تبیان، دستیار زندگی

آموزش پخت پنکیک سالم خانگی برای صبحانه

اگر به دنبال یک صبحانه خوشمزه و جدید هستید و از خوردن نان و پنیر خسته شده‌اند؛ می‌توانید با تهیه پنکیک‌های متنوع یک صبحانه هیجان انگیز آماده کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پنکیک صبحانه
پنکیک یکی از صبحانه‌های جذاب و خوشمزه است که می‌تواند انرژی شما را تا اواسط روز تامین نماید! این صبحانه ی بین المللی، انواع بسیار متنوعی دارد و در کشورهای مختلف با روش های متفاوتی تهیه و سرو می شود.

در واقع می توان گفت که پنکیک یک نوع کیک تخت و نازک است که داخل تابه پخته می شوند و بسیار ساده و فوری آماده می شود، پنکیک را می توانید خیلی سریع برای وعده های صبحانه یا عصرانه تهیه کرده و به همراه انواع مربا میل کنید.

پنکیک صبحانه

نکات مهم در تهیه پنکیک خوشمزه مخصوص صبحانه یا عصرانه

هم زدن پنکیک: هم زدن تأثیر زیادی در کیفیت پنکیک دارد. وقتی شروع به مخلوط کردن مواد خشک با مخلوط شیر می‌کنید، گلوتن‌ها (نوعی پروتئین موجود در مواد غذایی) شروع به فعالیت و توسعه می‌کنند.

هرقدر بیشتر مخلوط را هم بزنید، گلوتن بیشتر در مایه پنکیک پخش می‌شود. نتیجه پنکیکی است سفت یا خمیر، مایه پنکیک را فقط تا جایی هم بزنید که مواد باهم مخلوط شوند و گلوله‌های آرد از بین بروند.

تابه ای که پنکیک را داخل آن می پزید باید کف ضخیمی داشته باشد تا از حرارت زیاد به پنکیک جلوگیری شود. برای تزئین پنکیک می توانید از انواع میوه ها استفاده کنید و پنکیک ها را با عسل یا سس شکلاتی میل بفرمائید.



استراحت دادن به مایه پنکیک: وقتی مایه پنکیک را استراحت می‌دهید، گلوتن فعال‌شده در مرحله مخلوط کردن، استراحت می‌کند،هم‌چنین نشاسته موجود در آرد، مواد مایع را جذب می‌کند و اصطلاحاً موجب جا افتادن مایه می‌شود. (زمان این کار از ۵ تا ۳۰ دقیقه بسته به دستور متفاوت است.) برای پنکیک‌های ساده ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان کاملاً مناسبی است.

دمای مناسب تابه قبل از پخت پنکیک: روبرو شدن با پنکیک‌هایی چرب و روغنی، نتیجه رعایت نکردن این مرحله است. چند دقیقه قبل از شروع به پختن پنکیک‌ها، زیر ماهیتابه را روشن کنید تا به دمای لازم برسد و کاملاً داغ شود.

اگر از روغن یا کره استفاده می‌کنید، باید کاملاً داغ شود ولی اگر با بوی بد و دود کردن آن مواجه شوید، نشانه‌ای است برای حرارت زیاد که باعث سوختن پنکیک‌ها می‌شود. به تجربه درخواهید یافت که دمای مناسب برای ماهیتابه‌ای که استفاده می‌کنید چقدر است.

پنکیک صبحانه
دمای حین پخت: پنکیک خوب صبر و حوصله می‌خواهد. زیاد کردن شعله موجب می‌شود فقط سطح خارجی پنکیک بپزد و داخل آن خام بماند، یافتن دمای مناسب برای ماهیتابه و گاز، مرحله‌ای است که در تجربه شخصی خلاصه می‌شود.

زمان برگرداندن پنکیک: ممکن است به‌محض دیدن حباب‌های روی پنکیک وسوسه شوید تا آن را برگردانید؛ ولی اصرار دارم که به پنکیک‌تان دقیقه‌ای دیگر مهلت بدهید، هر طرف پنکیک باید یک‌بار و تنها یک‌بار پخته شود. چند بار برگرداندن پنکیک، باعث از بین رفتن بافت نرم و خوب آن می‌شود.

وقتی حباب‌ها روی پنکیک پدیدار شدند و کاملاً سطح آن را پوشاندند پس از چندثانیه‌، پنکیک را برگردانید، می‌توانید برای اطمینان زیر پنکیک را چک کنید و از طلایی بودن آن اطمینان حاصل کنید. (تنها یک‌بار پختن برای هر طرف پنکیک کافی است.)

استفاده از شیر یا آب: برای تهیه پن کیک از شیر استفاده کنید زیرا شیر علاوه بر اینکه طعم بهتری به پن کیک شما می دهید باعث می شود پن کیک شما بافتی نرم داشته باشد و همچنین می توانید مدت زمان بیشتری آنرا بدون اینکه خشک شود نگهداری کنید.

پنکیک صبحانه
استفاده از کره: برای لذیذتر شدن طعم پنکیک می توانید مقداری کره هم به مایه آن اضافه کنید ، البته به دلیل اینکه شما می توانید پس از پایان پخت پنکیک ها کره را اضافه کنید می توانید پنکیک خود را بدون کره تهیه کنید، زیرا برخی افراد پنکیک را با کره دوست ندارند.

روش تهیه پنکیک پفکی: در صورتی که تمایل دارید پنکیک های شما تخت نباشند و حالت پفکی مانند کیک داشته باشند می توانید نصف قاشق چایخوری بکینگ پودر به مایه پنکیک اضافه کنید. نکته دیگر اینکه برای اینکه خاصیت بکینگ پودر از بین نرود نباید آنرا بیش از حد مخلوط کنید.

پس از اینکه بکینگ پودر را به مایه پنکیک اضافه کردیم، باید سعی کنیم از هم زدن بیهوده مایه پنکیک خودداری کنیم، چون خاصیت بکینگ پودر از بین می رود. پس از اینکه شیر یا آب را به مواد اضافه کردیم باید فقط در حدی مواد را مخلوط کنیم که با هم یکدست شوند.

پنکیک صبحانه

طرز تهیه پنکیک سالم و خوشمزه خانگی برای صبحانه


مواد لازم:
- آرد سفید          1 پیمانه
- تخم مرغ          1 عدد
- وانیل              یک چهارم قاشق چایخوری
- بکینگ پودر     1 قاشق چایخوری
- شکر              3 قاشق غذاخوری
- نمک             کمی
- روغن            3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
برای تهیه پنکیک خوشمزه ابتدا تخم مرغ را در یک کاسه مناسب می ریزیم و آنرا کمی می زنیم تا بافت آن از هم جدا شود و کاملا با هم ترکیب شوند، سپس شکر را به همراه وانیل را به آن می افزاییم و مواد را با هم خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

یک نکته مهم در مورد اضافه کردن وانیل که باید مقدار بسیار کمی وانیل اضافه کنید، چون اگر وانیل بیشتر از حد باشد باعث تلخی طعم پنکیک ها می شود. در ادامه پس از اینکه مواد را خوب مخلوط کردیم روغن مایع را نیز به کاسه اضافه می کنیم.

حالا با همزن دستی مواد را به خوبی هم می زنیم تا مواد با هم یکدست شوند، سپس بکینگ پودر و مقدار خیلی کمی نمک را در یک ظرف جا دار با آرد سفید مخلوط می کنیم سپس مخلوط آرد را دو مرتبه الک می کنیم تا کاملا نرم شود.

پنکیک صبحانه
در این مرحله مخلوط آرد را پس از الک کردن به کاسه حاوی تخم مرغ اضافه می کنیم و همگی مواد را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند سپس شیر را کم کم به مواد اضافه می کنیم و مداوم مواد را مخلوط می کنیم تا مایه پنکیک یکدست شود.

در صورتی که شیر در دسترس ندارید یا به هر دلیلی نمی خواهید از شیر استفاده کنید می توانید از آب هم برای تهیه پن کیک استفاده کنید. پس از اینکه خمیر پن کیک آماده شد یک تابه بسیار کوچک به اندازه پنکیک روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید.

سپس با مقدار کمی روغن مایع کف تابه را چرب کنید، حالا به اندازه یک ملاقه کوچک از مواد داخل تابه بریزید ( نیاز نیست خودتان مایه پنکیک را پخش کنید چون خودش باید به حدی شل باشد که خود به خود پخش شود ) و اجازه دهید حباب بزند.پس از اینکه کف پنکیک رنگ گرفت، آنرا را برگردانید تا سمت دیگرش نیز طلایی شود. به همین ترتیب تمام پن کیک ها را آماده کنید سپس می توانید به همراه انواع میوه های تازه فصل مثل توت فرنگی ، موز ، آناناس و … یا انواع صبحانه های معمول مثل عسل ، انواع مربا ، نوتلا و کره سرو کنید.

پنکیک صبحانه

طرز تهیه پنکیک ژاپنی پف دار


موادلازم:
- آرد                  یک و نیم پیمانه
- نشاسته ذرت    نصف پیمانه
- تخم مرغ         ۳ عدد
- وانیل               یک چهارم قاشق چایخوری
- بکینگ پودر      ۲ قاشق چایخوری
- شیر                 دو سوم پیمانه
- شکر                 نصف پیمانه
- روغن یا کره      نصف پیمانه

طرز تهیه:
زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا می‌کنیم و سفیده تخم مرغ را با همزن می‌زنیم تا حجم آن دو برابر و سفید رنگ شود و کاملا فرم بگیرد؛ سپس نصف شکر را کم کم به سفیده تخم مرغ اضافه کرده و دوباره با همزن میزنیم تا فرم بگیرد.

داخل یه ظرف دیگر زرده‌های تخم مرغ و وانیل و نصف دیگر شکر را با همزن می‌زنیم تا کرم رنگ و کشدار و حجیم شود و بعد روغن را اضافه می‌کنیم و در حد مخلوط شدن هم میزنیم.

پنکیک صبحانه
بعد شیر ولرم را اضافه و مخلوط می‌کنیم، در این مرحله آرد و نشاسته ذرت و بکینگ پودر را با هم مخلوط و الک می‌کنیم. آرد، نشاسته و پکینگ پودر الک شده را به مواد زرده   اضافه کرده و با همزن دستی هم میزنیم تا یکدست شود.

حالا سفیده فرم گرفته شده را داخل مایه زرده اضافه کرده و با لیسک به آرامی مخلوط می کنیم تا یکدست شود ( به آرامی هم بزنید تا پف سفیده نخوابد.)

یک تابه کوچیک در دار انتخاب کنید و روی شعله پخش کن بذارید و اجازه بدهید تابه گرم شود، مواد آماده شده را  در وسط تابه بریزید و در تابه را بگذارید و اجازه بدهید با حرارت ملایم بپزد تا کاملا خودش را بگیرد و وقتی به سطح پنکیک دست میزنید به دستتان نچسبد.

حالا پنکیک را برگردانید تا طرف دیگرآن نیزسرخ شود، سپس دوباره ماهی تابه را از مواد پر کنیدو به همین ترتیب تمام مواد را بپزید، در نهایت با انواع میوه ها و شکلات صبحانه و … تزیین کنید.

پنکیک صبحانه

طرز تهیه پنکیک با موز و نوتلا


مواد لازم:
- موز              4 عدد
- نوتلا             به میزان لازم
- شیر              1 پیمانه
- شکر             2 قاشق غذاخوری
- تخم مرغ       2 عدد
- وانیل             یک چهارم قاشق چایخوری
- بکینگ پودر     1 قاشق غذاخوری
- کره                100 گرم
- روغن             به میزان لازم
- نمک             یک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه:
موزها  را به یک اندازه برش بزنید، دقت کنید زیاد نازک نشود زیرا در هنگام سرخ کردن شکل خود را از دست می دهد.

ابتدا تمام مواد خشک را با هم داخل یک ظرف مخلوط کرده و خوب هم می زنیم، سپس تخم مرغ‌ه، شیر و کره را اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم تا مواد کاملا یک‌دست و مخلوط شوند.

پنکیک صبحانه
بعد از اینکه مواد را با هم ترکیب کردیم یک ملاقه برداشته و بعد از گرم شدن روغن در ماهیتابه، با ملاقه از مواد پنکیک برداشته و دقیقا در مرکز تابه به آرامی مواد را می ریزیم. (توجه کنید، اگر سرعت ریختن مواد یکسان باشد مواد به آرامی و‌ با شکل یکسان پهن می‌شوند.)

وقتی یک طرف پنکیک به اندازه مطلوب پخته شد روی پنکیک حباب‌های کوچکی پدیدار می‌شود که نشانه‌ای از پخت خوب آن است،به آرامی لبه پنکیک را از تابه جدا کنید؛ (اگر مواد به‌راحتی از سطح تابه جدا شد وقت برگرداندن پنکیک است) حالا اجازه می دهیم تا طرف دیگر پنکیک هم طلایی شود و شکل خامی خود  را از دست بدهد.

نکته مهم: برای سالم بودن پنکیک پیشنهاد می‌کنیم آن ها را روی دستمال روغن گیر قرار بدهید تا روغن اضافه‌ آن ها خارج شود، به پخت پنکیک ها ادامه می دهیم تا تمام مواد پخته و پنکیک ها را بعد از پخت روی هم قرارمی دهیم تا به شکل کیک چند طبقه در آید.

در این مرحله موزهای برش داده شده را با کمک یک انبر داخل مواد مایع می‌غلتانیم تا کاملا سطح موزها کاور شوند و بعد آن‌ها را دانه دانه داخل روغن سرخ می کنیم.

در انتها برای سرو کردن؛ می توانید پنکیک‌ها را یکی‌یکی داخل ظرف مورد نظر چیده و روی سطح آنها لایه نازکی از شکلات نوتلا بکشید. (‌بسته به سلیقه‌ ی می توانید در این مرحله از مربا یا هر نوع شکلات مایع دیگر نیز استفاده کنید.) بعد از این مرحله میوه‌های برش‌زده یا از انواع مغز‌های دل‌خواه روی سطح شکلات کاور شده‌  قرار دهید.

لایه به لایه تا انتها این کار را ادامه دهید و بعد هم برای شیک کردن بیشتر این کیک شگفت‌انگیز، از هر نوع مواد تزیینی خوراکی که برای تزیین شیرینی استفاده ‌می‌شود، می‌توانید استفاده کنید که هم شکل و هم طعم آن بی‌نظیر شود.

پنکیک صبحانه

طرز تهیه پنکیک توت فرنگی


مواد لازم:
- توت فرنگی خرد شده     1 پیمانه
- آرد سفید                     1 پیمانه
- تخم مرغ                     1 عدد
- بکینگ پودر                 2 قاشق چایخوری
- شیر                            1 پیمانه
- شکر                           2 قاشق غذاخوری
- روغن                         2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
تمامی مواد خشک را داخل ظرفی با هم مخلوط کنید. آرد را حتما الک کنید. سپس تخم مرغ و شیر و روغن مایع را اضافه کرده خوب با چنگال یا همزن دستی مخلوط کنید. در آخر توت فرنگی های خرد شده را اضافه کنید.

تابه نچسب را روی حرارت ملایم گرم کنید و کف آن را با چند قطره روغن چرب کنید.سپس با قاشق از مواد پنکیک داخل تابه بریزید و پس از اینکه پنکیک خودش را گرفت آن را برگردانید تا طرف دیگر آن هم طلایی شود، پن کیک ها را روی هم چیده با مربا یا عسل سرو کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .