تبیان، دستیار زندگی

چگونه در منزل کنافه پنیری درست کنیم؟

کنافه؛ دسری خوشمزه مخصوص کشورهای عربی است که طرفداران خاص خود را دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کنافه پنیری
 این دسر بیشتر در کشورهای عربی از جمله مصر و فلسطین تهیه و سرو می شود، اما از آنجایی که طعم خوشمزه و دلپذیری دارد، مردم کشورهای دیگر هم از آن بی بهره نمانده اند.

کنافه را می توانید به آسانی در منزل تهیه کنید. ماده اصلی برای تهیه این دسر خمیر فیلو است. این خمیر  در دنیای شیرینی پزی کاربرد بسیار زیادی دارد. خمیر فیلو برای این دسر به شکل خرد یا رنده شده استفاده می‌شود. این دسر  یک لایه پنیری یا خامه‌ای به نام کایماک را دارد که در بین دو لایه از رشته‌های خمیر فیلو قرار می‌گیرد.

 طعم این دسر با یک شربت مخصوص ، بسیار خوشمزه تر می شود. شربت مخصوص به صورت خنک روی کنافه پنیری تازه از فر درآمده ریخته می‌شود. روی دسر هم معمولاٌ با مغز آجیل‌های مختلف تزئین شده و سرو می‌شود. در ادامه مطلب می خواهیم طرز تهیه کنافه پنیری با شربت مخصوص را برایتان بگوییم:

 خمیر فیلو برای این دسر به شکل خرد یا رنده شده استفاده می‌شود. این دسر یک لایه پنیری یا خامه‌ای به نام کایماک را دارد که در بین دو لایه از رشته‌های خمیر فیلو قرار می‌گیرد.


 مواد لازم برای تهیه کنافه پنیری :

خمیر فیلو (خرد شده) نیم کیلوگرم
شیر پر چرب دو فنجان
نشاسته ذرت سه قاشق غذاخوری
پنیر موزارلا رنده شده 230 گرم
کره ذوب شده یک ونیم فنجان

طرز تهیه:

برای تهیه این دسر خوشمزه بهتر است اول  شربت مخصوص کنافه پنیری را آماده کنید. در واقع راز این دسر خوشمزه در شربت مخصوص کنافه است. تهیه آن بسیار ساده است. کافی است یک قابلمه با اندازه متوسط بردارید و چهار فنجان شکر دانه درشت داخل آن بریزید. سپس، دو فنجان آب و یک قاشق چای‌خوری آب لیمو اضافه کنید و شروع به هم کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید و صبر کنید تا به جوش بیاید. شربت را خوب هم بزنید تا شکر در آن کاملاً حل شود. پس از چند دقیقه شعله را خاموش کنید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا شربت خنک شود.شربت مخصوص شما آماده است.

 در مرحله ی بعدی نوبت تهیه  مخلوط داخل کنافه است. برای این کار داخل یک قابله دیگر دو فنجان شیر سرد را با نشاسته ذرت مخلوط کنید. خوب هم بزنید تا نشاسته ذرت کاملاً حل شود. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. مخلوط را هر از چند گاهی هم بزنید تا جایی که قل بزند و کمی غلیظ شود. سپس شعله را خاموش کنید. قابلمه را کنار بگذارید تا کاملاً خنک شود. مخلوط تهیه‌شده برای داخل کنافه استفاده خواهد شد.

نکته: اگر دوست داشتید برای خوش عطر شدن شربت می‌توانید از گلاب یا هل استفاده کنید.
سپس نوبت به درست کردن کنافه می‌رسد. برای این کار ابتدا فر را روشن کنید و درجه حرارت آن را روی 190 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. کره را هم روی حرارت کتری قرار دهید تا ذوب شود. برای تهیه کنافه به نیم کیلوگرم خمیر فیلو احتیاج دارید. خمیر فیلو را در اندازه ریز خرد کنید. خمیر خرد شده را داخل یک کاسه بزرگ قرار دهید. سپس با دست رشته‌های نازک، خمیر را از هم باز کنید و تا جای ممکن رشته‌های بلند را با دست خرد کنید. در همین زمان رشته‌های کلفت را از کاسه خارج کنید تا بار دیگر آن‌ها را با چاقو ریز کنید.

اگر خواستید رنگ نارنجی خوراکی استفاده کنید ،آن را روی رشته‌های خمیر فیلو بریزید. پس از آن، کره ذوب شده را به آرامی روی رشته‌ها بریزید. سعی کنید رنگ خوراکی را به صورت مساوی روی قسمت‌های مختلف رشته‌ها بریزید. دستکش به دست کنید و رشته‌های خمیر فیلو را با دستکش هم بزنید. آنقدر هم بزنید تا رشته‌ها کاملاً با کره و رنگ نارنجی مخلوط شوند و رنگ بگیرند.

 اگر خواستید رنگ نارنجی خوراکی استفاده کنید ،آن را روی رشته‌های خمیر فیلو بریزید. پس از آن، کره ذوب شده را به آرامی روی رشته‌ها بریزید. سعی کنید رنگ خوراکی را به صورت مساوی روی قسمت‌های مختلف رشته‌ها بریزید.


 سپس یک سینی گرد مخصوص فر بردارید.نصف رشته‌ها را کف سینی فر پخش کنید و با دست روی رشته‌ها فشار دهید تا همه‌جای سینی به مقدار یکسان از رشته پوشانده شود. سپس مخلوط شیر پرچرب و نشاسته ذرت را روی آن بریزید. پنیر موزارلا رنده شده را روی مخلوط بریزید و به طور مساوی پخش کنید. توجه کنید که بهتر است مخلوط شیر و پنیرها از کناره‌های سینی حدود دو تا سه سانتی‌متر فاصله داشته باشند.

 سپس روی پنیر را با باقیمانده رشته‌ها بپوشانید. حتما کناره‌های سینی را خوب با رشته‌های خمیر فیلو بپوشانید تا پنیر پس از پخت بیرون نزند. در نهایت روی این لایه را هم با دست فشار دهید تا فشرده شود. سینی را داخل فرِ از پیش گرم شده قرار دهید. اجازه دهید تا 15 دقیقه در فر بپزد. هنگامی که کنافه پنیری پخته شد، سینی را با احتیاط از فر خارج کنید و کنار بگذارید. یک دیس یا سینی دیگر روی آن قرار دهید. کنافه را با دقت برگردانید تا از سینی فر جدا شود.شربت خنک شده را هم بزنید و با یک قاشق مقداری از آن را به آرامی روی کنافه پنیری بریزید. می‌توانید مقدار شربت را کم یا زیاد کنید. این به ذائقه خودتان بستگی دارد. روی کنافه پنیری را با خلال پسته تزئین کنید. کنافه پنیری شما آماده است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .