ادامه دهند و از آن جا که در سن رشد قرار دارند باید مواد غذایی به بدن شان برسد. در ادامه به راهکارهای برطرف شدن این مشکل می پردازیم :

وقتی نتیجه عکس می‌دهد

متخصصان تغذیه معتقدند اصرار برای غذا خوردن کودک نتیجه عکس می‌دهد. غذا خوردن یک عمل غریزی است و کودک هر موقع گرسنه باشد، غذا می‌خورد.

حذف محرک‌ها

غذا خوردن در محیط‌هایی که باعث حواس‌ پرتی کودک می‌شود مانند پای تلویزیون، وقتی بچه‌های دیگر بازی می کنند یا در محیطی که حواس کودک به آسانی پرت می‌شود، نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت. بنابراین بهتر است در محیط و شرایطی به کودک غذا بدهید تا متوجه طعم غذا باشد و حواسش پرت نشود.بهتر است هنگام صرف غذا وسایل الکترونیکی را خاموش کنید.

وعده صبحانه و ناهار و شام هم بهتر است در ساعت مشخصی باشد



آرامش جسمی و روحی کودک

بهتر است مکان صرف غذا در خانه ثابت باشد تا کودک بداند اگر میز یا سفره غذا آماده می‌شود، زمان غذا خوردن است.برای کودک جای مناسبی مثل صندلی غذای نوزاد یا زیراندازی بزرگ تهیه کنید. اجازه دهید تا جایی که دوست دارد با غذایش بازی و حتی خود و لباسش را با غذا کثیف کند. این کار باعث ارتباط گرفتن کودک با غذا می‌شود و غذا خوردن را برای او تبدیل به کاری مفرح می‌کند.

زمان مناسب غذا خوردن

علاوه بر مکان، وعده صبحانه و ناهار و شام هم بهتر است در ساعت مشخصی باشد. ساعتی که با بقیه کارهای کودک مثل تماشای برنامه مورد علاقه او از تلویزیون یا ساعت خواب و خستگی او تداخل نداشته باشد. کودکی که خسته است حوصله غذا خوردن ندارد.

بشقاب مناسب غذا

غذا را در بشقاب مخصوص خود کودک با تزیین اشتها آور آماده کنید. از کودک بپرسید« سیر شدی؟» و اگر جواب مثبت بود برای بیشتر غذا خوردن اصرار نکنید.

تنوع غذایی

این حق را برای کودک هم قائل باشید که سلیقه غذایی خاصی داشته باشد و تمایل به خوردن انواعی از غذاها را نداشته باشد.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .